abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 februari 2008 @ 17:18:14 #201
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56529637
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:14 schreef Aresdreams het volgende:
wat je zelf het lekkerst vindt klinken drib
maw: experimenteer!
Yes dat snap ik, maar met tips gaan werken gaat altijd een stuk sneller
pi_56529767
tja, ik weet het ook niet, maar je kan verschillende opstellingen gebruiken, live wordt het vaak voor een speaker gezet, met opnemen geen idee...
  maandag 4 februari 2008 @ 17:25:31 #203
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56529791
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:04 schreef Dribbel_ het volgende:
Whokeeee, we gaan binnekort weer proberen wat dingen op te nemen. Hiervoor hebben we steeds gewoon toneport met die software gebruikt, maar we zijn nu toch van plan het eens te proberen met een gemicte amp. SM 57 of 58 weet nu niet meer welke het is hebben we, maar hoe plaats je zoiets enz en waar moet je op letten ?
Voor de speaker tegen het doek, een stuk er af, in het centrum, beetje aan de zijkant
enzzzz
Okee... ik ga niet proberen tips te geven die keihard door -H-I-M- uit de weg worden geslagen... hij is de expert op dit gebied. Maar onze ERVARING hiermee is een SM57 vlakbij de conus en een condensator mic voor de ambiance...
Deze tutorial hebben we gebruikt http://www.homerecordingconnection.com/news.php?action=view_story&id=140
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_56529805
Even een klein vraagje: wat voor invloed heeft de dikte van je snaren eigenlijk op de toon van je gitaar? en op je gitaar zelf?
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 4 februari 2008 @ 17:33:22 #205
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56529925
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:26 schreef nicoo het volgende:
Even een klein vraagje: wat voor invloed heeft de dikte van je snaren eigenlijk op de toon van je gitaar? en op je gitaar zelf?
Het zorgt ervoor dat je je Floyd Rose weer helemaal moet afstellen (=rotwerk)... verder geeft het een dikker en vet geluid.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_56530027
Okay ik vroeg me dit af want ik heb hele dunne snaren op mn archtop gitaar en ik wil er een wat vettere blues sound uit maar dus dat zou met dikkere snaren moeten lukken? en welke dan?

heb nu ernie super slinky's 009-042
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 4 februari 2008 @ 17:45:32 #207
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56530116
Ik blijf 'super slinky' een rare naam vinden. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56530159
--edit--- andere optic gesteld
Love is in the air!
pi_56530215
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:45 schreef Witchfynder het volgende:
Ik blijf 'super slinky' een rare naam vinden. .
maar welke moet ik dan nemen voor die lekkere blues sound ?
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 4 februari 2008 @ 17:51:50 #210
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56530230
Denk dat het meer aan spel, gitaar, versterker ligt dan aan je snaren tenminste dat is behoooorlijk minimaal
  maandag 4 februari 2008 @ 17:54:23 #211
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56530272
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:51 schreef nicoo het volgende:

[..]

maar welke moet ik dan nemen voor die lekkere blues sound ?
Geen idee, ik ben niet gespecialiseerd in blues. De D'Addario EXL115 XL worden wel aangeraden voor jazz en blues door de fabrikant zelf. Gaat van 0.011 tot 0.049.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56530849
Ik krijg het maar niet voor elkaar m'n nieuwe schatje Drop C te stemmen M'n stemapparaat kent 2 tonen lager dan de LOW E niet
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 4 februari 2008 @ 18:34:08 #213
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56530897
stamp je je vinger toch op de 2e fret en dan stem je em ?
pi_56530958
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:34 schreef Dribbel_ het volgende:
stamp je je vinger toch op de 2e fret en dan stem je em ?
Hey, da's een goeie!
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 4 februari 2008 @ 18:56:34 #215
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56531523
Brutal. Fucking. Metal.
pi_56531958
quote:
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Ik krijg het maar niet voor elkaar m'n nieuwe schatje Drop C te stemmen [afbeelding] M'n stemapparaat kent 2 tonen lager dan de LOW E niet [afbeelding]
Boss TU 2 kopen
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:45 schreef Witchfynder het volgende:
Ik blijf 'super slinky' een rare naam vinden. [afbeelding].
Ja, met die Erasmusbrugdraden van jou
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:51 schreef Dribbel_ het volgende:
Denk dat het meer aan spel, gitaar, versterker ligt dan aan je snaren [afbeelding] tenminste dat is behoooorlijk minimaal
Juist. .10 setje kan helpen, maar ligt voornamelijk aan je instelling op de versterker en hoe je speelt [akkoorden undso]. Bak reverb erin draaien en gaan
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
  maandag 4 februari 2008 @ 19:38:46 #218
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56532269
quote:
Op maandag 4 februari 2008 19:26 schreef Deansensitized het volgende:
Ja, met die Erasmusbrugdraden van jou
Maar mijn spel wiebelt niet. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56532466
quote:
Op maandag 4 februari 2008 19:38 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Maar mijn spel wiebelt niet. [afbeelding].
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
pi_56533114
Geachte gitaar mensen,

Sinds ik mijn elektrische gitaar heb verkocht met versterker wil ik een nieuwe versterker kopen voor mijn elektro-akoestische gitaar.
Nu heb ik totaal geen verstand van versterkers dus kunnen jij mij een versterker aanraden rond de prijsklasse van 150 euro .

Met vriendelijke groet,

Leonos, de gitaar newb

Dat gtiaar geluid van Razorlight vind ik er tof, maar weet niet of dat aan de gitaar ligt of aan de versterker
  maandag 4 februari 2008 @ 20:29:32 #221
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56533404
Wil je dan ook een versterker specifiek voor een elektro-akoestische gitaar?
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56533412
quote:
Op maandag 4 februari 2008 20:16 schreef Leonos het volgende:
Geachte gitaar mensen,

Sinds ik mijn elektrische gitaar heb verkocht met versterker wil ik een nieuwe versterker kopen voor mijn elektro-akoestische gitaar.
Nu heb ik totaal geen verstand van versterkers dus kunnen jij mij een versterker aanraden rond de prijsklasse van 150 euro .

Met vriendelijke groet,

Leonos, de gitaar newb

Dat gtiaar geluid van Razorlight vind ik er tof, maar weet niet of dat aan de gitaar ligt of aan de versterker
Geluid ligt altijd aan de combinatie van gitaar + eventuele pedaaltjes + versterker...
Brutal. Fucking. Metal.
pi_56533538
quote:
Op maandag 4 februari 2008 20:29 schreef Witchfynder het volgende:
Wil je dan ook een versterker specifiek voor een elektro-akoestische gitaar?
Ja, maar wil ook wel tof distortion geluidje
  maandag 4 februari 2008 @ 21:12:48 #224
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56534365
quote:
Op maandag 4 februari 2008 20:35 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ja, maar wil ook wel tof distortion geluidje
Uh. Heb je nou een elektro-akoestische of een semi-akoestische? .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56534481
quote:
Op maandag 4 februari 2008 20:35 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ja, maar wil ook wel tof distortion geluidje
neem een roland cube 20x, ik heb zelf de 30x en die bevalt zeer goed, veel verschillende geluiden tover je er uit, inc. distortion
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
pi_56534559
Roland Cube inderdaad
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
  maandag 4 februari 2008 @ 21:21:51 #227
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_56534587
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:04 schreef Dribbel_ het volgende:
Whokeeee, we gaan binnekort weer proberen wat dingen op te nemen. Hiervoor hebben we steeds gewoon toneport met die software gebruikt, maar we zijn nu toch van plan het eens te proberen met een gemicte amp. SM 57 of 58 weet nu niet meer welke het is hebben we, maar hoe plaats je zoiets enz en waar moet je op letten ?
Voor de speaker tegen het doek, een stuk er af, in het centrum, beetje aan de zijkant
enzzzz
OK, hier komt hij dan alweer, maar de kracht zit em in de herhaling: mijn post die menig gitarist geholpen heeft:

"Ok, hier volgt een flinke post die jullie kan helpem mbt het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Beste mensen met een homestudio: Vandaag gaan we het hebben over het opnemen van elektrische gitaar op je PC of Mac. Distorted elektrische gitaar is het moeilijkste instrument om goed op te nemen en dan in een mix te verwerken, dus bij deze wilde ik in deze post even het een en het ander over elektrische gitaren uiteenzetten met hierbij speciaal het opnameproces. Dit is een zeer vrije interpretatie van bestaande treads (zoals de 89 pagina’s tellende Slippermans recording tread from hell en Michael Wageners tips for guitar recording), maar bevat ook een aantal eigen bevindingen die ik graag met jullie wil delen. Bovengenoemde treads zijn namelijk bedoeld voor professionals met veel meer budget dan een gemiddelde home-recordist, dus ik ga niet in op het opensnijden van de grille van je cabinet, spelen met voltages om andere sounds te krijgen, setups van 30.000 euro etc. aangezien dit voor de meeste home-recordists niet verantwoord is. Deze tread is puur mijn eigen mening dus de jouwe kan verschillen en daarom zie dit artikel meer als een guideline dan als je bijbel. Ik heb geen endorsements of ben gelieerd aan merken ofzo, de merken die ik noem zijn door persoonlijke ervaring hier neergezet. Remember: Oefening baart kunst, dus denk niet dat je in een dag volgende technieken onder de knie hebt. Je moet dit in jaren denken, ondanks dat het misschien simpel klinkt.

Wat ik ga bespreken is het volgende:

- algemene opmerkingen
- het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
- “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
- het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
- Dingen om aan te denken bij je productie

Algemene opmerkingen: Ik krijg de laatste tijd veel vragen van mensen over hoe ik gitaren opneem en of ze dat thuis ook kunnen doen. Natuurlijk kun je thuis veel bereiken, maar om pro results te krijgen moet je inderdaad wel investeren in goede apparatuur (lees goede, niet superdure).
Je moet de recording-chain van jezelf tegen het licht zetten alsof het een stalen ketting is. De zwakste schakel zorgt dat hij breekt, dus het heeft niet veel zin om met je PRS Custom in je Dual Rectifer te spelen en de boel op te nemen met je brakke soundcard op je pc. Hetzelfde geldt voor slechte kabels, een slechte gitaar een slechte amp etc. Zorg de hele chain goed verzorgd is, dus goede, onbeschadigde kabels (niet die van 3 euro, pak kabels van bijv. Planet Waves, klotz of cordial, als je echt veel geld hebt kun je nog vele duurdere pakken, maar dat is imo voor een home studio overdreven), werkende elektronica, check of je buizen in je amp nog goed zijn (zeker iedere zoveel tijd vervangen) en last but not least: NIEUWE SNAREN!!! Nieuwe snaren zijn essentieel voor opnames. Je hoort het meteen als je snaren niet nieuw zijn, dna klinkt je opname meteen een stuk doffer en levenlozer. Je weet vast wel hoe het klinkt als je je snaren vervangen hebt, nou als je een gitaar opneemt is dit nog 10x zo duidelijk. Doen dus! Als je nu als denkt van “hee dit wordt me te duur” dan hou maar snel op en ga maar met je midi-piano in de weer. Elektrische gitaar opnemen wordt dan namelijk toch niks!

Wat betreft opname op de PC: ik ga er vanuit dat niemand een Tapemachine heeft, wiens compressie toch bijdraagt aan de sound die nodig is. Ik heb zelf ook geen tapemachine (ga direct de PC in), maar ik kan vertellen dat als de rest dik in orde is, het toch goed klinkt. Je kunt als je wilt ook de tape-sound emuleren met plugins zoals de Massey Tape Head, of Crane Song Phoenix om toch die tapesound mee te krijgen, wat me op het volgende brengt: Je sequencer.
Iedereen gebruikt wel iets en het is allemaal goed: Cubase, Protools, Logic, Cakewalk Sonar etc. Belangrijk is dat je een legale versie hebt. Je zult nu wel denken, maakt dat uit voor mijn geluid? Nee. Maar wel voor je stabiliteit. Bij illegale versies moet je dingen als dongles omzeilen met allerlei patches en ik kan je uit ervaring uit mijn eerste recordingjaar vertellen dat het CPU power en werkgeheugen vreet, die je toch met recording altijd te kort komt, hoeveel je er ook van hebt en crashes in de hand werkt als je met wat meer sporen werkt! Koop er dus een! Je hoeft ook echt niet meteen 800 euro neer te leggen. Er zijn al hele goede programma’s vanaf 35 Euro. Ja, 35 euro. Als je niks hebt raad ik vooral Reaper aan, ( http://www.cockos.com/reaper/index.php ) dit programma kun je online bestellen voor 39 dollar, wat imo diefstal is, zo geweldig werkt het.

Ten eerste het opnemen van elektrische gitaar zoals het traditioneel bedoeld is

Voor het opnemen van elektrische gitaar in een home studio heb je het volgende nodig:

- Een goede, strakke gitarist
- Een goed afgestelde gitaar van kwaliteit, vers besnaard (1 of 2 dagen vantevoren ivm tuning etc.)
- Een tuner
- Een goede versterker
- Een zaklamp
- Oordoppen
- Een goede microfoon met standaard
- Goede kabels
- Koptelefoon (geisoleerd)
- Een goede microfoon pre-amp (als je niet weet wat dit is: http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm)
- Een goede geluidskaart, kopen bij de prof muziekwinkel, niet de pc-shop!
- Een goede pc met voldoende werkgeheugen en een goede harde schijf.

Aangezien we distortion opnemen is een gitaar met humbuckers in eerste instantie een pre. Maar vergeet niet goede single coils als fender strats voor als je wat bite in je tracks wilt. Gitaren met mini-humbuckers zijn ook fijn aangezien ze wel de dikte hebben van bijv. Een Les Paul, maar tevens ook een bite hebben. Heb je nog geen gitaar en wil je er een aanschaffen, kijk eens naar de Gibson special (faded) series. Met een beetje geluk vind je een nieuwe LP of SG uit deze serie voor een euro of 800 en dat is relatief weinig geld om de stap naar ‘de’ sound te zetten. Deze gitaren hebben een heerlijke midrange die essentieel voor distortionrecording is en hebben geen frietfratsen die Gibsons normaal zo duur maken.

Ok, terug naar het opnameproces. Ik ga uit van een top met een 4x12 cab. Zet je amp in de kamer waar je hem gaat opnemen, laat iemand wat spelen en luister goed hoe de amp in de kamer klinkt. Vind je het goed klinken? Let op de natuurlijke galm van de kamer en merk op dat hoe ‘droger’ het geluid (hoe minder galm), hoe beter je het geluid later nog kan bewerken. Galm kun je makkelijk toevoegen, maar weghalen is stukken lastiger! Tip: hang dikke gordijnen op kleine afstand van de muren op om je kamer wat droger te laten klinken.

Veel gitaristen hebben een eigen live sound, waar niet aan te tornen valt. Dit dien je vaak te respecteren, maar toch moet je als engineer iets veranderen. Namelijk de gain en de mids. Live-rigs hebben vaak veel te veel gain en te weinig mids om een goede sound op de plaat te krijgen en als je goed luistert naar opnames van je favoriete artiesten zul je merken dat de gitaren eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken. Dus, gain omlaag, mids (flink) omhoog. Je zult meteen merken dat de sound een stuk volwassener klinkt en dat wil je natuurlijk ook hebben. Ben niet bang om de gain flink omlaag te draaien naar een crunchsound ipv een dikke distortion. Als je namelijk een paar partijen over elkaar opneemt, blijft deze crunchsound staan en zal superdik klinken waarbij de dikke waas alleen nog maar meer als een suizende bijenkolonie klinkt en totaal verloren gaat in je mix. Compenseer een te dunne gain met meer mids voordat je aan de gain begint te draaien.

Nu we de plaats en sound bepaald hebben is het tijd om naar de speaker te gaan kijken. Pak je zaklamp en doe je oordoppen in en kijk op +-20 cm afstand naar de speaker terwijl je het volume opendraait en iemand gitaar speelt. Op het moment dat de speaker zichtbaar begint te bewegen, stop je met draaien en heb je het geluidsniveau bereikt waarop je gaat opnemen. Het bewegen van de speaker is essentieel omdat dit een bepaalde druk meebrengt die je nodig hebt om je gitaar punchy te laten klinken. Nu komt het minst leuke gedeelte: haal je oordoppen uit en luister nu snel welke van de 4 speakers het beste klinkt. Ze zullen allemaal net wat anders klinken, dus je hebt de beste nodig. Beslis dit binnen 20 seconden anders wordt je doof! Is een van de onderste speakers de beste, zet dan je amp op een flightcase ofzo om eerste reflecties met de grond te voorkomen.

Nu gaan we de microfoon pakken: voor distorted opnamen kun je als basis de volgende mics gebruiken: Shure SM-57 (¤100), Audix i5 (¤129), Sennheiser MD421 (¤340) en Royer 121 (¤1250). Ik ga er van uit dat we op budget zijn, dus we pakken de 57, welke al jaren de standaard is voor dit werk. Plug de microfoon in een goede mic pre-amp. Het is voor je sound essentieel dat je een goede pre-amp pakt want deze vormt het microfoongeluid op zo een drastiche manier dat het je hele sound veranderd. Het nadeel van een goede pre-amp is dat ze duur zijn, heel duur. Gelukkig zijn er de laatste paar jaar een aantal zeer goede preamps binnen het budget van de home-recordist gekomen, zodat je onder de 1000 euro per kanaal al professionele recordings kan maken. Je denkt vast nu “WTF, onder 1000 euro!!!”, nou, je wilt toch goede resultaten? Het verschil tussen een preamp van 200 euro en 1000 is niet subtiel. Sterker als je je afvraagt waar ‘die’ sound vanaf komt en je hoort voor het eerst een opname door je goede micpre, dan zal een brede glimlach je niet ontgaan. Mensen met een homestudio betalen niet voor niets met een lach dit bedrag als die preamp niet nodig zou zijn!!! Dus, je preamp is essentieel. Als je maar 1 preamp wilt, dan raad ik de UA Solo Series aan. De Solo 110 (transformer) voor wat modernere sound, de solo 610 (buizen) voor een wat klassiekere rocksound. Beiden hebben ook een geweldige DI aan boord voor bijvoorbeeld basgitaren of reamps (ga ik later op in) en ze kosten iets van 950 euro per stuk. Voor 2-kanaals preamps raad ik de A-designs Pacifica (¤1850), de API A2D (¤1950) en Great River mp-2NV (¤2200) aan. Deze zijn vooral handig als je ook andere dingen opneemt zoals stereo bronnen en elektrisch gitaar met 2 mics, wat ik later bespreek. Kun je deze cash echt niet neerleggen dan kun je het beste de FMR RNP pakken voor zo’n 500 euro (2 kanalen) Dit is ook een goede preamp, maar haalt het toch net niet bij bovenstaande anderen, wat je ook hoort. Het is in ieder geval wel een stap omhoog van de pre’s op je geluidskaart (als ze er op zitten).

Sluit je micpre op je geluidskaart aan en je mic op de pre en zet een rustige gainstructuur op zodat het signaal niet clippend binnenkomt. Als de gitarist speelt. Laat nu de gitarist een riff doen en deze herhalen. Doe je hoofdtelefoons op en luister naar het signaal als je de mic in het midden voor de beste speaker houdt. Beweeg nu langzaam met de mic van links naar rechts en boven en onder voor de conus om de zogenaamde “sweet spot” te vinden. Dit is de plek wara het signaal het beste voor je klinkt. Een goede plek om te starten is waar de dustcover de conus raakt, net uit het midden. Het geluid moet vol zijn en niet te fizzy of met teveel bas. Experimenteer hiermee totdat je een plek vindt die je lekker vindt klinken en hou de mic hier zodat je met de andere hand de microfoonstandaard zo kan zetten dat hij op die plek de microfoon op zijn plaats houdt. Dit proces van ‘sweepen’ kan goed een hele tijd duren, dus neem hiervoor de tijd en laat de gitarist dit ook dan vantevoren weten zodat hij niet ongeduldig wordt. Neem nu het signaal op en laat de gitarist horen wat hij er van vind. Als hij het goed vind is deze verantwoordelijkheid ook van je af en kan desbetreffende gitarist hier later ook geen commentaar op geven. Let op: als je meer tracks doet, verplaats de microfoon dan niet, anders loop je tegen fase-problemen aan, wat klinkt als een tja, phase pedal. Dit is moeilijk later te verhelpen, maar kan als de fase niet veranderd tijdens het opnemen soms verholpen worden met het gratis programma “Phase Bug” welke als VST te downloaden is.

Nu heb je een goed begin gemaakt met je gitaaropname en ben je klaar om te mixen.

Het opnemen van gitaren met 2 microfoons.

Om goede resultaten te krijgen met 1 microfoon is moeilijk, laat staan met 2. Het grote probleem is namelijk dat je met 2 microfoons faseproblemen tegen het lijf loopt waarbij sommige frequenties elkaar uitdoven en andere elkaar weer versterken wat resulteert in een heel lelijk gitaargeluid. Kun je het echter goed, dan is het heel lonend om met 2 mics je gitaarsound te vormen. Als je toch wil exerimenteren, doe dit dan als volgt:

Zet 2 tracks op in je sequencer en monitor ze allebei door je hoofdtelefoons in mono, dus niet een links en de ander rechts. Pak een 2 kanaals preamp (dezelfde pre’s anders wordt het nog moeilijker) en zoek met de eerste mic de sweet spot op en zet deze vast. Nu pak je de tweede microfoon en bij deze microfoon zet je op je preamp de “phase” knop om. De fase is nu omgedraaid wat in een naar geluid resulteert. Nu laat je de gitarist voor wat het is en plug je de gitaarkabel in je geluidskaart en dan in je amp. Pak nu een sample van zgn “pink noise” (van internet of via je sequencer) en run deze door je amp zodat je de pink noise ruis door je amp hoort. Nu sweep je met je tweede microfoon over de speaker todat deze maximale uitdoving geeft van het signaal. Dit is nooit 100% ivm terugkaatsend geluid van je kamer, maar moet toch een eind komen. Met verschillende mics is natuurlijk de uitdoving kleiner dan met 2 identieke mics. Belangrijk is wel dat beide signalen even luid in je sequencer / koptelefoon staan anders werkt het niet goed. Schakel nu de phase knop weer om in je amp en voila, een vol geluid. Wordt nu niet gefrustreerd omdat het nog niet lekker klinkt bij de eerste keer. Dit is een oefening die je tijden moet doen voordat je hem meester bent.
Heb je geen phase knop op je preamp? Gebruik dan een phase-kabel hiervoor die je bij de muziekwinkel kan kopen. Vergeet niet alleen deze kabel weer te verwisselen en niet te gebruiken voor andere dingen anders help je je opnemen naar de verdoemenis.
Persoonlijk vind ik de combinatie van een royer 121 en sm57 te gek. Je kunt dan de 121 voor de body gebruiken en de 57 voor de bite. Let alleen wel op dat ribbonmicrofoons zoals de 121 niet tegen omgekeerde fase kunnen als er phantom power op staat. Je helpt dat direct je 121 om zeep en reparatie is heel duur. Dus, doe de fasetruck bij de 57 en laat de 121 gewoon veilig.

Re-ampen

Je kunt ook het signaal re-ampen. Dit houdt in dat je het droge signaal van alleen de gitaar opneemt en deze dan via de pc weer naar een amp doorstuurt om zo later de toon te kunnen maken als je gitarist al vertrokken is. Voordeel is ook dat als je een toon niet leuk vind, je het droge signaal nog eens door je amp kan sturen om aanpassingen te maken. Zo leg je jezelf niet te snel vast bij 1 gitaartoon. De ideale manier om dit te doen is met een zgn. Y-kabel. Deze kabel heeft 1 mono plug die zich in 2 mono plugs vertakt, alsware een Y. Plug de ene kant in je gitaar en dan de 1e kabel aan de andere kant in je amp en de 2e kabel in een DI-box of in je input van je soundcard (als die dat aankan). Neem beide signalen op op aparte sporen zodat je later, als de opgenomen gitaartoon niet bevalt, je het droge signaal weer opnieuw door kan sturen door je amp, of door een andere amp. Re-ampen is een hele creatieve kant van sport, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Opnemen met een Pod.

Ik krijg vaak veel vragen of je ook met een Pod of ander apparaat vette tonen kan maken om op te nemen en mijn antwoord hierop is tweeledig. Ja en nee. Ik wil ja zeggen voor cleane sounds en voor gekke effecten, maar voor distortion is het meestal een nee. Waarom: omdat je toch de speakerdruk mist die je met een microfoon opneemt en op dit gebied van speakerdruk modeling nog niet topnotch is. Het is imo beter om je pod voor een amp aan te sluiten en deze dan met microfoon op te nemen, maar ook als je direct een pod wil gebruiken kan dit, maar dan dien je wel het volgende in acht te nemen: Tweak zelf je tonen! De presets zijn vaak ondermaats en dat hoor je ook op een opname terug. Tip om te beginnen: Andy Sneap, die bekend is van onder andere Testament en Killswitch Engage heeft op zijn forum een patch gezet die hij zelf ook voor de albums die hij maakt gebrukt heeft en ik raad je aan om deze te downloaden zodat je een idee hebt welke richting je in moet denken. Let wel op, het beste blijft om niet alleen het podsignaal te gebruiken maar om deze in te blenden met je originele gitaargeluid. Het duurt vaak lang om een goed resultaat te krijgen dus ben geduldig. Ook klinkt een DI-signaal vaak beter dals je deze re-ampt met de Pod dan als je met de Pod direct opneemt omdat de a/d-conversie van je geluidskaart vaak net iets beter is dan de interne klok van een pod. Je kunt dan via de spdif of aes/ebu ingang de boel re-ampen.

Dingen om in overweging te nemen bij de productie.

Klinkt je distorted gitaarsound te dik en modderig en mist het definitie? Probeer dan een dezelfde riff met een acoestische gitaar op te nemen en zet deze zachtjes onder de bestaande elektrische track. Je kunt deze acoestische track makkelijk drastisch eq’en zodat je de ‘klang’ hoort maar niet de body, dus rol gerust veel lage frequenties af en gebruik een brede boost op de hoge. Je zult zien dat de articulatie van de track door deze acoestische gitaar eronder
drastisch verbetert!
Je kunt ook meerdere verschillende amps/cabs/gitaren gebruiken en de partijen zo strak mogelijk dubbel inspelen en dan de ene take wat links en de andere wat rechts pannen voor een breed stereobeeld. De takes zullen namelijk nooit precies hetzelfde zijn, waardoor de sound dikker wordt.


Hopelijk heb ik jullie wat meer inzicht gegeven in deze vorm van opnemen en leidt dit bij jullie allemaal tot betere resultaten."
quote:
Op maandag 4 februari 2008 17:25 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Okee... ik ga niet proberen tips te geven die keihard door -H-I-M- uit de weg worden geslagen... hij is de expert op dit gebied. Maar onze ERVARING hiermee is een SM57 vlakbij de conus en een condensator mic voor de ambiance...
Deze tutorial hebben we gebruikt http://www.homerecordingconnection.com/news.php?action=view_story&id=140
Dat is ook een hele fijne tutorial idd!! Enne wat betreft mn expertise: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden he!
  maandag 4 februari 2008 @ 21:57:33 #228
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56535480
Zoals ik op msn al tegen Dribbel_ zei; ik ben erg blij dat ik twee bandleden heb die ontzettend verstand hiervan hebben. Neemt niet weg dat ik het ook wil leren. .

Zag dit weekeinde een gitaarstack staan van onze gitarist achter een fluwelen gordijn met twee mics voor de cab en kussens er omheen gebonden. Typisch een moment van "rrrriiight...zal vast zo moeten ".

.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56535815
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:57 schreef Witchfynder het volgende:
Zoals ik op msn al tegen Dribbel_ zei; ik ben erg blij dat ik twee bandleden heb die ontzettend verstand hiervan hebben. Neemt niet weg dat ik het ook wil leren. [afbeelding].

Zag dit weekeinde een gitaarstack staan van onze gitarist achter een fluwelen gordijn met twee mics voor de cab en kussens er omheen gebonden. Typisch een moment van "rrrriiight...zal vast zo moeten [afbeelding]".

[afbeelding].

Foto??

Cd al klaar?
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
  maandag 4 februari 2008 @ 22:14:42 #230
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56535901
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:21 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

OK, hier komt hij dan alweer, maar de kracht zit em in de herhaling: mijn post die menig gitarist geholpen heeft:

"Ok, hier volgt een flinke post die jullie kan helpem mbt het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Beste mensen met een homestudio: Vandaag gaan we het hebben over het opnemen van elektrische gitaar op je PC of Mac. Distorted elektrische gitaar is het moeilijkste instrument om goed op te nemen en dan in een mix te verwerken, dus bij deze wilde ik in deze post even het een en het ander over elektrische gitaren uiteenzetten met hierbij speciaal het opnameproces. Dit is een zeer vrije interpretatie van bestaande treads (zoals de 89 pagina’s tellende Slippermans recording tread from hell en Michael Wageners tips for guitar recording), maar bevat ook een aantal eigen bevindingen die ik graag met jullie wil delen. Bovengenoemde treads zijn namelijk bedoeld voor professionals met veel meer budget dan een gemiddelde home-recordist, dus ik ga niet in op het opensnijden van de grille van je cabinet, spelen met voltages om andere sounds te krijgen, setups van 30.000 euro etc. aangezien dit voor de meeste home-recordists niet verantwoord is. Deze tread is puur mijn eigen mening dus de jouwe kan verschillen en daarom zie dit artikel meer als een guideline dan als je bijbel. Ik heb geen endorsements of ben gelieerd aan merken ofzo, de merken die ik noem zijn door persoonlijke ervaring hier neergezet. Remember: Oefening baart kunst, dus denk niet dat je in een dag volgende technieken onder de knie hebt. Je moet dit in jaren denken, ondanks dat het misschien simpel klinkt.

Wat ik ga bespreken is het volgende:

- algemene opmerkingen
- het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
- “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
- het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
- Dingen om aan te denken bij je productie

Algemene opmerkingen: Ik krijg de laatste tijd veel vragen van mensen over hoe ik gitaren opneem en of ze dat thuis ook kunnen doen. Natuurlijk kun je thuis veel bereiken, maar om pro results te krijgen moet je inderdaad wel investeren in goede apparatuur (lees goede, niet superdure).
Je moet de recording-chain van jezelf tegen het licht zetten alsof het een stalen ketting is. De zwakste schakel zorgt dat hij breekt, dus het heeft niet veel zin om met je PRS Custom in je Dual Rectifer te spelen en de boel op te nemen met je brakke soundcard op je pc. Hetzelfde geldt voor slechte kabels, een slechte gitaar een slechte amp etc. Zorg de hele chain goed verzorgd is, dus goede, onbeschadigde kabels (niet die van 3 euro, pak kabels van bijv. Planet Waves, klotz of cordial, als je echt veel geld hebt kun je nog vele duurdere pakken, maar dat is imo voor een home studio overdreven), werkende elektronica, check of je buizen in je amp nog goed zijn (zeker iedere zoveel tijd vervangen) en last but not least: NIEUWE SNAREN!!! Nieuwe snaren zijn essentieel voor opnames. Je hoort het meteen als je snaren niet nieuw zijn, dna klinkt je opname meteen een stuk doffer en levenlozer. Je weet vast wel hoe het klinkt als je je snaren vervangen hebt, nou als je een gitaar opneemt is dit nog 10x zo duidelijk. Doen dus! Als je nu als denkt van “hee dit wordt me te duur” dan hou maar snel op en ga maar met je midi-piano in de weer. Elektrische gitaar opnemen wordt dan namelijk toch niks!

Wat betreft opname op de PC: ik ga er vanuit dat niemand een Tapemachine heeft, wiens compressie toch bijdraagt aan de sound die nodig is. Ik heb zelf ook geen tapemachine (ga direct de PC in), maar ik kan vertellen dat als de rest dik in orde is, het toch goed klinkt. Je kunt als je wilt ook de tape-sound emuleren met plugins zoals de Massey Tape Head, of Crane Song Phoenix om toch die tapesound mee te krijgen, wat me op het volgende brengt: Je sequencer.
Iedereen gebruikt wel iets en het is allemaal goed: Cubase, Protools, Logic, Cakewalk Sonar etc. Belangrijk is dat je een legale versie hebt. Je zult nu wel denken, maakt dat uit voor mijn geluid? Nee. Maar wel voor je stabiliteit. Bij illegale versies moet je dingen als dongles omzeilen met allerlei patches en ik kan je uit ervaring uit mijn eerste recordingjaar vertellen dat het CPU power en werkgeheugen vreet, die je toch met recording altijd te kort komt, hoeveel je er ook van hebt en crashes in de hand werkt als je met wat meer sporen werkt! Koop er dus een! Je hoeft ook echt niet meteen 800 euro neer te leggen. Er zijn al hele goede programma’s vanaf 35 Euro. Ja, 35 euro. Als je niks hebt raad ik vooral Reaper aan, ( http://www.cockos.com/reaper/index.php ) dit programma kun je online bestellen voor 39 dollar, wat imo diefstal is, zo geweldig werkt het.

Ten eerste het opnemen van elektrische gitaar zoals het traditioneel bedoeld is

Voor het opnemen van elektrische gitaar in een home studio heb je het volgende nodig:

- Een goede, strakke gitarist
- Een goed afgestelde gitaar van kwaliteit, vers besnaard (1 of 2 dagen vantevoren ivm tuning etc.)
- Een tuner
- Een goede versterker
- Een zaklamp
- Oordoppen
- Een goede microfoon met standaard
- Goede kabels
- Koptelefoon (geisoleerd)
- Een goede microfoon pre-amp (als je niet weet wat dit is: http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm)
- Een goede geluidskaart, kopen bij de prof muziekwinkel, niet de pc-shop!
- Een goede pc met voldoende werkgeheugen en een goede harde schijf.

Aangezien we distortion opnemen is een gitaar met humbuckers in eerste instantie een pre. Maar vergeet niet goede single coils als fender strats voor als je wat bite in je tracks wilt. Gitaren met mini-humbuckers zijn ook fijn aangezien ze wel de dikte hebben van bijv. Een Les Paul, maar tevens ook een bite hebben. Heb je nog geen gitaar en wil je er een aanschaffen, kijk eens naar de Gibson special (faded) series. Met een beetje geluk vind je een nieuwe LP of SG uit deze serie voor een euro of 800 en dat is relatief weinig geld om de stap naar ‘de’ sound te zetten. Deze gitaren hebben een heerlijke midrange die essentieel voor distortionrecording is en hebben geen frietfratsen die Gibsons normaal zo duur maken.

Ok, terug naar het opnameproces. Ik ga uit van een top met een 4x12 cab. Zet je amp in de kamer waar je hem gaat opnemen, laat iemand wat spelen en luister goed hoe de amp in de kamer klinkt. Vind je het goed klinken? Let op de natuurlijke galm van de kamer en merk op dat hoe ‘droger’ het geluid (hoe minder galm), hoe beter je het geluid later nog kan bewerken. Galm kun je makkelijk toevoegen, maar weghalen is stukken lastiger! Tip: hang dikke gordijnen op kleine afstand van de muren op om je kamer wat droger te laten klinken.

Veel gitaristen hebben een eigen live sound, waar niet aan te tornen valt. Dit dien je vaak te respecteren, maar toch moet je als engineer iets veranderen. Namelijk de gain en de mids. Live-rigs hebben vaak veel te veel gain en te weinig mids om een goede sound op de plaat te krijgen en als je goed luistert naar opnames van je favoriete artiesten zul je merken dat de gitaren eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken. Dus, gain omlaag, mids (flink) omhoog. Je zult meteen merken dat de sound een stuk volwassener klinkt en dat wil je natuurlijk ook hebben. Ben niet bang om de gain flink omlaag te draaien naar een crunchsound ipv een dikke distortion. Als je namelijk een paar partijen over elkaar opneemt, blijft deze crunchsound staan en zal superdik klinken waarbij de dikke waas alleen nog maar meer als een suizende bijenkolonie klinkt en totaal verloren gaat in je mix. Compenseer een te dunne gain met meer mids voordat je aan de gain begint te draaien.

Nu we de plaats en sound bepaald hebben is het tijd om naar de speaker te gaan kijken. Pak je zaklamp en doe je oordoppen in en kijk op +-20 cm afstand naar de speaker terwijl je het volume opendraait en iemand gitaar speelt. Op het moment dat de speaker zichtbaar begint te bewegen, stop je met draaien en heb je het geluidsniveau bereikt waarop je gaat opnemen. Het bewegen van de speaker is essentieel omdat dit een bepaalde druk meebrengt die je nodig hebt om je gitaar punchy te laten klinken. Nu komt het minst leuke gedeelte: haal je oordoppen uit en luister nu snel welke van de 4 speakers het beste klinkt. Ze zullen allemaal net wat anders klinken, dus je hebt de beste nodig. Beslis dit binnen 20 seconden anders wordt je doof! Is een van de onderste speakers de beste, zet dan je amp op een flightcase ofzo om eerste reflecties met de grond te voorkomen.

Nu gaan we de microfoon pakken: voor distorted opnamen kun je als basis de volgende mics gebruiken: Shure SM-57 (¤100), Audix i5 (¤129), Sennheiser MD421 (¤340) en Royer 121 (¤1250). Ik ga er van uit dat we op budget zijn, dus we pakken de 57, welke al jaren de standaard is voor dit werk. Plug de microfoon in een goede mic pre-amp. Het is voor je sound essentieel dat je een goede pre-amp pakt want deze vormt het microfoongeluid op zo een drastiche manier dat het je hele sound veranderd. Het nadeel van een goede pre-amp is dat ze duur zijn, heel duur. Gelukkig zijn er de laatste paar jaar een aantal zeer goede preamps binnen het budget van de home-recordist gekomen, zodat je onder de 1000 euro per kanaal al professionele recordings kan maken. Je denkt vast nu “WTF, onder 1000 euro!!!”, nou, je wilt toch goede resultaten? Het verschil tussen een preamp van 200 euro en 1000 is niet subtiel. Sterker als je je afvraagt waar ‘die’ sound vanaf komt en je hoort voor het eerst een opname door je goede micpre, dan zal een brede glimlach je niet ontgaan. Mensen met een homestudio betalen niet voor niets met een lach dit bedrag als die preamp niet nodig zou zijn!!! Dus, je preamp is essentieel. Als je maar 1 preamp wilt, dan raad ik de UA Solo Series aan. De Solo 110 (transformer) voor wat modernere sound, de solo 610 (buizen) voor een wat klassiekere rocksound. Beiden hebben ook een geweldige DI aan boord voor bijvoorbeeld basgitaren of reamps (ga ik later op in) en ze kosten iets van 950 euro per stuk. Voor 2-kanaals preamps raad ik de A-designs Pacifica (¤1850), de API A2D (¤1950) en Great River mp-2NV (¤2200) aan. Deze zijn vooral handig als je ook andere dingen opneemt zoals stereo bronnen en elektrisch gitaar met 2 mics, wat ik later bespreek. Kun je deze cash echt niet neerleggen dan kun je het beste de FMR RNP pakken voor zo’n 500 euro (2 kanalen) Dit is ook een goede preamp, maar haalt het toch net niet bij bovenstaande anderen, wat je ook hoort. Het is in ieder geval wel een stap omhoog van de pre’s op je geluidskaart (als ze er op zitten).

Sluit je micpre op je geluidskaart aan en je mic op de pre en zet een rustige gainstructuur op zodat het signaal niet clippend binnenkomt. Als de gitarist speelt. Laat nu de gitarist een riff doen en deze herhalen. Doe je hoofdtelefoons op en luister naar het signaal als je de mic in het midden voor de beste speaker houdt. Beweeg nu langzaam met de mic van links naar rechts en boven en onder voor de conus om de zogenaamde “sweet spot” te vinden. Dit is de plek wara het signaal het beste voor je klinkt. Een goede plek om te starten is waar de dustcover de conus raakt, net uit het midden. Het geluid moet vol zijn en niet te fizzy of met teveel bas. Experimenteer hiermee totdat je een plek vindt die je lekker vindt klinken en hou de mic hier zodat je met de andere hand de microfoonstandaard zo kan zetten dat hij op die plek de microfoon op zijn plaats houdt. Dit proces van ‘sweepen’ kan goed een hele tijd duren, dus neem hiervoor de tijd en laat de gitarist dit ook dan vantevoren weten zodat hij niet ongeduldig wordt. Neem nu het signaal op en laat de gitarist horen wat hij er van vind. Als hij het goed vind is deze verantwoordelijkheid ook van je af en kan desbetreffende gitarist hier later ook geen commentaar op geven. Let op: als je meer tracks doet, verplaats de microfoon dan niet, anders loop je tegen fase-problemen aan, wat klinkt als een tja, phase pedal. Dit is moeilijk later te verhelpen, maar kan als de fase niet veranderd tijdens het opnemen soms verholpen worden met het gratis programma “Phase Bug” welke als VST te downloaden is.

Nu heb je een goed begin gemaakt met je gitaaropname en ben je klaar om te mixen.

Het opnemen van gitaren met 2 microfoons.

Om goede resultaten te krijgen met 1 microfoon is moeilijk, laat staan met 2. Het grote probleem is namelijk dat je met 2 microfoons faseproblemen tegen het lijf loopt waarbij sommige frequenties elkaar uitdoven en andere elkaar weer versterken wat resulteert in een heel lelijk gitaargeluid. Kun je het echter goed, dan is het heel lonend om met 2 mics je gitaarsound te vormen. Als je toch wil exerimenteren, doe dit dan als volgt:

Zet 2 tracks op in je sequencer en monitor ze allebei door je hoofdtelefoons in mono, dus niet een links en de ander rechts. Pak een 2 kanaals preamp (dezelfde pre’s anders wordt het nog moeilijker) en zoek met de eerste mic de sweet spot op en zet deze vast. Nu pak je de tweede microfoon en bij deze microfoon zet je op je preamp de “phase” knop om. De fase is nu omgedraaid wat in een naar geluid resulteert. Nu laat je de gitarist voor wat het is en plug je de gitaarkabel in je geluidskaart en dan in je amp. Pak nu een sample van zgn “pink noise” (van internet of via je sequencer) en run deze door je amp zodat je de pink noise ruis door je amp hoort. Nu sweep je met je tweede microfoon over de speaker todat deze maximale uitdoving geeft van het signaal. Dit is nooit 100% ivm terugkaatsend geluid van je kamer, maar moet toch een eind komen. Met verschillende mics is natuurlijk de uitdoving kleiner dan met 2 identieke mics. Belangrijk is wel dat beide signalen even luid in je sequencer / koptelefoon staan anders werkt het niet goed. Schakel nu de phase knop weer om in je amp en voila, een vol geluid. Wordt nu niet gefrustreerd omdat het nog niet lekker klinkt bij de eerste keer. Dit is een oefening die je tijden moet doen voordat je hem meester bent.
Heb je geen phase knop op je preamp? Gebruik dan een phase-kabel hiervoor die je bij de muziekwinkel kan kopen. Vergeet niet alleen deze kabel weer te verwisselen en niet te gebruiken voor andere dingen anders help je je opnemen naar de verdoemenis.
Persoonlijk vind ik de combinatie van een royer 121 en sm57 te gek. Je kunt dan de 121 voor de body gebruiken en de 57 voor de bite. Let alleen wel op dat ribbonmicrofoons zoals de 121 niet tegen omgekeerde fase kunnen als er phantom power op staat. Je helpt dat direct je 121 om zeep en reparatie is heel duur. Dus, doe de fasetruck bij de 57 en laat de 121 gewoon veilig.

Re-ampen

Je kunt ook het signaal re-ampen. Dit houdt in dat je het droge signaal van alleen de gitaar opneemt en deze dan via de pc weer naar een amp doorstuurt om zo later de toon te kunnen maken als je gitarist al vertrokken is. Voordeel is ook dat als je een toon niet leuk vind, je het droge signaal nog eens door je amp kan sturen om aanpassingen te maken. Zo leg je jezelf niet te snel vast bij 1 gitaartoon. De ideale manier om dit te doen is met een zgn. Y-kabel. Deze kabel heeft 1 mono plug die zich in 2 mono plugs vertakt, alsware een Y. Plug de ene kant in je gitaar en dan de 1e kabel aan de andere kant in je amp en de 2e kabel in een DI-box of in je input van je soundcard (als die dat aankan). Neem beide signalen op op aparte sporen zodat je later, als de opgenomen gitaartoon niet bevalt, je het droge signaal weer opnieuw door kan sturen door je amp, of door een andere amp. Re-ampen is een hele creatieve kant van sport, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Opnemen met een Pod.

Ik krijg vaak veel vragen of je ook met een Pod of ander apparaat vette tonen kan maken om op te nemen en mijn antwoord hierop is tweeledig. Ja en nee. Ik wil ja zeggen voor cleane sounds en voor gekke effecten, maar voor distortion is het meestal een nee. Waarom: omdat je toch de speakerdruk mist die je met een microfoon opneemt en op dit gebied van speakerdruk modeling nog niet topnotch is. Het is imo beter om je pod voor een amp aan te sluiten en deze dan met microfoon op te nemen, maar ook als je direct een pod wil gebruiken kan dit, maar dan dien je wel het volgende in acht te nemen: Tweak zelf je tonen! De presets zijn vaak ondermaats en dat hoor je ook op een opname terug. Tip om te beginnen: Andy Sneap, die bekend is van onder andere Testament en Killswitch Engage heeft op zijn forum een patch gezet die hij zelf ook voor de albums die hij maakt gebrukt heeft en ik raad je aan om deze te downloaden zodat je een idee hebt welke richting je in moet denken. Let wel op, het beste blijft om niet alleen het podsignaal te gebruiken maar om deze in te blenden met je originele gitaargeluid. Het duurt vaak lang om een goed resultaat te krijgen dus ben geduldig. Ook klinkt een DI-signaal vaak beter dals je deze re-ampt met de Pod dan als je met de Pod direct opneemt omdat de a/d-conversie van je geluidskaart vaak net iets beter is dan de interne klok van een pod. Je kunt dan via de spdif of aes/ebu ingang de boel re-ampen.

Dingen om in overweging te nemen bij de productie.

Klinkt je distorted gitaarsound te dik en modderig en mist het definitie? Probeer dan een dezelfde riff met een acoestische gitaar op te nemen en zet deze zachtjes onder de bestaande elektrische track. Je kunt deze acoestische track makkelijk drastisch eq’en zodat je de ‘klang’ hoort maar niet de body, dus rol gerust veel lage frequenties af en gebruik een brede boost op de hoge. Je zult zien dat de articulatie van de track door deze acoestische gitaar eronder
drastisch verbetert!
Je kunt ook meerdere verschillende amps/cabs/gitaren gebruiken en de partijen zo strak mogelijk dubbel inspelen en dan de ene take wat links en de andere wat rechts pannen voor een breed stereobeeld. De takes zullen namelijk nooit precies hetzelfde zijn, waardoor de sound dikker wordt.


Hopelijk heb ik jullie wat meer inzicht gegeven in deze vorm van opnemen en leidt dit bij jullie allemaal tot betere resultaten."
[..]

Dat is ook een hele fijne tutorial idd!! Enne wat betreft mn expertise: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden he!
Heerlijk die voorspellende krachten... Char is er niks bij
maar het blijft een mooi naslag-postje van jou
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_56536094
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:17 schreef nicoo het volgende:

[..]

neem een roland cube 20x, ik heb zelf de 30x en die bevalt zeer goed, veel verschillende geluiden tover je er uit, inc. distortion
Ik heb ook een 20x, erg tevreden mee. Leuk huiskamer versterkertje met veel opties
  maandag 4 februari 2008 @ 22:39:53 #232
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56536606
Thxn jongens dat moet de langste post zijn die ik ooit gelezen heb hier

2 mics tegelijk gaan we sowieso niet doen ehbben we het spul niet voor maar we gaan zeker binnekort eens wat kloten hiermee dan
  maandag 4 februari 2008 @ 22:47:40 #233
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56536787
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:10 schreef Deansensitized het volgende:

[..]

Foto??

Cd al klaar?
Ja, die foto moet er wel zijn voor het nageslacht. . Heb het alleen niet. Zal vast in een verslag op de site verschijnen wanneer Jurgen klaar is met zijn deel. .

shut up
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 4 februari 2008 @ 22:48:15 #234
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56536804
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Thxn jongens dat moet de langste post zijn die ik ooit gelezen heb hier

2 mics tegelijk gaan we sowieso niet doen ehbben we het spul niet voor maar we gaan zeker binnekort eens wat kloten hiermee dan
Spul is regelbaar. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 4 februari 2008 @ 22:49:45 #235
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56536839
De handigheid om er goed mee om te kunnen gaan ook ? Tuurlijk kan altijd beter maar eerst eens proberen of dit te doen is
pi_56537398
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:22 schreef Goover het volgende:

[..]

Ik heb ook een 20x, erg tevreden mee. Leuk huiskamer versterkertje met veel opties
Hoi Goovert
Bedankt voor de bevestiging
  maandag 4 februari 2008 @ 23:25:38 #237
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_56537659
quote:
Op maandag 4 februari 2008 23:14 schreef Leonos het volgende:

[..]

Hoi Goovert
Bedankt voor de bevestiging
Het Bevestigingsforum is elders. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_56538015
quote:
Op maandag 4 februari 2008 23:14 schreef Leonos het volgende:

[..]

Hoi Goovert
Bedankt voor de bevestiging
Niet te veel naar mij luisteren hoor! Ik heb pas een maandje les, en pas 3 weken mijn versterker
  dinsdag 5 februari 2008 @ 00:01:29 #239
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_56538426
iemand ervaring met uitbreidingspakketten van line6 online kopen? worden die amp models ook op CD geleverd of is het gewoon een downloadable bestandje?
en wat nog belangrijker is, is het de prijs waard. ik vind 100 euro voor een paar amp models best erg prijzig, net als de instant drummers, ook 100 euro per stijl! en dan ook alleen maar echt geschikt voor 4/4 maatvoering, terwijl je soms toch ook wel graag wil experimenteren met een aparte maatvoering als 13/12 of 3/3 ofwat.

meh, morgen maar weer met de standaard dingen opnemen
  dinsdag 5 februari 2008 @ 00:19:14 #240
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56538749
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 00:01 schreef Under_Score het volgende:
iemand ervaring met uitbreidingspakketten van line6 online kopen? worden die amp models ook op CD geleverd of is het gewoon een downloadable bestandje?
en wat nog belangrijker is, is het de prijs waard. ik vind 100 euro voor een paar amp models best erg prijzig, net als de instant drummers, ook 100 euro per stijl! en dan ook alleen maar echt geschikt voor 4/4 maatvoering, terwijl je soms toch ook wel graag wil experimenteren met een aparte maatvoering als 13/12 of 3/3 ofwat.

meh, morgen maar weer met de standaard dingen opnemen
Ik zou Guitarrig 3 "kopen" als ik jou was, vind het qua geluiden een stuk beter dan die line 6 dingen, en heb geen zn om te betalen voor meer amp models als ik al zelf zo'n toneport heb gekocht afzetters
  dinsdag 5 februari 2008 @ 01:08:03 #241
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_56539326
hoe werkt guitarrig 3, hetzelfde als guitar port? of op USB ofzo?
pi_56539662
W00t kheb mn western gitaartje voor een tijdje geruild tegen een elektrische (goedkoop tegen goedkoop kheb nu een echte onvervalste legend!) maar wat is dat relaxt om op te ragge zeg ik heb natuurlijk ook al wel wat uitgeprobeerd in de gitaarwinkel maar thuis komt het er allemaal beter uit nog ff verder kijken en dan ga ik er ook zelf eindelijk maar eens een halen (geen legend natuurlijk )
  dinsdag 5 februari 2008 @ 01:57:47 #243
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56539680
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 01:08 schreef Under_Score het volgende:
hoe werkt guitarrig 3, hetzelfde als guitar port? of op USB ofzo?
Ik gebruik hem gewoon met m'n toneport, kan via usb of gewoon direct van je geluidskaart enz.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 09:28:08 #244
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_56541146
Amplitube 2, nog fijner dan Guitar Rig.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 5 februari 2008 @ 13:24:24 #245
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56544267
Is dat een standalone programma of werkt die als vstplugin ?
pi_56544381
Mja met Amplitube2/Guitarrig heb je wel weer een goede (low latency, asio supported) geluidskaart nodig. Dus onboard troep valt al weer af.

Dribbel: Standalone met optie van vst geloof ik.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 14:16:15 #247
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_56544731
Heb em net maar ff gehaald zo eens kijken of het goed werkt Als ik hem nu opstart zonder iets aangesloten begint het keihard te feedbacken alleen
pi_56545103
Dat probleem had ik toen ook ja, zelfs met iets aangesloten...
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
pi_56545108
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 14:16 schreef Dribbel_ het volgende:
Heb em net maar ff gehaald zo eens kijken of het goed werkt Als ik hem nu opstart zonder iets aangesloten begint het keihard te feedbacken alleen
Heu maar das dan net als een echte amp zonder aarde

jemig fok is weer zo traag als dikke stront, duurt een eeuwigheid om dit bericht te posten
pi_56545152
Na, als je geen stekker in je amp hebt gaat'ie heus niet feedbacken hoor.

Mist goede aarding inderdaad.
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')