abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56420953
ik rond dit jaar mijn VMBO af en ik ga dan waarschijnelijk naar MBO bedrijfsadministratie niveau 2 een BBL opleding

mijn vragen:
-Waar kan je leerbanen vinden?
-Wordt je altijd toegelaten?
-Wat is het gemiddelde salaris?
-Heb je meer huiswerk dan iemand de BOL volgt
pi_56535658
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 22:30 schreef Peter1991 het volgende:
ik rond dit jaar mijn VMBO af en ik ga dan waarschijnelijk naar MBO bedrijfsadministratie niveau 2 een BBL opleding

mijn vragen:
Om je eventjes te helpen

Leerbanen vind je via je ouders, via vrienden, op internet. Je moet een goede sollicitatiebrief maken en je werkervaring in een C.V. verwerken.
Je wordt meestal wel toegelaten, zeker bij een niveau 2 opleiding, want daar zijn de opleidingseisen niet zo hoog.
Wat je salaris zal zijn? Je wordt 17 dit jaar? Met je vooropleiding en je MBO niveau 2 zal je niet zo snel meer verdienen dan het minimum. Het uurloon is dan ¤3,16
Je hebt zeker niet meer huiswerk dan een BOL-opleiding. BBL is praktijk gericht, dus je zal meer praktijkopdrachten moeten maken.

Succes!
  maandag 4 februari 2008 @ 22:10:45 #3
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_56535823
Over dat huiswerk ben ik het niet met je eens! De BBL is meer gericht op thuiswerk, aangezien je maar 1 of 2 dagen naar school gaat. Het is dus juist de bedoeling dat je alles op je werkplek en thuis doet. Mijn ervaring is dat je gewoon echt veel zelf moet doen en dat je thuis dus veel tijd kwijt bent aan de studie. Het is idd veel gericht op de praktijk, maar dat neemt niet weg dat je de schoolboeken gewoon moet leren. En dat gaat snel, heel snel tijdens de lessen (je hebt immers maar weinig tijd op school). De boeken moet je dus thuis bestuderen en dat kost gewoon tijd. Daarnaast heb je waarschijnlijk een praktijkwerkboek met opdrachten die je op de werkplek moet maken. Ook daar gaat veel tijd in zitten. Verkijk je dus niet op de hoeveelheid "huiswerk".

Wat betreft de toelating zit het meestal wel goed. Niveau 2 heeft idd niet zo'm hoge eisen. Wat je gaat verdienen zou ik zo niet kunnen zeggen, dat verschilt per beroep/leeftijd etc.

De werkplek vind je idd via via. School helpt hier over het algemeen niet aan mee, je moet het zelf regelen. Een goede sollicitatiebrief schrijven dus en dan maar gewoon alle bedrijven waar je zou kunnen gaan werken ivm de opleiding een brief sturen.
To infinity…and beyond!
pi_56536032
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:10 schreef ivetje het volgende:
Over dat huiswerk ben ik het niet met je eens! De BBL is meer gericht op thuiswerk, aangezien je maar 1 of 2 dagen naar school gaat. Het is dus juist de bedoeling dat je alles op je werkplek en thuis doet. Mijn ervaring is dat je gewoon echt veel zelf moet doen en dat je thuis dus veel tijd kwijt bent aan de studie. Het is idd veel gericht op de praktijk, maar dat neemt niet weg dat je de schoolboeken gewoon moet leren. En dat gaat snel, heel snel tijdens de lessen (je hebt immers maar weinig tijd op school). De boeken moet je dus thuis bestuderen en dat kost gewoon tijd. Daarnaast heb je waarschijnlijk een praktijkwerkboek met opdrachten die je op de werkplek moet maken. Ook daar gaat veel tijd in zitten. Verkijk je dus niet op de hoeveelheid "huiswerk".

Wat betreft de toelating zit het meestal wel goed. Niveau 2 heeft idd niet zo'm hoge eisen. Wat je gaat verdienen zou ik zo niet kunnen zeggen, dat verschilt per beroep/leeftijd etc.

De werkplek vind je idd via via. School helpt hier over het algemeen niet aan mee, je moet het zelf regelen. Een goede sollicitatiebrief schrijven dus en dan maar gewoon alle bedrijven waar je zou kunnen gaan werken ivm de opleiding een brief sturen.
Ik zei toch ook dat hij niet MEER huiswerk zou moeten maken op het BBL, ik zei niets over minder. Het huiswerk is alleen meer praktijkgericht. Mijn zusje van 16 doet nu ook niveau 2 in die richting, die "leert" vooral op haar werk en één dag in de week volgt ze heel de dag lessen op school en dat was het wel, ik heb niet het idee dat ze echt veel meer moeite voor haar school doet dan in toen ik BOL deed.
pi_56543669
Als je een werkplek hebt gevonden, zorg dan wel dat je (zwart of wit) hebt staan dat je voldoende tijd aan je praktijkopdrachten mag werken, en zij jou ook echt dingen leren die jij op jouw opleiding hoort te leren. De leer-werk overeenkomst is daar vaak niet duidelijk over. En je moet ten allen tijden vrij kunnen krigen als je bijvoorbeeld toetsweek hebt op school, maar dat zal er wel in staan.
  woensdag 6 februari 2008 @ 19:20:16 #6
11458 ivetje
pi_56566974
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:19 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Ik zei toch ook dat hij niet MEER huiswerk zou moeten maken op het BBL, ik zei niets over minder. Het huiswerk is alleen meer praktijkgericht. Mijn zusje van 16 doet nu ook niveau 2 in die richting, die "leert" vooral op haar werk en één dag in de week volgt ze heel de dag lessen op school en dat was het wel, ik heb niet het idee dat ze echt veel meer moeite voor haar school doet dan in toen ik BOL deed.
Je zegtzelf "zeker niet meer" huiswerk...dat lees ik als dat het hetzelfde of minder is. Ik heb zelf een half jaar geleden de BBL afgerond (wel niveau 4) en heb ervaren dat je gewoon erg veel thuis moet doen, omdat deze soort opleiding gericht is op zelfstandig werken. En dat houdt naar mijn ervaring in dat je dus veel zelf moet doen. Overigens nog even een toevoeging voor TS, het is vaak zo dat je BBL pas vanaf 21 jaar kan gaan doen. Dat is iig bij niveau 4 zo. Het kan wel eerder, maar dat bekijken ze dan per persoon. Dit omdat je vaak op je bv. 16e nog niet zo zelfstandig bent dat je het aankan om op deze manier te studeren. Hoe het bij niveau 2 zit weet ik niet precies, maar dat zou ik dus even voor de zekerheid nazoeken.
To infinity…and beyond!
pi_56567372
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:20 schreef ivetje het volgende:

[..]

Je zegtzelf "zeker niet meer" huiswerk...dat lees ik als dat het hetzelfde of minder is. Ik heb zelf een half jaar geleden de BBL afgerond (wel niveau 4) en heb ervaren dat je gewoon erg veel thuis moet doen, omdat deze soort opleiding gericht is op zelfstandig werken. En dat houdt naar mijn ervaring in dat je dus veel zelf moet doen. Overigens nog even een toevoeging voor TS, het is vaak zo dat je BBL pas vanaf 21 jaar kan gaan doen. Dat is iig bij niveau 4 zo. Het kan wel eerder, maar dat bekijken ze dan per persoon. Dit omdat je vaak op je bv. 16e nog niet zo zelfstandig bent dat je het aankan om op deze manier te studeren. Hoe het bij niveau 2 zit weet ik niet precies, maar dat zou ik dus even voor de zekerheid nazoeken.
BBL kan al vanaf het moment dat je je VMBO-diploma hebt gehaald, je hebt dan nog wel leerplicht en je mag maar een aantal uur per week werken, maar daar wordt vaak rekening mee gehouden als je een leerbedrijf zoekt. Hoe je aan 21 komt weet ik niet. Ik was net 16 toen ik aan BBL begon en ik werkte 28 uur per week en daarnaast zat ik van 9 tot 5 of van 12 tot 8 op school.
  woensdag 6 februari 2008 @ 19:51:24 #8
11458 ivetje
pi_56567626
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:38 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

BBL kan al vanaf het moment dat je je VMBO-diploma hebt gehaald, je hebt dan nog wel leerplicht en je mag maar een aantal uur per week werken, maar daar wordt vaak rekening mee gehouden als je een leerbedrijf zoekt. Hoe je aan 21 komt weet ik niet. Ik was net 16 toen ik aan BBL begon en ik werkte 28 uur per week en daarnaast zat ik van 9 tot 5 of van 12 tot 8 op school.
Uhm, omdat het gewoon bij het ROC op de website staat misschien
http://toekomstverzekerd.rocmn.nl/smartsite.shtml?ch=SVS&id=27342

En ja, dit is voor niveau 4 maar dat heb ik er ook al bij gezegt. Ik weet niet hoe het bij niveau 2 zit, maar dat zou ik dus als ik TS was even goed nazoeken.
To infinity…and beyond!
pi_56567786
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:51 schreef ivetje het volgende:

[..]

Uhm, omdat het gewoon bij het ROC op de website staat misschien
http://toekomstverzekerd.rocmn.nl/smartsite.shtml?ch=SVS&id=27342

En ja, dit is voor niveau 4 maar dat heb ik er ook al bij gezegt. Ik weet niet hoe het bij niveau 2 zit, maar dat zou ik dus als ik TS was even goed nazoeken.
Je kan die opleiding sowieso niet doen als je vmbo hebt gedaan. We hebben het duidelijk niet over hetzelfde als we het over BBL hebben.

Je bent 21 jaar of ouder en in het bezit van een havo-diploma, een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo of een gelijkwaardige opleiding. Je beheerst de Nederlandse taal goed en je bent vaardig in het plannen van je studie. Daarnaast heb je een arbeidsovereenkomst met een apotheker.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:03:57 #10
11458 ivetje
pi_56703324
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:58 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Je kan die opleiding sowieso niet doen als je vmbo hebt gedaan. We hebben het duidelijk niet over hetzelfde als we het over BBL hebben.

Je bent 21 jaar of ouder en in het bezit van een havo-diploma, een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo of een gelijkwaardige opleiding. Je beheerst de Nederlandse taal goed en je bent vaardig in het plannen van je studie. Daarnaast heb je een arbeidsovereenkomst met een apotheker.
Ik heb die opleiding gedaan met een Mavo-diploma. Het wordt per persoon bekeken of ze denken dat je het aan kan of niet. Zo is het bij mij op de opleiding gegaan en ik geef alleen mijjn bevindingen door. Daar vroeg TS ook om.
To infinity…and beyond!
pi_56715279
@ ivetje
Hoe oud was je toen je klaar was met je BBL-opleiding en heb je daarna nog doorgestudeert?
Ik zelf sta nu op het punt om met die opleiding te beginnen alleen dan gericht op de groothandel. Ik heb al werk gevonden, maar moet nog het contract zien. Maar toch twijfel ik of ik dit ga doorzetten of dat ik in september met een HBO opleiding begin, aangezien ik gewoon me HAVO heb.
BoF!
  donderdag 14 februari 2008 @ 11:27:56 #12
11458 ivetje
pi_56723334
Ik ben nu een half jaar klaar en was dus 23 toen ik klaar was. Heb de 2-jarige BBL-opleiding gedaan voor apothekersassistente. Ben nu dus ook niet meer gaan studeren, heb werk gevonden bij mijn werkplek waar ik tijdens de opleiding ook heb gewerkt. Het voordeel van BBL is dat je betaald krijgt. Je hebt gewoon een aardig salaris en het i dus makkelijker om op jezelf te wonen enzo. Ik ben gaan samenwonen toen ik de opleiding net was begonnen. Daar was ik wel blij mee dat dat gewoon kon. Moet er wel bij vertellen dat ik voor de BBL al 2 jaar had gewerkt bij V&D en het dus wel een hele grote stap terug zou zijn om weer fulltime de schoolbanken in te gaan. Dat zag ik zowiezo al niet meer zitten en dan blijft BBL eigenlijk over
To infinity…and beyond!
pi_56724239
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 11:27 schreef ivetje het volgende:
Ik ben nu een half jaar klaar en was dus 23 toen ik klaar was. Heb de 2-jarige BBL-opleiding gedaan voor apothekersassistente. Ben nu dus ook niet meer gaan studeren, heb werk gevonden bij mijn werkplek waar ik tijdens de opleiding ook heb gewerkt. Het voordeel van BBL is dat je betaald krijgt. Je hebt gewoon een aardig salaris en het i dus makkelijker om op jezelf te wonen enzo. Ik ben gaan samenwonen toen ik de opleiding net was begonnen. Daar was ik wel blij mee dat dat gewoon kon. Moet er wel bij vertellen dat ik voor de BBL al 2 jaar had gewerkt bij V&D en het dus wel een hele grote stap terug zou zijn om weer fulltime de schoolbanken in te gaan. Dat zag ik zowiezo al niet meer zitten en dan blijft BBL eigenlijk over
Heb je nu ook goeie doorgroei kansen en een salaris die behoorlijk kan oplopen? Of valt dat dan weer een beetje mee?
En ben je ook blij met de keuze die je hebt gemaakt?
sorry dat ik zoveel vraag moet binnenkort namelijk een belangrijke beslissing nemen
BoF!
  donderdag 14 februari 2008 @ 12:49:11 #14
11458 ivetje
pi_56725070
Ik heb wel doorgroeimogelijkheden. Kan altijd nog een HBO-opleiding gaan doen in deze richting. Hoeveel mijn salaris oploopt weet ik eigenlijk niet Maar ben er nu iig heel tevreden over. En ik heb de juiste keus gemaakt, tijdens de opleiding heb ik daar wel over getwijfeld maar dat kwam ook door de werkplek die ik toen had. Die beviel me niet. Daarna ben ik terecht gekomen waar ik nu werk en daar ben ik het pas echt leuk gaan vinden.
To infinity…and beyond!
pi_56789510
ik ben gisteren bij de BOL opleiding wezen kijken van bedrijfsadministratie niveau 2
op die opleiding zal ik 22 uur school krijgen en geeen huiswerk . over bbl konden ze niks vertellen dan moest ik bij een andere school zijn.
pi_56879034
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 22:30 schreef Peter1991 het volgende:

mijn vragen:

- Daar kun je informatie over krijgen op school, bij vrienden / Familie, of na een beroepskeuze test.
- Lijkt mij toch wel ? Tenzij ze al te veel leerlingen hebben aangenomen.
- Geen idee. Denk dat het rond de 1500 euro per maand zal zijn.
- BOL is niveau 3 en 4

waarschijnelijk - Waarschijnlijk
  donderdag 21 februari 2008 @ 11:39:23 #17
11458 ivetje
pi_56880956
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:01 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

- Daar kun je informatie over krijgen op school, bij vrienden / Familie, of na een beroepskeuze test.
- Lijkt mij toch wel ? Tenzij ze al te veel leerlingen hebben aangenomen.
- Geen idee. Denk dat het rond de 1500 euro per maand zal zijn.
- BOL is niveau 3 en 4

waarschijnelijk - Waarschijnlijk
1500 euro per maand is het zeker niet hoor. Toen ik 3 dagen werkte (1e jaar) kreeg ik netto 850 euro en in het 2e jaar netto 1000 ongeveer. En dat is als apothekersassistente niveau 4. Weet niet of er verschil in salaris zit als je een ander niveau hebt. Overigens is BBL ook gewoon in niveau 4 te doen, maar dat verschilt per opleiding (richting).
To infinity…and beyond!
pi_56883115
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:39 schreef ivetje het volgende:

[..]

1500 euro per maand is het zeker niet hoor. Toen ik 3 dagen werkte (1e jaar) kreeg ik netto 850 euro en in het 2e jaar netto 1000 ongeveer. En dat is als apothekersassistente niveau 4. Weet niet of er verschil in salaris zit als je een ander niveau hebt. Overigens is BBL ook gewoon in niveau 4 te doen, maar dat verschilt per opleiding (richting).
Voor 4 dagen werken krijg ik 600 netto Maja ik weet niet hoe oud jij was toen je begon.
BoF!
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:27:31 #19
11458 ivetje
pi_56885423
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:26 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:

[..]

Voor 4 dagen werken krijg ik 600 netto Maja ik weet niet hoe oud jij was toen je begon.
ik was 21 toen ik met de opleiding begon
To infinity…and beyond!
pi_56918244
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 15:27 schreef ivetje het volgende:

[..]

ik was 21 toen ik met de opleiding begon
hoezo gemotiveerd ?!

zaterdag 23 februari 2008 @ 16:10:52 #21
11458 ivetje
pi_56927146
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:08 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

hoezo gemotiveerd ?!

Dit is echt weer zo'n onzinnige opmerking. Ik wist gewoon nog niet wat ik precies wilde en kwam daar laat achter. Ow maar wacht...daardoor ben ik minder gemotiveerd
To infinity…and beyond!
pi_56927829
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 16:10 schreef ivetje het volgende:

[..]

Dit is echt weer zo'n onzinnige opmerking. Ik wist gewoon nog niet wat ik precies wilde en kwam daar laat achter. Ow maar wacht...daardoor ben ik minder gemotiveerd
Je vat hem verkeerd op
Ik heb er juist donders veel respect voor
  donderdag 28 februari 2008 @ 10:32:19 #23
11458 ivetje
pi_57029582
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 16:46 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

Je vat hem verkeerd op
Ik heb er juist donders veel respect voor
Ow zo...hihi sorry. Bedankt daarvoor dan