,,Het Big Brother-huis is lang niet zo goed beveiligd als Veronica beweert''
Van onze verslaggeefster Elles van Gelder
,,Het begon allemaal als een geintje'', vertelt de 29-jarige Marco Oldenhof, eigenaar van cafe De Clown in Zaandam. ,,Ik zag op de televisie dat het weekbudget, het bedrag waarvoor de bewoners van Big Brother eten en drinken krijgen, verlaagd werd. Dat vond ik zo zielig, dat ik besloot ze zelf een hapje en een drankje te gaan brengen.''
Samen met de 32-jarige Zaandammer Rene Outmayer en de 22-jarige Jop Nieuwenhuizen stelde hij een overlevingspakket samen. ,,We stopten er sterke drank, broodjes en een krant in'', zegt Marco. ,,Bovendien schreven we een brief waarin we duidelijk maakten dat we geen slechte bedoelingen hadden.''
Omdat zowel Marco als Andre de tas vol levensmiddelen niet durfde afleveren, was Jop de uitverkorene. Maar voordat de Oostknollendammer het plan daadwerkelijk moest gaan uitvoeren, werd het terrein van Big Brother grondig verkend. ,,We wilden natuurlijk precies weten wat de makkelijkste weg was om binnen te komen'', aldus Rene. ,,Dus zijn we een week voor de inbraak al een keer naar Almere gereden om de omgeving te inspecteren. Vorige week dinsdag zijn we teruggegaan om onze missie te volbrengen.''
BANG
Helemaal in het zwart gekleed en geschminkt werd Jop dertig meter voor het Big Brotherhuis afgezet. ,,Overal stonden grote felle schijnwerpers'', vertelt Jop. ,,Plat op mijn buik ben ik door de schaduw richting het huis gekropen. Nadat ik me met mijn tang een weg had gebaand door enkele rollen prikkeldraad, kwam ik terecht op de set van de tv-serie Flodder. In een van de huizen op de set ben ik even gaan uithijgen. Bovendien kon ik van daaruit goed overzien waar de bewaking was.''
Al snel achtte Jop de kunst veilig, dus trok hij een sprintje en klom over het hek en de schutting van het Big Brotherhuis. ,,Met mijn voeten belandde ik in de compostbak van de tuin'', zegt Jop lachend. ,Snel stormde ik naar binnen. Sabine en Bianca zaten op de bang en schrokken zich natuurlijk helemaal dood.''
Tijd voor een praatje was er niet. Jop zette de tas neer en vluchtte het huis uit. ,,Ik hoorde de bewaking nog roepen `Stoppen, stoppen', maar ik was zo bang dat ik me snel uit de voeten maakte. In het Flodderhuis verstopte ik me achter een bankstel. Overal om me heen hoorde ik de bewakers vloeken en tieren. Mijn hart klopte in mijn keel en ik ademde zo zwaar dat ik mijn bivakmuts tegen mijn mond heb aangedrukt zodat ze me niet zouden horen.''
OVERWINNING
De bewakers wisten Jop niet te vinden. Na een uur was de rust weergekeerd en kon hij ongestoord terugkeren naar zijn vrienden die in hun auto op hem zaten te wachten. ,,Ik was zo ontzettend blij hem weer te zien'', zegt Marco. ,,Het is voor ons echt een grote overwinning dat de missie is geslaagd.''
,,Weet je wat alleen jammer is?'', vervolgt de Zaandammer. ,,Op internet stond dat de bewoners de spullen niet hebben mogen houden. En dat terwijl er twee T-shirts inzaten. Een van mijn cafe en de andere van de bakkerij van Rene. Wij hadden natuurlijk gehoopt dat de bewoners die aan zouden trekken.''
UITZENDING
Een ander punt van teleurstelling is het feit dat de inbraak niet op televisie is uitgezonden. ,,We hebben het niet uitgezonden omdat we andere mensen niet willen aanmoedigen om ook het huis binnen te sluipen'', zegt een woordvoerster van Veronica. ,,Het is een gevaarlijke onderneming die door de bewoners totaal niet op prijs wordt gesteld.''
De drie Zaankanters geven een heel andere verklaring voor het niet verschijnen op het scherm. ,,Waarschijnlijk hebben de camera's Jop niet kunnen volgen omdat hij zo vliegensvlug was'', lacht Marco. ,,Ach nee'', spreekt Jop hem tegen. ,,Ze willen gewoon niet laten zien dat de beveiliging van een van de zwaarst bewaakte huizen van Nederland gewoon een aanfluiting is.''
Dochters missen Big Brother papa
Big Brother is een hit. Alles, maar dan ook alles wat de acht bewoners doen, wordt door camera's geregistreerd. En Nederland gluurt mee. Op televisie en op internet. Naar het Veronica-programma kijken meer dan een miljoen mensen. Ook Lindi (12) en Rosanne (5) uit Leek volgen het programma op de voet. Niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat het de enige manier is om papa Willem te zien.
Ruud, Bart, Sabine, Karin, Maurice, Bianca, Mona en Willem zijn het gesprek van de dag. Hoe is het met Ruud zijn rug? Hebben Bart en Sabine alweer gezoend? Wat deed Karin bij Maurice in bed? Het zal de dochters van de uit Lemmer afkomstige Willem worst wezen. De jongste wil eigenlijk alleen maar dat papa thuis komt uit het Big Brotherhuis van Veronica, waar hij nou al weken zit. ,,Ik mis hem'', bekent Rosanne fluisterend.
,,Of hij komt nu naar huis, of hij haalt de honderd dagen'', zegt Lindi na enig nadenken. De bewoner die de honderd dagen volmaakt, wint f250.000. De kijkers bepalen via een telefonische stemming wie het Big Brotherhuis uit moet. Die hoofdprijs kan Willem wel gebruiken, vindt Lindi. Hij kan pake en beppe in Lemmer een deel geven. Mama is wat beloofd, ,,en hij heeft nog een hoop leuke dingen genoemd''. Als hij na tachtig dagen alsnog wordt weggestemd, zal Lindi goed balen. Dan heeft ze hem al die tijd voor niets moeten missen.
Lindi was afgelopen week groot Big Brothernieuws. Ze vierde vorige week zondag haar verjaardag en dat was aan Willem goed te merken. De trouwe kijkers zagen hem 's ochtends somber zijn bed uit strompelen. Stilletjes zat hij aan de keukentafel. Al snel bleek waarom. Hij miste zijn dochter op haar verjaardag. Ruud wist zijn Friese maatje op te vrolijken door `Lang zal ze leven' op de gitaar te spelen.
In de zogenoemde dagboekkamer luchtte Willem later zijn hart. In dit hok kunnen de bewoners alleen voor de camera alles opbiechten. De Lemster bekende dat hij zijn dochter miste en sprak haar persoonlijk toe: ,,Lieve, lieve, lieve Lindi. Gefeliciteerd. Ongelofelijk, wat word je al een grote meid. Lieve schat, het gaat heel erg goed met me. Ik heb zin om je te zien. Groetjes aan Rosanne. Kusjes. Ik hou van je.''
De kijkers thuis smolten weg. Op de bank in Leek werden Lindi en Rosanne heel verdrietig. ,,Ik moest wel huilen ja'', geeft Lindi toe. Maar haar verjaardag was verder erg leuk, vertelt ze. Juist doordat haar vader Willem in Big Brother zit, had niemand het feest vergeten. ,,Het huis zat vol en ik kreeg heel veel cadeautjes.''
De volgende dag op school durfde niemand de bijzondere uitzending aan te snijden. ,,Ze vroegen wel of ik het had gezien. Maar als ik dan ja zei, bleef het stil.'' Haar klasgenootjes van groep acht hebben het er verder de hele tijd over. Vooral haar vriendinnetje Marleen is dol op het programma. Verbolgen: ,,En dan gaan ze mij vertellen wat ze hebben gezien, alsof ik zelf niet heb gekeken''.
Lindi heeft zich nog niet zitten schamen voor haar vader. Alleen zijn lange verhaal in de dagboekkamer over welke bewoner kon blijven en wie weg moest, stoorde haar. Dat heeft ze hem dan ook geschreven. Iedere twee weken mogen de bewoners van het Big Brotherhuis post van hun kinderen ontvangen.
Rosanne stuurde haar vader een tekening. Ze heeft er ook al een gemaakt voor zijn thuiskomst. Er staat een groot en een klein poppetje op. Mama heeft erbij geschreven: ,,Lieve papa, fijn dat je weer thuis bent.''
Willem en zijn vrouw Tessa zijn gescheiden. Het gezin is in een huis blijven wonen, zolang het nieuwe huis van Tessa nog niet klaar is. Straks gaan de kinderen bij hun moeder wonen. ,,We kunnen alvast een beetje wennen. Straks zien we hem ook niet meer iedere dag'', zegt Lindi.
,,We beleven nu een chaotische tijd'', merkt Tessa op. ,,Ik werk heel veel en ik sta er natuurlijk alleen voor.'' Willems collega-docenten op de middelbare hotelschool in Groningen hebben ook al geklaagd. ,,Zij moeten zijn lessen overnemen. Een collega is bijna overspannen'', weet Tessa.
Ondertussen zit Willem zich in het Big Brotherhuis te vervelen. ,,Thuis kan hij ook altijd zo in de hoek van de bank wegkruipen'', zegt Lindi. Haar vader is een van de rustigste bewoners. In het echt is hij veel drukker, weten de dochters. ,,Op tv lijkt 'ie veel ouder en kaler.''
Thuis staat Willem wel net zo veel in de keuken. Dat vinden de meisjes ook het leukst om te zien. Ze zien dan hun vader zoals zij hem kennen. ,,Laatst zat Ruud van zijn sausjes te snoepen'', zegt Lindi. ,,Dat vond ik heel leuk, want dat doe ik ook altijd.''
EVA VRIEND
HUZAREN
Jonkheer Willem Francois Boreel was een mannetjesputter te paard. Hij
hield hoek op de slagvelden van Quatre Bras en Waterloo. Hij bewees zijn
onverschrokkenheid in de Tiendaagse Veldtocht. Daarvoor kreeg hij de Militaire
Willemsorde. In 1839 werd hij opperbevelhebber van de cavalerie.
Ruim een eeuw later, 1947 in herrijzend Nederland, werd een gemotoriseerd
regiment der huzaren naar deze held genoemd: de Huzaren van Boreel. Verkenningseenheden
werden het, waar de jonkheer zich in het hiernamaals niet voor hoefde te
schamen. De oorlog bleef weliswaar decennialang koud, maar in de oefeningen
waren zijn huzaren verdomd dapper.
De huzaren waren onlangs op televisie. Althans een cohort, regiment, peloton,
falanx of wat voor ploegje dan ook van zulke krijgslieden. Ze marcheerden,
schreeuwden Geef Acht en Links Richten, zongen een martiaal huzarenlied
en betuigden hun aanhankelijkheid jegens de vorstin.
Z e deden dit alles bij een hoge muur. Aan de andere kant stond een eenzame
man. Kennelijk werd hij gevangen gehouden. Maar de geluiden vanuit de vrije
wereld drongen tot hem door. Het was ook een huzaar, want hij schreeuwde
mee. Hij zong mee. Hij bewoog mee. En er stonden tranen in zijn ogen.
Het waren geen tranen van verdriet, maar van geluk. Vreugde, dat zijn
kameraden hem niet niet lieten zakken. Ze scandeerden het zelfs over de
muur van zijn gevangenis heen: "Bart, laat je niet gek maken!" Dit was
soldaten-romantiek pur sang. Zelfs in krijgsgevangenschap kunnen Huzaren
van Boreel het redden dankzij de morele steun van hun regiment.
Jonkheer Boreel kan trots zijn op zijn nazaten. Valt er geen oorlog te
winnen, dan roeren ze zich wel in de strijd die door de amusementsindustrie
wordt opgezet. Zoals de oude ijzervreter zijn mannetje stond bij Waterloo,
slaat huzaar Bart zich door de verschrikkingen van het Big Brother Huis.
Even leek hij te bezwijken aan de verlokkingen van de liefde, maar nu heeft
mannelijke strijdlust hem weer te pakken.
Wat een huzaar! En zijn het niet allemaal huzaren, die daar in dat BB-huis
een dagelijkse strijd leveren tegen de verveling, tegen alle anderen en
tegen de dreigende nominatie die het pad naar de eindoverwinning kan blokkeren?
Wat ze opvoerden is in elk geval een huzarenstukje. Twee miljoen Nederlanders
keken naar de dramatische aftocht van Sabine. Zij sneuvelde met eer, zoals
een goed huzaar betaamt.
Waarom boeit dit programma zo velen? Omdat het allemaal gewone mensen
zijn, zoals iedereen, is een verklaring van de programmamakers. Zet een
stelletje gewone mensen bij elkaar en je krijgt even oever- als inhoudsloos
geouwehoer. Gruwelijk om aan te horen, toch kluistert het massa's aan de
buis. Niets boeit mensen meer dan in de spiegel kijken, ook al zijn ze
lelijk als de nacht.
Aan gene zijde van de spiegel dringt heel af en toe het besef door dat
het niet allemaal even hoogstaand en diepzinnig is wat ze het volk laten
zien. Luister naar Bianca: "We hebben niet veel input, dus komt er ook
niet veel meer uit. Ik denk dat we nu in een soort ombuiging zitten."
Een scherpe analyse. En luister naar Karin: "Ik merk dat ik hier aan dingen
toekom waar ik thuis geen tijd voor heb. Ik heb vanochtend heel rustig
mijn teennagels gelakt, Heel rustig en zorgeloos. (. .) Aan de andere kant
heb ik ook wel eens het gevoel van: wat doe ik hier eigenlijk? Op een gegeven
moment ben je gewoon uitgepraat met iedereen."
Uitgepraat en toch maar doorkletsen. Dan krijg je al gauw ranzige moppen
aan de ontbijttafel. Racistisch en seksistisch. Bianca in een vlaag van
reflectie: "Dat is allemaal zo simpel. Dan voel ik me net weer een twaalfjarige.
Qua intellectuele vermogens gaan we er hier niet echt op vooruit."
Als huzaar op het slagveld kom je niet ver met intellectuele vermogens.
Kom op, vechten!
CHIEL EVERS
Het Parool
In het Parool van woensdag 20 oktober volgt reporter A. Erdogan de gang van Mona’s echtgenoot naar de set in Almere. Bakker Ernst brengt de brieven van de kinderen naar de locatie, waar het BB-huis staat. De bewoners met kinderen mogen af en toe post van hun kinderen ontvangen, dit met het oog op het belang van de kinderen.
De Paroolreporter noemt zich een echte BB-believer. Hij beschrijft de verbazing van de bewoners, dat er iemand in huis is geplaatst na Tara’s vrijwillige vertrek. “Nu weten we in ieder geval precies wie we allemaal moeten nomineren”, reageert Sabine op de situatie. Een duidelijke anti-Mona-stemming, aldus het Parool. Uiteindelijk stemt slechts één persoon op Mona en zijn het uitgerekend Mona’s maatje Sabine en haar liefje Bart, die genomineerd zijn. ‘Mona strikes back’ is dan ook het commentaar in het Parool. Op de vraag, hoe ‘onze Amsterdamse’ dit geflikt heeft, is Erdogan zeer duidelijk. ‘Mona zoekt nerveus contact met de andere BB-bewoners. Ze is zelfs bereid teddybeer Ruud’s semi-intimiteiten voor lief te nemen om acceptatie in de groep te bewerkstelligen. Vorige week was onder meer te zien hoe ze met een Gilette zijn rug ontdeed van beharing. Hoe intiem kan het nog worden?’ Mona’s echtgenoot Ernst heeft zelf ook met de gedachten gespeeld zich op te geven voor het BB-huis, maar heeft het inschrijfformulier nooit opgestuurd. Zolang het fysieke contact met de andere bewoners bij een aai of een hand blijft maakt hij zich geen zorgen. Hij verwacht ook geen scènes onder de dekens zoals bij Bart en Sabine. “Als dat wel gebeurt, bel ik Veronica. Ik neem aan dat ze geen huwelijk op de klippen laten lopen voor zo’n programma.” De publiciteit rond het programma schuift de Amsterdamse bakker terzijde. Roddelbladen als Party en Story koppen met ‘Familierel’ en ‘Drama! Wat de andere bewoners niet weten…’. Ernst: “Ik blijf zo veel mogelijk doof voor al die onzin van onwetende domoren. Ik kan goed relativeren.”
22/10/99
'ROMANCIERS en toneelschrijvers, regisseurs, columnisten en andere kroniekschrijvers van het dagelijks leven, ze dreigen overbodig te worden (. ..) Hun monopolie van de verbeelding wordt aangetast door de nieuwe formule van Big Brother, schrijven Caroline van Dullemen en Meindert Fennema (Reflex, 50 oktober).
Het gaat over negen mensen in een huis, die koken, die roken, die zich vervelen, die proberen een geldbedrag van 250 duizend gulden te winnen, en die daarvoor zo weinig mogelijk willen en hoeven te doen. Niet dat de bewoners veel meer zouden kunnen. Want ze verbeelden zoveel mogelijk zichzelf, of in elk geval degene die ze denken te zijn. En dat levert scènes op die niets aan de verbeelding overlaten, behalve soms als er iets onder de dekens gebeurt.
Big Brother is zo saai als de meeste levens zelf. En dat is ideaal, want zo heeft het publiek ook weinig verbeeldingskracht nodig om het te volgen.
Big Brother is het hoogtepunt van wat de Nederlandse televisie de laatste 40 jaar heeft voortgebracht. En tegelijkertijd het dieptepunt. Het is het eindpunt van de democratisering van de televisie. Voor het eerst immers zien we een tv-programma waarin mensen acteren die juist niet uitgekozen zijn op hun acteerprestaties, die niet op televisie zijn omdat ze 'iets kunnen’, die niet op televisie zijn omdat ze iets presteren, noch omdat ze een interessant verhaal te vertellen hebben, noch omdat ze meer dan gemiddeld grappig zijn, noch omdat ze vreselijk goed in sport zijn, noch omdat ze deskundige heten te zijn, noch om welke reden dan ook waardoor je vroeger op de televisie kwam.
Is dat dan erg? Nee. Niet als het daar bij blijft. Dat iedereen tegenwoordig op de televisie kan komen, en dat je daar geen zier meer voor hoeft te doen, dat is niet erg. Dat is bovendien de consequentie van de vermeerdering van het aantal Nederlandse tv-zenders: die moeten allemaal gevuld worden. En dat dan de kwaliteitseisen wat worden versoepeld, à la.
Het probleem is: sterallures.
Mona, die het Big Brother-huis had verlaten, zat aan tafel bij Barend & Van Dorp. Ze praatte, hoewel ze niks had gedaan, alsof ze zojuist Olympisch kampioen was geworden. En ze had ‘zeven aanbiedingen op zak’. Het wordt haar niet misgund, maar zoals Freek de Jonge, naast haar aan tafel bij Barend &Van Dorp, zei: ‘Als ik zie wat je nu maar hoeft te doen om beroemd en geliefd te worden bij het Nederlandse publiek, dan heb ik me vroeger wel erg uitgesloofd.'
Big Brother staat dus niet alleen symbool voor de democratisering van ‘het op de televisie komen', dat kan iedereen, maar ook voor het ‘ster-zijn’ Ook daar hoef je niets meer voor te doen. Op televisie zijn is immers al voldoende.
De vergissing is logisch: vroeger kwam je op televisie omdat je ergens goed in was, dus wie nu op televisie komt denkt dat hij of zij goed is en dus een ster. Bovendien worden deze 'sterren' ook nog eens gevoed door het toenemende aantal bladen dat ook gevuld moet worden. Mis ze niet, de interviews met de talloze quizmasters, de C-acteurs, de stand up comedians, video-jockey's als Fabienne en Sylvana, en alle andere sterren, waaronder nieuw toe te voegen: Sabine van Big Brother.
En omdat iedereen een ster kan worden op grond van ‘ik besta, dus ik besta', neemt de bescheidenheid, met name bij jongeren, evenredig af. Als jij het kan, dan kan ik het ook. Van zelfrelativering is nog nauwelijks sprake, van zelfoverschatting des te meer. Zelfs hakkelende, stotterende AT5-verslaggevers menen dat ze met hun hoofd in beeld moeten komen om verslag te doen van het ongeluk achter hen. Zij spelen *De Grote Reporter', zoals Mona van BB ' De Grote Actrice' speelt. Dat het kneuterig, potsierlijk en lachwekkend gedrag tot gevolg heeft, ontgaat hen. Want zij zijn op televisie, en dus zijn zij 'iemand’.
Kees Schuyt schreef (Forum, 15 September) dat we ('de moderne Veronica-mens die we allemaal zijn geworden') gek zijn op 'geld, geilheid en de gunst van het grote publiek'. In lijn daarmee, en nog erger: we zijn vooral erg gek op onszelf geworden. En we nemen onszelf zo ontzettend serieus.
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Een jongen kwam op een casting en stelde zich als volgt voor 'Ik ben Jeroen, ik ben acteur, regisseur, scenario-schrijver, en fotograaf, en oh ja, ik ben 23 jaar. En hij lachte er niet eens bij. Hij meende het, keek ernstig, en had er geen weet van dat hij wellicht een tikje arrogant overkwam, wat het weer aandoenlijk maakte.
Acteren kon hij niet, dus ook voor de rest van zijn vaardigheden moet worden gevreesd. Maar hij had zo in de serie BV Jong Van de Volkskrant gepast. Ook de jongeren die daar aan het woord kwamen gaven in meerderheid geen blijk van enige zelfrelativering, dan wel van zelfreflectie gestoeld op bescheidenheid. Bescheidenheid, kom daar nog eens om. In Nederland lopen steeds meer kleine Seedorfjes rond, die respect met een grote R willen. Iedereen wil worden opgesteld. Niet om wat ze kunnen, maar omdat ze bestaan. Vroeger kreeg je respect als je dat verdiende. Tegenwoordig wordt het gewoon opgeëist Er zijn zelfs groepen jongeren die elkaar begroeten met de kreet: 'Respect. Daarbij kijken ze heel serieus, en hoewel ze het tegen de ander zeggen, bedoelen ze vooral ‘heb respect voor mij’.
De angst om niet gezien te worden, neemt groteske vormen aan (kijk naar hoe we met elkaar omgaan in het verkeer), dus ook al zijn we niemand en kunnen we niks, zo gauw we zeggen dat we wat zijn, dan zijn we iemand. En dan willen we geen ‘gefuck’
Big Brother kan alleen maar gemaakt worden in deze tijd, waarin we de schaamte allang voorbij zijn, waarin zien en gezien worden het devies is, waar inhoud zo vaak bedolven wordt onder de vorm, het imago, en waarin de grote bek het te vaak wint van de rede.
Het Veronica-programma legt op sublieme wijze de staat van onze samenleving bloot, want ook al kun je niks: everyone's a star, whoever you are. En omdat iedereen een ster is, eisen we ook allemaal de status op die daarbij hoort, zonder ons af te vragen waaraan we in godsnaam die status verdienen.
Big Brother staat symbool voor die schaamteloosheid, het gebrek aan bescheidenheid, die in onze samenleving tot norm verheven is. Het heeft met hang naar authenticiteit, het verlangen naar eigenheid, naar het jezelf zijn, zoals Fennema en Van Dullemen beweren, dus juist helemaal niets te maken. We acteren. En niet langer onszelf, maar de ster die we denken te zijn. Daarom zoeken we niet meer naar een auteur. Immers, hij of zij zal ons maar een bijrol geven.
Stephan Pröpper is reclamemaker.
Door: Jaap van Ginniken.
Pavlov.
Aan de ene kant is het heel begrijpelijk, aan de andere kant vreemd. De spelregels zijn vaag, allerlei slimmigheidjes zijn mogelijk. Als de geprikkeldheid onder de bewoners bijvoorbeeld extra oploopt, krijgen ze een troostprijs. Als de spanning daarentegen teveel wegzakt, krijgen ze een extra prikkel. Net als ratten in een psychologisch experiment. Het zijn bovendien de leiders van de proef die hun reactie duiden, die er een etiket op plakken.
Vorige week was Karin de enige overgebleven vrouw tussen vier mannen en ging daarom zelfs bij hen op de kamer slapen. Ze klitte overigens minder met Maurice, omdat ze van buiten gehoord had dat de regie in woorden en beelden een buitenechtelijke romance suggereerde en anderen zelfs een seksuele relatie. Maar als oudere vrouw, die bovendien had bekent kanker te hebben gehad, bracht ze volgens de regie kennelijk te weinig erotische spanning in.
Die stuurde daarom twee nieuwe bewoners naar binnen. Duizend kandidaten die zich eerder hadden aangemeld, werden gepasseerd. Er werden inderhaast twee nieuwe vrouwen gerecruteerd; door de mannelijke bewoners en het tv-publiek geselcteerd op hun aantrekkelijke uiterlijk. De kwam van een modellenbureau. De ander noemt zich 'zangeres/danseres' en bovendien 'stout'. De bronstige Pavlov-reactie liet na zes weken geheel onthouding dan ook niet lang op zich wachten.
Ruud had eerder gezegd, als in een vastgeloepn huwelijk:"Wij hebben niets meer tegen elkaar te zeggen." Maar zijn t-shirt met de noodkreet 'Leave me alone!' bedoelde in feite het omgekeerde. Bij het zien van de foto's van de kandidaten leefde hij dan ook helemaal op:"He, dat zijn lekkere wijven!"
En bij het zien van de nieuwkoomsters in levende lijve: Ik had gehoopt op die andere blonde, maar dan 'doe ik het' hier maar mee. Hij en Willem maakte meteen een dubbelzinnige Pinocchio-gebaar, van een lange neus die opzwelt.
De regie had dus het bedoelde effect bereikt. Karin informeerde nog even voorzichtig bij de meisjes:"Hoe is het, hebben jullie een relatie?" Daarna stortte ze in, huilde en luchtte haar hart. Gelegen op een bank, met twee mannen ernaast gezeten, als in een dubbele psycho-analyse. Ze zei letterlijk:" Als ik nu naar huis ga, heb ik het gevoel dat ik iedereen in de steek laat." Maar ze bedoelde natuurlijk: Als ik nu naar huis ga, is het omdat ik het gevoel heb dat iedereen mij in de steek laat.
http://home.wanadoo.nl/goodyman/home.htm
Big Brother’s Sabine zat op internaat in Twello
Door RUDI HOFMAN
TWELLO - Wat is de overeenkomst tussen studentenhuis ‘Huize Vagina’ in Doorn en landgoed Het Hunderen in Twello? Big Brother-beroemdheid Sabine Wendel (ja, van die relatie met mede-bewoner Bart) heeft op beide locaties gewoond.
Het Hunderen deed tot vijf jaar geleden dienst als internaat. ,,Sabine heeft begin jaren negentig twee jaar bij ons gewoond. Ze volgde in Deventer een Havo-avondopleiding. Het is een fantastische, leuke meid. Ik had er niks geen problemen mee. Het is een tante die van gezelligheid houdt. Ze kwam naar Twello omdat ze een tijdje uit haar eigen milieu weg moest. In de weekeinden ging ze geregeld terug naar huis.’’, aldus Peter Runneboom, huurder van Het Hunderen en destijds leidinggevende aan het internaat.
In haar ‘Twellose periode’ blijkt Sabine ook een tijdje te hebben gewerkt in de toenmalige cadeaushop van Thea Oostendorp. ,,Ik had aan het Marktplein tussen 1990 en april van dit jaar een winkel. Peter vroeg me of ik niet iets te doen had voor Sabine. Ze heeft vervolgens een maand of drie, vier bij me gewerkt. Volgens mij had ze een vriendje en op gegeven moment niet zoveel trek meer in het werk. Destijds was het een spontane meid, een echte flapuit.’’
Een dochter van Thea Oostendorp, Yvette ( 27), heeft bij Sabine op kamers gezeten in studentenhuis ‘Huize Vagina’ in Doorn. Daar volgden beiden een opleiding aan de Textiel Management Opleiding (TMO). Yvette was niet bereikbaar om te vertellen over haar tijd met Sabine.
In het Big Brother-huis is Sabine Wendel tot vorige week donderdag 34 dagen publiek bezit geweest. Haar romance met Bart is naast die van kroonprins Willem Alexander en Maxima de meest besprokene van 1999. Sabine’s ontboezeming: ‘Bart, dat is maar for the time’ is haar door kijkers niet in dank afgenomen. Toen zowel Sabine als Bart door hun huisgenoten was genomineerd om het BB-huis te verlaten, stemde Nederland Sabine massaal weg.
Anderhalve week na haar gedwongen vertrek is Sabine Wendel nog steeds ‘hot news’. Roddelbladen, maar ook serieuze media besteden uitgebreid aandacht aan haar. Zo staat ze in Weekend van deze week centraal in een twee pagina’s groot artikel met een paginavullende foto.
Nadat ze het beroemdste huis van Nederland had verlaten, kreeg Sabine direct een baantje aangeboden als presentatrice bij het Big Brother-journaal, onderdeel van het dagelijkse tv-programma RTL Live.
Sabine was zelf niet bereikbaar om te vertellen over haar Twellose periode.
maar dit is een heel leuk idee van je Tetman!!
Ik hoop dat er nog veel kranten artikelen volgen
quote:
op 11-09-1999 om 06:37 PM schreef Hunter het volgende:
Big Brother’s Sabine zat op internaat in Twello
Goh...., Twello... Daar ben ik zo'n 30 jaar geleden geboren! (en al weer zo'n 24 jaar uit weg)
http://home.wanadoo.nl/goodyman/home.htm
Klik op artikelen, ze worden regelmatig bijgewerkt dus misschien iets om in je favorites op te nemen.
Er zijn nog meer rubrieken zoals nieuws en oud nieuws met de artikelen van voor de start van BB
Big Brotherhuis nu
onneembare vesting
Van een onzer verslaggevers
ALMERE, woensdag
De beroemdste woning van ons land, het Big Brotherhuis in Almere, verandert stap voor stap in een onneembare vesting. Nadat een aantal voetbalfans van Cambuur deze week een hekwerk omvertrokken om binnen de omheining te kunnen komen, zijn de beveiligingsmaatregelen bij het studiocomplex op bedrijventerrein De Vaart aanzienlijk verscherpt.
Gisteren zijn drie hekwerken geplaatst, waarvan twee met prikkeldraadrollen, om het publiek buiten de deur te houden. Bovendien is het Big Brotherhuis nu volledig aan het blote oog onttrokken doordat de buitenste omheining met zwart zeildoek geblindeerd is.
Voorts is op het studioterrein een cabine geplaatst van waaruit bewakers de omgeving dag en nacht in de gaten houden. Volgens omroep Veronica is het verscherpte toezicht noodzakelijk omdat buitenstaanders steeds vaker onrust zaaien bij het tv-huis.
goedemorgen allen
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 10 November 1999).]
2 citaten uit onderstaand interview:
"Wij overwegen, afhankelijk van de opbrengst, een deel aan een 'goed doel' af te staan, een beetje fatsoenlijk imago is ook wat waard. Kijk, voor ons is dit gewoon een stunt."
"Het liefdesnestje van Sabine en Bart heb ik al, want die behoort tot de inventaris, dus daar hebben de bewoners niets over te zeggen."
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Uit de Metro van vandaag (10-11-1999):
De complete inventaris van het Big Brother-huis wordt sinds gisteren exclusief op Internet geveild.
Michiel van der Meer, managing director van het betreffende Internet-veilinghuis.
- Wat is er zo bijzonder aan de inventaris?
"Nou, eh bijzonder... We hebben bijvoorbeeld een origineel Big Brother-koffertje in de aanbieding. Die 'doet' na 1 dag al 240 gulden en gesigneerde CD's hebben we ook. Een door de bewoners gemaakt kunstwerkje heeft tot nu toe nog maar 22 gulden opgeleverd, maar bijzonder is het wel. We gaan, tot de laatste bewoner is verdwenen, de hele handel veilen. Het bezorgen van spullen kan natuurlijk pas na het vertrek van de laatste bewoner beginnen."
- Big Brother is vooral Big Business?
"Tsja, het blijft natuurlijk een commercieel circus, waar iedereen zijn graantje van mee wil pikken. Veronica voorop. Of ik daar moeite mee heb? Nee, in het geheel niet. Wij overwegen, afhankelijk van de opbrengst, een deel aan een 'goed doel' af te staan, een beetje fatsoenlijk imago is ook wat waard. Kijk, voor ons is dit gewoon een stunt. Hoewel we een internationaal bedrijf zijn, hebben we pas sinds twee weken een Nederlandse site en daar willen we gewoon wat aandacht voor."
- Exploitatie over de ruggen van de bewoners?
"Ja, moet u eens horen: al die bewoners zijn toch zeker vrijwillig het huis ingegaan? Ik heb ze niet om hun toestemming gevraagd, want ik kan dat huis niet in. Ik ga trouwens volgende week wel proberen contact met de bewoners te leggen, want de gitaar van Ruud, of de aansteker van Bart, dat lijkt me ook wel wat. Het liefdesnestje van Sabine en Bart heb ik al, want die behoort tot de inventaris, dus daar hebben de bewoners niets over te zeggen... Noemt u trouwens ook ons adres als u er een stukje van maakt?"
Yvonne van Doesum
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Goed van Yvonne dat ze dat adres er lekker niet heeft bijgezet. Tsjee wat is deze vent een koele kikker. Hoezo geen exploitatie???
En trouwens hoezo contact leggen ????????
[Dit bericht is gewijzigd door mrNatural (Datum 10 November 1999).]
Endemol exporteert Big Brother naar Duitse tv zender
Woensdag 10 november
Big Brother verschijnt in het nieuwe millennium ook in Duitsland op de buis. RTL II brengt de serie, die in Nederland veel stof heeft doen opwaaien, vanaf maart volgend jaar.
Endemol heeft hiervoor een contract gesloten. Maandag werd al bekend dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium waren. De bestaande overeenkomst met de commerciële televisiezender RTL heeft het Nederlandse amusementsconcern met twee jaar verlengd tot eind 2002.
Endemol liet dinsdag weten ook verder te gaan met opdrachten voor andere televisiezenders in de Bondsrepubliek. De omzet in Duitsland bedroeg omgerekend f 207 miljoen, wat een substantieel deel van de totale omzet van Endemol is, aldus een woordvoerder in Hilversum.
Columnist is een mooi beroep. Je kan in de comfortabele veiligheid van je eigen huis mensen keihard afzeiken en niemand die je erop aankijkt. Tenminste als je slim bent. Toen Hummie me vroeg om op de tribune van Big Brother te zitten om een woordje mee te spreken met Bekende Nederlanders zei ik per ongeluk ja. Dat was heel erg dom. Als u toevallig heeft gekeken: ik was dat dode eendje dat met trillende lippen dat Rolf Wouters’ vragen op intelligente wijze pareerde door “..... ja ....nee....Karin....eh, Ruud” te antwoorden. En dan is voor meer dan een miljoen mensen live op de televisie komen nog niet eens mijn allergrootste angst. Ne, mijn grootste angst is om iemand die ik in mijn columns heb beledigd, in het echt tegen te komen. Ik was dan ook niet verbaasd dat Sabine, die ik in Big Cindy 3 heb vergeleken met een NSB’er pal naast mij kwam zitten. Ik deed heel erg mijn best om onzichtbaar te worden, maar tijdens de reclame moest het er toch van komen. “Wie ben jij eigenlijk” vroeg Sabine haast vriendelijk omdat ze waarschijnlijk dacht dat ik een achternichtje van Bart was. “Eh, Big Cindy van Nieuwe Revu,” antwoordde ik, hopend dat ze door har overvolle agenda nog geen tijd had gehad om bij te lezen. Helaas. “Jij hebt niet zulke aardige dingen over mij geschreven, hè?” zei Sabine en ze keek me dreigend aan. “Je was ook heel gemeen tegen Bianca” zei ik, en voelde me een idioot. “Ach welnee, ”zei Sabine. “Je hebt haar krentenbrood uitgelachen” probeerde ik. “Je hebt er helemaal niets van begrepen,” brieste Sabine, “Bianca was helemaal niet mijn rivale ...”Op dit moment was de reclame over en kwamen de camera’s me redden van een pak rammel. Ik was veilig. Sabine werd naar een aparte ruimte gevoerd om haar schoothondje Bart zwoel toe te spreken, zodat hij er niet vandoor zou gaan met het (speciaal voor hem gecaste) studentenmeisje Anouk.
Big Brother: Beroemd zonder beroep.
Door Dylan van Eijkeren
Nooit eerder was het zo eenvoudig het tot Bekende Nederlander te schoppen. Men neemt plaats in het Almeerse Big Brother-huis en klaar is Kees. Of in elk geval: klaar zijn Sabine, Tara, Mona en Bianca. Hoe kan dat?
Hun ontstellende gebrek aan core business is voor de vier dames, die het Big Brotherhuis totnogtoe verlieten, bepaald geen last. De lust blijkt wanneer zij even openhartig als ongrammaticaal in talkshows solliciteren naar baantjes in de mediawereld. Schoenverkoopster Tara, freelance styliste Sabine, barkeepster Mona en werkloos reclasseringswerkster Bianca lijken die baantjes nog te krijgen ook. Sabine rent van hot naar her om reclamespotjes op te nemen, praat met Playboy over een blootreportage en zal aanstonds in dienst treden bij RTL Live, Mona beweert (al weken) dat RTL ook haar een aanbieding heeft gedaan en ook Tara (overigens pas 20 jaar oud) komt bloot in Playboy. Bianca dreigt tussen wal en schip te vallen: ze wenste aanvankelijk 'iets bij de tv' te gaan doen, maar dreigt nu genoegen te moeten nemen met 'iets bij de radio.' Toch ook best leuk voor iemand die geen enkele opleiding of werkervaring in die richting heeft. Vakkenvullers en lopendebandwerkers dienen tegenwoordig minimaal een havo-diploma te hebben om aan de slag te komen, maar in het Hilversumse blijkt een diploma van generlei waarde: een bekend hoofd is klaarblijkelijk de enige norm. Ook Willem Bemboom, ex-NOS-Journaal-medewerker en mediatrainer, tegenwoordig weer journalist en adviseur, ergert zich groen en geel aan de "autocue-verslaafden" op tv. "Het is echt belachelijk, een totaal foute ontwikkeling dat mensen die klemtonen verkeerd leggen, woorden verkeerd uitspreken en werkwoorden verkeerd vervoegen, zomaar op tv mogen. Heel veel nieuwkomers op tv weten gewoonweg niet waar ze het over hebben." Voor de golf voormalige Big Brother-bewoners houdt Bemboom dan ook zijn hart vast: "Big Brother lijkt mij wel de slechtste garantie voor een mooie, succesvolle carrière in de media. Inhoudelijk is Big Brother namelijk broodmager, het gaat helemaal nergens over."
Het aantal uren dat je hoofd op tv te zien is geweest als enige norm voor je nieuwe werkgever, dat lijkt nogal een bizarre cv-eis. Maar dat is precies waaraan de oud-bewoners van het Big Brother-huis hun baantjes te danken hebben. Willem Bemboom: "Je moet mensen geen baan geven, omdat ze bekend zijn. Dat gaat fout. Voor henzelf is het reuze schadelijk: iedereen die wat wil betekenen op tv zal toch tenminste enige mate van intelligentie dienen te bezitten. Ik snap redacties niet die zulke mensen inhuren. Wat is er in hemelsnaam tegen om ervaren, slimme journalisten in te huren in plaats van prachtige dames die geen idee hebben waar het over gaat?"
Maar wie is de schuldige aan het grote aantal semi-analfabeten dat op tv stottert, hakkelt en stumpert? Het publiek dat steeds meer hapklare brokken geserveerd wil krijgen? De makers van Big Brother die de opportunistische pogingen van de Sabines enthousiast de ether in slingeren? Of de ongeschoolden zelf die met een grote mond en zonder enige eisen uit zijn op roem? Madelon Mijnstra van castingbureau Moeder Anne: "Je zou 's moeten weten hoeveel presentatoren gewoon van de straat zijn geplukt. Daarin zijn de mensen van Big Brother echt niet nieuw." Willem Bemboom: "De schuldigen zijn de programmabazen die de programma's er mooi willen laten uitzien, maar daarin volledig voorbij gaan aan de inhoud."
De mening van Willem Bemboom zal de Tara's van deze wereld niet van de buis houden, en misschien is het simpelweg een nieuwe ontwikkeling - het spreken van Algemeen Beschaafd Nederlands is sedert de introductie van soaps al lang geen norm meer. Een bron binnen de Holland Media Groep zegt: "Zo'n Sabine brengt de regionale tv naar de nationale tv. Iemand die zo verschrikkelijk dialect spreekt, kan tenslotte alleen maar kijkers uit Tilburg trekken. Maar zelfs dan lijkt het me niet overbodig haar een paarjaar naar een logopedist te sturen."
Willem Bemboom heeft nog wel wat adviezen voor de ongeschoolde mens die dolgraag een eigen tv-programma wil: "Zorg ervoor dat je even weet hoe het werkt - werk in de media is een beroep. Daarbij -het is misschien ouderwets, maar ik vind het heel belangrijk- is een brede algemene ontwikkeling onmisbaar. Ten derde: presenteren is een vak. En een vak behoeft scholing. Tenslotte wil ik de voormalige Big Brother-bewoners aanraden nooit autocue-tekstjes op te lezen. Vragen die daarop staan, zijn nooit goede vragen tijdens een interview. Een interview is een gesprek, een spel, en laat zich niet middels een autocue leiden.
Liefdesdrama's stapelen zich op voor Big Brother bewoners
Zou Maurice nog in het Big Brother huis willen blijven als hij weet dat zijn vriendin Petra inmiddels een punt achter hun relatie heeft gezet? En terwijl Bart op de muren van het Big Brother huis liet weten dat hij nog altijd van haar houdt, lijkt Sabine maar een boodschap voor hem te hebben: het is uit tussen ons! De eerste twee liefdesbreuken zijn een feit!
Big Brother-bewoner Bart Spring in 't Veld staat een heel onprettige verrassing te wachten als hij het Big Brother huis verlaat. Want dan zal de voormalige beroepsmilitair er snel achter komen dat Sabine in de echte wereld geen zin heeft in een relatie met hem. Maar de grootste verrassing zal toch zijn dat ze direct na het verlaten van het huis wel heel innige vriendschap opbouwde met Martin, die zelfs die nacht bij haar heeft doorgebracht. De vaste kijkers van Big Brother wisten al dat Tilburgse Sabine Wendel niet dezelfde gevoelens koesterde voor Bart als hij voor haar, en dat ze hem meer zag als een verzetje voor de periode dat ze in het huis woonde.
Terwijl Bart om het vertrek van Sabine dikke tranen van oprecht liefdesverdriet huilde, ging zij bij terugkeer in het normale leven weer gewoon verder met haar leven. In interviews zei ze dat ze Bart 'nog wel een keer zou zien', maar voor iedereen was het al wel duidelijk dat hij na het verlaten van het Big Brother huis niet op een relatie met haar hoeft te rekenen. Het is daarom des te verwonderlijker dat Sabine nu wel warme gevoelens lijkt te hebben voor Martin Jonkman, die al na amper een week het Big Brother huis moest verlaten. Samen werden ze afgelopen weekend in nachtelijk Amsterdam gesignaleerd en Sabine maakte er geen geheim van dat Martin die nacht bij haar zou slapen. Toen Martin en Sabine nog samen in het Big Brother woonden ontstond er al een innige vriendschap tussen de twee. Maar terwijl Martin volgens Sabine haar maatje was, leek zij meer romantische gevoelens voor Bart te koesteren. Volgens veel kijkers uitte Martin zijn vermoedens dat Bart wel een homosexueel zou kunnen zijn dan ook alleen maar omdat hij zag dat de knappe jongeman zijn rivaal was als het ging om Sabine. Zelfs de voice over van Veronica uitte twijfels bij de motieven van Martin, die waarschijnlijk mede door zijn opmerkingen direct door de kijkers uit het huis werd gestemd. Opvallend was dat de tv-romance tussen Bart en Sabine pas echt opbloeide nadat Martin het huis had verlaten. Maar Sabine vergat haar maatje nooit. Oplettende kijkers naar Big Brother was al opgevallen dat, toen de bewoners enkele weken geleden een verzoekje mochten aanvragen bij Veronica FM, Sabine haar liedje opdroeg aan Martin. En ook op de muren van het Big Brother huis schreef ze diverse boodschappen aan hem. Martin op zijn beurt bleef bij terugkeer uit het huis praten over Sabine en hij stond haar ook op te wachten toen zij door de kijkers van het programma uit het huis was gestemd. Sindsdien onderhouden de twee, volgens diverse bronnen, een zeer innig contact. Achter de schermen van Carlo Boszhard's succesvolle zaterdagavondshow Monte Carlo waren de twee ook onafscheidelijk. Terwijl Tara, die ook te gast was in het programma, zich vooral bezig hield met haar vriend en de medewerkster van de platenmaatschappij, waren Martin en Sabine vooral met elkaar bezig. Na afloop van het programma deelden ze samen handtekeningen uit aan het publiek en gingen ze als echte sterren geduldig met iedereen op de foto. Vervolgens doken ze samen met ex-huisgenoot Tara nog even de pub in de studio van Joop van den Ende in om een drankje te drinken. Daar maakten
Martin en Sabine plannen om nachtelijk Amsterdam te gaan verkennen. En tot verbazing van velen zei Sabine luid en duidelijk dat Martin die nacht bij haar zou slapen. "Uit het gesprek dat ze hadden maakte ik op dat Martin de nacht ervoor ook al bij haar had geslapen. Ik vond het al vreemd dat ze samen naar de studio waren gekomen. Martin en Sabine wonen niet echt bij elkaar in de buurt, maar waren toch in een auto gekomen. En terwijl Tara haar vriend had meegebracht, sprak Martin met geen woord over zijn vriendin en leek hij alleen maar oog te hebben voor Sabine," aldus onze bron. Die nacht verkenden Martin en Sabine het Amsterdamse nachtleven. Overal werden ze herkend en iedereen vroeg Sabine naar Bart, niet wetende dat ze misschien wel net zo lief bij Martin was.
Bart leeft momenteel echter in totale afzondering en heeft ongetwijfeld nog de illusie dat er voor hem en Sabine op zijn minst een kans is in de toekomst. In het afgelopen weekend- toen Sabine met Martin op stap was- schilderde hij een romantische boodschap voor zijn vriendinnetje op de schutting. "Sabine...Ach what the hell...ik hou van (pinda)kaas, maar ook van jou..."
Vriendin Petra "Ik wacht niet meer op Maurice"
Bart is echter niet de enige die na het verlaten van het Big Brother huis een teleurstelling staat te wachten. Want ook Maurice zal er snel achter komen dat het televisie-avontuur hem zijn relatie heeft gekost.
Petra, de vriendin van Maurice, is al het gedoe rond Big Brother zo beu dat ze besloten heeft een punt achter haar relatie met hem te zetten."Op deze manier hoeft het van mij niet meer. Ik heb er geen zin meer in. Wat hij met zijn leven wil doen is zijn zaak, maar hij lijkt zich geen moment te hebben gerealiseerd wat het voor mij betekent. Wat mij betreft is onze relatie voorbij," vertelt Petra aan Weekend.
De afgelopen weken zijn bijzonder moeilijk voor haar geweest. Eerst werd ze geconfronteerd met allerlei geruchten en verhalen over een mogelijke romance tussen Karin en haar Maurice. Sommige kranten beschreven zelfs tot in detail wat er tussen de twee zou zijn gebeurd. Veronica haastte zich om een en ander te ontkennen, maar later werden die ontkenningen toch wat afgezwakt. "We kunnen niet zien wat er onder de dekens gebeurd," zei een medewerkster bij AT5. En voormalig Big Brother-bewoonster Sabine bevestigde een en ander zelfs in een radioprogramma. Voor Petra, die zelf niet naar Big Brother kijkt, moeten de onzekerheid en de woede alleen maar groter zijn geworden toen bleek dat Veronica niet eens de moeite nam om haar terug te bellen. Door collega's en vrienden werd ze voortdurend op Big Brother aangesproken en ze kreeg allerlei vragen over Maurice en Karin die ze zelf ook niet kon beantwoorden. "Veronica zei dat ik langs mocht komen om de beelden zelf te bekijken. Maar een concrete afspraak valt er niet te maken. Afgezien van wat er al dan niet gebeurd is tussen Karin en Maurice hoeft het voor mij niet meer. Ik heb aan het hele gebeuren nu al zo'n kater overgehouden dat ik geen zin meer heb in een relatie met Maurice. Het is allemaal leuk en aardig voor hem, maar ik zit met de ellende," aldus Petra.
Ruud's winden worden nagesynchroniseerd !
(Nieuwe Revu 46, 10-11-1999)
Samen met andere opmerkelijke BB-berichten uit de media op mijn
Big Brother's Nieuws & Stripjes-site.
Dit is wazig, weet je wel
Parool 12-11-1999
Bart van der Put
Wie er ook om haar hoofd schreeuwt en hoezeer sommige kijkers zich ook ergeren aan haar soap-aanpak, Hummie van der Tonnekreek blijft verantwoordelijk voor de tv-variant van Big Brother. Ze werpt kritiek met een stalen smoel terzijde, trekt met haar dagelijkse samenvattingen een miljoenenpubliek en lijkt onaantastbaar. Het gaat goed met Hummie. Hoe anders moet het de redacteuren van de officiële BB-website de afgelopen weken vergaan zijn. Hardop geklaagd wordt er niet, maar recente aanpassingen doen vermoeden dat het productieteam de internetvariant aan een grondige evaluatie heeft onderworpen. Sinds kort presenteert ook de website een dagelijks journaal, waarin de redactie en niet de bezoeker de inhoudelijke keuzes maakt. Het bezoekersforum, waarop BB-adepten ongegeneerd hun hart konden luchten, is opgedoekt, waarmee de stem des volks niet langer via de officiële kanalen doorklinkt. Om het interactieve karakter te nog enigszins te behouden zijn er wat vaker chatsessies, waarin BB-prominenten vragen van bezoekers beantwoorden, maar het vluchtige karakter voorkomt dat er met zinnige argumenten gedebatteerd kan worden.
Gisteren was producent Paul Römer er te gast. Dat de livestream te vaak geen thuis geeft komt volgens hem voort uit de noodzaak primeurs voor de tv-uitzendingen te behouden: wanneer er iets opzienbarends gebeurt mag dat niet te vroeg uitlekken. Het fatsoen is ook in het geding, zo stelde Römer, en daarom zijn er geen nachtbeelden vanuit de slaapkamers te zien. Had hij dan geen spijt van de integrale internetweergave van de laatste nacht van Sabine en Bart? 'Dat spreekt voor zich'.
Een en ander doet vermoeden dat het BB-team de internet-divisie alsnog aan banden heeft gelegd, zoals men ook het hele concept voortdurend bijstuurt. Waarom moesten de nieuwe kandidaten Anouk en Cyrille bijvoorbeeld in de BB bouwkeet aantreden? De eerste werd als een vertederende Anna Kournikova van de schaatskernploeg ingebracht en stond al ingeschreven bij een castingbureau, de tweede werkte voor Joop van den Ende in de musical Miss Saigon en bij Showbizz City, en loste met haar donkere huid meteen het nijpende allochtonentekort op. Geheel toevallig stond de uitbreng van haar debuutsingle al voor deze week gepland. Het logo van haar band Zootcase bestaat al even toevallig uit witte letters in een blauwe ellips.
'Dit is wazig, weet je wel,' zei Cyrille op haar eerste dag. Maar dat is het geenszins, het is glashelder. En vooral: heel vervelend. In die bouwkeet horen geen mensen met een gouden keeltje thuis, het ontbreken van enig talent moet een absolute voorwaarde zijn. Big Brother, dat is de banaliteit op prime time en dat moet vooral zo blijven. Daarom is het goed dat Cyrille gisteren al na negen dagen weer moest opstappen, waarbij presentator Rolf Wouters haar heel verrassend een platencontract in het vooruitzicht stelde. Toe maar! Kandidaat Ruud was evenmin op de hoogte van het verschijnen van haar eerste single en zei dat hij extra veel met haar gezongen had om haar op weg te helpen. Cyrille reageerde begrijpelijk koel op het aangeboden platencontract, maar heeft ongetwijfeld nog veel uit te leggen. Als achterblijver Anouk zelf haar biezen pakt kunnen de BB-producenten weer een deal met een volgende platenbons maken, al is het misschien beter om nieuw talent uit andere disciplines binnen te halen. Een extra potige kerel kan geen kwaad. Er was de afgelopen week namelijk nog nieuws over de voor aanstaande donderdag geplande bestorming van het BB-complex door een duizendtal studenten en hooligans: de samenstellers van de inmiddels opgedoekte bestormingswebsite hadden het als een grap bedoeld en blazen de invasie nu af. Maar of de woeste horden zich daardoor laten afremmen is nog maar de vraag. Misschien kan Cyrille de meute wat rustgevende doch hitgevoelige liederen toezingen. Zoiets levert allicht een mooi contract op.
BART VAN DER PUT
Sabines doopceel gelicht
Voor het miljoenenpubliek dat dagelijks naar de tv-variant van Big Brother kijkt was het een enerverende week. Voor producent Endemol was het een uitermate lucratieve week. Het bedrijf kondigde dinsdag aan dat het programmaconcept in meerdere Europese landen geëxploiteerd zal worden, en meldde tevens dat er een internetdivisie wordt opgezet, waarmee succesvolle tv-programma's extra inkomsten kunnen genereren. Dat Endemol geld ziet in internet werd deze week ook bij Big Brother duidelijk. Bij de vorige stemronde, waarin het publiek kandidaten naar huis kan sturen, was deelname op internet nog gratis, sinds afgelopen maandag moet ook daarvoor betaald worden. De vraag is hoelang de internet livestream vanuit de BB-bouwkeet gratis toegankelijk blijft. Verslaafden zijn er genoeg en zoals iedere dealer weet: wie het eerste shot gratis verstrekt doet een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt.
De livestream maakte ook deze week weer duidelijk hoe de tv-redactie te werk gaat. De nominaties van de kandidaten, die elkaar in de tv-uitzending van maandag op de wip plaatsten, werden zaterdag al opgenomen. Zondag volgde een tv-samenvatting van de voorgaande week, samengesteld met de wetenschap dat kandidaten Sabine en Bart beiden een kans maakten om verwijderd te worden. In de uitzending leek de nadruk te liggen op momenten waarop Sabine zich vervelend gedroeg, opmerkelijker waren de eerste beelden en geluiden van het koppel in actie onder een dekbed. De tv-redactie betrachtte enige discretie, maar de boodschap was duidelijk: de kandidate die eerder tegen anderen stelde dat het geknuffel met Bart maar 'for the time being' was lag zowaar met haar tijdelijke maatje te neuken. Het was aan de kijker hierna een oordeel te vellen en dat oordeel bleek gisteren vernietigend: Sabine kreeg 84,45 procent van de stemmen. Sinds een paar weken circuleert er op het net een zogenaamde BB-FAQ, internet jargon voor een lijst waarin veel gestelde vragen (Frequently Asked Questions) beantwoord worden. Met informatie uit regionale kranten, waarin lokale BB-kandidaten en hun familie op de voet gevolgd worden, hebben de samenstellers de achternamen van de kandidaten verzameld. Het is een sport geworden zoveel mogelijk informatie te vinden, en daarbij werd maandag een grens overschreden: het privé-adres en telefoonnummer van Sabine belandden op internet. Haar huisgenote verklaarde gisteren bij telefonisch contact met ondergetekende: 'We worden helemaal gek gebeld, het is verschrikkelijk. En hoe weet ik nou of jij wel echt van de pers bent? Nou ja, het kan me ook allemaal niets meer schelen. Nee, we hebben de kwestie niet bij Endemol aangekaart, denk je dat we dat moeten doen?'
Wie Sabine de afgelopen weken op de tv gevolgd heeft, wie op de livestream getuige was van de verrassend ongecensureerde beelden van haar laatste nacht met Bart en wie haar doopceel op internet gelicht ziet, kan maar een conclusie trekken. De belofte van hooguit honderd dagen zonder privacy, de bescherming van de kandidaten door het verzwijgen van hun achternaam, het is niet genoeg geweest. BB-presentator Rolf Wouters zei gisteren tegen Sabine: "Het programma is hard, maar buiten begint het normale leven." Sabine gaat echter terug naar een huis dat iedere malloot met een modem kan vinden, met een reputatie die haar op internet de bijnaam 'de matras' opleverde. Endemol kan dit niet rechtbreien met een gesprekje met wat psychologen en een sessie met de mental coach van Hennie Huisman. Big Brother heeft zijn eerste slachtoffer gemaakt. Een zich op internet ( www.fokzine.net ) manifesterend lek uit het BB-team, dat de uitslag van de publieksstemming woensdagmiddag al vrijwel exact prijsgaf, weet wie volgt: getrouwde moeder Karin zou medekandidaat Maurice al bevredigd hebben. De beelden schijnen een hit te zijn bij medewerkers. Veronica en Endemol ontkennen alles.
Bart van der Put, 22-10-1999
Pik Brother
Nou had ik al gelezen dat allerlei kneuzen in Almere zich dagelijks melden bij de blauwe omheining van het Big Brother-huis, maar ik dacht dan aan een debiel of drie. Tot ik gisterochtend naar Ontbijt-tv keek en geconfronteerd werd met een paar honderd zwaar gestoorden, die de naam Ruud scandeerden. In de Volkskrant had een mevrouw mij al duidelijk gemaakt wat er zo leuk is aan het kijken naar de blauwe omheining: dat er op dat moment allerlei dingen in dat huis gebeuren, die je de volgende dag op de televisie ziet, terwijl je weet dat jij daar op dat moment vlakbij was. Leest u de regel gerust nog een keer. Ik heb er ook lang over na moeten denken. In hetzelfde bericht vertelde een familie, die voor het bezoekje de winkel in tuingereedschap een dagje had dichtgegooid, dat ze helemaal uit Limburg waren komen rijden. Er stond in de televisiereportage ook nog een of andere sukkel van de gemeente Almere bij en hij vertelde dat hij bijzonder blij was met zoveel belangstelling voor de nog jonge gemeente.
Ik telde op: je hebt het kneuzencarnaval met de naam Big Brother, daar komen allerlei geesteszieken op af en een programma gaat dat weer filmen. En ik schrijf er weer een stukje over, dat u weer leest. Zelden zo'n zinloze vicieuze cirkel gezien.
Woensdag mocht ik samen met mijn dochter kijken naar een programma met de naam Love Test en zelden heb ik zulke ranzige beelden gezien. Een stelletje met een gemiddeld Veronica-iq gaat los van elkaar met vakantie op een zonnig Grieks eiland. Beiden worden een week lang gefilmd. De redactie stelt ze bloot aan de gevaarlijke kanten van het bestaan. Strakke tieten, forse vissers en een hoop drank! Alles wordt gefilmd en ze krijgen de beelden allebei pas te zien in de studio. In elkaars bijzijn en uiteraard met een hoop joelend publiek er omheen. De jongen was gelukkig stevig vreemd gegaan en eindigde na een wilde avond met een of andere strakke snol op het hete strand. Toen hij het meisje bijna helemaal had uitgekleed, verscheen de camera van Veronica en filmde het stel. Zijn vriendin kreeg dit te zien in de studio en van deze confrontatie waren wij ook weer getuige. Echt gebeurd? Echt gebeurd. Dit alles wordt gemaakt door John de Mol en Joop van den Ende. Van de laatste begin ik steeds beter te begrijpen dat hij zwaar overspannen thuis zit. Snikkend overziet hij zijn ranzige wanproducties en hoort in echo zijn eigen woorden van een paar maanden geleden. Er was te veel shit op de buis. Ja Joop. Veel en veel te veel. Maar het aandeel Endemol stijgt en daar gaat het toch om?
Donderdag werd ik wakker en las in mijn ochtendblad een verhaal over de presentatie van een boek met de titel Ruimte voor mannen. De doop was gevierd met een soort congresje in Utrecht en hier waren allemaal knuffelende en elkaar recht op de bek zoenende mannen op afgekomen. Het waren vooral mannen in een crisis. Een van de watjes is tegenwoordig 'mannenwerker' en houdt regelmatig het 'grote lul- interview'. Wat dat is? Een man biedt zich aan als vrijwilliger en de andere mannen interviewen zijn geslachtsorgaan. Leest u de regel gerust nog een keer. Ik had hem ook niet meteen. Zal ik een paar vragen doen? Komen ze: Hoe noemt Kees jou? en Heb jij wel eens zin en Kees niet? Doel van dit soort oefeningen is het hervinden van de mannelijke kracht, waarvan de stijve pik het symbool is.
Er staat niet één idioot bij het Big Brotherhuis, nee er staan er honderden. Er komt niet één kneus op zo'n zielepotencongres af, nee de hele Lutherse kerk in Utrecht is afgeladen met deze tragische twijfelmutsen. Zomaar opeens word ik bevangen door een klamme koorts, een film schreeuwt door mijn hoofd: ik word pyromaan. Ik ga een jerrycan benzine halen, een weggooiaansteker kopen en ik reis af naar Almere. Honderden doden. In- en ingelukkig reis ik af richting Utrecht. Schuimend van intens geluk ga ik daarna door naar Aalsmeer.
Ik smeek de Russen: Na Tsjetsjenië, mogen wij dan?
Youp van 't Hek
[Dit bericht is gewijzigd door PeteRp (Datum 14 November 1999).]
Artikel in de Telegraaf dd. 12 november 1999:
Big Boss John de Mol over zijn wereldsucces Big Brother:
"Ik zou daar best zelf willen zitten."
Het is tien uur 's avonds. John de Mol, voorzitter van de raad van bestuur van Endemol, rijdt van Almere naar Hilversum. Hij heeft zojuist een bezoek gebracht aan het Big Brother huis en vertoefde enige tijd in het 'heilige der heilgen', de regiekamer waarin men op alle monitoren de bewegingen van de Big Brother-bewoners kan volgen.
Daarvoor stond hij tientallen Duitse journalisten te woord, die op het nieuws dat Big Brother komend voorjaar door RTL2 in Duitsland wordt uitgezonden, naar Almere waren gekomen. En daartussendoor maakte John voor de derde keer in korte tijd een opname voor een cameraploeg van CNN, die van Big Brother mede wereldnieuws heeft gemaakt. Ditmaal zendt men maar liefst tien minuten uit over een der meest besproken programma's van dit moment in de internationale tv-wereld.
Voor John de Mol zelf is Big Brother meer dan een topprogramma. De internationale uitstraling van Big Brother is voor hem een signaal dat hij zich in de toekomst meer gaat bezighouden met het ontwikkelen van nieuwe programmaconcepten. Hij zegt: "Big Brother is het bewijs van dat als ik gewoon meer tijd heb om mee te doen aan brainstormsessies over nieuwe programma's, daar toch wel hele mooie dingen uit kunnen voortkomen. Dat wil ik - zo heb ik me voorgenomen - nu veel meer gaan doen."
"Als voorzitter van de raad van bestuur zit ik nu vaak hele dagen in vergaderingen, moet ik me uiteraard ook bezighouden met allerlei onderwerpen die eigenlijk weinig te maken hebben met het televisie maken zelf. Je vergadert uren lang over pensioenregelingen etcetera. Mijn hart ligt toch, heb ik nu met Big Brother weer ervaren, bij de produkties zelf, bij het creeeren van nieuwe 'formats'. Ik mis de betrokkenheid met de programma-makers toch wel. Daarom heb ik nu besloten de goede mensen die ik om me heen heb in de toekomst meer de dagelijkse zaken, die bij het werk van de voorzitter van de raad van bestuur horen, te laten begeleiden en afhandelen. Ik wil me daar, als het allemaal perfect geregeld is, nog 20% van mijn tijd mee bezig houden. De rest van mijn tijd ga ik dan besteden aan het ontwerpen en begeleiden van programma's die ook internationaal de markt kunnen veroveren. Want op programma's drijft Endemol! Dat is de basis van alles. Ook wil ik jonge mensen gaan coachen: de tv-makers van de toekomst."
Waanzinnig.
John zegt ook dat hij daarbij niet van plan is tot zijn zestigste voorzitter van de raad van bestuur te blijven. "Ik werk er nu al aan dat tegen die tijd Endemol goede mensen aan de top heeft." John de Mol heeft, geeft hij toe, van Big Brother "wel een kick" gekregen. Hij zegt, niet zonder enige trots: "Het is toch fantastisch, waanzinnig eigenlijk, dat iets dat je twee en een half jaar geleden met twee mensen in je kamer op kantoor hebt bedacht, nu heel Nederland in zijn ban heeft. En dat in een tijd waarin je toch aanvankelijk het idee hebt dat alles al bedacht en gemaakt is, en dan komt er toch ineens weer zo'n nieuw spraakmakend programma tot stand, waar iedereen het over heeft. Niet alleen in ons land, maar bijna in de hele internationale tv-wereld." John glimlacht. "Er liggen nu van Tokio tot New York zo'n zeshonderd interview aanvragen voor Big Brother. Tientallen cameraploegen uit de hele wereld melden zich elke week, de Washington Post, de New York Times hebben het op hun voorpagina's. de BBC, de Daily Telegraph, iedereen besteedt er aandacht aan. Al die publiciteit, en zeker ook de aandacht van CNN, zorgt ervoor dat tientallen internationale tv-stations nu Big Brother op het scherm willen brengen".
John somt de landen op waarmee Endemol nu in gesprek is voor een Big Brother programma. Hij zegt: "Dat zijn naast Duitsland, waarmee het contract nu getekend is, Engeland, waar we in gesprek zijn met Channel 4 en Channel 5, alle Scandinavische landen, Zuid-Afrika, Australie, Nieuw Zeeland, Canada, Spanje, Italie, Frankrijk, Belgie en Zwitserland. Met al die landen wordt nu onderhandeld. Big Brother is letterlijk op weg een wereld programma te worden".
Begrijp je zelf dat enorme succes?
John: "Dat is moeilijk in een paar woorden samen te vatten. Misschien is het wel het antwoord op de programma's waarin teveel bedacht is, waaruit de spontaniteit verdwenen is, zodat alles te voorspelbaar is geworden. In Big Brother gaat het om echte mensen en zoals het bij echte mensen gaat weet je nooit echt hoe ze zullen reageren, wat er in hun hoofd omgaat en wat ze voelen. Dat kan van dag tot dag, van uur tot uur veranderen. En dat blijft voor verrassingen zorgen. Het is een trend dat het publiek deze mensen wil volgen, beter wil leren kennen".
Mega-sterren.
"Men wil blijkbaar naar andere mensen kijken. Je kan het een beetje vergelijken met op een terrasje zitten. Dat doe je ook niet alleen voor dat drankje maar vaak ook om andere mensen te observeren. Duidelijk is in ieder geval dat dit een nieuwe golf is, ook voor de komende eeuw. Na Het Spijt Me en All You Need Is Love, die in de jaren negentig spraakmakend en vernieuwend waren, is het nu de tijd voor Big Brother, voor de mens zelf. Want de bewoners van het Big Brother-huis zijn gewoon mega-sterren geworden."
Mariska Hulscher zei gisteren op deze pagina dat zij gelooft dat de makers weinig respect voor de mensen in het Big Brother-huis hebben. John de Mol:" Wie is Mariska Hulscher?" En dan:" Het is ons concept. Wij -en dat weten de bewoners- bepalen de regels. Wij beslissen hoe het programma gemaakt wordt. Wij nemen de beslissingen en daar zijn alle bewoners mee accoord gegaan."
Wie is op het ogenblik jouw favoriet in het huis?
John:" Karin. De wijze waarop zij deze week vertelde over haar ernstige ziekte en de manier waarop zij daarmee omging, heeft mij diep geraakt. Ik heb grote bewondering en veel respect voor deze vrouw. Het is toch heftig om daar zo over te kunnen praten. Wat een moed en wat een kracht."
DeMol is voor het eerst geemotioneerd in het gesprek. Dan enthousiast:" Het is mij overigens vanavond, toen ik in het Big Brother-huis was, weer opgevallen welk een hechte groep mensen de bewoners zijn geworden. Als je daar bent, als ik nu, krijg je het gevoel: daar zou ik ook bij willen horen."
Zou je je werkelijk honderd dagen laten opsluiten?
John:" Dit is het eerste tv-programma in mijn leven waarbij ik nu vanavond het gevoel kreeg: ik zou er best aan willen meedoen. Werkelijk."
Maar als dynamisch ondernemer zou je het, denk ik, niet kunnen volhouden zo'n lange tijd niets doen.
John:" Niets doen? De mensen zijn toch bezig! Maar serieus, het zou kunnen dat ik na tien dagen van gekkigheid tegen de muur spring. Maar het idee lijkt me leuk."
Tropenjaren.
Je zou in ieder geval wel meer rust hebben dan nu. Een onderneming als Endemol leiden, betekent toch wel tropenjaren. Joop van den Ende is nu ziek. Hoe hou jij het vol?
John: "Tropenjaren zijn het. Ik had vanmorgen mijn eerste afspraak om acht uur, en ik ben nu - het is bijna half elf - op weg naar mijn laatste afspraak van vandaag. En dat gaat zo door, dag in dag uit. Vaak ook in het weekend. Op het ogenblik heb ik daarbij ook nog griep, en ik zou best twee dagen in bed willen liggen, waar dat kan niet. Ik moet door."
Vind jij het ondanks de enorme werkdruk en lange uren nog altijd wel leuk? Denk je af en toe niet: het is genoeg, ik kies voor mezelf?
John: "Nee. Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat je het moeilijk hebt met alles. Maar dat is normaal, denk ik. Maar die drijfveer om met dit vak bezig te zijn, die passie is er bij mij nog altijd. En het succes van Big Brother geeft me een enorme energiestoot. Zo werken wij nu al hard om met andere programma's op deze weg verder te gaan. Want wij willen die markt behouden en niet afwachten tot anderen ons gaan imiteren."
Nu Joop ziek is, heb je ook nog eens de leiding van 'Alsmeer'. Kun je dat allemaal aan?
John: "Gelukkig zitten daar in
Interview met Hummie van der Tonnekreek.
"Big Brother-hype is enorm"
Big Brother is op de helft. Nog vijftig dagen en de winnaar zal met een kwart miljoen gulden de deur uitstappen. Er is de afgelopen weken veel gebeurd. Enige bewoners zijn uit eigen beweging weggegaan en er zijn de nodige spanningen ontstaan tussen de muren van het Big Brother-huis. Tijd om de hoofdredactrice van Big Brother, Hummie van der Tonnekreek, eens aan de tand te voelen over de huidige stand van zaken.
Hype moeilijk te verklaren
Dat Big Brother zo’n succes is, had de hoofdredactrice niet verwacht. "Het gaat buiten verwachting goed. Toen we het programma voorbereidden, dachten we dat het zou aanslaan maar we durfden niet te voorspellen dat het zo groot zou worden." Ook de hype er omheen kan ze niet echt verklaren. "Als je mij een half jaar geleden had gezegd dat iedereen er zo mee bezig zou zijn, dan had ik dat niet geloofd. De hype is zo enorm. In tijdschriften, kranten en talkshows wordt het programma zo breed uitgemeten, dat het een beetje onwerkelijk lijkt." Over het geheim van het succes wil Van der Tonnekreek niet te veel kwijt. "Het geheim bewaar je natuurlijk altijd voor jezelf, maar een klein tipje van de sluier kan ik wel oplichten. Het is eigenlijk heel simpel. Als toeschouwer kijk je in principe naar jezelf. Het is een stukje zelfidentificatie. Het is heerlijk om jezelf te herkennen in datgene wat de bewoners doen. Daarom slaat het denk ik zo aan".
Bewoners soms onder druk
Van der Tonnekreek geeft toe dat de bewoners het soms moeilijk kunnen krijgen en dat ze soms onder grote druk staan. "Er gebeurt constant iets met de groep. Zij worden steeds hechter, maar raken dan weer uit evenwicht omdat er iemand weg moet. Vervolgens komt er iemand bij en begint het hele proces weer van voren." Ook het nomineren heeft altijd veel effect op de bewoners. "Het is natuurlijk ontzettend hard als er genomineerd moet worden. De bewoners zijn dan op dat moment erg lotsverbonden. Je voelt je dan ook lullig als je iemand weg moet stemmen. Big Brother heeft ook zijn harde kanten. Maar het is altijd televisie en de nominaties zijn een wezenlijk onderdeel van Big Brother."
Aanpassing concept
Aanvankelijk mochten de bewoners absoluut geen contact hebben met de buitenwereld, maar tegenwoordig gebeurt dit steeds vaker. "In overleg met het team van psychologen hebben we deze regel een beetje aangepast. We merkten dat er toch wel vraag was naar een beetje contact met bijvoorbeeld hun kinderen. Ook al was het maar door middel van tekeningen. Dan pas je de regel een beetje aan. Je verandert hiermee niet het gehele concept." Op de vraag wie zij denkt dat er uiteindelijk overblijven, heeft zij wel een mening. "Ik denk dat de harde kern, de oude bewoners, overblijft. Zij zijn toch het meest aan elkaar gehecht. Het is aan de nieuwe bewoners om hun eigen kansen te creëren." De afzondering van de buitenwereld heeft volgens haar wel iets weg van een retraîte in een klooster. "Je bent hier alleen iets vrijer dan in een klooster met bijvoorbeeld een zwijgende orde. Verder komt het wel met elkaar overeen. Je gaat naar jezelf kijken, je houdt jezelf een spiegel voor."
Roddel en speculaties
Van der Tonnekreek heeft haar roots liggen bij bladen als de Margriet, Story en de Privé. Zij weet dus als geen ander hoe de bladen te werk gaan. "Deze bladen spelen nog steeds een belangrijke rol in het mediagebeuren. Maar van de wijze van publiceren ben ik toch wel een beetje geschrokken. Ik weet bijvoorbeeld dat het blad dat als eerste een interview met Tara publiceerde, nooit met haar heeft gesproken. Daar maak ik mij een beetje zorgen over." Ook de confrontatie van de bewoners met de plotselinge bekendheid die zij over hun heen krijgen, baart haar zorgen. "Het is een kardinaal verschil met andere bekende Nederlanders. Zij worden geleidelijk bekend, en hebben ook contact met andere bekende Nederlanders. Ze kunnen er dus langzaam aan wennen. De bewoners hebben dit niet. Zij worden van het ene op het andere moment geconfronteerd met hun enorme bekendheid. En daar maken de bladen misbruik van, terwijl wij van Veronica erg open staan voor interviews. Dan doet het mij wel verdriet als er zo over de bewoners wordt geschreven."
Emotioneel betrokken
In al die weken is er toch een band ontstaan tussen haar en de bewoners. "Als ik Mona tijdens het koorddansen zie vallen, staat mijn hart even stil. Ook als ik in de dagboekkamer met de bewoners praat, is er echt sprake van een band. Kijk, dat is echt leuk en mooi om te doen." Toch moeten er volgens haar niet teveel emoties in het spel komen. "Er is sprake van een band, maar ik hoop dat ik het in januari een beetje van mij af kan zetten. Je moet uiteindelijk afscheid kunnen nemen. Tenslotte moet het een mooie herinnering blijven, die je later als je oud bent nog een keer aan je (klein)kinderen kunt vertellen." Toch moet het contact met de bewoners van de kant van de redactie altijd dienstbaar zijn. "In het begin moesten wij heel veel regels hanteren, maar ik denk dat in de loop van de tijd de rol van Big Brother steeds kleiner wordt."
Internet
"Ik ben een Internetkluns", geeft Van der Tonnekreek toe. Zij kan de verrichtingen op Internet ook niet volgen. "Ten eerste ben ik de hele tijd met tv bezig en heb er dus gewoon geen tijd voor. Ten tweede heb ik een klein persoonlijk probleempje met Internet. Want als televisiemaker vind je het natuurlijk nooit leuk als Internet de gelijke pas houdt met televisie. Op momenten dat ik er moeite mee heb denk ik, tanden op elkaar, want Internet hoort er wel bij. Als medium is het wel een toegevoegde waarde. Al ben ik het niet met alles eens wat er op Internet wordt gepubliceerd." Elk medium moet volgens haar een eigen weg volgen. "Ieder medium doet het op z’n eigen manier. Als je je eigen grenzen bewaakt en creatief bent, dan leidt dat tot mooie resultaten. Je moet er gewoon het mooiste van maken, dan heb je dubbel plezier." Ten slotte heeft ze nog een symbolische uitlating over Big Brother en Internet. "Je moet Big Brother zien als een huis met een aantal vensters. Internet is een van die vensters waardoor de mensen naar binnen kunnen kijken."
quote:
[b]maar tijdens de reclame moest het er toch van komen. “Wie ben jij eigenlijk” vroeg Sabine haast vriendelijk omdat ze waarschijnlijk dacht dat ik een achternichtje van Bart was. “Eh, Big Cindy van Nieuwe Revu,” antwoordde ik, hopend dat ze door har overvolle agenda nog geen tijd had gehad om bij te lezen. Helaas. “Jij hebt niet zulke aardige dingen over mij geschreven, hè?” zei Sabine en ze keek me dreigend aan. “Je was ook heel gemeen tegen Bianca” zei ik, en voelde me een idioot. “Ach welnee, ”zei Sabine. “Je hebt haar krentenbrood uitgelachen” probeerde ik. “Je hebt er helemaal niets van begrepen,” brieste Sabine, “Bianca was helemaal niet mijn rivale ...”Op dit moment was de reclame over en kwamen de camera’s me redden van een pak rammel. Ik was veilig. Sabine werd naar een aparte ruimte gevoerd om haar schoothondje Bart zwoel toe te spreken, zodat hij er niet vandoor zou gaan met het (speciaal voor hem gecaste) studentenmeisje Anouk.
Haha.. wat heb ik hard moeten lachen om dat wijf... die denkt dat ze zo slim is met haar column. Ik heb nog nooit zo'n zielig persoon gezien. Sorry hoor, maar die Cindy denk dat ze echt alles weet...
Hopsasa
Het Nederlandse klimaat is guur, het leven speelt zich vooral binnenshuis af, en alles draait om 'gezelligheid'-of het ontbreken daarvan. Van de schilderskunst van de Gouden Eeuw tot aan de naoorlogse letterkunde: het draait allemaal om het buitengewone van het gewone. Het tot driemaal toe herhaalde refrein van 'In Holland staat een huis' wordt dan ook jubelend bekroond met de verwachtingsvolle slotzin 'Jaja, van je tsingela tsingela hopsasa!'.
Het onbetwistbare hoogtepunt van een Nederlands leven is het bezoek aan de woonboulevard voor het inrichten van een rijtjeshuis. Het is dan ook passend dat de nationale aandacht, uitgerekend bij het naderen van de millenium-wende, gericht is op de nieuwe soort familie Doorsnee. Allemaal gelijken, in een bouwkeet/doorzonwoning in een buitenwijk/voorstad. Een soort non-Parthenon op een non-Olympus.
Het huis is de kathedraal van het televisie-tijdperk, gebouwd rondom het inmiddels roemruchte 'camera-kruis'. Die binnenkant is de ziel, het geweten, of de gewetenloosheid. Het is vanuit die binnenkant dat in de dromen van Maurice het dwingende geluid van de Intercom klinkt, de stem van God.
Het is tegen de half-doorlatende spiegelramen ervan dat Bart smekend een foto van zijn gemiste Sabine ophoudt. En in de biechtstoel van de aangrenzende dagboekkamer moeten de bewoners hun laatste prive-gedachten prijsgeven,
Ook op andere manieren raakt de indeling van de ruimte na verloop van tijd met bepaalde diepere gevoelens vervlochten. Karin ging bij de mannen slapen die hun stapelbedden afbraken, zodra er een groep van vijf oudgedienden over was. Dat had niets te maken met rugklachten, zoals ze zelf dachten, maar met de behoefte om de laatste barrieres te slechten om tot onvoorwaardelijke 'fusering' over te gaan.
De centrale eettafel en de centrale zithoek in de leefruimte worden zo op belangrijke momenten een apenrots. Het is veelzeggend wie er steeds opnieuw in profiel, met het aangezicht of met de rug naar de camera's zit.
De 'gezellige' Ruud markeert bijvoorbeeld onbewust steeds opnieuw zijn rol als Opper-Aap: door zich groot te maken, breeduit te gaan zitten, met armen en benen gespreid. Door openlijk winden te laten en grove taal uit te slaan-over ontlasting en seks. Hij laat zo zien wie er de baas is.
Anouk, de laatstgekomene, loopt naar de tuin, huilt. Ze klimt op een verhoging, probeert wanhopig over de schutting te kijken in een machteloos verlangen weer door de buitenwereld te worden omhelsd.
Jaap van Ginneken, psycholoog
Priem wil Ruud van
Big Brother als soigneur
door Raymond Kerckhoffs - AMSTERDAM, dinsdag
Cees Priem wil Big Brother-knuffelbeer Ruud inlijven als soigneur voor de Farm Frites-wielerformatie, de ploeg waar onder meer Servais Knaven, Koos Moerenhout en Peter van Petegem onder contract staan. Zodra Ruud het huis in Almere verlaat, zal de Zeeuwse ploegleider contact met hem opnemen.
Het afgelopen jaar werkte de 45-jarige Ruud al als verzorger bij de nationale damesselectie van Jean-Paul van Poppel.
"Ik heb bij diverse mensen uit de wielersport naar Ruud geïnformeerd en iedereen is louter positief", verklaarde Priem gisteren. "Ik volg hem al een tijdje op televisie. Hij lijkt mij een prima vent. Mensen met een sterk karakter hebben wij als wielerploeg juist nodig
VERONICA BLUFT OVER CYRILLE'S PLATENCONTRACT
Na negen dagen zingend, kaarten leggend en masserend in het Big Brother-huis te hebben doorgebracht werd Cyrille vorige week met overweldigende meerderheid terug naar vriend Winston gestemd. Het Nederlandse publiek vond de eigengereide zangeres kennelijk een te grote bedreiging voor het toenemende Koffietijd-gehalte van Big Brother.
Zoals Sabine een stage van drie maanden bij RTL Live cadeau kreeg, zo had Rolf ook voor Cyrille een presentje in petto. Triomfantelijk bezwoer hij haar dat BB een platencontract voor haar geregeld. Navraag leert echter dat er van een platencontract geen sprake is. Hitproducers Fluitsma en Van Tijn en platenmaatschappij Dino hebben laten weten graag met de voormalige Miss Saigon-actrice in zee te gaan, maar het is volgens manager Jan van Droffelaar nog te vroeg om over een platencontract te spreken.
’’Er is nog niets getekend. We hebben het nu te druk met al haar tv-optredens. Daarna gaan we eens rustig kijken wat voor Cyrille de beste optie is.’’ De suggestie dat BB de droom van Cyrille helpt realiseren, is wat simpel. Al ver voor ze het BB-huis betrad, was Cyrille druk met haar carrière als zangeres. Bij platenmaatschappij CNR ligt een r&b-versie van Anita Meyers The Alternative Way klaar van damesgroep Mad Mzelle, waarop Cyrille de leadzang voor haar rekening neemt.
Van Droffelaar: ’’Het is nog onduidelijk of Cyrille met de groep doorgaat. Dat is één van de redenen dat we het aanbod van Dino rustig evalueren.’’ Bij Veronica vinden ze niet dat Rolf Wouters te stellig was door tegen Cyrille te zeggen: ’’Je gaat een plaat maken!’’ Woordvoerster Karin Bouwknecht: ’’We hebben op korte termijn iets gevonden wat leuk was om haar aan te bieden. Wat ze er verder mee doet, is haar eigen keuze.’’
------------------
Klik hier voor mijn Big Brother Nieuws & Stripjes site
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 20 November 1999).]
Willems Wereld over BB: http://home.wanadoo.nl/goodyman/cartoons/willemswereld.jpg
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 20 November 1999).]
(geen "echte" van Reid, Geleijnse & Van Tol; het betreft de winnaar van de wekelijkse Fokke & Sukke-wedstrijd op de site van NRC Handelsblad)
------------------
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 20 November 1999).]
19 - BB - 84
Wie was Winston Smith? En Julia? Ooit gehoord van Room 101? Wat? Is Niche opnieuw koortsachtig? Waar gaat dit over? Over de roman 1984 van George Orwell. Big Brother dus. Wie van de miljoenen kijkers heeft ook het boek gelezen? Je hoeft niet van ver te komen om te beweren dat de roman beter is.
Niche kent iemand die het werk zeker vijftien keer heeft gelezen. Die nam de pocket bijna elk jaar mee op vakantie en spelde de ervaringen van Winston Smith in zijn strijd tegen Big Brother. Freedom is slavery! De Nederlandse boekhandel merkt 'helemaal niets' van een hernieuwde belangstelling voor de roman sinds de uitzendingen van BB. Athena's Boekhandel in de Groningse Oude Kijk in 't Jatstraat verkoopt er hooguit tien per jaar, 'sinds BB zeker niet meer'. Dezelfde geluiden komen uit Utrecht en Tilburg. Een verkoper van Livius Boekhandel in Tilburg meldt dat geïnteresseerden 'absoluut niet in de rij staan. Wij verkopen er hooguit vijf per jaar.' Broese Wristers in Utrecht verslijt er misschien twee in de maand, maar verkoopt niets extra's door BB. Het meest uitgesproken zijn Standaard Boekhandel in Maastricht en Atheneum Boekhandel in Amsterdam. 'Ik vraag me af of kijkers van Big Brother door het programma nieuwsgierig worden naar het boek van Orwell. Ik vrees het ergste.' Paul Westerneng van Standaard zegt: 'Ik betwijfel of kijkers de link leggen tussen Big Brother en het boek.' Kijken en lezen gaat ook wat moeilijk samen, weet Niche. Een spannende weekopdracht voor de survivors in het Big Brotherhuis: Orwells roman lezen en het systeem platleggen. Down with Big Brother
------------------
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 21 November 1999).]
Beste Ruud,
Lajeniegekmake, hoor. Ik vond het best wel smerig van Veronica. Hebben ze jou, goddelijke Germaan uit Breda, toch weer aan het janken gekregen. (Dat deed je trouwens mooi, een simpel traantje, net dat zigeunermeisje bij mij aan de muur).
Natuurlijk hebben ze je vriendin Wiltrude en jullie dochter Bibi vier, misschien wel vijf keer voor de camera gezet omdat het zogenaamd niet goed was opgenomen. Zeiden ze weer dat die platina plaat voor die geweldige hit van jullie niet goed in beeld was. Weet je, Bibi móest en zóu zielig zijn, snikken dat ze je zo mist. Maatje, trap er niet in! Van jouw familie en vrienden hier in Breda begrijpen we dat het thuis allemaal goed gaat, dat ze getverdikkes veel van je houden.
Ik weet niet of het al verteld mag worden, maar ze hebben weer iets nieuws bedacht bij Veronica. Als straks iemand vrijwillig de bunker verlaat, mag er de volgende dag zomaar een vervanger binnenhuppelen.
Wacht even, niet meteen steigeren, met die gitaar gaan rammelen en roepen dat het niet eerlijk is in deze battle of the best. Want, hou je vast: dat mag een ex-bewoner zijn. Of, nog beter, ex-bewoonster!
Prachtige voorzet van onze Hummie die jij, Ruudje, zomaar kunt inkoppen. Ongetwijfeld gaat er iemand voor de bijl. Je weet best wie ik bedoel. Neem Anouk mee naar de tuin, een goed gesprek tussen de kippen en het is gepiept. Weet je, die Anouk twijfelt geen moment meer en rent zo naar buiten.
Ligt de weg vrij voor de terugkeer van... jawel, van Mona. Zorgen wij wel voor. Met een bombardement van telefoontjes en e-mailtjes richting Hummie lukt dat, zeker weten. Kun jij weer eens echt lekker knuffelen, worden de dagen veel korter en is het zo eind december.
Want natuurlijk win je, ze hebben dat programma immers niet voor niks naar jou genoemd. Hup Breda, hup NAC, hup Ruudje.
PS: kijk uit voor Bart en neem pas als laatste een eerste hap van Willems prakkie.
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 23 November 1999).]
Op internet kan alles; je kunt zelfs 'rot-bewoners' met je muis uit elkaar schieten...
Komt dat zien! Komt dat zien!
Half Nederland lijkt inmiddels begaan met het lot van de zes overgebleven bewoners in het Big-Brother huis. Meer dan anderhalf miljoen mensen kijken iedere avond naar een half uurtje 'real life' soap. Maar steeds vaker dringt de vraag zich op of Veronica wel alles laat zien. Degenen die weleens wat over internet surfen weten het antwoord maar al te goed: Nee, Veronica laat bij lange na niet alles zien.
Ruud, Karin, Bart, Willem en Anouk. Zes namen die nu voor bijna iedere Nederlander gekoppeld zijn aan de laatste zes kandidaten in Big Brother. De voornamen zijn genoeg om te weten om wie het hier gaat. In nog geen twee maanden tijd zijn ze stuk voor stuk Bekende Nederlanders geworden. Voor Martin, Tara, Mona, Cyrille en Sabine geldt precies hetzelfde. Hoewel zij allang het huis uit zijn weet iedereen prcies wie je bedoelt als je hun naam noemt. Zij staan ook alleen bekend onder hun voornaam. Achternamen zijn niet eens meer nodig. Vanaf het begin worden die dan ook angstvallig geheimgehouden. Op tv dan. Op internet is allang bekend wat de achternamen zijn. Vanaf het prille begin eigenlijk al. Je wilde weten waar ze woonden? Ook geen probleem. Even een paar sites afzoeken en je vindt het in een mum van tijd. Zelfs de telefoonnummers van een aantal kandidaten zijn al bekend.
Of het verhaal van 'knuffelbeer' Ruud. In huis lijkt hij niets anders te willen dan knuffelen en nog eens knuffelen. Op internet weten ze wel meer van Ruud. Zo zou hij in het verleden een fanatieke supporter van NAC zijn geweest. En dan niet zo eentje die alleen zijn eetlust verliest na een nederlaag. Om nou te zeggen dat hij een hooliganverleden heeft, gaat misschien iets te ver. Maar dat Ruud een 'b-sider' van het eerste uurtje is lijkt vast te staan. Ajax-supporters vertellen bijvoorbeeld dat ze hem nog wel kennen van de rellen in 1994. En dat was niet omdat Ruud zo graag met ze wilde knuffelen.
Nee, op internet weet iedereen veel meer van Big Brother dan zij die alleen het tv-programma volgen. Zo zijn er mensen geweest die met geluidsapparatuur naar Almere zijn afgereisd om de gesprekken uit de lucht te plukken. Geluidsfragmenten daarvan worden natuurlijk gelijk op het net gezet.
De kracht van Internet,
Of zo zijn er mensen die vrij veel tijd besteden om naar de 24 uur livebeelden op Internet te kijken en te luisteren. Soms hoor je dan iets dat Veronica niet wilde dat je zou horen. Sommige mensen zijn dan zo aardig om die gesprekken op te nemen en op hun site te plaatsen zodat iedereen er nog eens rustig naar kan luisteren. Zoals bijvoorbeeld de affaire met de contracten. Pas nadat Fokzine geluidsfragmenten op Internet zette waarin je de bewoners hoorde vertellen hoe hun contract in elkaar zit, schreven de kranten erover. Soms is het dus alleen zo dat ze op het Internet eerder weten. Wanneer dat blijkt, komt Veronica er schoorvoetend mee op de proppen. Soms heeft een andere omroep toevallig iets op de band staan. Zoals de poging om het huis binnen te dringen door Cambuurhooligans.
Met Big Brother is het tegenwoordig makkelijk scoren. Niet voor Veronica. Dat heeft tenslotte grof geld geinvesteerd in een project waarvan bij het begin absoluut niet vaststond hoe het zou aflopen. Veronica nam de gok die andere omroepen niet durfden te nemen. Dat het een kijkcijferkanon van de eerste orde zou worden, had niemand kunnen voorspellen. Op de avond dat Sabine het huis moest verlaten trok de late donderdagavonduitzending van Big Brother meer dan 2 miljoen kijkers. En dat terwijl Ajax het op Nederland 3 moest doen met maar 1.8 miljoen kijkers bij hun wedstrijd live op tv.
Op Internet trekt de Big Brother-site van Veronica zoveel bezoekers, dat er extra sites moeten worden geplaatst om de stroom aan te kunnen. Binnen een paar weken tijd trekt Veronica meer bezoekers dan ze vooraf over de volle drie maanden tijd verwachtten te halen. Niet geheel toevallig komt Endemol in die periode met het nieuws dat ze zich meer op de Internet-markt willen richten. BB heeft ze laten zien welke kansen er nog op de digitale snelweg liggen.
Studentengrap,
Stemmen via Internet was de eerste stemmingsronde nog gratis. In tegenstelling tot het telefonisch stemmen, wat vanaf het begin 1 gulden per minuut kostte.
Veronica zag de respons en besloot dat stemmen via Internet voortaan ook niet meer gratis was. Vanaf ronde 2 gaat stemmen op de elektronische snelweg via Switchpoint. Kost ongeveer een gulden per minuut. Kassa!
BB heeft een totale gekte veroorzaakt. Programmamakers die het huis per parachute proberen binnen te dringen, hooligans die het met gof geweld proberen en een heuse commando die in zijn eentje langs alle beveiligingen weet te sluipen.
Met Big Brother haal je nu eenmaal snel het nieuws. Dat dachten een paar studenten dus ook. Voor de grap kondigden ze aan om 18 november het huis te willen bestormen. Op Internet bouwden ze een speciale site voor deze studentengrap. Geinteresseerden moeten ze maar even mailen voor de details. In korte tijd reageren 1800 mensen die mee willen doen. Hooligans van verschillende voetbalclubs liepen met het idee om 18 november ook maar naar Almere af te reizen. 'Om even een paar studenten weg te meppen', schrijven zij. Cameraploegen van verschillende zenders staan ook al klaar. Maar dat was de bedoeling allemaal niet. Snel halen ze de site van het net. Overal mailen ze dat het maar om een grap gaat.
Hoe dat afloopt weten we 18 november.
Op Internet schieten de sites rondom Big Brother als paddestoelen uit de grond. Sommige volgen het programma serieus. Andere doen het op een grappige manier. Bart en Sabine hebben wat? Dan volgen er gelijk een paar nepfoto's waarop te zien is hoe ze 'het' doen, of 'foto's' die rechtstreeks uit het huwelijksalbum van het duo lijken te komen. Iedere deelnemer heeft inmiddels ook zijn of haar eigen fansite. Soms doen die fansites niet helemaal hun naam eer aan. Zo zond Veronica per vergissing beelden uit van Anouk terwijl ze op het toilet zat. Nog geen uur later was er al een screenshot van dat beeld op haar fansite te bewonderen.
Sommige bewoners hebben meerdere fansites. Zelfs de bewoners die er allang uit zijn hebben hun fansite nog. De iets minder populaire bewoners krijgen er her en der ook goed van langs.
Mona was bijvoorbeeld niet bepaald populair op Internet. Spelletjes waarbij je Mona moest neerschieten trokken honderden bezoekers per dag. En zelfs nu nog komen er mensen op die site om Mona neer te knallen. Of op een andere site waarbij je gewoon iedere bewoner moet neerschieten. Als je toevallig een favoriet hebt, kun je die sparen. Daar krijg je weer bonuspunten voor. Raak je hem of haar toch dan kost het je punten.
De bewoners hebben zelfs al een cd-tje gemaakt. Big Brother op de muziek van Big City van Tol Hanse. De een zingt nog valser dan de ander, maar dat doet er niet toe. Het liedje komt na een week de top100 binnen op nummer 2.
Het enige wat ze hebben hoeven te doen is even in het BB-huis zitten.
'Eindstrijd Big Brother
tussen Willem en Ruud'
Van een onzer verslaggeefsters -´ AMSTERDAM, donderdag
De eindstrijd in het Big Brotherhuis om de 250.000 gulden zal zich tussen Willem en Ruud afspelen. Willem krijgt momenteel 22 procent van de stemmen, op de voet gevolgd door Ruud met 20 procent. Dat concludeert het NIPO naar aanleiding van een enquête onder circa 1500 Nederlanders van tien jaar en ouder.
Van de ondervraagden heeft 58 procent in ieder geval een keer naar het spraakmakende televisieprogramma gekeken. Hoewel er meer vrouwen zijn die vrijwel geen uitzending missen (30 procent), geeft 35 procent van de mannen toe er af en toe voor te gaan zitten.
Bijna een kwart van de vrouwen die naar Big Brother kijkt, geeft de voorkeur aan Willem. Ruud wordt door 16 procent van hen genoemd, terwijl Karin door 14 procent van de vrouwelijke kijkers als winnares wordt getipt.
Onder de mannen die kijken, is Ruud daarentegen favoriet: 25 procent, terwijl 21 procent liever Willem ziet. Omdat er meer vrouwen kijken, zou Willem het meest in aanmerking voor de prijs komen.
Behalve Anouk, die volgens de geënquêteerden vanavond haar biezen zal moeten pakken, ligt ook Maurice niet goed. Bart is evenmin echt populair, hoewel jongeren tot 20 jaar hem liever zien dan Karin.
Website van Big Brother: ƒ1 miljoen
Van een onzer verslaggevers
De internetsite van het tv-programma Big Brother (www.big-brother.nl) heeft tot nu toe één miljoen gulden omzet gemaakt. Dat heeft een woordvoerder van advertentiebureau IP bevestigd. IP verkoopt de reclame-uitingen voor de officiële Big Brother-site.
Big Brother valt met de omzet van iets minder dan een half miljoen gulden per maand in de middenmoot van Nederlandse internetuitgevers. Ter vergelijking: de website van een van de grootste Nederlandse internet-uitgevers Planet Internet haalt naar eigen zeggen ongeveer ƒ750.000 per maand binnen, iets meer dan de Nederlandse afdeling van Lycos, die geen exacte cijfers wil geven.
De tweede officiële Big Brothersite bij Veronica (bigbrother.veronica.nl), die vanaf 1 oktober online is, haalde tot nu toe ongeveer ƒ250.000 binnen.
Reclamerecord Big Brother: al 1,25 miljoen
De websites van Big Brother, een tv-programma van Veronica waarbij kijkers dagelijks mogen gluren naar opgesloten bewoners, heeft een record aan reclame op Internet opgeleverd: 1,25 miljoen gulden.
Dit bericht het Algemeen Dagblad vandaag.
De site big-brother.nl heeft volgens reclamebureau IP al 1 miljoen gulden opgeleverd sinds de aanvang in september. De later online gekomen bigbrother.veronica.nl bracht al 250.000 gulden op.
IP vraagt per banner 35 gulden per 1.000 pageviews, het aantal keren dat een pagina wordt gezien door een bezoeker. Een video-reclame levert 3.000 gulden per week op, sponsoring vanaf 50.000 gulden per bedrijf.
In vergelijking met tv-reclame is dat niet zo veel, maar voor een website is dit een record, en ook een doorbraak. 'Webvertising' bereikte in Nederland het afgelopen jaar een bedrag van enige tientallen miljoenen guldens, voornamelijk met gesloten beurzen geruild (barter). De afgelopen maanden is adverteren op Internet flink gegroeid.
Het AD schrijft: 'Big Brother valt met de omzet van iets minder dan een half miljoen gulden per maand in de middenmoot van Nederlandse internetuitgevers. Ter vergelijking: de website van een van de grootste Nederlandse internet-uitgevers Planet Internet haalt naar eigen zeggen ongeveer 750.000 gulden per maand binnen, iets meer dan de Nederlandse afdeling van Lycos, die geen exacte cijfers wil geven.'
Zoekdienst Ilse zegt per maand 'enkele tonnen' uit reclame te incasseren, de Telefoongids 150.000 gulden.
Je snapt dat ik natuurlijk niet de Story ga kopen. Da's haast net zo erg je geld weggooien als het bellen voor de nominaties.
EX-VROUW WIL ZICH VERZOENEN MET WILLEM
door: Marc van der Linden
Weekend nr. 48
Terwijl Maurice na het verlaten van het Big Brother-huis zal horen dat zijn vriendin Petra een punt achter hun relatie heeft gezet, lijkt voor Willem juist het tegenovergestelde aan de hand te zijn. Voor hij zijn intrek nam in Nederlands meest besproken huis lag hij in scheiding met zijn vrouw Tessa, maar inmiddels zou zij door de dagelijkse uitzendingen toch weer verliefd zijn geworden op hem. Willem Boomsma wordt, samen met Ruud Bénard, gezien als de grootste kanshebber om als laatste in het Big Brother-huis over te blijven. Maar toch zal het kwart miljoen dat hij daarmee in de wacht sleept naar alle waarschijnlijkheid niet de grootste beloning voor hem zijn. In het dorpje Leek zegt men al geruime tijd dat Tessa, zijn ex-vrouw, is teruggekomen op haar besluit om van Willem te scheiden. En zodra hij het huis heeft verlaten en weer terugkeert in zijn eigen omgeving wil ze hem en hun huwelijk een nieuwe kans geven. Vrienden zijn er inmiddels van overtuigd dat de zelfgekozen opsluiting in het Big Brother-huis een heilzame werking op zijn huwelijksproblemen zal hebben. Zij weten dat Tessa door de dagelijkse Big Brother-uitzendingen te volgen anders tegen haar Willem is gaan aankijken. Ze zou zelfs opnieuw verliefd op hem zijn geworden. Willem is een man van weinig woorden, en zeker na zijn scheiding is hij een beetje in zijn schulp gekropen. Maar zijn deelname aan Big Brother lijkt hem te hebben veranderd. Tessa zag ineens nieuwe kanten van Willem. En het feit dat hij zoveel over haar en zijn dochters sprak deed haar ook veel. In de periode dat het slecht ging tussen haar en Willem had Tessa wel eens het gevoel dat hij niets om haar gaf. Maar mede door de tv-uitzendingen is ze weer gaan beseffen dat zij en haar dochters het allerbelangrijkste voor Willem zijn. Dat heeft haar wel iets gedaan,' aldus een vriend. Tessa en Willem woonden tot voor kort, ondanks hun scheiding, nog samen. Voor die oplossing was gekozen omdat de nieuwe woning voor Tessa en de kinderen nog niet klaar was. Maar door de recente ontwikkelingen vragen vrienden en buren zich af of Tessa nog wel naar haar nieuwe woning zal verhuizen. In Leek wordt sowieso flink geroddeld over de oorzaak van de scheiding van hun inmiddels beroemdste inwoner. Van diverse kanten klinkt het verhaal dat Willem zijn Tessa niet altijd trouw is geweest en dat zij mede daarom een punt achter haar huwelijk heeft willen zetten. In elk geval blijkt Willem een liefhebber van vrouwelijk schoon. Zelf ligt hij echter ook goed in de markt bij de vrouwen en in Leek en omgeving wordt Willem zelfs een echte playboy genoemd. Wellicht is het juist dat imago waarvan Tessa na een paar gelukkige huwelijksjaren genoeg begon te krijgen. En begin dit jaar besloten ze in goed overleg uit elkaar te gaan. Voor hun twee dochters, Lindi (12) en Rosanne (5), was het besluit van Willem en Tessa om te gaan scheiden een groot drama. Willem en Tessa hebben dan ook, zo zeggen vrienden, tot voor kort bepaalde zaken nog altijd als een gezin gedaan, om de breuk voor hun twee dochters niet al te voel- baar te maken. Beiden hebben naar buiten toe altijd gezwegen over de ware reden van het op de klippen lopen van hun huwelijk. De periode in het Big Brother- huis zou een soort overgangstijd worden en daarna zou zowel Tessa als Willem aan een nieuw leven beginnen. Maar inmiddels is er toch weer het nodige veranderd en lijkt vooral Tessa bereid om haar huwelijk nog een kans te geven. Dat de mooie verkoopster in de plaatselijke boekhandel haar Willem nog altijd een heel warm hart toedraagt bleek ook afgelopen week, toen zij met haar twee dochters een speciale video- boodschap voor hem opnam. Willem was zichtbaar ontroerd toen hij zijn 'drie meiden' zag staan met T-shirts met zijn foto erop. Maar de grootste verrassing was dat niet alleen Lindi en Rosanne op de band stonden, maar ook Tessa.......
Collega's overspannen door Big Brother Op het Noorderpoortcollege in Groningen is men minder gelukkig met Willem's deelname aan Big Brother. Zijn collega's op de middelbare hotelschool moeten nu namelijk de lessen van Willem overnemen. Een collega zou door de extra werk- druk inmiddels overspannen zijn. Volgens een medewerker van de school was niemand echt enthousiast toen Willem aan- kondigde aan het Big Brother- project mee te willen doen. 'Maar het word hem niet geweigerd. Willem heeft een moeilijke tijd achter de rug en wellicht zou dit hem kunnen helpen,' zegt een collega. Omdat hij halverwege het schooljaar weer terug zou komen, word besloten om Willem niet helemaal te vervangen, maar zijn lessen door collega's te laten overnemen. Deze extra werk- druk begint sommigen nu op te breken. 'Als Willem inderdaad het kwart miljoen wint, dan moet hij wel een groot feest geven voor zijn collega's. Dat is hij ze wel verplicht, aldus de collega.
'Ik vertrouw erop dat ik hier uit kom, uit deze malaise, zeg maar,' zei Ruud gisteren in de tv-uitzending van Big Brother. De geblondeerde veertiger uit Breda was lange tijd de gangmaker in de BB-bouwkeet, maar stuitte de laatste weken op de beperkingen van zijn repertoire, waarin gitaarspel, seksueel getinte opmerkingen en dromerige gesprekken over voetbal de pijlers zijn. Bij de komst van nieuwe kandidates Anouk en Cyrille merkte hij op: 'Alles is al gezegd'. Drie weken later heet het: 'Je valt in herhaling hier, het is zo gezapig'. Ruud wil eigenlijk dwars door de schutting rond de bouwkeet lopen, zo stelde hij inderdaad meer dan eens.
Al merkt de tv-kijker er dankzij de programmamakers weinig tot niets van, Ruud krijgt steun van de buitenwacht, die hem middels spreekkoren, een boodschap achter een vliegtuigje en een dropping van voetbaltijdschriften in de tuin bijstaat. Die tijdschriften moest hij meteen inleveren, want contact met de buitenwereld is tegen de regels, als je Ruud heet. Wie Anouk heet en voortijdig dreigt af te haken mag in de bouwkeet een zus spreken, op voorwaarde dat daar in de tv-uitzendingen geen melding van wordt gemaakt.
Anouk werd deze week geheel volgens verwachting weggestemd door de kijkers en hield zich tijdens de live uitzending gisteravond goed aan de voor haar aangepaste spelregels. 'Ik vond het heel moeilijk dat ik niemand kon spreken, mijn vriendinnen, mijn ouders of mijn zus', zei ze. Haar vertrek was net zo gespeend van de beoogde dramatiek als dat van Cyrille, die eveneens slechts op doorreis in het programma belandde.
Nu wil het live karakter van de wekelijkse uitzending op donderdag wel eens wat leven in de brouwerij brengen, maar het lijkt erop dat de redactie danig geschrokken is van het onbehouwen optreden van Theo van Gogh vorige week. Gisteren kreeg een uit de roddelbladen gerecruteerde deskundoloog op het gebied van enneagrammen de gelegenheid om Big Brother naar een nieuw dieptepunt te loodsen. Het had iets met getallen en eeuwenoude geschriften te maken, Ruud bleek na berekening heel verrassend een natuurlijk leider, Bart en Maurice kregen zowaar een probleem en we moesten allemaal dat boek van die slimme en deskundige meneer kopen.
Nee, dan had men beter een deskundige op het gebied van nachtelijk vochtverlies en slaapcomfort kunnen inhuren. De week waarin de malaise van Ruud ook de hardnekkige kijker parten speelde kende namelijk een klein lichtpuntje: Bart weigerde een molton onderlaken te gebruiken, waarop zich eindelijk wat irritaties openbaarden. Karin wist te melden dat een mens 's nachts anderhalve liter vocht verliest, er werd gesproken over matrasbederf en Bart hield koppig voet bij stuk. Het incident liep met een sisser af, maar stemt hoopvol: nu de vijf van het eerste uur het zonder bliksemafleiders Anouk en Cyrille moeten stellen kan Big Brother eindelijk weer leuk worden.
Friese kok Willem mag volgens het enneagram als menstype 9 een sympathieke bemiddelaar zijn, hij ontpopt zich nu als een slinkse intrigant die manschappen zoekt voor de komende loopgravenoorlog. Dat doet hij bij voorkeur fluisterend, zoals het menstype 9 ongetwijfeld betaamt, maar de techniek is onverbiddelijk: Willem heeft genoeg van Karin en Maurice. Ooit zei hij over de weggestemde kandidate Sabine: 'die kan alleen de mooie snee uithangen', deze week mompelde hij in een gesprek over lichaamsbeweging 'vrouwen doen echt geen kut', maar desalniettemin wordt Willem nu in een Nipo-enquête als meest waarschijnlijke winnaar opgevoerd, omdat hij bij vrouwelijke kijkers favoriet is.
Ja, het is goed dat Willem er is. Met het oog op de eindoverwinning slijpt de kok stilletjes zijn messen, waar Bart voor de frontale aanval kiest. Als de BB-redactie het inbrengen van nieuwe kandidaten en ander spelbederf voortaan achterwege laat, komen ze er wel uit. Uit die malaise, zeg maar.
Bart van der Put, 26-11-1999
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |