abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56342344
Sinds gisteren heb ik het probleem dat als mijn auto een koude start maakt, hij behoorlijk trilt. Als ik wegrijd, is het vrijwel direct over, maar soms treedt het probleem op als ik bij een verkeerslicht moet wachten. Het gaat om een Daewoo Leganza 2.0 16v automaat uit 1998 die op weg naar de 220.000 km is.

Nu heb ik wat gezocht op internet, en kom er dan op dat de motor op drie cilinders loopt i.p.v. vier. Door de onbalans gaat hij trillen. Het kan dan aan verschilllende dingen liggen:
- probleem in de ECU;
- probleem in de ontsteking;
- probleem in een van de cilinders.
De motor maakt tijdens het trillen een veel rauwer geluid dan normaal. Ook de uitlaat trilt behoorlijk. Misschien is het toeval, maar tijdens een rit van 450 km afgelopen vrijdag heb ik twee keer tot net boven de 5500 toeren doorgetrokken (vanzelfsprekend met warme motor!). Redline begint op 6500. Misschien is dat net teveel geweest?

Ik ga er komende week mee naar de garage natuurlijk, maar op voorhand vraag ik me af hoeveel dit geintje zou kunnen gaan kosten... En waarschijnlijk een domme vraag, maar als er een cilinder vervangen zou moeten worden, is dat dan mogelijk? Of is dan m'n motorblok economisch en/of technisch afgeschreven?

Alvast dank voor de antwoorden
  zondag 27 januari 2008 @ 16:24:21 #2
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56342487
is het niet normaal dat bij een koude motor de motor soms wat anders loopt?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_56342556
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:24 schreef hierissieweer het volgende:
is het niet normaal dat bij een koude motor de motor soms wat anders loopt?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als dat zo is, dit valt in elk geval dan niet binnen de normale grenzen Dit heeft de motor ook nog nooit gedaan...
pi_56343079
Cilindervervangen zou misschien cilindervoering zijn. Maar het is niet zo makkelijk, een probleem in de cilinder kan ook andere dingen zijn lijkt mij?
pi_56343345
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:18 schreef UncleFunk het volgende:
Sinds gisteren heb ik het probleem dat als mijn auto een koude start maakt, hij behoorlijk trilt. Als ik wegrijd, is het vrijwel direct over, maar soms treedt het probleem op als ik bij een verkeerslicht moet wachten. Het gaat om een Daewoo Leganza 2.0 16v automaat uit 1998 die op weg naar de 220.000 km is.

Nu heb ik wat gezocht op internet, en kom er dan op dat de motor op drie cilinders loopt i.p.v. vier. Door de onbalans gaat hij trillen. Het kan dan aan verschilllende dingen liggen:
- probleem in de ECU;
- probleem in de ontsteking;
- probleem in een van de cilinders.
De motor maakt tijdens het trillen een veel rauwer geluid dan normaal. Ook de uitlaat trilt behoorlijk. Misschien is het toeval, maar tijdens een rit van 450 km afgelopen vrijdag heb ik twee keer tot net boven de 5500 toeren doorgetrokken (vanzelfsprekend met warme motor!). Redline begint op 6500. Misschien is dat net teveel geweest?

Ik ga er komende week mee naar de garage natuurlijk, maar op voorhand vraag ik me af hoeveel dit geintje zou kunnen gaan kosten... En waarschijnlijk een domme vraag, maar als er een cilinder vervangen zou moeten worden, is dat dan mogelijk? Of is dan m'n motorblok economisch en/of technisch afgeschreven?

Alvast dank voor de antwoorden
Je rijd een automaat, die zal in feite nooit zover doortrekken dat het schadelijk zou zijn voor de motor.
Mijn mams rijd ook een automaat, een opel astra ( redline begint bij 6200 en de automaat schakeld daar over als je hem vol de sporen geeft ).Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan of het is koud loopt de motor ook niet mooi stationair. Als de motor eenmaal op temperatuur is dan is dat ook verholpen en merk je daar ook niks meer van. Ook geen idee wat het is, de auto is er al naar de garage voor geweest, het probleem was toen 2 weken verholpen en sindsdien is het weer aanwezig.

Maar aangezien de auto gewoon normaal rijd en presteerd laten we het maar zo.
  zondag 27 januari 2008 @ 17:41:14 #6
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_56344001
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:18 schreef UncleFunk het volgende:
Misschien is het toeval, maar tijdens een rit van 450 km afgelopen vrijdag heb ik twee keer tot net boven de 5500 toeren doorgetrokken (vanzelfsprekend met warme motor!). Redline begint op 6500. Misschien is dat net teveel geweest?
Als 'ie daar niet tegenkan is het best wel een gare bak...
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  zondag 27 januari 2008 @ 17:42:36 #7
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_56344031
meestal negen van de 10 keer is dit een ontstekingsprobleem.

stukke bobine/kabel/power transistor.
pi_56344255
quote:
Op zondag 27 januari 2008 17:41 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Als 'ie daar niet tegenkan is het best wel een gare bak...
Nouja, ging er niet vanuit. Ik rijd er al meer dan 50.000 km redelijk probleemloos mee
pi_56344263
quote:
Op zondag 27 januari 2008 17:42 schreef -chefke- het volgende:
meestal negen van de 10 keer is dit een ontstekingsprobleem.

stukke bobine/kabel/power transistor.
Oké, dat zou dus qua kosten ook meevallen...
pi_56344430
quote:
Op zondag 27 januari 2008 17:55 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Oké, dat zou dus qua kosten ook meevallen...
ligt er aan wat je meevallen noemt, 4x bougies= 50,-
4x bougie kabels = 50,-
-----=
100,-

mss is er wel meer aan de hand..
je gasklephuis die gewoon vies is bijv..

[ Bericht 7% gewijzigd door Turquaz52 op 27-01-2008 18:23:07 ]
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56344638
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:04 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

ligt er aan wat je meevallen noemt, 4x bougies= 50,-
4x bougie kabels = 50,-
-----=
100,-

mss is er wel meer aan de hand..
je gasklephuis mss..
Tuurlijk, ik doe liever iets leuks van dat geld, maar laten we zeggen dat mijn grens van "valt mee" getrokken wordt bij 250 euro.
pi_56344911
ja het kunnen ook nog andere dingen zijn

verotte klep
koelvloeistof bij de cilinder ( koppakking )
motorsteun

maar als je een gat in je zuiger , kapotte klep , koppakking oid hebt , red je het denk ik nog niet voor 4 keer je limiet
pi_56345056
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:28 schreef siekman het volgende:
ja het kunnen ook nog andere dingen zijn

verotte klep
koelvloeistof bij de cilinder ( koppakking )
motorsteun

maar als je een gat in je zuiger , kapotte klep , koppakking oid hebt , red je het denk ik nog niet voor 4 keer je limiet
't Is niet zo dat ik er niet meer voor wil uitgeven, maar dan doet 't pijn zeg maar Maar de koppakking sluit ik idd niet uit. De auto rookt meer dan normaal, lijkt het wel. Maar geen witte rook... Nouja, de garage zal het maar moeten bepalen. Als de koppakking echt gaar is (goed mogelijk na 10 jaar...), dan moet ik maar een andere auto kopen.
pi_56345258
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:36 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

't Is niet zo dat ik er niet meer voor wil uitgeven, maar dan doet 't pijn zeg maar Maar de koppakking sluit ik idd niet uit. De auto rookt meer dan normaal, lijkt het wel. Maar geen witte rook... Nouja, de garage zal het maar moeten bepalen. Als de koppakking echt gaar is (goed mogelijk na 10 jaar...), dan moet ik maar een andere auto kopen.
Hoezoo..?? Voor 50,- heb je em zo voor de deur binne 2/3 uurtjes verwisseld man!!
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
pi_56347407
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:45 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Hoezoo..?? Voor 50,- heb je em zo voor de deur binne 2/3 uurtjes verwisseld man!!
Ja met als gevolg dat je hem binnen een week alsnog naar de garage kan brengen zeker

maar volgens mij gaat TS richting garage en dan mag je je portemonee wel trekken hoor

BTW , als mijn koppakking er een keer uitligt , mag jij hem in 3 uurtjes komen vervangen , dat wil ik zien .
pi_56367535
Volgende week gaat de auto naar de garage, kon helaas niet eerder. Het trillen was er vandaag ook weer bij het starten, beetje bokken bij het stationairlopen ook. Toerenteller laat ook zien dat er even gezocht wordt naar het juiste toerental. Het is wel over na een seconde of 45.
Ik zal volgende week laten weten wat er loos is. Als iemand nog een idee heeft wat er kan zijn, hoor ik dat hier nog graag
pi_56368818
quote:
Op zondag 27 januari 2008 20:24 schreef siekman het volgende:

[..]

Ja met als gevolg dat je hem binnen een week alsnog naar de garage kan brengen zeker

maar volgens mij gaat TS richting garage en dan mag je je portemonee wel trekken hoor

BTW , als mijn koppakking er een keer uitligt , mag jij hem in 3 uurtjes komen vervangen , dat wil ik zien .
Onder het voorwaarde dat jij me dan meehelpt, want ik heb het samen met een maat van me gedaan
Quote van Tjabbo:
pi_56377586
denk dat je het dan nog niet red in die tijd , maar ik zal het in mijn achterhoofd houden

en een kratje bier koud zetten .

ps , het is een v6 en je moet er op een trapje bij gaan staan he , en het ligt nogal vol onder die kap .
moet binnenkort btw wel de pakkingen voor het upper en lower manifold vervangen , dat is al een hels
karwei
pi_56398462
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 07:41 schreef siekman het volgende:
denk dat je het dan nog niet red in die tijd , maar ik zal het in mijn achterhoofd houden

en een kratje bier koud zetten .

ps , het is een v6 en je moet er op een trapje bij gaan staan he , en het ligt nogal vol onder die kap .
moet binnenkort btw wel de pakkingen voor het upper en lower manifold vervangen , dat is al een hels
karwei
Jack Daniels is ook goed, lust geen bier

en ehmm.. wat voor auto is dat dan V6 hebk nooit vervangen, wel 2x een Slopel Astra 1.4 en 1.7
+ Escrot 1.4
Quote van Tjabbo:
pi_56411678
jack daniels heb ik al in de kast staan

nee het is niet een van de hondehokken die je opnoemt , maar degene in mijn sig.

namelijk FORD USA F150 EXT. CAB 4.2 V6 AUT
pi_56415913
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 16:03 schreef siekman het volgende:
jack daniels heb ik al in de kast staan

nee het is niet een van de hondehokken die je opnoemt , maar degene in mijn sig.

namelijk FORD USA F150 EXT. CAB 4.2 V6 AUT
Is het deze?:

Indien ja, zet dan ook meteen een ladder voor me klaar
En laat de stopwacht maar lopen, doe maar een weekje of 2? want ik moet nog van de ene schroef na de andere toe lopen
Quote van Tjabbo:
pi_56442287
dat is hem net niet , dat is een f250 ik heb een f150

is gewoon al leuk om hem op je cv te zetten

pi_56454770
Graag toch nog advies. De koppakking is kapot heeft de wegenwacht geconstateerd. Het kan niet anders meer, er kwam opeens veel witte rook uit m'n auto bij 't gasgeven, het waterniveau is ook ondermaats geraakt inmiddels. Drie cilinders zijn nat, een is nog droog. Onzettend dure reparatie en eigenlijk kan ik de auto ook niet verkopen omdat hij waarschijnlijk geen drol meer waard is.
Wat te doen? Kosten koppakking zijn zo 650 euro. Dagwaarde auto volgens ANWB een euro of 1500.
pi_56469648

Ik zeg: geef me een dag, + het gereedschap dat ik nodig heb, + een koppaking, en ik doe het voor je voor 150,-
Quote van Tjabbo:
pi_56476679
mooie aanbieding TS , als er niks gevlakt hoeft te worden en Turquaz52 weet de aanhaal momenten ed .
kan je makkelijk nog 70000 km snorren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')