abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56319941
Afgelopen week was ik gezellig enkele rondjes aan het rijden in de plaatselijke ijshal toen mijn oog viel op een bordje met [<< Rijrichting <<]. Linksom dus. Niets vreemd zou je denken, want dat deed iedereen en is ook het meest voor de handliggende om te doen als je op de ijsbaan stapt. Helaas bleef ik nadenken over het hoe en waarom we altijd linksom draaien.

Bij baanwielrennen, atletiek, hondenrennen, paardenrennen en schaatsen draai je linksom. De vraag die ik mezelf telkens bleef stellen waarom dat zo was. De hele week heb ik verschillende theorien bedacht, maar nog geen echt antwoord kunnen vinden.

Symbolische theorie:
Je draait linksom tegen de klok in, omdat het een race tegen de klok is.

Practische theorie:
Omdat de meeste mensen rechtsbenig/handig zijn, hebben ze meer kracht in hun rechterbeen zitten en zullen hierom de bocht linksom makkelijker kunnen maken.

Google heeft mij nog steeds niet kunnen helpen, dus ik hoop dat er iemand is die dit raadsel (liefs met bron) kan oplossen.
pi_56320071
"Er gaan verhalen dat de Olympische Spelen van 1908 de omslag is geweest. Vanaf dat jaar werd de regel ingevoerd dat altijd tegen de klok in zou worden bewogen. Met als belangrijkste reden: het rechterbeen is voor de meeste mensen krachtiger dan het linker. Iemand die linksom loopt, gebruikt dan zijn zwakke linkerbeen voor ondersteuning en het sterke voor afzetten."

bron:
http://www.sportgeschiede(...)-op-schaatsbaan.aspx
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_56320128
Volgens mij vanwege je hart.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_56320146
quote:
Omdat de meeste mensen rechtsbenig/handig zijn, hebben ze meer kracht in hun rechterbeen zitten en zullen hierom de bocht linksom makkelijker kunnen maken.
In een quizvraag voor 100.000 euro, zou ik dit antwoord kiezen.
pi_56320191
Die praktische theorie is volgens mij waar.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_56320215
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 15:33 schreef Adfundum het volgende:
"Er gaan verhalen dat de Olympische Spelen van 1908 de omslag is geweest. Vanaf dat jaar werd de regel ingevoerd dat altijd tegen de klok in zou worden bewogen. Met als belangrijkste reden: het rechterbeen is voor de meeste mensen krachtiger dan het linker. Iemand die linksom loopt, gebruikt dan zijn zwakke linkerbeen voor ondersteuning en het sterke voor afzetten."

bron:
http://www.sportgeschiede(...)-op-schaatsbaan.aspx
Verder klikkend bij die link ook dit:
quote:
Gebaseerd op informatie van mevr. prof. Kleibrink, archeologe te Groningen:

"Schaatsen baseert haar richting op die in de atletiek. De atletiek baseert
het linksom gaan op de richting waarin paard en paard-en-wagen wedstrijden
gehouden werden. Dat komt weer door de gewoonte om in de oudheid de paarden
op de rechter bil te brandmerken. Dan kon je dus zien welk paard het was als
een paard de finish passeerde."
Bron.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo