Dus 6.3 bij 200mm? Dat's nog ergerquote:Op vrijdag 25 januari 2008 19:31 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Grr, mijn fout:
18-200 1:3.5-6.3
wat is daar dan mee?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus 6.3 bij 200mm? Dat's nog erger
sigma 70-200 F2.8 is 830 euro, dat is de goedkoopste die er is..... (tot de 200 mm)quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:23 schreef SpecialK het volgende:
hoe groter de F waarde hoe kleiner het diafragma. Dus valt er minder licht op je sensor.
Vaak zie je dat de goedkopere telezooms bij het inzoomen door hun constructie gedwongen zijn om het diagragma te verkleinen. Er zijn dus wel lenzen die over de hele range 2.8 geven maar die zijn best wel duur (1000 tot 1700 euro duur)
is dat de verklaring waarom mijn foto's in oververlichte ruimtes met hoge ISO (800) correlig worden?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:23 schreef SpecialK het volgende:
hoe groter de F waarde hoe kleiner het diafragma. Dus valt er minder licht op je sensor.
Vaak zie je dat de goedkopere telezooms bij het inzoomen door hun constructie gedwongen zijn om het diagragma te verkleinen. Er zijn dus wel lenzen die over de hele range 2.8 geven maar die zijn best wel duur (1000 tot 1700 euro duur)
ik denk dat je bij die laatste toch wel wat kwaliteit moet inleveren met wat minder glas.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:25 schreef Rnej het volgende:
[..]
sigma 70-200 F2.8 is 830 euro, dat is de goedkoopste die er is..... (tot de 200 mm)
er zijn ook lenzen van 50-150 F2.8 en die kosten rond de 500 ...
ISO800 zelf zorgt daarvoor. Als je genoeg licht hebt ga je natuurlijk voor ISO 100 (of 50 als je die hebt). ISO verhogen is echt iets wat je in noodgevallen doet of je gaat expres voor een rauwe korrellige look.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:26 schreef BrandX het volgende:
[..]
is dat de verklaring waarom mijn foto's in oververlichte ruimtes met hoge ISO (800) correlig worden?
(n.b.:mijn camera is een canon powershot A640, 10mp; 7.3-29.2mm 1:2.8-4.1 4x zoomlens)
hoe meer licht hoe lager het diafragma dus. ok morgen mag ik weer proberen foto's te maken ga er weer mee stoeien.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ISO800 zelf zorgt daarvoor. Als je genoeg licht hebt ga je natuurlijk voor ISO 100 (of 50 als je die hebt). ISO verhogen is echt iets wat je in noodgevallen doet of je gaat expres voor een rauwe korrellige look.
Ter illustratie van m'n verhaal met het diafragma (ookwel Aperture)
[ afbeelding ]
Nee niet per se maar hoe "slechter" je apperatuur hoe heftiger je op je ervaring en kunde moet vertrouwen om goeie foto's er uit te krijgen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:26 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Maar ja, is het geheim van een sportfoto puur het materiaal, of ook nog wat andere techniek/belichtingszaken?
Moet je ook opletten dat grotere diafragma's er voor zorgen dat je een kleinere Depth Of Field krijgt. Een kleinere ruimte waarin je object scherp is waarbij je dit vooral heftig ziet als je objecten van dichtbij gaat fotograferen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
hoe meer licht hoe lager het diafragma dus. ok morgen mag ik weer proberen foto's te maken ga er weer mee stoeien.
mooi voorbeeld!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moet je ook opletten dat grotere diafragma's er voor zorgen dat je een kleinere Depth Of Field krijgt. Een kleinere ruimte waarin je object scherp is waarbij je dit vooral heftig zijn als je objecten van dichtbij gaat fotograferen.
Voorbeeldje van een foto met F1.8 (let op de blurring voor en achter)
http://www.flickr.com/photos/bashessels/2035987586/
Als ik die had geschoten met een F11 dan had alles scherp geweest op tafel.
Het belangrijkste geheim is de sport in kwestie goed kennen en aan voelen wat er staat te gebeuren. Dan sta je al op de goede plek en is je camera al in de juiste richting gericht als het moment suprème er is.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:26 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Maar ja, is het geheim van een sportfoto puur het materiaal, of ook nog wat andere techniek/belichtingszaken?
kan wel, geen ervaring mee... ik heb zelf de 70-200 F2.8 en dat is echt een heerlijke lensquote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik denk dat je bij die laatste toch wel wat kwaliteit moet inleveren met wat minder glas.
Dat is inderdaad wel een enorme pré, dat je weet welk moment spectaculaire foto's op kan leveren.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:14 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het belangrijkste geheim is de sport in kwestie goed kennen en aan voelen wat er staat te gebeuren. Dan sta je al op de goede plek en is je camera al in de juiste richting gericht als het moment suprème er is.
Voor de foto's zelf hebben we al een centraal topic.
Edit: hier dus: Sportfotografie - Algemeen -
Ja voor die lens ben ik dus ook aan het sparen. Het liefst met IS nog dus dat wordt een aardige uitgavequote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:38 schreef Rnej het volgende:
[..]
kan wel, geen ervaring mee... ik heb zelf de 70-200 F2.8 en dat is echt een heerlijke lens
voor de rest: niet alleen je iso waarde, maar ook de kwaliteit van je sensor speelt mee, sommige camera's gaan wat beter om met hogere iso waarden dan andere....
maar een relatief lichtsterke lens in combinatie met een goede sensor maakt iso 800 zo slecht nog niet...
iso 1600 en hoger schieten op een beetje kwaliteit vraagt toch om professioneel spul... dan investeer je liever in lichtsterke lenzen
en idd, de sport kennen, op t juiste moment klikken om emotie, spel, sfeer etc weer te geven
Beetje vreemde zin, want er zijn ook primes op bijv. 300mm of nog groter. Die zijn dan ook weer eens goed lichtsterk, maar kosten wel een hele grote bak geld.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn genoeg sporten waar je dichtbij genoeg kunt komen om met een prime te kunnen worken.
Zoals SpecialK al zegt, beter materiaal maakt het vooral makkelijker. Maar zaalsporten vallen helaas we in de categorie verrekte lastig, en dan kan die extra handicap van minder goed materiaal je net opbreken. Overweeg anders eens of je een lens kan huren. Afhankelijk van de lens kost je dat rond de 25 euro per dag. Er zijn een stuk of 5 bedrijven in NL waar je objectieven kunt huren. Die zijn vrij makkelijk te googelen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:26 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Maar ja, is het geheim van een sportfoto puur het materiaal, of ook nog wat andere techniek/belichtingszaken?
Das wel een hele logische en goede tipquote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:16 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Zoals SpecialK al zegt, beter materiaal maakt het vooral makkelijker. Maar zaalsporten vallen helaas we in de categorie verrekte lastig, en dan kan die extra handicap van minder goed materiaal je net opbreken. Overweeg anders eens of je een lens kan huren. Afhankelijk van de lens kost je dat rond de 25 euro per dag. Er zijn een stuk of 5 bedrijven in NL waar je objectieven kunt huren. Die zijn vrij makkelijk te googelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |