quote:
SULEJMANI SMAAKMAKER
Heerenveen-trainer Gertjan Verbeek: „Hij is voor elke ploeg een aanwinst”
door DENNIS GALEMA
HEERENVEEN, dinsdag
De trouwe aanhang van SC Heerenveen had Miralem Sulejmani al langer in de armen gesloten, maar na zijn winnende treffer in de noordelijke derby tegen aartsrivaal FC Groningen kan hij helemaal niet meer stuk in Friesland. Dat de liefde wederzijds is, toonde de pas 19-jarige smaakmaker vrijdagavond aan op vijandelijk grondgebied in de Euroborg. Nadat de Serviër de bal met veel gevoel over de kansloos gelaten doelman Brian van Loo in het doel wipte, vormde hij voor het uitpuilende vak met Friese supporters met zijn vingers een pompeblêd, alvorens het logo op zijn shirt te kussen. „Het maakt me heel gelukkig dat ik belangrijk kan zijn voor Heerenveen”, aldus Sulejmani.
De behendige aanvaller werd voor zijn optreden in Groningen door rapporteur Piet Fransen van het Voetballer van het Jaar-klassement beloond met een 6,5. „Sulejmani is een fantastische voetballer. Een speler waar je voor naar het stadion komt”, vertelt Fransen. „Hij is in mijn ogen tweebenig, verschrikkelijk bewegelijk, technisch begaafd en daardoor heel moeilijk af te stoppen. Hij heeft een mooie voetbaltoekomst voor zich, al zou ik hem aanraden nog minimaal een jaar bij Heerenveen te blijven om door te groeien.”
Sulejmani ondertekende vijftien maanden geleden een contract tot medio 2009 bij de Friese club, met een optie voor nog eens twee seizoenen. Hij maakte enige tijd voor die overeenkomst een proefperiode door bij AZ, dat hem echter geen contract aanbood. Heerenveen heeft al aangegeven de huidige verbintenis met Sulejmani graag te willen opwaarderen en verlengen. Als het introverte toptalent zich zo blijft ontwikkelen als in de afgelopen maanden, kan het niet anders dan dat hij binnen afzienbare tijd overstapt naar een topclub in het binnen of buitenland.
Ook volgens zijn trainer Gertjan Verbeek staat Sulejmani, die vorige maand tegen Macedonië debuteerde als A-international van Servië, aan het begin van een fraaie carrière. „Hij kan vreselijk goed voetballen en is mentaal sterk. En fysiek gezien is Sulejmani veel sterker dan bijvoorbeeld Arjen Robben op die leeftijd. Hij is een linkspoot, maar kan ook met zijn rechterbeen verwoestend uithalen.” De bij Heerenveen vertrekkende Verbeek zou hem best mee willen nemen naar zijn nieuwe club. „Sulejmani is voor elke ploeg een aanwinst. Een prettige, rustige jongen om mee te werken. Qua persoonlijkheid moet hij nog wel groeien, maar dat komt omdat hij nog jong is. Op dit moment eist hij puur door zijn prestaties een plaats op in het elftal”, aldus Verbeek, die niet hoopt dat Sulejmani na dit seizoen het voorbeeld volgt van voormalig Heerenveen-belofte Georgios Samaras. „Ik zou het jammer vinden als hij nu al voor het grote geld in het buitenland kiest, zoals Samaras twee jaar geleden deed. Dat komt te vroeg. Sulejmani kan beter nog een jaar in Nederland in zichzelf investeren.”
Vorig jaar werd de ontwikkeling van Sulejmani nog ernstig gedwarsboomd door de Servische voetbalbond, die hem op aandringen van zijn vorige werkgever Partizan Belgrado een jaar schorste vanwege gesteggel over de door Heerenveen te betalen vergoedingssom voor de opleidingskosten.
Daarom maakte Sulejmani, op 5 december 1988 geboren in Belgrado, pas dit seizoen zijn debuut in de Friese hoofdmacht. Moest hij in de eerste competitiehelft regelmatig wijken voor Afonso Alves, na de jaarwisseling startte Sulejmani alle duels in de basis. Inmiddels heeft de spits in 29 competitiewedstrijden al 12 treffers en 8 assists op zijn naam staan. Daarmee had Sulejmani een groot aandeel in het bereiken van de vijfde plaats, die Heerenveen momenteel in de eredivisie bezet. „Als we onze vorm weten vast te houden, mag het geen probleem zijn om bij de eerste vijf te eindigen”, denkt Sulejmani.