abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56247655
Het zoveelste topic waarschijnlijk, maar kon via de search niet de juiste antwoorden vinden.

Kun je met spinnen/fietsen je rollen helemaal wegkrijgen of moet je er echt iets anders bij doen?

Ik spin ongeveer 4x per week zo'n 45 minuten en een 30km p/u, mijn fiets geeft aan dat ik dan zo'n 700 kalorieen verbrand per keer. Ik ben zo'n 4kg kwijt geraakt op een 10 weken.

Ik lees veel tegenstrijdige berichten, bijvoorbeeld dat je er ook krachttraining bij moet doen, terwijl er ook veel beweerd wordt dat je alleen cardio moet doen. Daarnaast zou hardlopen veel effectiever zijn dan fietsen. Iemand ervaringen?
  woensdag 23 januari 2008 @ 12:49:17 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_56247884
spinnen/fietsen is toch cardio? Denk dat je iets anders moet doen om vetrollen sneller weg te werken.
  woensdag 23 januari 2008 @ 13:07:46 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_56248378
Als je uit vorm bent, is dat vaak niet alleen het vet wat je ziet zitten, maar ook een onderuitgezakte houding, en een wat hangende onderbuik door slappe spieren. Kracht-training is de beste manier om dat te corrigeren (hoewel de houding vaak ook een kwestie is van zelfvertrouwen).

En ja, bij eenzelfde tijdsduur is serieus hardlopen effectiever dan fietsen, bij geljike inzet (natuurlijk niet een beetje joggen afzetten tegen een serieus spinning-programma of serieus door-fietsen) maar meestal doe je hardlopen ook een stuk minder lang dan fietsen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_56248537
Google op hiit

Edit: nog 6 weken volhouden:

Deze nog even na je hiit training doen: Seated Twist http://www.bodystore.nl/b(...)kspieroefeningen.php onderaan de pagina

Misschien nog een beetje hulp erbij http://www.bardolino.nl/s(...)-stack-pr-17089.html

[ Bericht 94% gewijzigd door Hydrogeny op 23-01-2008 13:24:33 ]
pi_56249160
Hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je vetverbranding is, simpel gezegd.

En voor cardio houd je een ander hartritme aan dan voor vetverbranding.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
pi_56250796
1. Gewoon goed op je hartslag letten (koop een hartslag meter, hoeft geen dure te zijn)
2. Niet te intensief fietsen. Als je te hard je best doet dan kom je in de aerobe of zelfs de anaerobe zone. In de eerste ben je meer bezig met cardio (dus hart en longen versterken) ipv vet verbranden. In de anaerobe zone ben je meer bezig met kracht opbouwen en je spieren te trainen tegen verzuring.

Vetverbrandingzone = 60-70% van hfmax (max hartslag)
Aerobe zone = 70-80% van hfmax
Anaerobe zone = 80-90% van hfmax

Ik ga altijd wel vrij diep in de spinning les en dat heeft dus geen zin als je echt veel vet wilt verbranden. Dus daarom zou een hartslag meter geen verkeerd attribuut zijn voor jou.

Op effectiviteit zoals jij het noemt moet je niet kijken. Je kunt beter iets doen waar je plezier in hebt dan met tegenzin in de regen buiten gaan hardlopen. Je doelen bereik je het snelste tijdens kwaliteits training die je leuk vind! Dan kun je er nog beter een maandje langer over doen om je doel te halen dan het met tegenzin te doen! Daarnaast is hardlopen voor sommige personen een stuk belastender voor het licham (knieen e.d.) dus dat zou ook een nadeel kunnen zijn. Ook is fietsen gemakkelijker te doseren dan hardlopen dus kun je eenvoudiger in je goede hartslag zone blijven. Of je beter kunt hardlopen hangt dus van andere factoren af dan of onderzoekjes je vertellen dat je dan sneller verbandt!
pi_56268666
Je kan ook beginnen met krachttraining en daarna meteen door naar de cardio. Dan is je lichaam al op gang gekomen. Er zijn geloof ik ook al studies die er op wijzen dat na de krachttraining, cardio gedaan wordt op 80% van de HFmax effectiever is dan de 'traditionele' methode. Daarmee bedoel ik dus op een laag percentage van het HFmax rennen.
Ik zou naast de spinning dus ook wat krachttraining doen en daarna meteen een stukje lopen. Of je het nou op 80% van je HFmax moet doen of een lager intensiteit, tja.. Lees de de artikelen zou ik zegggen ! (ik ga het niet voor je doen )
pi_56820376
wat houdt HFmax in?

maar ik wat niet begrijp... als je je dus een 45 min. helemaal uit de naad fietst (vaak op 'max' fietst) je minder vet verbrand dan wanneer je 45 min. 'rustig' aan doet (zoals Uncle het schetst?). Hoe harder je gaat en hoe 'kappoter' je bent, des te meer calorieën je verbrand? Daarom is HIIT (high intensive interval training) toch ook zo effectief (ook met name voor vetverbranding?)
Mysterieland!!!!!!!!!!!!!
pi_56826390
Wel interessant topic, ik doe momenteel ongeveer hetzelfde als de TS; 5x per week een uur fietsen, ongeveer 22 km/u en 750 caloriën. Ik heb gelezen dat 7000 caloriën ongeveer gelijk staat met 1 kilo, dus 4 kg in 10 weken kan heel goed. Ik hoop hetzelfde te kunnen zeggen over 10 weken

Ik denk wel dat ik misschien nog iets aan m'n training kan doen om meer vet te verbranden in dezelfde tijd, door intervallen b.v. Iemand die me misschien tips kan geven daarover? We hebben een spinning fiets thuis, dus ik heb geen trainer waar ik het even aan kan vragen
pi_57077078
quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:14 schreef Sweetbeach het volgende:
wat houdt HFmax in?

maar ik wat niet begrijp... als je je dus een 45 min. helemaal uit de naad fietst (vaak op 'max' fietst) je minder vet verbrand dan wanneer je 45 min. 'rustig' aan doet (zoals Uncle het schetst?). Hoe harder je gaat en hoe 'kappoter' je bent, des te meer calorieën je verbrand? Daarom is HIIT (high intensive interval training) toch ook zo effectief (ook met name voor vetverbranding?)
HITT methode (of Tabata protocol) goed uitgevoerd is een afwisseling van inspanningen van 90-100% met absolute rust (meestal verhuding 2:1). Niet goed uitgevoerd is de methode zinloos. Het is op zich een goede methode voor vetverbranding maar zeker niet aan te raden voor minder gevorderde sporters aangezien de belasting (vooral voor het hart) heel erg hoog is. Vandaar dat ik dat niet zie als een goede manier van vet verbranden aangezien de personen die dat nastreven doorgaans niet heel fit zijn... (er zijn uiteraard uitzonderingen)

De reden dat je bij te hard trainen minder verbrand is dat het lichaam over gaat op andere verbrandingsmethoden aangezien het lichaam sneller energie kan vinden in andere processen dan vetverbranden. Indien je net begint met sporten raad ik echt aan om op lage intensiteit langere tijd te sporten. Indien een persson fitter wordt zou er overgestapt kunnen worden naar het HITT schema maar zelfs de meeste topsporters hebben het niet gemakkelijk met dit schema. Een een half uitgevoerde HITT... dan kun je net zo goed in bed blijven...
pi_57082009
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef Uncle het volgende:

[..]

HITT methode (of Tabata protocol) goed uitgevoerd is een afwisseling van inspanningen van 90-100% met absolute rust (meestal verhuding 2:1). Niet goed uitgevoerd is de methode zinloos. Het is op zich een goede methode voor vetverbranding maar zeker niet aan te raden voor minder gevorderde sporters aangezien de belasting (vooral voor het hart) heel erg hoog is. Vandaar dat ik dat niet zie als een goede manier van vet verbranden aangezien de personen die dat nastreven doorgaans niet heel fit zijn... (er zijn uiteraard uitzonderingen)

De reden dat je bij te hard trainen minder verbrand is dat het lichaam over gaat op andere verbrandingsmethoden aangezien het lichaam sneller energie kan vinden in andere processen dan vetverbranden. Indien je net begint met sporten raad ik echt aan om op lage intensiteit langere tijd te sporten. Indien een persson fitter wordt zou er overgestapt kunnen worden naar het HITT schema maar zelfs de meeste topsporters hebben het niet gemakkelijk met dit schema. Een een half uitgevoerde HITT... dan kun je net zo goed in bed blijven...
Als de TS echt goed advies wil kan hij/zij beter naar de het bodybuildingtopc komen. (waar overigens er weinig gebodybuild wordt en veel meer KT en strongman etc)
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_57085637
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef Uncle het volgende:

[..]

Agree, maar zodra de basis gelegd is kan je imo redelijk snel overstappen naar extensieve 200/400/800/1500m intervallen en dan toewerken naar intensievere intervals gecombineerd met Tabata, omdat die meer effect op het cardiovasculaire systeem hebben en bovendien gezonder voor het hart zijn.
pi_57099665
We hebben al een soort van centraal topic voor spinning.

Spinning: round&round&round.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')