HITT methode (of Tabata protocol) goed uitgevoerd is een afwisseling van inspanningen van 90-100% met absolute rust (meestal verhuding 2:1). Niet goed uitgevoerd is de methode zinloos. Het is op zich een goede methode voor vetverbranding maar zeker niet aan te raden voor minder gevorderde sporters aangezien de belasting (vooral voor het hart) heel erg hoog is. Vandaar dat ik dat niet zie als een goede manier van vet verbranden aangezien de personen die dat nastreven doorgaans niet heel fit zijn... (er zijn uiteraard uitzonderingen)quote:Op maandag 18 februari 2008 19:14 schreef Sweetbeach het volgende:
wat houdt HFmax in?
maar ik wat niet begrijp... als je je dus een 45 min. helemaal uit de naad fietst (vaak op 'max' fietst) je minder vet verbrand dan wanneer je 45 min. 'rustig' aan doet(zoals Uncle het schetst?). Hoe harder je gaat en hoe 'kappoter' je bent, des te meer calorieën je verbrand? Daarom is HIIT (high intensive interval training) toch ook zo effectief (ook met name voor vetverbranding?)
Als de TS echt goed advies wil kan hij/zij beter naar de het bodybuildingtopc komen. (waar overigens er weinig gebodybuild wordt en veel meer KT en strongman etc)quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef Uncle het volgende:
[..]
HITT methode (of Tabata protocol) goed uitgevoerd is een afwisseling van inspanningen van 90-100% met absolute rust (meestal verhuding 2:1). Niet goed uitgevoerd is de methode zinloos. Het is op zich een goede methode voor vetverbranding maar zeker niet aan te raden voor minder gevorderde sporters aangezien de belasting (vooral voor het hart) heel erg hoog is. Vandaar dat ik dat niet zie als een goede manier van vet verbranden aangezien de personen die dat nastreven doorgaans niet heel fit zijn... (er zijn uiteraard uitzonderingen)
De reden dat je bij te hard trainen minder verbrand is dat het lichaam over gaat op andere verbrandingsmethoden aangezien het lichaam sneller energie kan vinden in andere processen dan vetverbranden. Indien je net begint met sporten raad ik echt aan om op lage intensiteit langere tijd te sporten. Indien een persson fitter wordt zou er overgestapt kunnen worden naar het HITT schema maar zelfs de meeste topsporters hebben het niet gemakkelijk met dit schema. Een een half uitgevoerde HITT... dan kun je net zo goed in bed blijven...
Agree, maar zodra de basis gelegd is kan je imo redelijk snel overstappen naar extensieve 200/400/800/1500m intervallen en dan toewerken naar intensievere intervals gecombineerd met Tabata, omdat die meer effect op het cardiovasculaire systeem hebben en bovendien gezonder voor het hart zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef Uncle het volgende:
[..]
HITT methode (of Tabata protocol) goed uitgevoerd is een afwisseling van inspanningen van 90-100% met absolute rust (meestal verhuding 2:1). Niet goed uitgevoerd is de methode zinloos. Het is op zich een goede methode voor vetverbranding maar zeker niet aan te raden voor minder gevorderde sporters aangezien de belasting (vooral voor het hart) heel erg hoog is. Vandaar dat ik dat niet zie als een goede manier van vet verbranden aangezien de personen die dat nastreven doorgaans niet heel fit zijn... (er zijn uiteraard uitzonderingen)
De reden dat je bij te hard trainen minder verbrand is dat het lichaam over gaat op andere verbrandingsmethoden aangezien het lichaam sneller energie kan vinden in andere processen dan vetverbranden. Indien je net begint met sporten raad ik echt aan om op lage intensiteit langere tijd te sporten. Indien een persson fitter wordt zou er overgestapt kunnen worden naar het HITT schema maar zelfs de meeste topsporters hebben het niet gemakkelijk met dit schema. Een een half uitgevoerde HITT... dan kun je net zo goed in bed blijven...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |