Hallo!
Hebben jullie oud-klasgenoten die, later toen ze groter werden, 'bijzondere' dingen hebben gedaan? Bij mij niet veel bijzonders voor zover bekend, de meesten zijn net als ik grijze massamensen geworden die ofwel netjes werken of netjes studeren. Echter, één dame van de HAVO springt er met kop en schouders bovenuit (NOS-journaal mei 2007):
quote:
Nederlandse moslima voor Engels gerecht
De toon is gezet. In het proces tegen de Nederlandse moslima Bouchra el H. en haar echtgenoot heeft de openbaar aanklager de jury verteld dat er volgens justitie geen enkele twijfel bestaat over de “bloedstollende intenties” van het tweetal. Hij was vastbesloten om zich op te offeren als Jihad-strijder. Zij wist ervan, verzweeg het en moedigde hem juist aan.
Zeven vrouwen en vijf mannen hoorden en zagen op de eerste zittingsdag in de Old Bailey een gedetailleerde opsomming van bewijsmateriaal. Dat werd gevonden bij hun arrestatie een jaar geleden op een Londens vliegveld, en later bij een huiszoeking. Geen concreet complot van Yassin H., maar veel aanwijzingen dat hij terroristische wapens wilde oppakken.
Het meest belastend bewijs tegen Bouchra el H. was een veelbesproken brief. Gericht aan haar echtgenoot, en met de hand in het Engels geschreven.
Epistel
De openbaar aanklager las het epistel voor, dat volgens haar advocaat niet meer zou zijn dan een poëtisch geschrift. Enkele fragmenten:
Het moment is gekomen dat jij en ik gescheiden zullen raken omwille van Allah. Ik ben zeer trots op jou, mijn echtgenoot dat Allah jou de kans heeft gegeven om een strijder te worden. Jij hebt mijn steun. Laat Satan je niet beïnvloeden.
Jihad is nu verplicht, help je broeders. I wenste dat ik met je mee kon gaan, Ik wenste dat ik kon meedoen .Als ik niet kan volgen, dan zal ik onze zoon in de voetstappen van zijn vader sturen. I bid tot Allah om ons te herenigen. Houd je intenties oprecht.
De brief werd gevonden in de bagage van het echtpaar, dat een jaar geleden op Luton Airport werd aangehouden. In de koffers werd ook een externe harde schrijf gevonden, waarop een handleiding stond voor het bouwen en gebruiken van een mortierraket, zoals Hamas die in het Midden Oosten gebruikt. Ook een gebruiksaanwijzing voor explosieven.
Fantasie
Bouchra el H. werd aanvankelijk vrijgelaten, maar begin september 2006 stond de politie opnieuw voor de deur. In het openingspleidooi werd beschreven hoe El H. had ontkend dat de brief aan haar man was gericht. Ze schreef wel vaker over de gewelddadige historie van Islam, zei ze. En deze brief was niet meer dan een fantasie. Justitie denkt daar anders over.
Behalve de brief zag de jury ook een groot aantal passages uit een persoonlijk notitieboek. Hierin beschrijft Bouchra el H. hoe ze worstelt met gehoorzaamheid binnen haar huwelijk, hoe ze het dominante gedrag van haar echtgenoot bekritiseert. Terwijl de openbaar aanklager de notities voorlas, boog El H. in het beklaagdenbankje het hoofd diep.
Amper zichtbaar
Haar gezicht was amper zichtbaar. Sinds haar emigratie naar Engeland is ze gekleed in de niqaab, waarbij ze van top tot teen is gesluierd. Omwille van de jury heeft ze voor de duur van het proces haar gelaat toonbaar gemaakt. De tekenaar die een schets van haar maakte, was het opgevallen dat ze vorige week veel meer van het gezicht had laten zien.
Het proces zal zo’n acht tot tien weken gaan duren. Een groot aantal getuigen zal meer licht moeten werpen op wie werkelijk schuil gaan achter het echtpaar dat een vroom islamitisch bestaan leidde dan wel dat zich voorbereidde op een terreurdaad.
Ik zal niet zeggen dat het zo'n lieve meid was, maar het was zeker geen domme meeloper die makkelijk te beïnvloeden was. En ze droeg al helemaal geen burqa, het was eerder een make-up pop

. What happened?