abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56240273
We (mijn vriend en ik) kunnen niet kiezen uit 3 van de griekse eilanden. Zakynthos, Lesbos of Karpathos. We willen eind juni/begin juli op vakantie gaan met z'n tweeën, voor 2 weken. Mijn vriend vindt het vooral leuk om de natuur in te gaan en ik hou er meer van om aan mooie stranden te liggen en wat cultuur op te snuiven (denk aan opgravingen, leuke stadjes nog in de oude sfeer enzo). Het liefst ook niet al teveel toerisme, maar het hoeft niet helemaal uitgestorven te zijn!

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat onderzoek gedaan en voor mijn gevoel is Karpathos het eiland met het minste toerisme, mooie stranden en sommige helemaal leeg zelfs. Wel wat natuur, maar niet zo heel veel hoewel dit wel redelijk normaal is voor Griekenland met de droogte volgens mij. Maar zijn er niet zoveel dingen te bezichtigen.
Op Zakynthos is het volgens mij redelijk druk met toerisme, zijn er wel stranden, maar liggen deze meestal vol en is er niet veel bijzonders aan natuur. En ook niet zo heel veel dingen te bezichtigen.
Oves Lesbos kan ik niet zo heel veel vinden eigenlijk.

Wie is op de bovenstaande eilanden geweest of weet er veel van en kan ons helpen (en heeft misschien ook nog info over een mogelijke plaats, accomodatie en uitstapjes)?

Alvast bedankt
pi_56241634
Op Karpathos is de Griekse tegenhanger van Volendam; het dorp Olymbos
Vanuit de hoofdstad van het eiland gaan er veerboten naar een noordelijk havendorp. Daar kun je met de bus naar naar Olymbos. Tal van toeristen nemen dat als dagtocht op Karpathos. Maar je kunt ook besluiten langer van die noordelijke havenplaats zelf te genieten....Oja je moet dan wel tegen nachtelijke rumoer kunnen. De Grieken zijn niet zo stil als het om hun cafe gedrag gaat en het is me tot nu toe een raadsel hoe ze tot zo laat kunnen doorfeesten en s'ochtends vroeg weer aan het werk zijn. Ik zeg niet meer want eigenlijk vind ik het vreselijk zonde als de sfeer op dat eiland verziekt wordt door overvloed aan toerisme.

Ongetweifeld zijn ook op Zakinthos en Lesbos authentieke dorpen te vinden, met bijzondere verhalen. Weg van alle hotel kolossen & drank kots straten. Zelf bestudeer ik altijd een detail kaaart (lang leve internet en googlemaps of viamichelin.com). Waar wegen ophouden daar wordt het interessant en dan google ik op de kleine dorpen of er uberhaupt een hotel /pension/ kamer is.

Over oudheden, eigenlijk heeft elk eiland wel een brok uit vervlogen beschaving. Soms is het niet meer dan een hoopje puin, restant van een paar armetierige pilaren. Ook daar helpt google om van te voren te zien of het echt de moeite van een reis, omweg dan wel bekijken waard is.

Zo uit mijn hoofd hebben Lesbos en Zakynthos een noemenswaardig antiek obstakel. In geval van archeologische conservatie is het juist handig als de site op een toeristen eiland ligt, want dan wordt het tenminste uitgegraven, dus meer zichtbaar, gerestaureerd en gedocumenteerd. Op diverse Griekenland reizen heb ik wel eens verwonderd naar een rest van bouwwerk gekeken; half bedolven onder millenia van hooiig gras aangroei met hooguit en verroest naambordje bij object. Fantastische verhalen over Dionyssus verering of lokale vissers die offerden tegen storm moest ik uit mijn duim zuigen om er meer van de site te vinden dan een stik hete schroeiplek .
pi_56243174
Probeer op Zakynthos wel de steden met veel Engelsen te mijden, o.a. Laganas (als ik het me goed herinner). Bij vakantiereiswijzer of zoover kun je a.d.h.v. beoordelingen zien of bepaalde groepen lawaaiige / vervelende mensen (over-)vertegenwoordigd zijn
pi_56252508
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 09:27 schreef ploppie het volgende:
Probeer op Zakynthos wel de steden met veel Engelsen te mijden, o.a. Laganas (als ik het me goed herinner). Bij vakantiereiswijzer of zoover kun je a.d.h.v. beoordelingen zien of bepaalde groepen lawaaiige / vervelende mensen (over-)vertegenwoordigd zijn
Als je in juni gaat valt dat nog enigszins mee!

Moet je perse een keuze maken uit de 3 genoemde eilanden?

Je zou ook kunnen denken aan Kreta; genoeg stranden, je kan er goed uitgaan, maar je kan ook prima buiten de toeristische stukken zitten. Verder is er ook genoeg natuur, met o.a. wandelingen door kloven.

Als je naar een echt groen eiland wilt, kan je ook aan Kefalonia denken. Ligt naast Zakynthos.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_56252851
Mijn vriend en ik zijn vorig jaar naar Lesbos geweest, bij het plaatsje Molivos (om precies te zijn, Eftalou). Genoeg oude dingen te zien: de stad zelf heeft een oude burcht en prachtige kleine straatjes. De stranden zijn er overwegend kiezelstranden, in de hippe badplaats Skala Eressou is het wel zandstrand. Daar zijn we één middag geweest, dus daar kan ik verder niet veel over vertellen.

Het is er wel toeristisch in die zin dat je overal hotelletjes en appartementen ziet, maar in de periode dat wij er waren (eind juni/begin juli) viel het met de Nederlanders (gelukkig) heel erg mee. De Grieken waren geweldig gastvrij (we hebben zelfs eens midden in de nacht na een avondje uit een gratis lift van een Griek gekregen toen er geen taxi's meer bleken te rijden) en vriendelijk.

We waren er een week en hebben twee excursies gedaan: bij de eerste maakten we een tocht over het eiland waarbij het Versteende Woud aan werd gedaan, enkele oude plaatsjes om te bekijken, en ten slotte die badplaats met zandstrand, wat iets toeristischer was. De tweede was een boottocht naar een nabijgelegen baai, waarbij we nog dolfijnen hebben gezien. Voor de rest van de week hebben we voornamelijk gezwommen en gesnorkeld.

Toen wij er waren (na de hittegolf) had het al een hele poos niet geregend en zag het landschap er vrij dor uit.

Wij twijfelen nu ook waar we dit jaar heen gaan, we vonden Lesbos geweldig maar willen een ander eiland ook een 'kans' geven, maar we zijn bang dat dat tegenvalt. . Dus voor die andere eilanden lees ik ook even mee.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_56258319
Bedankt voor je info Dual.Flipflop, k zal inderdaad is gaan kijken op online kaarten van de eilanden!

We hebben besloten om uit deze 3 eilanden te gaan kiezen, omdat we anders helemaal niet meer kunnen kiezen! Dit leken ons 3 leuke/mooie eilanden dus vandaar. We zijn vorig jaar op Corfu geweest, maar door omstandigheden hebben we er niet zoveel kunnen zien. Evengoed willen we toch graag naar een ander eiland. Ik zal toch is gaan kijken naar Kreta en Kefalonia, wie weet of maak ik het ons daar nog moeilijker mee misschien?!

En DevilsAndDust: Wij hebben ook dat probleem. Wij zijn 2 jaar terug op Malta geweest, maar voor ons gevoel gaat alles in vergelijking met malta tegenvallen. Erg he
pi_56258559
Ik ben op Zakynthos geweest, weinig tot geen cultuur ivm grote aardbeving ergens rond 1950. Vond dat er weinig te zien viel, maar wel mooie stranden (we zaten in kalamaki, geen aanrader). Veels te veel engelsen overal en alles is daar ook op gericht. Dus schreeuwerige karaoke bars, overal voetbal gedoe. Ook nergens leuke winkeltjes, allemaal souvernirprut. Nee, dan Kefalonia.. wauw wat een prachtig eiland. Genoeg te zien, te doen, natuur en niet veel toerisme. Je betaald iets meer voor je vakantie, maar dat is het zoooo ontzettend waard.
pi_56268752
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 19:55 schreef rosey het volgende:

We hebben besloten om uit deze 3 eilanden te gaan kiezen, omdat we anders helemaal niet meer kunnen kiezen! Dit leken ons 3 leuke/mooie eilanden dus vandaar. We zijn vorig jaar op Corfu geweest, maar door omstandigheden hebben we er niet zoveel kunnen zien. Evengoed willen we toch graag naar een ander eiland. Ik zal toch is gaan kijken naar Kreta en Kefalonia, wie weet of maak ik het ons daar nog moeilijker mee misschien?!
Wellicht maak je het moeilijker voor jezelf. Het handigste is om eerst te kijken welke van de eilanden je het minst aanstaat.
quote:

En DevilsAndDust: Wij hebben ook dat probleem. Wij zijn 2 jaar terug op Malta geweest, maar voor ons gevoel gaat alles in vergelijking met malta tegenvallen. Erg he
Als je op Malta al tevreden was, dan moet je op de meeste Griekse eilanden dubbel tevreden worden! Athans, dat is mijn mening!
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 20:03 schreef MM-Luna het volgende:
Ik ben op Zakynthos geweest, weinig tot geen cultuur ivm grote aardbeving ergens rond 1950. Vond dat er weinig te zien viel, maar wel mooie stranden (we zaten in kalamaki, geen aanrader). Veels te veel engelsen overal en alles is daar ook op gericht. Dus schreeuwerige karaoke bars, overal voetbal gedoe. Ook nergens leuke winkeltjes, allemaal souvernirprut. Nee, dan Kefalonia.. wauw wat een prachtig eiland. Genoeg te zien, te doen, natuur en niet veel toerisme. Je betaald iets meer voor je vakantie, maar dat is het zoooo ontzettend waard.
Helemaal mee eens!
Als je echter in het mei/juni gaat, in ieder geval buiten de vakanties, dan is het relatief rustig op Zakynthos.
pi_56270068
Ik ben inmiddels bijna 5 jaar terug op Karpathos geweest en kan het je echt aanraden!
Het is een erg leuk, gezellig en sfeervol eilandje. Je kunt er de natuur in, een strandentocht maken met een bootje, oude steden bezoeken, volgens mij ook opgravingen op een klein naburig eilandje met een boot en heerlijk relaxen. Toen nog (volgens mij nu ook nog) niet echt toeristisch en vreselijk vriendelijke bevolking! Ik vond het er fantastisch en wil er graag nog een keer naar terug (heb serieus een week "heimwee" toen ik weer terug was in NL).
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_56271749
Zijn er ook mensen met ervaring met Samos?

Sorry als het hier niet past...!
pi_56272194
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 11:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zijn er ook mensen met ervaring met Samos?

Sorry als het hier niet past...!
Ja.
Samos is mij van alles Griekse eilanden waar ik ben geweest het beste bevallen.
Zoals op elk Grieks eiland heb je er leuke kleine dorpjes en genoeg stranden, al zijn deze niet allemaal van zand.
Op het eiland zijn ook nog wat opgravingen/overblijfselen van vroeger te vinden. Verder kun je er goed fietsen. Het is een klein eiland en het is uiteraard niet zo plat als NL, maar ik vond het goed te doen!
Je kan ook nog Lesbos en/of Turkije bezoeken.
pi_56272321
MM-Luna bedankt voor je aanrader naar Kefalonia! Het lijkt ons echt een schitterend eiland, alleen valt het wel iets buiten budget (student he ) Uiteindelijk hebben we wel een leuk 1 kamer appartement gevonden wat betaalbaar is, maar we willen toch liever wat meer ruimte hebben als het voor 2 weken is. Ook kunnen we niet eerder gaan dan eind juni / begin juli, omdat we vast zitten aan school en stage. Maar we overwegen het nog wel.

En OA ben je zelf ook op Malta geweest? Wij vonden het er echt geweldig hoor met duiken, de Azure Window, Blue grotto enzovoorts..

Ook ik ben nu benieuwd naar Samos, heb er gisteren nog wat over opgezocht en ben er verder ook benieuwd naar. Eigenlijk zijn de 3 eilanden waar we uit willen kiezen nu Samos, Lesbos en Karpathos. En zo blijven we bezig haha
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:12:09 #13
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_56272438
Wat denk je van Rhodos ??
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_56273155
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:06 schreef rosey het volgende:

En OA ben je zelf ook op Malta geweest? Wij vonden het er echt geweldig hoor met duiken, de Azure Window, Blue grotto enzovoorts..
Ja, ben ook op Malta geweest.
Duiken/snorkelen bij Malta is inderdaad erg mooi.
Dat is niet te vergelijken met Griekenland. Althans niet met de eilanden waar ik ben geweest.

Qua landschap vond ik Malta echter tegenvallen. Het is grotendeels een dor en kaal land. Verder vind je daar ook enorm veel luidruchtige Engelsen. Anderen in dit topic vonden dat je daar op Zakynthos last van heb, wat ook wel zo is, maar op Malta is het nog veel erger.
Pluspunt vond ik wel de oude steden/dorpjes, zoals Valletta en Mosta.
quote:
Ook ik ben nu benieuwd naar Samos, heb er gisteren nog wat over opgezocht en ben er verder ook benieuwd naar. Eigenlijk zijn de 3 eilanden waar we uit willen kiezen nu Samos, Lesbos en Karpathos. En zo blijven we bezig haha
Lesbos kan ik je niets over vertellen. Heb alleen het vliegveld daar gezien, voor een tussenlanding...
  Moderator donderdag 24 januari 2008 @ 13:23:39 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_56273893
Samos ook gelijk maar even ingevoegd in de TT.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_56274200
OA, dank je wel! Geen zandstranden vinden we geen bezwaar, dat had Lesbos ook overwegend niet. En de ene keer dát we naar een zandstrand gingen hebben we zo'n beetje onze voetzolen verbrand. . Dan denk ik dat vriendlief en ik er wel zo ongeveer uit zijn voor wat betreft de zomer van 2008. .
pi_56274832
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:37 schreef DevilsAndDust het volgende:
OA, dank je wel! Geen zandstranden vinden we geen bezwaar, dat had Lesbos ook overwegend niet. En de ene keer dát we naar een zandstrand gingen hebben we zo'n beetje onze voetzolen verbrand. . Dan denk ik dat vriendlief en ik er wel zo ongeveer uit zijn voor wat betreft de zomer van 2008. .
Ik weet bijna zeker dat je er geen spijt van krijgt!
  donderdag 24 januari 2008 @ 14:06:37 #18
124107 King_of_Kool
Hail to the King
pi_56274910
geef mij maar een paar lesbos
De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
  Moderator donderdag 24 januari 2008 @ 15:09:28 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_56276335
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:06 schreef King_of_Kool het volgende:
geef mij maar een paar lesbos

Nee echt!

Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_56283672
Wij hebben geboekt voor Samos!
pi_56285326
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wij hebben geboekt voor Samos!
Leuk!
Waar precies? Pythagorion e.o.?
pi_56285440
Een kilometer of 2 buiten Samos-stad, wat ons aanspreekt is dat je daar in de rust zit (aldus meerdere reizigerservaringen op internet over ons hotel) maar toch ook makkelijk naar de stad kunt als je iets wilt ondernemen. En een zín dat we erin hebben. .
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:10:19 #23
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56286345
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:12 schreef Pikkebaas het volgende:
Wat denk je van Rhodos ??
Ik heb zowel in Rhodes als Malta een maand gezeten voor mijn werk en ik heb me nergens meer de tyfus verveeld als op die 2 eilanden.
Het was bijna even enerverend als Loutraki, waartoe ik ook veroordeeld was voor enkele weken.

Ik zou er betaald nog niet wederkeren.
Mykonos is meer mijn eiland, drukte als ik drukte wil en genoeg rustige plekjes om een beetje cultureel verantwoord te zitten wezen.
pi_56286781
haha nou jullie zijn er snel uit DevilsAndDust! Wij zijn nu op het punt gekomen dat we gaan kiezen tussen Samos en Karpathos!

Dus nog meer informatie gewenst mensen!
pi_56287196
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:22 schreef rosey het volgende:
haha nou jullie zijn er snel uit DevilsAndDust! Wij zijn nu op het punt gekomen dat we gaan kiezen tussen Samos en Karpathos!

Dus nog meer informatie gewenst mensen!
Vorig jaar duurde het van: "Hey, zullen we op vakantie?" tot het hebben geboekt een euh, uurtje of 2. Ik vond het dit jaar al enorm lang duren dus. .

Succes met jullie keuze. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')