abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56212360
Ik hoop dat dit topic hier thuis hoort.

Mijn vraag: zijn wapenvergunningen uit Europese landen binnen de hele EU geldig?

Concreet: kan een in Nederland woonachtige Belg met een Belgische vergunning hier een wapen houden?
Kan een in Duitsland woonachtige Duitser een wapen houden in Nederland?

Alvast bedankt voor de reacties.
What a wonderful world!
What a wonderful world this is!
pi_56212933
Nee
  dinsdag 22 januari 2008 @ 06:42:00 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56215824
Nee, dat moet in Nederland via de politie verleend worden.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_56224962
Bedankt voor de reacties. Drugshond, ik heb de vraag daar nog een keer gesteld: Vuurwapens #12 - In woord, beeld en geluid!
What a wonderful world!
What a wonderful world this is!
pi_56228694
Inderdaad nee, maar het is af en toe wat vaag. Ik ken bijvoorbeeld wel een Duitser die hier in Nederland op een vereniging schiet met wapens die op zijn Duitse vergunning staan.

In principe moet een in Nederland woonachtige buitenlander zich aansluiten bij een NL schietvereniging en via zijn lokale (Nederlandse dus) politie een verlof krijgen.

Je kunt overigens wel je wapens legaal binnen de EU vervoeren, maar dan moet je naast een verlof van je eigen land ook een Europese vuurwapenpas aanvragen en een uitnodiging hebben voor een wedstrijd om aan te tonen waarom je die wapens vervoert.
pi_56232379
Verder wisselt het per land welke wapens wel en niet zijn toegestaan, evenals de voorwaarden waaronder.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_56295908
Overigens is er ook nog een verschil tussen het bezit (dus formeel: het voorhanden hebben) van een wapen en het gebruik (formeel: het dragen) van een wapen.

En overigens is een verlof of ontheffing NIET geldig voor een ander land dan waar het is verleend. Dit moet geloof ik hier wel staan: http://www.justitie.nl/im(...)nitie_tcm34-3256.pdf
Je kunt ook even bellen met het ministerie van justitie, dienst justis, afdeling WWM voor bevestiging. 070 370 6850.

Voor het in-, uit- en doorvoeren van een wapen (dus inderdaad voor bijvoorbeeld wedstrijden of re-enactments in het buitenland) heb je inderdaad een consent of europese vuurwapenpas nodig, informatie hierover kun je vinden bij de Centrale Dienst In- en Uitvoer: 050 523 2170
  vrijdag 25 januari 2008 @ 12:10:56 #9
203607 Ankeiler
Steen des aanstoots
pi_56296658
Ach, er zijn voldoende interessante wapens die niet onder de vuurwapenwet vallen maar wel knap dodelijk zijn. Verder dan mechanische, chemische of perslucht projectielwapens reikt de fantasie van de wetgever niet. Dus, zeg, een draagbare railgun is volstrekt legaal.
pi_56297741
Een railgun valt onder categorie 4 wapens: niet verboden om te bezitten, maar wel verboden om buiten privéterrein te gebruiken.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 13:22:47 #11
203607 Ankeiler
Steen des aanstoots
pi_56298264
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:56 schreef Leonilein het volgende:
Een railgun valt onder categorie 4 wapens: niet verboden om te bezitten, maar wel verboden om buiten privéterrein te gebruiken.
Nee, een railgun wordt niet expliciet genoemd onder categorie 4.
Hooguit zou cat. 7 van toepasssing zijn die alle als wapen te gebruiken artikelen in bedreigende situaties als wapen beschouwt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Ankeiler op 25-01-2008 13:30:08 ]
pi_56299963
Die 'cat 7' die jij noemt, is het 7e punt van de opsomming welke wapens onder cat 4 vallen. Een wapen hoeft niet expliciet genoemd te zijn om strafbaar te zijn.

Als je iets intelligents terug wilt zeggen, is het wel handig als je de brochure die ik heb gepost goed leest

[ Bericht 37% gewijzigd door Leonilein op 25-01-2008 14:59:45 ]
  zaterdag 26 januari 2008 @ 14:05:36 #13
203607 Ankeiler
Steen des aanstoots
pi_56318720
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 14:44 schreef Leonilein het volgende:
Die 'cat 7' die jij noemt, is het 7e punt van de opsomming welke wapens onder cat 4 vallen. Een wapen hoeft niet expliciet genoemd te zijn om strafbaar te zijn.

Als je iets intelligents terug wilt zeggen, is het wel handig als je de brochure die ik heb gepost goed leest
Ik heb de oorspronkelijke wettekst gelezen. of we het over cat of subcat hebben is denk ik wat minder boeiend. Overigens: intelligente opmerkingen laat ik aan anderen over, ik houd het liever simpel. Een pocket railgun kan dus gewoon op zak mee. En laat uitgerekend die dingen nu net de hoogste projectielsnelheid mee kunnen geven.

Overigens is cat 4::7 een uitgelezen stok om de hond mee te slaan. Wat je ook bij je hebt, het is altijd strafbaar. Desnoods je broekriem of stropdas want daar kan je iemand mee wurgen. Het lijkt wat dat betreft een beetje op art. 140 WvS dat deelname aan een criminele organisatie strafbaar stelt.
pi_56445020
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 14:05 schreef Ankeiler het volgende:

[..]

Ik heb de oorspronkelijke wettekst gelezen. of we het over cat of subcat hebben is denk ik wat minder boeiend. Overigens: intelligente opmerkingen laat ik aan anderen over, ik houd het liever simpel. Een pocket railgun kan dus gewoon op zak mee. En laat uitgerekend die dingen nu net de hoogste projectielsnelheid mee kunnen geven.

Overigens is cat 4::7 een uitgelezen stok om de hond mee te slaan. Wat je ook bij je hebt, het is altijd strafbaar. Desnoods je broekriem of stropdas want daar kan je iemand mee wurgen. Het lijkt wat dat betreft een beetje op art. 140 WvS dat deelname aan een criminele organisatie strafbaar stelt.
Misschien moet je dan ook de definitie van subcategorie eens opzoeken.

Maar als je wilt blijven volhouden dat je niet strafbaar bent met zo'n ding op zak, lijkt een experiment me op zijn plaats. Neem het ding mee en ga ergens heen en laat even weten waar je uithangt dan. Eens zien of je dan niet opgepakt wordt.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 12:51:20 #15
203607 Ankeiler
Steen des aanstoots
pi_56923822
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 22:21 schreef Leonilein het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook de definitie van subcategorie eens opzoeken.

Maar als je wilt blijven volhouden dat je niet strafbaar bent met zo'n ding op zak, lijkt een experiment me op zijn plaats. Neem het ding mee en ga ergens heen en laat even weten waar je uithangt dan. Eens zien of je dan niet opgepakt wordt.
Kan ik je nu al vertellen, Kwajalein. De gemiddelde agent is toch te stom om door te hebben wat voor ding het is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')