Het gaat erom dat de kunststof buis niet beschadigd kan worden, ook mag deze niet in zonlicht liggen.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:04 schreef quo_ het volgende:
Dank voor de wildkamp links, dat is idd waar ik naar zocht. Scheelt een factor 4-5 met de wicu buis en de koppelingen vallen ook mee in prijs.
Op een ander forum las ik dat de overgang koper-kunsstof buiten het huis gemaakt moet worden. Klopt dat? Ik was n.l. van plan om de overgang tegen de binnenmuren te maken en er eventueel een koof om heen te timmeren.
En hoe diep moet de gasleiding komen te liggen?
Het nieuw te leggen stuk schat ik op 20 meter waarvan 5 meter bestaat uit het verlengen van het bestaande 28mm koper gedeelte. De overige 15 meter moet dan 25mm mdpe worden.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:14 schreef klipper het volgende:
[..]
Zorg er wel voor dat de leiding van voldoende diameter is, bij een te dunne diameter kan er dusdanig veel weerstand in de leiding optreden waardoor je vrijwel geen gas heb aan de verbruikers kant.
Een gasleiding moet op minimaal 60cm diepte ingegraven worden, dit om beschadigingen door werkzaamheden of ploegen te voorkomen.
Het is leuk in die buis maar dan kan die niet zelf controleren als de leiding gasdicht is dus niet meer lekt. Er moet dus iemand komen die het geheel afperst omte kijken als er ergens een lek zit.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:14 schreef klipper het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de kunststof buis niet beschadigd kan worden, ook mag deze niet in zonlicht liggen.
Het beste is dus om de kunststog leiding door een mantelbuis te laten lopen ( kan gewoon een pvc buis zijn bv een hemelwaterafvoerbuis van 80 mm. )
De kunststof pijp maak je d.m.v. de overgangskoppeling vast aan bv. een koperen of stalen leiding, hierna laat je dit stuk zover mogelijk in de mantelbuis zakken, vervolgens doe je het zelfde aan de andere kant, hierna duw je de leiding wat terug zodat de kunststof pijp niet bereikbaar is.
Zorg er wel voor dat de leiding van voldoende diameter is, bij een te dunne diameter kan er dusdanig veel weerstand in de leiding optreden waardoor je vrijwel geen gas heb aan de verbruikers kant.
Een gasleiding moet op minimaal 60cm diepte ingegraven worden, dit om beschadigingen door werkzaamheden of ploegen te voorkomen.
Als hij het op deze manier niet kan controleren, dan kan hij het ook niet op een andere manier controleren, dus dat maakt geen zak uit.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 08:18 schreef Ultralaser het volgende:
[..]
Het is leuk in die buis maar dan kan die niet zelf controleren als de leiding gasdicht is dus niet meer lekt. Er moet dus iemand komen die het geheel afperst omte kijken als er ergens een lek zit.
Even twee opmerkingen / toevoegingen:quote:Op maandag 21 januari 2008 21:14 schreef klipper het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de kunststof buis niet beschadigd kan worden, ook mag deze niet in zonlicht liggen.
Het beste is dus om de kunststog leiding door een mantelbuis te laten lopen ( kan gewoon een pvc buis zijn bv een hemelwaterafvoerbuis van 80 mm. )
De kunststof pijp maak je d.m.v. de overgangskoppeling vast aan bv. een koperen of stalen leiding, hierna laat je dit stuk zover mogelijk in de mantelbuis zakken, vervolgens doe je het zelfde aan de andere kant, hierna duw je de leiding wat terug zodat de kunststof pijp niet bereikbaar is.
De reden dat ik flexibel graag wil gebruiken is gemak. Zo'n ding frot je zo in de kruipruimte, en het zou ideaal zijn als zoiets kant-en-klaar verkrijgbaar zou zijn. Als dat niet zo is kan ik altijd nog een gewone koperen buis (uit 1 stuk) in een mantel onder de vloer stoppen, maar dat is een heel gepuzzel.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:33 schreef error_404 het volgende:
In dat geval zou ik toch ff een mannetje bellen die vaker dit soort klussen doet; die heeft al het gereedschap en de materialen. Die kosten zullen niet opwegen tegen de aanschaf van je eigen gereedschap en (een overdosis aan) materialen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |