abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56184093
N.a.v. het topic over een verwarmde garage ben ik ook voor mijn eigen toekomstig projekt aan het rekenen geslagen.
Mijn tuinschuur/garage bevindt zich nog in het reken-teken-denk stadium maar ik zit er aan te denken om er een gasleiding naar toe te trekken.
Koper was al nooit goedkoop maar is nu helemaal schreeuwend duur. Voor een paar honderd euro gasleiding in de grond leggen is wel wat jammer dus ik zat te denken aan kunststof.
Er schijnt inderdaad een type buis te zijn (MDPE) dat geschikt is voor gas toepassingen.
Heeft er iemand verstand van de verwerking hiervan in de grond?
Hoe ga je over van koper naar kunststof (en v.v. ) ? Ik heb wel wat koppelingen gezien die vele tientallen euro's kosten, kan het me haast niet voorstellen dat dat klopt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_56188089
Je kan tyleen gebruiken (dan wel de gele versie voor gas) of een PEX-gebasseerde buis (bijv. Unipipe).

Houdt wel rekening met de eisen die er aan gesteld worden, bijvoorbeeld hoe diep de buis moet liggen zodat hufters en dummies er niet zo makkelijk bij kunnen om kwaad te doen .

Een indicatie voor de prijs van de (overgangs) koppelingen (uitgaande van 25mm kunstof buis overgang van/naar 22mm koper):

Tyleen overgangsstuk (soldeer; aan te raden voor gas) voor 15,10 euro:

Unipipe overgangsstuk (knel) voor 11,58 euro:

NB: Prijzen in dit geval gehaald van website Wildkamp; maar kijk ook eens op websites als Warmteservice, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door naaa op 20-01-2008 21:49:42 (Typfout, overgansstuk :) ) ]
pi_56207891
Kijk eens bij wildkamp.

www.wildkamp.nl
Kunststof gasleidingen en alle koppelngen incusief overgangskopplingen.
De hoofdleiding in de straat is trouwens vaak ook van kunststof.
Letwel dat je hem op de juiste diepte ingraaft.

Via onderstaande link zit je gelijk op de juiste pagina.
http://www.wildkamp.com/search-engine/search.do?searchParameters.searchType=advanced¤tPage=1&productSNList=&productQuantityList=&searchParameters.taxonomyGrpSN=&searchParameters.searchLogic=1&locid=nl&catSearchType=on&searchParameters.searchText=gasleiding
pi_56208314
Dank voor de wildkamp links, dat is idd waar ik naar zocht. Scheelt een factor 4-5 met de wicu buis en de koppelingen vallen ook mee in prijs.

Op een ander forum las ik dat de overgang koper-kunsstof buiten het huis gemaakt moet worden. Klopt dat? Ik was n.l. van plan om de overgang tegen de binnenmuren te maken en er eventueel een koof om heen te timmeren.

En hoe diep moet de gasleiding komen te liggen?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_56208503
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:04 schreef quo_ het volgende:
Dank voor de wildkamp links, dat is idd waar ik naar zocht. Scheelt een factor 4-5 met de wicu buis en de koppelingen vallen ook mee in prijs.

Op een ander forum las ik dat de overgang koper-kunsstof buiten het huis gemaakt moet worden. Klopt dat? Ik was n.l. van plan om de overgang tegen de binnenmuren te maken en er eventueel een koof om heen te timmeren.

En hoe diep moet de gasleiding komen te liggen?
Het gaat erom dat de kunststof buis niet beschadigd kan worden, ook mag deze niet in zonlicht liggen.
Het beste is dus om de kunststog leiding door een mantelbuis te laten lopen ( kan gewoon een pvc buis zijn bv een hemelwaterafvoerbuis van 80 mm. )
De kunststof pijp maak je d.m.v. de overgangskoppeling vast aan bv. een koperen of stalen leiding, hierna laat je dit stuk zover mogelijk in de mantelbuis zakken, vervolgens doe je het zelfde aan de andere kant, hierna duw je de leiding wat terug zodat de kunststof pijp niet bereikbaar is.

Zorg er wel voor dat de leiding van voldoende diameter is, bij een te dunne diameter kan er dusdanig veel weerstand in de leiding optreden waardoor je vrijwel geen gas heb aan de verbruikers kant.

Een gasleiding moet op minimaal 60cm diepte ingegraven worden, dit om beschadigingen door werkzaamheden of ploegen te voorkomen.
pi_56208909
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:14 schreef klipper het volgende:

[..]

Zorg er wel voor dat de leiding van voldoende diameter is, bij een te dunne diameter kan er dusdanig veel weerstand in de leiding optreden waardoor je vrijwel geen gas heb aan de verbruikers kant.

Een gasleiding moet op minimaal 60cm diepte ingegraven worden, dit om beschadigingen door werkzaamheden of ploegen te voorkomen.
Het nieuw te leggen stuk schat ik op 20 meter waarvan 5 meter bestaat uit het verlengen van het bestaande 28mm koper gedeelte. De overige 15 meter moet dan 25mm mdpe worden.
Capaciteit wordt misschien toch wel een probleem want de gasmeter kan 6m3/h leveren. Als er 2 cv ketels tegelijk aan staan te lurken kan het maar net.
Het is safer om een andere meter te nemen en als dat niet lukt moet er iets verzonnen worden om de ketels elektrisch op elkaar te vergrendelen, m.a.w. de ketel in de schuur mag alleen maar aan slaan als de ketel van het huis niet brandt.
pi_56216335
quote:

[..]

Het gaat erom dat de kunststof buis niet beschadigd kan worden, ook mag deze niet in zonlicht liggen.
Het beste is dus om de kunststog leiding door een mantelbuis te laten lopen ( kan gewoon een pvc buis zijn bv een hemelwaterafvoerbuis van 80 mm. )
De kunststof pijp maak je d.m.v. de overgangskoppeling vast aan bv. een koperen of stalen leiding, hierna laat je dit stuk zover mogelijk in de mantelbuis zakken, vervolgens doe je het zelfde aan de andere kant, hierna duw je de leiding wat terug zodat de kunststof pijp niet bereikbaar is.

Het is leuk in die buis maar dan kan die niet zelf controleren als de leiding gasdicht is dus niet meer lekt. Er moet dus iemand komen die het geheel afperst omte kijken als er ergens een lek zit.
pi_56228960
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 08:18 schreef Ultralaser het volgende:

[..]

Het is leuk in die buis maar dan kan die niet zelf controleren als de leiding gasdicht is dus niet meer lekt. Er moet dus iemand komen die het geheel afperst omte kijken als er ergens een lek zit.
Als hij het op deze manier niet kan controleren, dan kan hij het ook niet op een andere manier controleren, dus dat maakt geen zak uit.

Afsoppen is geen juiste methode.
nieuwe leidingen moeten afgeperst worden.
pi_56243165
quote:

[..]

Even twee opmerkingen / toevoegingen:

Zodra je met gas aan de slag gaat, zou ik ten alle tijde een gele dikwandige mantelbuis gebruiken (standaard is 63 mm buitenmaat, 3 mm wanddikte), net zoals de nuts-bedrijven dit doen. Ik weet niet of dit voor een particulier ook verplicht is, maar ik zou voor zekerheid gaan als het gaat om gas.

De ingraafdiepte heeft ook te maken met vorst. In nederland vriest het nooit dieper in de grond als 50 cm. Grond heeft de eigenschap om bij vorst uit te zetten en dus omhoog te komen. Als je dus op bijv. 40 cm onder de grond je gasleiding hebt liggen, en het vriest hard, bestaat de kans dat er ter plaatse van de invoer naar je huis (die dus niet beweegt door de vorst) grote spanningen op de leiding komen te staan, met alle risico's van dien.
pi_71000292
* Schop! *

In mijn kruipruimte ligt een mooie kunststof gasslang-met-mantelbuis, vanaf de gasmeter naar de CV-installatie. Nou wil ik net zo'n slang (ook met mantelbuis) van de CV tot aan de gaskraan bij het formuit (beide in de keuken), maar waar koop je zoiets? Ik heb ze al wel op rol gevonden, maar dat is minimaal 25 meter, en ik heb maar een meter of 5 nodig. Ook heb ik niet het gereedschap om de koppelingen erop te krimpen.
Waar kan ik een 5 meter lange, flexibele gasleiding met mantelbuis, inclusief koppelingen vinden?
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:33:49 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_71000853
In dat geval zou ik toch ff een mannetje bellen die vaker dit soort klussen doet; die heeft al het gereedschap en de materialen. Die kosten zullen niet opwegen tegen de aanschaf van je eigen gereedschap en (een overdosis aan) materialen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_71001290
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 14:33 schreef error_404 het volgende:
In dat geval zou ik toch ff een mannetje bellen die vaker dit soort klussen doet; die heeft al het gereedschap en de materialen. Die kosten zullen niet opwegen tegen de aanschaf van je eigen gereedschap en (een overdosis aan) materialen.
De reden dat ik flexibel graag wil gebruiken is gemak. Zo'n ding frot je zo in de kruipruimte, en het zou ideaal zijn als zoiets kant-en-klaar verkrijgbaar zou zijn. Als dat niet zo is kan ik altijd nog een gewone koperen buis (uit 1 stuk) in een mantel onder de vloer stoppen, maar dat is een heel gepuzzel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')