abonnement Unibet Coolblue
  maandag 24 maart 2008 @ 17:02:23 #201
97745 Thorical
finding a way
pi_57581858
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:05 schreef espressionist het volgende:
Over de Lidl bonen , heb ik ook geprobeerd maar het leken me hele oude bonen, en verdacht goedkoop ! (maar ja Lidl...) inderdaad geen verse bakkie
Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.


Want ik heb nu verse Toradja koffie en wat een verschil is dat.
Een geheel nieuwe smaaksensatie,
pi_57582444
Bij het Feithhuis gebruiken we voor een gewone koffie en verwante koffieproducten hiervan:

  • Peeze donkere maling
    Melange Donker ¤16,45
    Krachtigheid: ***
    Smaakprofiel: Vol, body, aromatisch, licht zuur
    Verpakkingsvorm: Espresso bonen, 1 Kg


    Voor Espresso en verwante koffieproducten hiervan:

  • Peeze Ottimo
    Krachtigheid: *****
    Smaakprofiel: Krachtig, zwaar, chocolade-achtig
    Verpakkingsvorm: Espresso bonen, 1 Kg

    Voor alle cafëinevrije koffie's:

  • Decaf espresso bonen
    Decaf espresso bonen ¤18,25
    Krachtigheid: ***
    Smaakprofiel: Vol en zacht
    Verkrijgbaar: Bonen, 1 kg

    Zoals beloofd zal ik binnenkort hier een lijstje neergooien met gebruikte apparatuur

    [ Bericht 70% gewijzigd door Mark_Boelen op 24-03-2008 17:39:05 ]
  • pi_57582994
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 17:02 schreef Thorical het volgende:

    [..]

    Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.
    Nee, zo werkt het helaas niet. Oude koffiebonen kun je net als bedorven melk niet ineens weer vers krijgen.
    quote:
    Want ik heb nu verse Toradja koffie en wat een verschil is dat.
    Een geheel nieuwe smaaksensatie,
    Vertel eens wat meer! Waar heb je ze vandaan bijvoorbeeld?
    "The sunshine bores the daylights outta me!"
      maandag 24 maart 2008 @ 19:41:16 #204
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57584982
    Ik heb ze bij wijs en zonen dus vandaan.
    En het leverde met +/- 8gram koffie een volle enigzins tropisch houtige, lichtzurige chocolade smaak op met een romig stevig crema. Ik heb zelf niet gemalen maar hun maalstand 2 blijkt dus te werken voor mijn machine.
    Maar hang me niet vast aan mijn smaak omschrijving want wat dat betreft heb ik nog veel te leren en koffie's te proeven.
    pi_57585204
    De website achter je plaatje doet het wel, maar het plaatje niet
      maandag 24 maart 2008 @ 19:58:34 #206
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57585336
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 19:51 schreef Mark_Boelen het volgende:
    De website achter je plaatje doet het wel, maar het plaatje niet
    Dat weet ik, maar ik weet niet hoe ik dat moet fixen.En eigenlijk vind ik dat wel goed zo, anders krijgen we weer dat is spam.
    pi_57585772
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 19:41 schreef Thorical het volgende:
    Ik heb ze [ afbeelding ] bij wijs en zonen dus vandaan.
    En het leverde met +/- 8gram koffie een volle enigzins tropisch houtige, lichtzurige chocolade smaak op met een romig stevig crema. Ik heb zelf niet gemalen maar hun maalstand 2 blijkt dus te werken voor mijn machine.
    Maar hang me niet vast aan mijn smaak omschrijving want wat dat betreft heb ik nog veel te leren en koffie's te proeven.
    Leuk dat je nu een goed resultaat krijgt! Dat houtachtige/chocolade-achtige klinkt wel goed voor een Indonesiër, maar die staan er om bekend zo'n beetje nul acidity te hebben. Misschien was je temperatuur ietsje te laag maar als jij 't lekker vindt is dat ook prima natuurlijk.
    "The sunshine bores the daylights outta me!"
      maandag 24 maart 2008 @ 21:10:27 #208
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57586962
    morgen een rancilio rocky ophalen voor 90eu, is dat nog een beetje een goede prijs?
    "Those unforgettable days, for them I live"
      maandag 24 maart 2008 @ 21:28:20 #209
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57587387
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 21:10 schreef zquing het volgende:
    morgen een rancilio rocky ophalen voor 90eu, is dat nog een beetje een goede prijs?
    Dat ligt eraan. Is ie goed of niet? Altijd eerst proberen.Maar het is een geweldige molen zeker als je een goede kan krijgen voor deze prijs. Ik ben afgehaakt een week geleden toen het de richting van de 100¤ begon te lopen.
    Groetjes Lara
      maandag 24 maart 2008 @ 21:39:12 #210
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57587653
    Ik ga denk ik wel eerst even testen morgen, ik hoop maar dat hij een beetje goed is.
    "Those unforgettable days, for them I live"
      dinsdag 25 maart 2008 @ 20:25:48 #211
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57607384
    net opgehaald en erg blij is
    Na een beetje spelen erachter gekomen dat stand 15 de beste is voor mn apperaat, morgen maar ff langs de koffiewinkel, die gore bonen van de xenos zijn niet te drinken
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_57639023
    Xenos? Is dat een nickname van je dealer?
    Overigens zijn er soms supermarktbonen die aardig zijn. En niet duur:

    Groenmarkt: Fort espresso, per kg ca. 8 a 9 euro
    Jumbo: Kimbo napels rond de 11 per kg.
    V&D espresso: ca. 8 euro, redelijk vers daardoor aardig... (Smit-Dorlas)

    Leuk om mee te experimenteren. Oppassen, supermarktkoffie is soms verre van vers. En het zijn vaak tijdelijke aanbiedingen: ze proberen wat, loopt niet snel genoeg: uit het assortiment.
      vrijdag 28 maart 2008 @ 10:08:07 #213
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57667816
    Ola!

    Long time no see allemaal. Helaas heb ik het de afgelopen erg druk gehad, dus er is niet veel van branden/espresso gekomen.

    Nieuwe molen
    Ik heb wel een oude Mazzer Major gekocht bij ESW, weliswaar zonder hopper, maar die gebruik ik toch nooit. Ziet er wel wat aftands uit, maar de schijven zijn nog prima en hij kostte maar 50 euro. Ze hadden er meerdere, ik had een van de laatste. Nu lijken ze wel op, de marktplaats ad is in ieder geval weg.

    Eerste indruk: zo MAJOR is hij eigenlijk helemaal niet, hij is kleiner dan mijn San Marco. Qua gewicht is hij echter wel major, hij weegt 19 kilo. Grootste voordeel tov de San Marco is dat hij staploos is in te stellen, waar ik bij de San Marco maar 4 standen oid had die in de "espresso range" zaten. Het gebeurde dus heel vaak dat ik alleen dmv keihard tampen of juist heel zacht, een goede espresso kon maken. De San Marco is duidelijk nieuwer en minder aftands, maar heeft nogal een fisherprice look. Als laatste (en belangrijkste)... de smaak. Ik proef gewoon geen verschil . (op voorwaarde dat je dus een boon hebt die een mooie doorloop oplevert op een van de San Marco standen).
      vrijdag 28 maart 2008 @ 10:20:58 #214
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57668075
    Branden en bonen
    Weinig gebrand de laatste tijd. Ik kwam er echter achter dat ik nog steeds een set ingevroren gebrande bonen had (in november oid gekocht bij ongebrand). Die moesten eerst maar eens op.....
    Conclusie: het lang invriezen van bonen heeft een bizarre invloed op de smaak. Compleet vlak, geen crema, nare doorlooptijden. Ik zit erover te denken om die kilo die ik nog heb liggen gewoon weg te mikken.
    Na een maand invriezen was er eigenlijk nog helemaal geen achteruitgang van de smaak waar te nemen. Heel vaag.

    Iemand trouwens ervaring met http://www.fleurdecafe.nl/. Ze hebben gratis verzenden vanaf 3 kilo en een heel aardig startpakket met 6 typen bonen voor maar 27,50 incl verzenden. Misschien een aanrader....

    Isolatie
    Mijn Cimbali is een heerlijke machine, en aangezien ik de hoop op een tweedehands thuismachine met vaste wateraansluiting (=keiharde eis!) een beetje heb opgegeven, zal hij voorlopig wel blijven. Hij vreet alleen stroom.... (2kWh per dag). Er moet dus geisoleerd worden. Ik las dat rooienar had meegedaan aan een inkoopactie van siliconenschuimisolatie op toomuchcoffe, maar hij had nog niets geinstalleerd, dus daar weet ik nog geen ervaringen mee. Interessante kost is:
    http://www.home-barista.c(...)nsulation-t4293.html

    Maar waar vind ik melamineschuim? In de states zijn die dingen altijd zo makkelijk te krijgen, maar in Nederland lijken ze wat dat betreft wel mijlenver achter te lopen.

    Zijn er hier nog mensen met meningen/ervaringen? Het lijkt mij op dit moment super nuttig, het spaart energie, je krijgt er extra stabiliteit voor terug, koelere onderdelen dus langere levensduur, minder boiler die aanspringt dus langere levensduur....
    pi_57700693
    Medellin secret koffiebonen zijn die een aanrader of niet?
    Volgens van der Pigge in Haarlem wel ( koffie/tabak speciaalzaakje).
    Ik maak eerst de Illy op in elk geval.
    pi_57734895
    over de isolatie:
    eerste projectje met foto's staat hier:
    http://www.toomuchcoffee.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=6494
      donderdag 3 april 2008 @ 14:33:49 #217
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57804560
    Ik heb vandaag mijn waterontharder aangesloten. Dit had ik nog niet eerder gedaan omdat de aan- en afvoerkraantjes lek waren. Ik heb er nu voor gekozen om het zooitje gewoon zonder die kraantjes aan te sluiten, dan maar geen makkelijk regenereren (moet toch hooguit 1x per jaar oid).

    Eerste indruk: theewater heeft geen nare zoute bijsmaak (dit is nogal eens een bij-effect van een ontharder bij hard water)

    Tweede indruk: de espresso smaakt significant minder. Snellere blonding vooral.... Nu kan het ook komen doordat ik net een nieuwe batch bonen had gebrand en dat hier iets fout is gegaan, dus het blijft even afwachten.

    Ik denk dat ik hem er misschien gewoon weer uitschroef en af en toe ontkalk, het water in Nederland is vrij zacht. Ik heb de Langelier-index van het Rotterdamse (Kralingse) water uitgerekend en de Langelier-index komt pas bij ongeveer 69graden boven de 0.5 uit. Dit betekent dat bij 69 graden de eerste ketelsteen pas BEGINT te ontstaan. In de States zitten ze bij Langelier-indexen van 0.5 bij ongeveer 20 graden, dus daar is het gebruik van ontharders veel logischer.

    Bovendien gebruik ik de boiler, die als enige echt lastig te ontkalken is, eigenlijk vrijwel nooit, dus daar zal je helemaal geen kalkafzetting krijgen. De HX schijnt veel eenvoudiger te zijn....

    Naja, ik hou jullie op de hoogte....
    pi_57804663
    quote:
    Op donderdag 3 april 2008 14:33 schreef Mark_V het volgende:
    Tweede indruk: de espresso smaakt significant minder. Snellere blonding vooral.... Nu kan het ook komen doordat ik net een nieuwe batch bonen had gebrand en dat hier iets fout is gegaan, dus het blijft even afwachten.
    Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.
    quote:
    [...] Taste testing by various authorities over the past twenty years has established a rough agreement that neutral pH water with 90 mg/l hardness is optimal for coffee taste.

    There's one important thing to note here. It's almost impossible to brew coffee with neutral pH water that's too hard, since raising it to 95C will drop out the hardness in excess of 90mg/l to 100 mg/l as scale. [...]
    http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
    "The sunshine bores the daylights outta me!"
      donderdag 3 april 2008 @ 15:01:25 #219
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57805129
    quote:
    Op donderdag 3 april 2008 14:39 schreef W1ZZ het volgende:

    [..]

    Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.
    [..]

    http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
    Het blijkt maar weer dat er niks mis is met mijn smaak dus . Maar als dit waar is, zitten we in Nederland sowieso wat minder, het water heeft hier overal een hardheid van ongeveer 50mg/l .

    Dat Calcium boven de 90mg/l neerslaat bij 95 graden is overigens nogal een bold statement, dit hangt van zoveel andere factoren af. Wij zitten in Nederland bij 50mg/l en bij 95 graden krijg je echt wel neerslag (dit hangt samen met de relatief grote buffer-capaciteit van het Nederlandse water).

    Naja, zo heb ik tenminste weer eens wat aan mijn studie

    Heeft iemand hier trouwens weleens zijn apparaat opengeschroefd? En zat er veel kalk in?
    pi_57814209
    Ik heb mijn Cimbali boiler al wel eens ontkalkt met citroenzuur, had namelijk last van ijzer smaak van boiler water.

    Er zijn een paar onderdelen die eigenlijk vervangen moeten worden. Omdat ik daar indertijd nog geen zin in had heb ik al wel eens provisorisch de boiler ontkalkt.

    Ik heb de element opening gebruikt om het mengsel met een gieter in de opening te gooien (apparaat eerst op zijn zijkant gelegd), daarna element er weer in, boiler water level hoger laten stijgen dan normaal (draadje van de filling probe even loshalen) let op boilerwater level niet te hoog laten komen. Daarna boel op temperatuur laten komen. Heb een en ander een uur op temperatuur laten komen. Daarna afgevoerd.
    Onderaan mijn type Cimbaliboiler zit een aftap punt waar je eerst het boiler water kunt aftappen (heb een afvoer bakje van mijn oude espresso apparaat gebruikt om boiler eerst leeg te maken en daarna mengsel ook af te voeren) Daarna goed spoelen, als je water niet meer blauw is zit je goed, als je nog citroen proeft ben je nog niet klaar met spoelen.
    Heb bij een lege boiler steeds even de draad die de stroom van het element regelt losgetrokken om te voorkomen dat het element in een lege boiler aanslaat.

    Al met al wel en klusje waar je goed bij op dient te letten. En het balletje van het boiler water level is ergens in het apparaat verdwenen, zal wel weer te voorschijn komen als de koperen delen binnenkort een keer allemaal in de citroenzuur gaan.

    succes ermee

    ps. ik had minder kalk dan deze eigenaar :

    http://owenegan.com/pix/e(...)ages/040502-7862.htm

    [ Bericht 5% gewijzigd door rooienar op 03-04-2008 21:44:30 ]
    pi_57820835
    Als er meer zouten in het water zitten krijg je meer extractie inderdaad. Hoe dat kan ben ik nooit achtergekomen ondanks uitgebreid gegoogle (4 jaar geleden welliswaar).
    Wellicht heeft het iets met de verlaging van het oppervlaktespanning te maken. Keerzijde is inderdaad dat je machines sneller verkalken, vandaar dat voor professionele machines vaak ee britta-filter zit.

    Vroeger deed men trouwens dan ook wel zout in de (filter)koffie om hem sterker te maken.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_58070765
    Ik heb na lang wikken en weggen tussen de vernieuwde Saeco Aroma Inox en de Gaggia Color toch voor de laatste gekozen. Ik heb hem nu een weekje en hij bevalt uitstekend. Ik heb helaas echt geen ruimte voor een degelijke koffiemolen dus haal ik mijn koffie van Golden Coffee Box bij Duikelman. Daar heb ik ook gelijk een goede stamper gekocht. Mijn eerste kopje was een shot of heaven. Weg met die troep uit de Senseo!

    EDIT:

    Ik ga denk ik toch wel zelf malen. Ik zoek zo'n kleine Zassenhaus molen. Weet iemand waar je die kan vinden in omgeving Amsterdam?

    [ Bericht 16% gewijzigd door Fakkan op 15-04-2008 23:29:43 ]
    pi_58180566
    Vandaag voor het eerst gespeeld met mijn Rancillio Miss PI(mpe)D Silvia. PID werkt echt geweldig. Het hele process wordt er een stuk simpeler van. Geen temp-surfen meer. Exact op het juiste moment beginnen met stomen zodat hij blijft verhitten en een stuk stabielere shots qua smaak.
    Was best simpel in te bouwen en de handleiding van AuberIns is handig voor zowel de beginner als de expert.
    Aanradertje voor iedereen met een Miss Silvia.
    pi_58181580
    Ik zit er al heel lang tegenaan te hikken maar nu ik voor onbepaalde tijd een Bricoletta op bezoek heb zal het er voorlopig wel helemaal niet van komen.
    "The sunshine bores the daylights outta me!"
      zondag 20 april 2008 @ 17:29:38 #225
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58182808
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 16:08 schreef Underdoggy het volgende:
    Vandaag voor het eerst gespeeld met mijn Rancillio Miss PI(mpe)D Silvia. PID werkt echt geweldig. Het hele process wordt er een stuk simpeler van. Geen temp-surfen meer. Exact op het juiste moment beginnen met stomen zodat hij blijft verhitten en een stuk stabielere shots qua smaak.
    Was best simpel in te bouwen en de handleiding van AuberIns is handig voor zowel de beginner als de expert.
    Aanradertje voor iedereen met een Miss Silvia.
    Welke set heb je gekocht? De duurste all-in-one set van 189 dollar of alles los? En waarom heb je voor Auber gekozen? Hoe ziet die manual eruit? Als hij niet te dik is, kan je hem dan scannen en mailen? Ik ben wel geinteresseerd hoe zo'n ding wordt ingebouwd.

    Ik wil dat PID-en nog steeds een keer met mijn Silvia gaan doen, zodat het een klein topmachientje voor onderweg wordt oid. (naja eigenlijk gewoon omdat het leuk is om te doen).
    Ik heb alleen een erg oude Silvia, met goedkope portafilter, lichte boiler etc. Dus dan lijkt het me ook weer minder de moeite. Maar hij is zo lekker klein en zo snel opgewarmd he....
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')