abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3329443
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 22:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb vorig jaar op de universiteit in groningen een hele les over dit probleem gehad... maar uitleg ben ik inmiddels vergeten. Het is zo.
Nou, dan heb je in ieder geval het belangrijkste onthouden!
pi_3333264
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 22:24 schreef bruut het volgende:

[..]

Nou, dan heb je in ieder geval het belangrijkste onthouden!

het is en blijft nou eenmaal vreemd ik snap idd dat mensen denken een half, zo ben ik eerst ook begonnen
pi_3335586
quote:
Op donderdag 28 februari 2002 09:58 schreef neographikal het volgende:

[..]

het is en blijft nou eenmaal vreemd ik snap idd dat mensen denken een half, zo ben ik eerst ook begonnen

Ik ook. Maar toen was ik een klein Koekepannetje, voor f4,95 van Fisher-Price.
Wittgenstein
pi_3344767
2/3 kans klopt wel...
De redenatie over blijvende 1/3 kans klopt wel, maar de uitleg is brak imho.
Dat er een foute deur geopend wordt moet je meenemen, en dan wordt het ineens logisch... voor mij dan..

Poging van mij om het te beredeneren...

3 deuren, (a) (b) (c), elk 1/3 kans.

Je kiest (a), 1/3 kans op goed.

Dan wordt er een foute geopend, de kans dat jou gekozen deur (a) fout is is 2/3
de kans dat de andere deur de enig overgebleven foute is is dus 1/3

De andere deur die nog geopend kon worden heeft dus 2/3 kans dat het NIET de enig overgebleven foute is.
de enige andere die niet geopend kon worden is de deur die jij NIET gekozen hebt.

-> 2/3 kans dat dat de goede is

[Dit bericht is gewijzigd door Norjee op 01-03-2002 00:28]

vrijdag 1 maart 2002 @ 11:11:19 #30
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3347510
quote:
Op vrijdag 01 maart 2002 00:20 schreef Norjee het volgende:
2/3 kans klopt wel...
De redenatie over blijvende 1/3 kans klopt wel, maar de uitleg is brak imho.
Dat er een foute deur geopend wordt moet je meenemen, en dan wordt het ineens logisch... voor mij dan..
Je vertelt nu niks nieuws en ik denk niet dat je het beter uitlegt dan de meesten hier.
Er zullen nog steeds mensen zijn die zeggen; wat een onzin, je hebt toch gewoon twee deuren, dus de kans dat jij de goede hebt is dan gewoon de helft?
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
  zaterdag 2 maart 2002 @ 08:54:27 #31
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3358976
quote:
Op vrijdag 01 maart 2002 11:11 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Je vertelt nu niks nieuws en ik denk niet dat je het beter uitlegt dan de meesten hier.
Er zullen nog steeds mensen zijn die zeggen; wat een onzin, je hebt toch gewoon twee deuren, dus de kans dat jij de goede hebt is dan gewoon de helft?

Die 50% kans is de kans als alleen tussen twee deuren gekozen kan worden, en er niets vooraf gebeurt. Die 2/3 heeft te maken met het feit dat er vooraf al iets gebeurd is: één deur is geelimineerd. Hierdoor is de kans van het kiezen uit 2 deuren conditioneel geworden ipv een op zichzelf staand feit. Daardoor klopt de kans van 50% niet meer. Zoek voor de aardigheid maar eens naar conditionele kans (de kans dat gebeurt als iets anders al gebeurt is).
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  zaterdag 2 maart 2002 @ 09:14:45 #32
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3359041
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 08:54 schreef IllOgical het volgende:

[..]

Die 50% kans is de kans als alleen tussen twee deuren gekozen kan worden, en er niets vooraf gebeurt. Die 2/3 heeft te maken met het feit dat er vooraf al iets gebeurd is: één deur is geelimineerd. Hierdoor is de kans van het kiezen uit 2 deuren conditioneel geworden ipv een op zichzelf staand feit. Daardoor klopt de kans van 50% niet meer. Zoek voor de aardigheid maar eens naar conditionele kans (de kans dat gebeurt als iets anders al gebeurt is).

Lees mn vorige posts eens. Daarin zie je dat ik tig berichten heb gepost om duidelijk te maken dat het wel 2/3 is.
Ik ging in op de uitspraak dat meneer het wel ff goed uit zou leggen, terwijl het dat voor veel mensen volgens mij niet is.

Ik heb het op dezelfde manier aan mn moeder en aan mn baas uitgelegd, maar die hadden zoiets van "ja het kan net zo goed de helft zijn".

Ik denk dat het met een miljoen lootjes wat aannemelijker wordt voor mensen om te geloven.
Je weet praktisch zeker dat het winnende lot in de overige 999999 zit. De quizmaster vertelt welke 999998 het niet zijn en het lot dat overblijft moet em dan wel zijn(met een kans van een miljoenste dat het niet zo is).
Als je dit niet gelooft, ga het dan maar eens "nadoen". Dan zou het betekenen dat je als je 500 keer een lootje trekt en bij die keuze blijft nadat er 999998 zijn weggeflikkerd, je 250 keer zou winnen. Klinkt vrij onwaarschijnlijk niet?

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_3359059
Meta-dinges, er bestaat niet zoiets als de perfecte uitleg. We kunnen alleen maar wijzen en wilde gebaren maken en hopen dat de mensen die het nog niet begrijpen zullen zien waar we naar wijzen. Uitleggen is geen exacte wetenschap, het is een kunst om het steeds weer met vindingrijkheid te doen.

- Koekepan, slaapdeprivaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 02-03-2002 10:36]

Wittgenstein
  zaterdag 2 maart 2002 @ 09:21:20 #34
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3359072
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 09:14 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Lees mn vorige posts eens. Daarin zie je dat ik tig berichten heb gepost om duidelijk te maken dat het wel 2/3 is.
Ik ging in op de uitspraak dat meneer het wel ff goed uit zou leggen, terwijl het dat voor veel mensen volgens mij niet is.

Ik heb het op dezelfde manier aan mn moeder en aan mn baas uitgelegd, maar die hadden zoiets van "ja het kan net zo goed de helft zijn".

Sorry, tis nog vroeg. Dat laatste kan IllOgical trouwens wel geloven
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  zaterdag 2 maart 2002 @ 10:08:23 #35
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3359186
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 09:18 schreef Koekepan het volgende:
Meta-dinges, er bestaat niet zoiets als de perfecte uitleg. We kunnen alleen maar wijzen en wilde gebaren maken en hopen dat de mensen die het nog niet begrijpen zullen zien waar we naar wijzen. Uitleggen is geen exacte wetenschap, het is een kunst om het steeds weer met vindingrijkheid te doen.

- Koekepan, slaatdeprivaat.

Klopt helemaal...

Alleen om uitleg van anderen brak te noemen, terwijl diegene zelf weinig anders zegt vind ik vaag... dat was mn punt.

Je hebt het wel perfect uitgelegd trouwens en daarmee je eigen uitspraak weerlegd

zaterdag 2 maart 2002 @ 12:59:57 #36
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_3360312
Hmm..wilde grafisch proberen maar ging niet.....
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_3390795
quote:
Op zaterdag 02 maart 2002 12:59 schreef Kennyman het volgende:
Hmm..wilde grafisch proberen maar ging niet.....
In Visual Basic ofzo? op de GR is ons dit wel gelukt, maar VB wil nog niet echt lukken
pi_3401175
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 11:22 schreef neographikal het volgende:

[..]

In Visual Basic ofzo? op de GR is ons dit wel gelukt, maar VB wil nog niet echt lukken

zijn hier al programma's voor? of kan iemand me helpen om het even te schrijven, het is nl niet moeilijk. Ik schat dat het 30 regels code gaat beslaan.
  woensdag 6 maart 2002 @ 09:36:45 #39
18834 Bridell
and then what..
pi_3401213
Weet niet van wie de meesten hier les gehad hebben, maar die moeten ze gelijk aan de hoogste boom opknopen.

Als er een deur opengaat heb je een nieuwe situatie.

Twee deuren blijven over.

Twee deuren is 50% kans op de prijs.

De rest is onzin.

What are you but a blossoming, withering flower?
  woensdag 6 maart 2002 @ 12:24:24 #40
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3402650
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 09:36 schreef Bridell het volgende:
Weet niet van wie de meesten hier les gehad hebben, maar die moeten ze gelijk aan de hoogste boom opknopen.

Als er een deur opengaat heb je een nieuwe situatie.

Twee deuren blijven over.

Twee deuren is 50% kans op de prijs.

De rest is onzin.

Niet waar.

Laten we eens 100 deuren nemen voor het gemak. Jij gaat nu voor één deur staan, de kans dat dat de goede is, is 1%. De kans dat de goede deur één van de overige 99 deuren is, is dan dus 99%. Je weet dus bijna zeker dat jij de verkeerde hebt en bijna zeker dat tussen de 99 andere deuren de goede zit.
Als de quizmaster (die weet welke deur de goede is) 98 van de overige deuren openmaakt, en je wist bijna zeker dat ie wel tussen die overige deuren zat, dan is de enige gesloten deur van de overige deuren bijna zeker de goede, met dus een kans van 99%.

Twee situaties;
- jij hebt de goede deur, kans 1%
- jij hebt de foute deur, kans 99%

In het geval dat jij de foute deur hebt gekozen, moet de overgebleven deur dus de goede zijn.
In het geval dat jij de goede deur hebt gekozen, is de overgebleven deur dus de foute.

De kans dat jij de foute deur hebt gekozen is 99%. Bij gemiddelde 99 van de 100 keren dat je het spel doet heb je dus de verkeerde deur gekozen en is de overige de goede deur. Dus in gemiddeld 99 van de 100 keren is de overgebleven deur de goede, dus de kans dat de overgebleven deur de goede is, is 99%.

Leg mij eens uit wat hier fout aan is?

woensdag 6 maart 2002 @ 16:19:46 #41
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_3405621
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 12:24 schreef Metamorphozis het volgende:
Leg mij eens uit wat hier fout aan is?
Prima uitleg, niets aan toe te voegen. Er zullen altijd wel mensen blijven die dit probleem niet willen/kunnen snappen. Statistiek en kansrekening zijn soms best lastig.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  woensdag 6 maart 2002 @ 16:22:33 #42
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3405658
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 16:19 schreef SigmundFreud het volgende:

[..]

Prima uitleg, niets aan toe te voegen. Er zullen altijd wel mensen blijven die dit probleem niet willen/kunnen snappen. Statistiek en kansrekening zijn soms best lastig.

Klopt. Maar ik wil van die persoon waar ik op in ging een beargumentatie horen waarom mijn redenatie fout zou zijn.
pi_9071820
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 20:38 schreef Metamorphozis het volgende:

[..]

Dit verhaal klopt niet.

Je telt kansen van (volgens jou) twee verschillende situaties bij elkaar op. Dat kan helemaal niet! Dat jij kansberekening op de middelbare school hebt zegt niet automatisch dat je gelijk hebt. Ik studeer wiskunde aan de VU, maar dat is geen argument om aan te tonen dat ik gelijk heb.

Je hebt drie deuren. A, B en C.
Bla,die bla die bla...............

KIJK daar heb je nou wat aan..danku
pi_9072172
quote:
Op woensdag 27 februari 2002 20:53 schreef Warwick het volgende:
Oke ik zal proberen het uit te leggen.

de quizmaster opent niet een willekeurige deur, maar altijd een deur die aan de volgende twee voorwaarden voldoet:
1. achter de deur mag de auto niet staan.
2. het moet n van de overblijvende deuren zijn (dus de deur die de kandidaat niet heeft gekozen).

Ik ga er van uit dat de auto achter deur c staat.

Kandidaat kiest deur A
Quizmaster opent deur B
Kandidaat switch: wel prijs
Kandidaat switch niet: geen prijs

Kandidaat kiest deur B
Quizmaster opent deur A
Kandidaat switch: wel prijs
Kandidaat switch niet: geen prijs

Kadidaat kiest deur C
Quizmaster opent deur A (of B)
Kadidaat switch: geen prijs
Kadidaat switch niet: wel prijs

dus bij switchen heb je een kans van 2/3

Ik hoop dat je er wat mee kan

dank u, pas bij jouw post snapte ik het....
Lachen is gezond :D!
  woensdag 12 maart 2003 @ 20:16:37 #45
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_9072292
in theorie klopt het allemaal mooi, maar in praktijk zal het fifty fifty zijn
pi_9072435
Oke ik zal het maar eens uitleggen, alhoewel het hierboven al heel vaak staat.
Het goede antwoorden ten eerste is dat je wel moet veranderen van deur. Namelijk:

je hebt drie deuren

deur 1 deur 2 deur 3

achter 1 van de deuren zit een prijs. De kans bij iedere deur is dus 1/3.
stel je kiest deur 1. Dan maakt de kwismaster één van de twee andere deuren open waar geen prijs achter zit. Het feit dat ie er een weghaalt waar geen prijs achter zit, en niet zomaar willekeurig een wil zeggen dat je de kans niet 50%-50% wordt. Dit noemt men in de wiskunde vaak "zonder-terugleggen effect"
het ziet er nu als volgt uit

deur 1 deur 2 (deur 3_leeg)

net was de 1/3 dat ie achter 1 zat en 2/3 dat ie achter 2 of 3 zat.
Nu is de kans dus nog steeds 1/3 dat ie achter zat en 2/3 dat ie achter 2 of drie zit. Alleen je weet dat drie het niet is, dat zorgt ervoor dat de kans 2/3 is dat ie achter twee zit. Daarom is de kans groter dat ie achter twee zit..
snapt nu iedereen het??

woensdag 12 maart 2003 @ 20:28:47 #47
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_9072608
Je hebt 2 deuren, waarbij achter 1 van de deuren de prijs zit.
Wat is de kans dat ie achter de eerste deur zit.

Ik heb dit altijd al een klote probleem gevonden, snap de redenaties, maar wil er nog steeds niet aan.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  donderdag 13 maart 2003 @ 23:07:17 #48
43649 Minisuisse
Dennis is lekker
pi_9105321
Mijn leraar zei altijd:

Beeld het eens anders in: er zijn 1000 deuren, achter een staat een auto. Alle deuren gaan open, behalve diegene waar je voor staat en één andere deur. Wissel je of blijf je? Dan wissel je natuurlijk!! Dus je kunt beter wisselen dan blijven staan in het geval van drie deuren!

U kent mij waarschijnlijk van de romans..
pi_9107925
Doe het eens met 100 deuren ipv 3. Je kiest er 1. Waarschijnlijk zit de prijs in 1 van de overige 99 deuren. Carlo Boszhard klapt daarvan 98 deuren open die het alvast niet zijn. Zou de prijs dan achter de ene deur zitten of achter de andere?
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:20:21 #50
5360 Buijssen
Roed Roed Roed!
pi_9117136
is dit een landelijk raadsel ofzo?
khoorde dit ook al van iemand op Fontys eindhoven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')