abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56026829

"Granola is a breakfast food and snack food consisting of rolled oats, nuts, honey and sometimes rice, which is baked until crispy"

Kreeg dit recept van een vriendin net:

Granola

1 kop havermout
1/2 kop sesamzaad
1/2 kop zonnebloempitten
1 kop noten naar keuze, gehakt
2 el notenolie
3-4 el honing
1 tl kaneel

1/2 kop rozijnen
1/2 kop dadels, fijngehakt

beetje boter of zonnebloemolie
vetvrij papier

Oven voorverwarmen op 160 graden.
Bakplaat bekleden met vetvrij papier
Havermout, noten en kaneel mengen in een kom.
In een kop de olie en de honing mengen en daarna over het notenmengsel gieten en goed doorelkaar mengen.
Het mengsel op de bakplaat leggen en goed verspreiden met houten lepel.
Bak het mengsel ca. 25 min.
Schep het elke 10 min. even om.
Als de tijd om is, het mengsel uit de oven halen. Dan kun je de dadels en rozijnen toevoegen (hoeft niet perse, ik heb het een keer zonder gemaakt en dat vind ik zelfs lekkerder, want de honing maakt het al erg zoet!)

Daarna af laten koelen. Bewaren in luchtdichte pot.

Wist niet echt wat het was enzo en tijdens het googlen kwam ik ook nog een recept tegen van Nigella Lawson en het lijkt me best leuk om het een keer te maken. Heeft iemand al een keer zoiets gemaakt en hoe is dat bevallen?

pi_56062143
Klinkt goed
Ik heb nog havermout staan omdat iemand me ooit de tip gaf dat een hap droge havermout je maag tot rust kan brengen en dat werkt ook inderdaad maar lekker is anders dus ik heb er niks meer mee gedaan. Morgen maar even dit proberen dus
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 16 januari 2008 @ 00:24:02 #3
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_56063185
Ziet er goed uit.

Ik hou het zelf bij gewoon havermout. Gezond en goedkoop, verveelt nooit.
Confidence through competence
pi_56065644
ik maak het met havermout, hazelnoten en amandelen, maar dan met een beetje maplesirup ipv honing. En roeren hoeft niet, je kan de granola na het afkoelen in kleine stukjes breken
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:28:45 #5
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_56123307
yum yum, ga ik ook maken.. hoe lang kun je zoiets bewaren eigenlijk? En welk nigella lawson recept? Heb 2 boeken van haar: Nigella bijt en Nigella express
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_56123634
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:28 schreef The_Tankgirl het volgende:
yum yum, ga ik ook maken.. hoe lang kun je zoiets bewaren eigenlijk? En welk nigella lawson recept? Heb 2 boeken van haar: Nigella bijt en Nigella express
Bewaren in een luchtdichte pot (bijv zo'n glazen snoeppot). Ik zou het niet langer dan een dag of 10 bewaren eerlijk gezegt...

Dit is (vertaalde) Nigella Lawson recept:

Ingrediënten:

450 gram havermout
175 gram appelmoes
120 gram sesamzaadjes
120 gram zonnebloempitten
120 gram rijstsiroop
4 theelepels vloeibare honing
100 gram lichtbruine suiker
1 theelepel zout
250 gram hele amandelen
300 gram rozijnen
40 gram cacaopoeder van goede kwaliteit

Doe alles samen in een grote kom en meng het door elkaar tot je een kleverige bruine substantie hebt. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg er de mengeling op. Bakken in een oven die voorverwarmd is op 170 graden voor ongeveer een uur. Na een half uurtje even uit de oven halen en alles een beetje omdraaien voor je het weer terugplaatst

en hier het origineel

http://nexus.typepad.com/nexus/2007/01/nigella_lawsons.html
pi_56124042
appelmoes? Dat wordt een natte kledderboel dan toch?
pi_56124125
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:58 schreef computergirl het volgende:
appelmoes? Dat wordt een natte kledderboel dan toch?
Denk het niet...zit natuurlijk een boel suiker in dus dat gaat vast carameliseren
pi_56128142
Ik vind het cacaopoeder wel een goed idee, ik moet alleen nog even sesamzaad kopen en dan aan de slag
pi_56152694
Zo, ik heb een poging gewaagd. Alles gemixt wat al erg lekker rook, toen in de oven en toen ging de telefoon... moet ik verder gaan?
Zo dus weer even langs de supermarkt voor nieuwe noten en honing, telefoon uitzetten en nog een keer proberen.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 14:43:04 #11
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56153383
wat leuk zeg

en oh wat zonde MM
méér mutsig in dit geval
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56153546
Ik heb het ook gemaakt 2 dagen geleden en na de voorgeschreven over tijd vond ik het nog zo 'droog' dus ik dacht dat ik er miss wat te weinig honing doorheen had gedaan. Toen heb ik er nog 1 a 2 eetlepels extra door gedaan en nog even in de oven gedaan. Maar dat had ik beter niet kunnen doen want na afkoelen word het zo hard als glas. Tis evengoed wel te eten... maar wel wat te hard...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')