quote:
Oh maar Floripas, het is zulks geweldig leuk werk! Echt waar
Op alle slakken zou leggen, rampspoed verwachten, vinger op zere plekken leggen en verborgen gebreken onthullen. De tijden dat ik niet werk is het m'n hobby.
Verder vandaag een gesprekje gehad met de meneer van een van de bureautjes die halverwege het geld dat m'n opdrachtgever voor mij betaalt en wat ik ontvang zit.
Die wil me ook best opdrachten bezorgen als ik ZZP'er word.
Ook daar heb ik me nog eens oppervlakkig in verdiept. Ik heb begrepen dat met de hoeveelheid uren die ik wil werken het verschil tussen wat ik bruto verdien en netto overhoud niet veel uitmaakt bij loondienst vs ZZP.
Maar dat bruto bedrag kan wel behoorlijk omhoog, en daarmee het netto bedrag dus evenredig omhoog.
Mijn opdrachtgever betaalt nu 79,-/u voor mij. Daarvan pakt de broker een paar euro, blijft er 75 over. Komt de meneer waar ik vanmiddag mee sprak, die was lekker helder: hij pakt 15 euro. Dan komt mijn baas (tevens familie; koude kant van de koude kant), die heeft zich hierover steeds in mistig stilzwijgen gehuld. Maar aangezien ik nu alle getalletjes heb kan ik het wel uitrekenen. Hij pakt (gdvrrrrdmm)
30 euro. Per door mij gewerkt uur! Betaalt 'ie wel mijn auto en benzine van, poeh nou.
Van de 79 euro die voor me betaald wordt, komt er bruto 35 bij mij terecht

.
Dat kan als ZZP'er omhoog. Betaal ik zelf die auto wel als de opdracht te ver weg is

.
Deze opdracht hou ik per 8/8 voor gezien (iemand nog een opvolger in de aanbieding?). En de volgende opdracht wil ik als ZZP'er aannemen. Ergens deze winter ofzo. Want al is het percentage dat ik deze 3 mnd verdien schandalig laag, absoluut is het natuurlijk genoeg geld om het een tijd van uit te zingen.
En als ik dan als ZZP'er in drie a zes maand per jaar bakken geld verdien hou ik meer dan genoeg over om opzij te leggen voor de oude dag. Ik denk dat ik dan ongeveer per jaar waarin ik werk, geld verdien om ruim twee jaar van te leven.
Misschien nog wel langer, al zijn we nog maar net begonnen, het effect van eigen voedselproductie is al redelijk te merken. Ik koop geen groente en geen vlees. Vorige week weer zo'n 80 kilo lamsvlees in de vriezer gedaan (iemand nog belangstelling? Er komt nog meer deze herfst

). Helaas zit nou de vriezer te vol om de moestuinproducten in te bergen, en heb ik het voorlopig nog te druk met werken-voor-geld om eens lekker te kunnen gaan wecken of zo. En als ik straks vrij ben moet de kachel eindelijk gemetseld worden..