Paarden zijn alles behalve energiezuinig per km. Fietsen, dat is met grote voorsprong het zuinigste vervoersmiddel.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:21 schreef Tinkepink het volgende:
Op mijn lijstje staat nu o.a. nog leren paardrijden, zodat ik ook over land mobiel kan blijven mocht de energiecrisis echt toeslaan
Grote vrieskist, ja. Maar die is voornamelijk nodig voor het lamsvlees. Hoewel de bedoeling is langzaam toe te werken naar minder te slachten lammetjes dan nu, dus dan blijft er weer wat ruimte over. Voor de groenten en het fruit zal het wel veel wecken / jam / chutney worden, en her er der wat dat gedroogd kan worden.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:20 schreef Goldmund het volgende:
Ben erg benieuwd of het gaat lukken. Heb je al nagedacht hoe je de groenten uit je moestuin en je fruit over het hele jaar gaat spreiden? Of heb je een enorme vrieskist?
Dit topic had net zo goed The Silence of the Lambs kunnen worden genoemd dus.quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Grote vrieskist, ja. Maar die is voornamelijk nodig voor het lamsvlees. Hoewel de bedoeling is langzaam toe te werken naar minder te slachten lammetjes dan nu, dus dan blijft er weer wat ruimte over. Voor de groenten en het fruit zal het wel veel wecken / jam / chutney worden, en her er der wat dat gedroogd kan worden.
Ik zou vooral eindeloos door blijven jengelen over één, relatief onbeduidend, zinnetje uit de OP.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dit topic had net zo goed The Silence of the Lambs kunnen worden genoemd dus..
Sorry ik wil niet plagen, maar begrijp nog steeds niet dat statement van vaarwel wrede wereld en vraag me af of dat de motivatie is en hoezo dan, hoezo wrede wereld? Een leven van alle gemakken voorzien; mits voldoende vrije tijd, is toch niet zo slecht? En dat de wereld wreed is; och dat is toch alleen maar voor les autres?
De motivatie om zo'n experiment te starten, lijkt me niet een onbeduidend detail. De hele uitwerking van dit plan lijkt me wat minder interessant. Iedereen die The Good life heeft gezien, kan zich daar wel een voorstelling bij maken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik zou vooral eindeloos door blijven jengelen over één, relatief onbeduidend, zinnetje uit de OP.
Mijn vader is ook zo'n houtstoker. Hij is 6 weken bezig geweest met een voorraad voor negen winters. En dan heeft hij er nog een houtkloofmachine voor gebouwd ook.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 03:49 schreef sigme het volgende:
[..]
De 12 ambachten ken ik, de site kom ik wel eens, in werkelijkheid ben ik er nooit geweest (mijn moeder wel dacht ik). Zo'n mooie tegelkachel krijg ik ook, niet van hun trouwens. De onderdelen zijn er al, komend zomer maar eens in elkaar knutselen (metselen).
Ik begint niet voor mezelf omdat ik al niet zo goed ben in het onderhouden van een netwerk, maar het me schier onmogelijk lijkt een netwerkt te bouwen & onderhouden bij maar 3 mnd/jaar werk.
Dat van die meerdere opdrachtgevers en die urennorm helpt ook niet.
Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld. En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
Je kan eens kijken naar wat die biologische groentenpakkettenboeren in de winter leveren dat zijn vaak ook vrij goed te kweken groenten. Pastinaak en postelein enzo.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:32 schreef sigme het volgende:
Geen aardappels (of alleen maar een handvol voor het lekker) ivm phytophthora.
In elk geval wel bieten, wortels, bonen, paksoi, kool, bleekselderij, venkel, komkommer, asperge, prei, sla.
Siepels zijn twee jaar geleden mislukt, door een of andere aal-achtige, dus dat ga ik maar weer voorzichtig proberen.
En jij weet wel een en ander van zonne-energiepanelen, zag ik. Genoteerdquote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:52 schreef MLI het volgende:
[..]
Mijn vader is ook zo'n houtstoker. Hij is 6 weken bezig geweest met een voorraad voor negen winters. En dan heeft hij er nog een houtkloofmachine voor gebouwd ook.
Bekeken, gelezen, leukquote:Op zondag 10 februari 2008 00:33 schreef dvr het volgende:
Sigme, er ontbreekt nog iets aan je plannen, ontdek ik zonet: Kippen!
Voor een fascinerende uitleg, zie eerst: http://www.youtube.com/watch?v=TQPN1O03z8I&feature=user (als je een kwartiertje hebt) en pas daarna: http://www.ecofriendly.com/index.cfm?section=2&page=41 , en de overige artikelen aldaar over kippetjes en lammetjes.
Hmmm typisch alleen dat de website het niet doet...quote:Op dinsdag 1 april 2008 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Deels gelinkt aan Backwoodshomemagazine is dit forum: http://www.homesteadingtoday.com/
Er zit wel wat stichtelijk geneuzel tussen, en het typisch Amerikaanse preparedness gedoe voor als SHTF ( shit hits the fan), maar over het algemeen wordt er veel advies en info gegeven.
Doet het prima hoor. Heb je misschien een IP-bannetje opgelopenquote:Op woensdag 2 april 2008 08:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hmmm typisch alleen dat de website het niet doet...
Klopt. Alleen schiet je in het ene geval meer belasting voor dan het andere.quote:Op woensdag 2 april 2008 09:22 schreef LXIV het volgende:
Trouwens, als je de ene maand 4000 euro verdient, en de volgende twee maanden helemaal niks, mag je dat aan het einde van het jaar ook weer op elkaar middelen. Dus voor de belasting maakt dat niet zoveel uit.
't is wel iets om een beetje in je achterhoofd te houden als je wat ouder bent. De duur van 'n WW-uitkering hangt af van je arbeidsverleden; als je anderhalf jaar lang zelfstandige bent geweest vervallen al die rechten. Zijn dingen die voor een dertiger niet heel relevant zijn (omdat je dan sowieso te weinig arbeidsverleden hebt), maar als je 25 jaar in loondienst hebt gezeten en voor jezelf begint is 't andere koek. Je hebt ook nog het nodige gedoe met pensioenen enzo; d'r zijn de nodige regelingen, maar in de praktijk komt 't erop volgens mij op neer dat het niet uitmaakt of je nu door de overheid of door een financiele tussenpersoon wordt verneukt.quote:Op woensdag 2 april 2008 09:31 schreef sigme het volgende:
Wat nog wel van belang kan zijn is rechtenopbouw door langere tijd in loondienst te zijn / rechtenvermindering door zelfgenomen of verwijtbaar ontslag. Nou wil ik eigenlijk met dergelijke rechten & aanspraken zo min mogelijk te maken hebben, dus ik denk dat ik het niet meeneem in de afwegingen.
Ja maar ja maar ik had de voorzomer vrij en nu de nazomer ook!quote:Op zaterdag 26 april 2008 20:36 schreef LXIV het volgende:
Ja, Sigme. Nu ga je nog gewoon werken in de zomertijd!
Doe datquote:Ik ben trouwens bezig te verhuizen naar het eminente Boxtel, waar we het al eerder in dit topic over gehad hebben. Ik laat je weten hoe het gegaan is.
Iedereen die besluit niet het hele jaar door 40 uur per week betaalde arbeid te verrichten is per definitie een hippie?quote:Op donderdag 19 juni 2008 03:26 schreef Fiskus het volgende:
God wat een hippie.
quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:16 schreef sigme het volgende:
, maar ik plan om toch voor het komende jaar (2009) in de winter 2008/2009 te gaan werken. En ik denk dat ik dan mezelf omzet naar ZZP.
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef koen_pijl het volgende:
lijkt me super le uk dit!
Ik heb wel een vraagje, je geeft aan ook zelf te slachten, maar dit mag toch neit in Nederland?
Dierenleed enz. ROnd het offerfeest van de moslims en joden staat het ook altijd in de krant.quote:
Nee hoor, dat doe ik niet zelf. Ik laat slachten en eet ze zelf op. Volgende week weer vierquote:Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef koen_pijl het volgende:
lijkt me super le uk dit!
Ik heb wel een vraagje, je geeft aan ook zelf te slachten, maar dit mag toch neit in Nederland?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |