abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55946996
Ik hoor vaak van die en die dat de Joden Jezus hebben vermoord, maar in Passion of The Christ zie je toch echt dat het de Romeinen zijn. Nu ben ik een beetje confused. Wat ik ook niet snap als de Romeinen Jezus hebben vermoord, hoe kan het dan zo zijn dat het centrum van het Christendom in Rome ligt?
pi_55947098
De romeinen lieten het joodse volk kiezen wie er vrij mocht en wie er aan kruis moest.
Ze wilde jezus niet doden, dus hadden ze de keuze tussen een moordenaar (barabas) en Jezus.
Het joodse volk riep dat barabas vrij moest en jezus aan het kruis.
en zo geschiede.
Ik ben ersoonlijk wel blij dat hij aan het kruis is gesorven, en niet verdronken. anders had de halve wereld nu met een aquarium om hun nek gelopen
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  vrijdag 11 januari 2008 @ 12:02:12 #3
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_55947118
Het was een Romein die Jezus de doodsteek gaf om hem uit zijn lijden te lossen. Maar de Romeinen hadden aan het joodse volk gevraagd: "Wat doen we met deze dude?". En toen heeft het volk geroepen: "Kruisigen!" En toen had de Romeinse heerser Pilatus zoiets van, okey jullie je zin, doen we.
pi_55947147
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 11:58 schreef LLCoolC het volgende:
Ik hoor vaak van die en die dat de Joden Jezus hebben vermoord, maar in Passion of The Christ zie je toch echt dat het de Romeinen zijn. Nu ben ik een beetje confused. Wat ik ook niet snap als de Romeinen Jezus hebben vermoord, hoe kan het dan zo zijn dat het centrum van het Christendom in Rome ligt?
De Romeinen hebben Jezus pas vermoord na stevig aandringen van de joden.

Mattheus
27
1 De volgende ochtend vroeg namen alle hogepriesters met de oudsten van het volk het besluit Jezus ter dood te brengen. 2 Nadat ze hem geboeid hadden, leidden ze hem weg en leverden hem over aan Pilatus, de prefect.

15 Nu had de prefect de gewoonte om op elk pesachfeest één gevangene vrij te laten, en die door het volk te laten kiezen. 16 Er zat toen een beruchte gevangene vast, die Jezus Barabbas genoemd werd. 17 En dus vroeg Pilatus hun, toen ze daar waren samengestroomd: ‘Wie wilt u dat ik vrijlaat, Jezus Barabbas of Jezus die de messias wordt genoemd?’ 18 Hij wist namelijk dat ze hem uit afgunst hadden uitgeleverd. 19 Terwijl hij op de rechterstoel zat, werd hem een boodschap van zijn vrouw gebracht: ‘Laat je niet in met die rechtvaardige! Om hem heb ik namelijk vannacht in een droom veel moeten doorstaan.’ 20 Ondertussen haalden de hogepriesters en de oudsten het volk over: ze moesten om Barabbas vragen, en Jezus laten doden. 21 Weer nam de prefect het woord en hij vroeg opnieuw: ‘Wie van de twee wilt u dat ik vrijlaat?’ ‘Barabbas!’ riepen ze. 22 Pilatus vroeg hun: ‘Wat moet ik dan doen met Jezus die de messias wordt genoemd?’ Allen antwoordden: ‘Aan het kruis met hem!’ 23 Hij vroeg: ‘Wat heeft hij dan misdaan?’ Maar ze schreeuwden alleen maar harder: ‘Aan het kruis met hem!’

En Rome werd het centrum van het christendom nadat een romeinse keizer zich heeft bekeerd tot het christendom. Christenen zijn vleitige bekeerders zeg maar.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 12:05:45 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55947191
Jezus is niet vermoord, hij is geëxecuteerd door de gezaghebbende macht.

De Christelijke sekte ging vrij agressief zieltjes winnen en trok steeds meer aanhangers tot het uitgroeide tot een complete religie, uiteindelijk werd het (met wat pijn en moeite) het staatsgeloof van het Romeinse Rijk en werd het zo door heel Europa verspreid. Het centrum ligt in Rome omdat daar Petrus bisschop was geworden en Petrus was de rots waarop Christus z'n kerk zou bouwen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_55947303
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 12:02 schreef Pool het volgende:
Het was een Romein die Jezus de doodsteek gaf om hem uit zijn lijden te lossen.
Nope, de speer was om te controleren of Jezus ook daadwerkelijk al gestorven was, wat eigenlijk iets te vroeg was (de kruisiging is een zeer uitgedachte marteltechniek die leidt tot een langzame dood welke redelijk 'stuurbaar' is door de belasting op de armen en borstspeieren te vergrootten, waarna het slachtoffer uiteindelijk sterft aan verstikking doordat hij geen adem meer kan halen na te zijn uitgeput).

Eigenlijk moet je vaststellen dat het God zelf was die Jezus liet sterven, Na zijn uitroep 'Mijn God,w aarom heeft U mij verlaten?" (die door sommigen wordt vertaald als 'mijn Goden, waarom heeft u mij verraden, afhankelijk of hij armeens of hebreeuws sprak, in het hebreeuws is de term een bekende strofe uit een psalm, maar als het aramees is, is de vertaling 'verraden' veel logischer en klopt beter, natuurlijk sprak jezus zelf eigenlijk aramees)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_55947518
Jezus werd welk flink gemarteld (understatement) door de Romeinen voor hij gekruisigd werd.
pi_55947626
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 12:18 schreef LLCoolC het volgende:
Jezus werd welk flink gemarteld (understatement) door de Romeinen voor hij gekruisigd werd.
Je vraag is?
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 12:34:01 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55947892
quote:
Jezus werd veroordeeld voor godslastering en opruiïng van het volk, door Pilatus onschuldig bevonden maar onder druk van de joodse priesters alsnog veroordeeld.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  vrijdag 11 januari 2008 @ 12:37:17 #10
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_55947974
quote:
volgens mij om erachter te komen of hij inderdaad de koning der joden zou zijn, en zodoende voor de romeinen lastig kon worden. Dit werd niet bewezen, en daarom mochten de joden beslissen wat met hem zou gebeuren
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_55948156
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 12:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jezus werd veroordeeld voor godslastering en opruiïng van het volk, door Pilatus onschuldig bevonden maar onder druk van de joodse priesters alsnog veroordeeld.
nuja, hij wilde hem terugverwijzen naar het Joodse gerechtshof dat zulke aanklachten mocht afhandelen... enkel geen doodsvonnissen mocht toewijzen...

De marteling was juist een poging de Priesters tevreden te stellen, aangezien Pilatus er geen reden zag een doosvonnis uit te spreken...
ondanks meerdere pogingen en zelfs de poging door een uiterst wrede behandeling medelijden op te wekken, bleek het toch dat de ophitste massa niet anders tevreden was dan met een doodsvonnis, wat de politicus Pilatus ook uiteindelijk deed (uit opportunisme en hij weinig zin had zn principes te stellen voor het 'tevredenhouden van het volk'), waarbij Pilatus wel zeer bewust uitsprak zich niet schuldig te voelen als 'rechter' en zelf zn handen af te trekken van het oordeel (zij handen in onschuld te wassen)

Dat is natuurlijk een hele mooie analyse over het gebrek aan principes bij machtigen en de zwakheid van (wereldlijke) rechtspraak die door politiek (en religieuze volkshetzerij) beinvloed kan worden ...

Het is volgens mij ook niet juist om bij dat verhaal te kijken naar de 'schuld' van één specifieke groep ... de 'schuldvraag' ligt juist gedurende het hele passie-verhaal enorm open; Of het nu Judas is (die dacht uiteindelijk ook 'goed' te doen, en dat het van hem verlangd werd), De leerlingen die in slaap vielen in de Tuin van Bethsemane, Petrus die uiteindelijk zijn Heer verraadde...
vrijwel iedereen zijn principes (zelfs de vraag is of Jezus er niet verdomd na aan komt, hij weigerde namelijk uit te spreken dat hij 'de zoon van God was', was dat mogelijk ook geen verraad aan zijn Vader?)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_55949983
Mensen die geloven dat Jezus daadwerkelijk bestaan heeft
pi_55950181
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 13:51 schreef Borkydude het volgende:
Nuja, of je gelooft in de religieuze waarden van het christendom is een persoonlijek zaak...

maar het is zeer waarschijnlijk dat Jezus van Nazareth ook een wekelijk historische figuur gewest is en de evangelieen op historische gebeurtenissen gebaseerd is (maar wel sterk onderhevig is aan 'redactie' achteraf; romantiseringen of het weglaten van bepaalde 'onwenselijke' verhalen; ofwel door de evangelisten en vroege prediekers zelf, danwel door de Overheid op het moment dat het christendom zich langzaam opwerkte tot 'officiele staatsgodsdienst'; het concilie van Nicea is daarvan een belangrijk punt, ingezet door een heidense keizer die geen bekenend christen was, maar die wel het christendom inschatte als machtsmiddel en daarvoor een 'officiele doctrine' nodig had )
pi_55950208
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 13:59 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nuja, of je gelooft in de religieuze waarden van het christendom is een persoonlijek zaak...

maar het is zeer waarschijnlijk dat Jezus van Nazareth ook een wekelijk historische figuur gewest is en de evangelieen op historische gebeurtenissen gebaseerd is (maar wel sterk onderhevig is aan 'redactie' achteraf; romantiseringen of het weglaten van bepaalde 'onwenselijke' verhalen; ofwel door de evangelisten en vroege prediekers zelf, danwel door de Overheid op het moment dat het christendom zich langzaam opwerkte tot 'officiele staatsgodsdienst'; het concilie van Nicea is daarvan een belangrijk punt, ingezet door een heidense keizer die geen bekenend christen was, maar die wel het christendom inschatte als machtsmiddel en daarvoor een 'officiele doctrine' nodig had )
Je hebt gelijk.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 14:00:53 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55950215
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 13:51 schreef Borkydude het volgende:
Heb jij bewijs dat Yoshua bin Yosef niet bestaan heeft?
Ongeacht latere mythische status van wonderdoener
pi_55950267
Het was een soort reli-idols en hij ging er in 1 van de voorrondes al uit.

En: sowieso geldt natuurlijk bij zweverige/religieuze onderwerpen: Mel Gibson weet het toch altijd beter
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig zonder haar
  vrijdag 11 januari 2008 @ 14:18:29 #17
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55950661
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 11:58 schreef LLCoolC het volgende:
De Romeinen hebben Jezus veroordeeld tot de dood aan het kruis. Dit was een typisch Romeinse straf, het verhaal gaat dat de Joden, de heersende praefectus (de Gouverneur) Pontius Pilatus, overhaalde om Jesus te veroordelen en dat het dus de schuld is van de Joden, is hoogstwaarschijnlijk onzin, want ten eerste Joden hadden helemaal niks over ter doodstellingen te vertellen en Pilatus was ook niet de man er naar om te luisteren naar iemand anders dan zichzelf of andere Romeinse burgers. (En een Romeinse burger was je niet zo maar, daar hoorden maar verdomt weinig Joden bij.) Daarbij was Pilatus niet de meest lieve heerser van Judea ooit, hij was behoorlijk hard en zag de Joden ook als inferieur...dat is niet iemand die luistert naar de mensen die hijzelf onderdrukt.

De reden waarom Rome het centrum van het Christendom is geworden, komt omdat de romeinse keizer Theodosius het Christendom tot staatsgeloof maakte rond het jaar 390. Vanaf dat moment is Rome het centrum van het Christendom. Na de val van de Romeinen, kwam het Heilige Roomse rijk op, waarbij de Paus in Rome erg veel macht had. De koningen van het Heilig Roomse rijk waren vooral Germanen dacht ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Semisane op 11-01-2008 14:30:32 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 11 januari 2008 @ 14:25:01 #18
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55950844
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 12:02 schreef Pool het volgende:
Het was een Romein die Jezus de doodsteek gaf om hem uit zijn lijden te lossen. Maar de Romeinen hadden aan het joodse volk gevraagd: "Wat doen we met deze dude?". En toen heeft het volk geroepen: "Kruisigen!" En toen had de Romeinse heerser Pilatus zoiets van, okey jullie je zin, doen we.
Tja zo gaat het verhaal, maar geschiedkundig is dit erg onwaarschijnlijk, omdat de Joden verder geen macht hadden op dat moment en de Gouverneur Pilatus (Hij was niet de Romeinse heerser, dat was op dat moment Tiberius, als we er van uit gaan dat Jesus zo rond het jaar 30/36 werd gekruizigd. (Na het jaar 37 was Caligula keizer.)) liet zich echt niets vertellen door de Joden.

Maar goed idd de bijbel geeft aan de Joden de dood van Jesus van Nazareth eiste.

Hoogst waarschijnlijk is de schuld de schoenen van de Joden in geschoven, omdat in het vroege Christendom het niet handig was om de meest machtige rijk in het gebied waar de Christenen zich ophielden tegen het harnas te jagen. Dat rijk was dus het Romeinse rijk.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_55951354
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 14:18 schreef Semisane het volgende:

De reden waarom Rome het centrum van het Christendom is geworden, komt omdat de romeinse keizer Theodosius het Christendom tot staatsgeloof maakte rond het jaar 390. Vanaf dat moment is Rome het centrum van het Christendom. Na de val van de Romeinen, kwam het Heilige Roomse rijk op, waarbij de Paus in Rome erg veel macht had. De koningen van het Heilig Roomse rijk waren vooral Germanen dacht ik.
Theodosius I. was toendertijd nog geen romeinse keizer maar was keizer van het oostromeinse rijk en zetelde te Constantinopel... door middel van de steun van de christenen wist hij wel als laatste romeinse keizer het gehele romeinse rijk te vereniging voor een laatste maal, maar dus ook doordat hij een bondgenootschap sloot met de zeer machtige christenen...

Hiertoe verklaarde hij het de bepalingen van het Concilie van Nicae tot 'enig ware en toegestane Godsdienst binnen het rijk'...
waarbij men zich vooral baseerde op dé vaststelling van de betekenis van het christendom in de eerste Clementinische Brief of Brief aande Korinthiers die de opvolger van Petrus als Bisschop van Rome geschreven had om vast te leggen aan welke waardes zij voldeden. De aanhef van de brief begint met 'De kerk van God die zetelt te Rome aan de Kerk te Korinthe' ...
Die brief zelf is waarschijnlijk een van de oudste originele teksten en ouder dan de meeste Evangelien (allhoewel bepaalde apocriefen mogelijk nog ouder zijn)

Hieruit haalde men de speciale betekenis van Rome als 'zetel van de kerk en dit werd ook te Nicaea nog eens bevestigd en daarom noemt men die vorm van christendom 'rooms-katholicisme' , waarbij het oosters-orthodoxisme die christelijke leren zijn die zich onttrokken aan de centrale en deels door de overheid bepaalde doctrine; veelal omdat ze bestonden in het byzantijnse rijk en zich aan de west-romeinse Overheid konden onttrekken
pi_55951576
Gossie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')