Het is een tijdje stil geweest hier.
Ik dacht terug aan dit tiener/pubertopic, omdat we richting zomervakantie gaan en de schoolresultaten voor een hoop leerlingen inmiddels bekend zijn.
De tijd van overgaan, slagen, doubleren en zakken, examens, eindsprintjes, laatste loodjes, rapportbesprekingen, beslissingen over vervolgopleidingen, gestresste leerlingen en evt. ouders, teleurstellingen en feesten.
Vandaag raakte me daarom het berichtje van dat meiske wat van het balkon afkukelde en overleed, ergens aan een Spaanse Costa....net geslaagd en op vakantie, met een dramatisch einde.
(triestig ook van sensatiekrant De Telegraaf om er een etiketje op te plakken van "balkonspringen" zonder het eerst te toetsen) Evengoed, mijn beide dochters gesproken, de jongste is nog in twijfel, ze kan het wel, maar is wat laconiek en staat daarom op het randje: zitten blijven, of overgaan naar de derde

, haar paar jaar oudere zus meldde mij net dat ze is geslaagd voor het VMBO
Nu vroeg ik haar wat ze hierna wilde gaan doen, mbo of toch terug naar havo/vwo (wat ze qua iq prima aankan), maar we werden onderbroken, dus daar spreken we dan op een ander moment over.
Beiden hebben, na de brugklas met glans en verve te hebben afgerond, in de volgende jaren een te laconieke houding aangenomen, zoals werkstukken te laat maken en inleveren, te laat gaan leren voor een toets, verslappen met hun huiswerk e.d. M'n oudste zakte daardoor terug van havo/vwo naar vmbo en mijn jongste nu op dit punt van doubleren of overgaan (fingers crossed)... het puberen speelt een grote rol hierin, maar is nog altijd geen excuus ... Het is/was soms ook zo verrekte moeilijk om ze te motiveren, ondanks dat ik hen allebei een grandioos aanbod heb gedaan (hebben we de omkoopmethode weer

) Ze willen gewoon hún eigen dingen doen en zijn eigenwijs als het school aangaat...
Het is ook niet gemakkelijk om in deze leeftijd je koppie er helemaal bij te houden, hormonen gieren, fysieke en geestelijke veranderingen vinden plaats, het gedrag verandert, de interesses, enfin, het valt in ieders vertellingen in dit topic wel te lezen.
Pubers ... gatver