abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:45:39 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_55940441
Ik las net wat in het jongerentopic. Leuk om te lezen (ben zelf nl ook ooit jongere geweest ), maar ben nu ouder van een puber van 15......Pfffff, het leven met een 15 jarige valt niet mee! Zijn hier meer ouders met een puber van 15 (of zo ongeveer rond die leeftijd)?
pi_55940487
Mijn vriend heeft 2 dochters van 13 en 16, telt dat ook
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:54:15 #3
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55940608
Hier een moeder een puberdochter van 15.
  † In Memoriam † vrijdag 11 januari 2008 @ 00:55:34 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_55940629
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:54 schreef ayla1 het volgende:
Hier een moeder een puberdochter van 15.
Wat ben je nou? moeder of puberdochter?
pi_55941084
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:45 schreef childintime het volgende:
Ik las net wat in het jongerentopic. Leuk om te lezen (ben zelf nl ook ooit jongere geweest ), maar ben nu ouder van een puber van 15......Pfffff, het leven met een 15 jarige valt niet mee! Zijn hier meer ouders met een puber van 15 (of zo ongeveer rond die leeftijd)?
meld... ...ik vind het allemaal prachtig, mijn dochter is 17 en 15 was heel erg leuk...
  vrijdag 11 januari 2008 @ 08:29:09 #6
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55943062
Eh bloos.

Moeder van.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 08:58:00 #7
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_55943370
Ik ben vader van twee puberdochters, waarvan de oudste het heftigste pubert.
Aangezien mijn refentiekader van de mannelijke slag is, is mijn inlevingsvermogen niet echt groot en sta ik er dus vaak tegen aan te kijken dat ik geen idee heb van wat er in de koppies omgaat..
Mede het hormonale gebeuren is me vreemd (referentiekader: vrouwen tijdnes de menstruatieperiode ).
Enfin, dan reageer ik dus pragmatisch en heb het dan natuurlijk ook weer helemaal gedaan: " Je begrijpt me niet, papa".
" Ehm, dat is omgekeerd ook zo, dochterlief."

Pfff kunnen we ze tijdens de puberteit niet in een kostschol proppen?

Neej liever niet, want ik zou ze erg missen.
Alea jacta est
  zondag 13 januari 2008 @ 00:05:55 #8
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_55986951
Haahaha!! Aangezien ik aan het omgekeerde van de pubertijd bezig ben, begrijp ik precies wat er in mijn dochter omgaat! Maar dat zorgt dus juist voor heel veel botsingen.....Eigenlijk is zij best nog wel "braaf", als ik zie hoe ik toen was en tot mijn 25e geweest ben, hou ik mijn hart vast in de hoop dat zij het anders doet

Maar soms heb ik weleens zo'n gevoel van "gaat het ooit over, wordt het ooit beter"......En al weet ik dat dat zo is; de weg er naar toe is soms erg lang......
pi_55991527
ik geef les aan pubers....telt dat ook ???
  zondag 13 januari 2008 @ 07:59:20 #10
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55991632
Soms hè, heel soms. Vraag ik me af of je ook van je puber zou kunnen scheiden.
pi_55991922
ayla, dat zou je niet willen, net zoals cul_non_kul al zegt. We kunnen soms niet mét elkaar maar willen ook niet zonder elkaar

*meld*
Dochter van 16, zoon van bijna 14
Dochter's pubergedrag valt erg mee, de jongste gaat er net volop in. Hij gaat het gemiddelde hier in huis weer rechtzetten vrees ik

Wat ik érg mooi vind is de reclame voor een beleggingsproduct van Fortis: "Als je prinsesje thuis komt met door haar schattige lipje een piercing... (lang rampenverhaal) ... en ú denkt het is maar een fase ... " Alleen duren die fases soms zo lang
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  zondag 13 januari 2008 @ 09:44:18 #12
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55992165
Daarom zei ik ook soms, heel soms.

Momenteel is het weer even rustig maar je hebt van die dagen, GRRRRRRRRRRR

Gelukkig weet ik ook dat het een fase is, onze oudste dochter is al 29.
  maandag 14 januari 2008 @ 01:07:53 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56014512
Die piercing zou ik nog het minst erge vinden.... "Gelukkig" ben ik alleenstaande ouder, dus gaat ze nog weleens een weekend naar haar vader. Dat zijn mijn "bijtankweekenden"

En Stout, een hele klas?! OMG, dat zou ik geen week volhouden!

Het kan soms ook erg gezellig zijn en dan vraag ik me dus weleens af wat er nou gisteren of eergisteren ofzo verkeerd ging dat dochterlief zich ineens ontpopte tot heks en zowat overging tot spontane zelfontbranding. Op de momenten dat het allemaal zo relaxed en ontspannen gaat, zie ik weer even dat lieve kind wat ze altijd was voor de hormoonstorm begon.
pi_56016054
NIet een klas maar 6....varierend van 14 tot 18 jaar... Met allerlei problemen.
pi_56016059
Volgens mij wordt lang niet iedere jongere een puber. Ik heb mij in ieder geval nooit kunnen verplaatsen in de beschrijvingen die ik lees over pubers.
  maandag 14 januari 2008 @ 11:08:08 #16
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56019067
quote:
Op zondag 13 januari 2008 07:18 schreef Stout het volgende:
ik geef les aan pubers....telt dat ook ???
Het leert ze je wel goed kennen, je bent dan immers niet alleen educatief bezig, maar ook opvoedkundig.
Alea jacta est
  maandag 14 januari 2008 @ 11:10:14 #17
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56019123
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:07 schreef anne_Chris het volgende:
ayla, dat zou je niet willen, net zoals cul_non_kul al zegt. We kunnen soms niet mét elkaar maar willen ook niet zonder elkaar

*meld*
Dochter van 16, zoon van bijna 14
Dochter's pubergedrag valt erg mee, de jongste gaat er net volop in. Hij gaat het gemiddelde hier in huis weer rechtzetten vrees ik

Wat ik érg mooi vind is de reclame voor een beleggingsproduct van Fortis: "Als je prinsesje thuis komt met door haar schattige lipje een piercing... (lang rampenverhaal) ... en ú denkt het is maar een fase ... " Alleen duren die fases soms zo lang
De piercing .... zucht ... ach ja, het is niet mijn kin/lip/navel ...ik heb het ten lange leste toegestaan, maar dat kwam mede doordat moeders haar instemming al had gegeven (co-ouderschap)... sja wat kan je dan nog als vader, behalve te accepteren dat kleine kinderen groot worden ...

Overigens over fases gesproken, ook wij volwassenen zijn onderhevig aan fases, die soms lang duren, een goede spiegel ervan kan zijn je relatie, je werk etc. ongemerkt beinvloeden wij daarmee ook de puber.
Los van het puberen, spiegelen die etterbakken ons ook nog wel eens...
En wij volwassenen willen er wel eens een handkje van hebben om te projecteren, waar de puber ook niet bepaald op zat te wachten.
Al met al blijft het een lastig "spel"tussen ouder en puber

[ Bericht 8% gewijzigd door cul_non_kul op 14-01-2008 12:46:49 ]
Alea jacta est
  dinsdag 15 januari 2008 @ 10:55:02 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56043633
Soms lijkt het wel alsof ze van een andere planeet komen.... Ik:"Wil je alsjeblieft je rommel opruimen als je iets hebt zitten snoepen of drinken"...Zij:" Ik heb er geen last van hoor, zeur niet zo"..... Grrrr, nee, jij hebt er geen last van, wat zou je er dan van vinden als ik vanaf nu alle lege glazen, bekers, snoeppapiertjes en alles wat je achter je laat slingeren op je kamer gooi...?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 12:06:21 #19
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56045148
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:55 schreef childintime het volgende:
Soms lijkt het wel alsof ze van een andere planeet komen.... Ik:"Wil je alsjeblieft je rommel opruimen als je iets hebt zitten snoepen of drinken"...Zij:" Ik heb er geen last van hoor, zeur niet zo"..... Grrrr, nee, jij hebt er geen last van, wat zou je er dan van vinden als ik vanaf nu alle lege glazen, bekers, snoeppapiertjes en alles wat je achter je laat slingeren op je kamer gooi...?
Hahaha, ja idd ... erg herkenbaar...
Net zoals niet snoepen en eten op de kamer ... stiekum toch doen en ik daarna de bedorven resten moeten opruimen...pfff ik leg ze de volgende keer gewoon in hun bed... "hun probleem, ze moeten dan ook maar niet zeuren"

Alea jacta est
pi_56046348
Of als ze de "varkensstal" die zij liefkozend slaapkamer noemen, moeten opruimen. Is hier altijd hetzelfde gezeur. "Mam, wat maak je er druk om, is jouw kamer toch niet?" Nee fijn, maar wel in mijn huis!
this bitch bites
  dinsdag 15 januari 2008 @ 19:23:02 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56055105
Die kamer ja.....Pffff 1 doffe ellende. Ik heb nu de afspraak dat er niemand op de kamer op visite mag als het zo'n zwijnenstal is en dat werkt hier wel!

Vanavond vroeg ik of Lief even de vaatwasser wilde vullen. Ze keek me aan alsof ik gek was geworden. Ze zei tegen me dat ze dat echt niet ging doen, want dat vond ze wel zo vies! Ik vroeg toen aan haar of ik even een betoog moest gaan houden van wat ik nou echt vies vond en onder veel binnensmonds gemopper ging ze toen toch maar de vaatwasser vullen, hihihi.......
  dinsdag 15 januari 2008 @ 19:37:36 #22
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56055540
Mijn oudste dochter heeft soms nog wel een goede bui en neemt de stofzuiger ter hand nadat ze de boel aan kant heeft gemaakt.
Maar dan....haar prullenmand, met zooi die ze gewoon voller en voller laat worden, totdat ik het uiteindelijk maar weggooi.
En de top is natuurlijk het "ik-laat-alles-overal-slingeren" gedrag
Alea jacta est
  dinsdag 15 januari 2008 @ 21:50:09 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56058966
Ja, dat is iets waar ik mij ook enorm aan erger. Dan kom ik uit m'n werk, ben het best wel zat en dan kan ik eerst de rotzooi van mevrouw op gaan lopen ruimen. En overal de lichten laten branden; ook al zit ze hier beneden, boven brandt ook overal licht. 86 Keer doe ik het uit, draai me om en het brandt weer. Vanavond kwam haar vriendje. Toen hij kwam zat zij boven met de laptop. Samen gingen ze hier beneden zitten, achter de pc. Dus ik op een gegeven moment naar boven om de laptop te halen. Beneden in de gang, boven op de gang, op d'r kamer (105 watt, halogeen) en de kerstlichtjes die ze nog steeds om haar raam heeft, alles brandde. De laptop stond gewoon nog aan en ook de radio.

Ik heb haar weleens gevraagd waarom ze nou nooit vergeet om alles aan te doen als ze een ruimte in komt. Ik begrijp het gewoon niet, als je een ruimte verlaat is het toch logisch om iig de lichten uit te doen??
pi_56059219
Ik hoor hier gewoon mijn ouders, over mij in de puberteit.

Het gaat ècht weer over hoor, ik ruimde nooit wat op, liet alle lichten branden, vond het een wereld van oneerlijkheid als ik èn de vaatwasser moest inpakken èn de hond uit moest laten, vond mijn ouders de grootste zeurkousen die er bestonden, die helemaal niet begrepen waar het in het leven nou eigenlijk om draaide (mij) en wie het zo zwaar had (ik).

Nu zeur ik tegen mijn vriend dat hij het licht in huis eens uit moet doen als hij slapen gaat, kan ik niet meer werken in een onopgeruimde kamer en pak ik de vaatwasser in, ook weer uit, en maak zelfs de kattebak schoon.

Ik geef les aan pubers, en feit is dat in die koppies hun wereld om hun draait. Zij staan in het middelpunt. Als zij struikelen dan lacht de hele wereld ze uit, als hun haar niet goed zit dan vind werkelijk ie-de-reen ze lelijk en kunnen ze zo echt niet naar school hoor. En dat is ook normaal op die leeftijd. Wat ik geleerd heb is dat je ze maar een beetje moet laten gaan. Je niet te druk maken, het wordt namelijk toch niet beter als je er bovenop zit, en uiteindelijk gaat het vanzelf weer over en worden het stuk voor stuk leuke, normale, lampen-uitdoende en kamers-opruimende mensen.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 22:03:27 #25
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56059304
Hahaha....idd....als het vriendje er is gaat-ie voor alles en is de ruimte ineens de hunne ...
Wat voor ons logica is, is voor pubers schijnbaar een onbeduidend iets, wat, op het moment dat je er wat van zegt, afgedaan wordt als gezeur, of beantwoord wordt met een verongelijkt gezicht...
Een soort omgekeerde relativering
Alea jacta est
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')