abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55890145
Ik ben pas verhuisd en mijn nieuwe woning heeft een convectorput met daarin een radiator en aangezien ik daar nog nooit mee van doen heb gehad (convector put) had ik wat vraagjes daarover:

Als ik mijn hand boven de radiator in de convector put houdt voelt dat niet zo warm als boven een normale radiator, op zich is dat niet verwonderlijk want als ik kijk naar de constructie is het gewoon 1 aanvoer buis en 1 afvoerbuis en een zooitje "vinnetjes" erboven. Dus ik kan me voorstellen dat dit niet zo warm wordt als een normale radiator.

Maar toch heb ik het gevoel dat het wel iets warmer zou mogen worden.

Ik heb al gekeken maar ik kan geen radiator kraan in de convector put ontdekken. Hij "staat" dus volgens mij altijd aan..
dus daar kan het niet aan liggen. Wat ik wel merk is dat ik wat knalletjes (schelle pengetjes ) hoor als de verwarming aan schiet. Zou het kunnen zijn dat er misschien lucht in de radiator in de convector put zit? en dat dit ervoor zorgt dat hij niet warmer wordt?

Zo ja wat is de procedure om die lucht eruit te krijgen?
Hoog (zolder) beginnen met ontluchten en dan langzaam alle radiatoren aflopen tot je beneden bent en dan als laatste de laagst geplaatste ontluchting doen (die van de convector put?) of andersom (van laag naar hoog werken)

Of is er misschien wat anders wat ik kan checken? (ik heb de ketel al op de juiste "stand" gezet, m.a.w. Winterstand en dan niveautje 6 (van de 8) dan wordt het water 75 grdn (vind ik trouwens al vrij warm) conform de handleiding.)
  woensdag 9 januari 2008 @ 08:23:31 #2
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_55890463
paar liter benzine erin, en aansteken

zorgt ook nog voor mooie sfeerverlichting
pi_55891273
Ontluchten helpt tegen het tikken, werk van laag naar hoog, lucht is immers lichter dan water en stijgt dus naar de hoogste radiator. Op je cv ketel zit waarschijnlijk ook nog een ontluchtingskraantje, vergeet die niet. Ook moet je je cv systeem vermoedelijk weer bijvullen na het ontluchten, druk moet ca. 1,5 tot 2 bar zijn.

Op deze site staat het nog een keer uitgelegd
http://www.woonwebsite.nl/ideepagina/ideeen_popup.php?id=186

Een convector put geeft volgens mij over het algemeen minder warmte dan een radiator, het oppervlak is (veel) kleiner.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55892252
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:34 schreef DroogDok het volgende:
Een convector put geeft volgens mij over het algemeen minder warmte dan een radiator, het oppervlak is (veel) kleiner.
Dat is niet zomaar waar. Convectoren hebben juist een zeer groot oppervlak voor warmteafgifte door de vele dunne platen. Een beetje convectorput levert rustig 2 a 3 duizend watt vermogen.

Check even of de convector aan de raamkant zit voor optimale afgifte. De lucht stroomt dan vanuit de woonkamer de put in en wordt dan verwarmd omhoog gestuwd aan de raamkant. Midden in de put moet een scheidingswand zitten om de luchtstromen gescheiden te houden.

Zie bijv hier: http://www.verwarmingswinkel.nl/convectorputten.htm
pi_55892656
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:32 schreef jps2 het volgende:
[..]
Check even of de convector aan de raamkant zit voor optimale afgifte. De lucht stroomt dan vanuit de woonkamer de put in en wordt dan verwarmd omhoog gestuwd aan de raamkant. Midden in de put moet een scheidingswand zitten om de luchtstromen gescheiden te houden.
Hij zit niet aan 1 kant... hij staat precies in het midden van de put en heeft 2 scheidingswanden.
  woensdag 9 januari 2008 @ 11:36:06 #6
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_55893709
Als de radiator erg stoffig is wordt de warmte afgifte ook minder geloof ik..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_55902862
Oh wat voel ik me een dweep...
Bij nadere inspectie bleek de aftands oude honywell thermostaat een 3-tal standen te hebben.
- normaal
- tijdklok
- nacht..

Hij stond op nacht waardoor de cv ketel slecht kort en hevig aanschoot. Hierdoor werden de normale radiators wel heet en de omgevingstemperatuur was ook nog "agreabele" maar de enorme convector natuurlijk niet...
Nu staat hij op normaal en alles warmt weer lekker snel en goed heet op...

Ga van het weekend nog wel ontluchten..
pi_55907043
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:53 schreef tinny het volgende:

[..]

Hij zit niet aan 1 kant... hij staat precies in het midden van de put en heeft 2 scheidingswanden.
Ok, dat kan ook maar komt minder voor. Kan de lucht goed doorstromen? Belangrijk is de put ook goed schoon te houden.
pi_55911804
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 20:41 schreef jps2 het volgende:

[..]

Ok, dat kan ook maar komt minder voor. Kan de lucht goed doorstromen? Belangrijk is de put ook goed schoon te houden.
Er zijn 3 plaatsingsmanieren:
1) aan raamzijde
2) in het midden
3) aan gebruikerszijde

1) het meest toegepast in woonhuizen
Vooral voor goed geisoleerde huizen geschikt
koudeval komt vanuit de woonkamer over de vloer en stroomt zo de put in en word door de convector opgewarmd om langs het raam via het plafond terug de ruimte in te gaan.

2) zeer geschikt voor oudere woningen en standard dubbel of enkel glas.
De koude aanvoer vind plaats vanaf raamzijde en vanuit woonzijde via de vloer.
De lucht word door de convector verwarmd en gaat via het raam omhoog, bij het plafond aangekomen gaat deze deels langs het plafond de woonkamer in en deels via het plafond richting het raam om de extra koudeval op te vangen.

3) word normaal gesproken vrijwel niet toegepast in woonhuizen.
De bedoeling hier is gewoon de koudeval van de gevel op te vangen, verwarming van het vertrek vind voornamelijk plaats via overige radiatoren en luchtbehandelingskasten.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een representatieve ruimte, receptie, kantoor, enz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')