quote:
OV-chipkaart blijft in gebruik
DEN HAAG - De kritiek op de ov-chipkaart, die in 2009 de strippenkaart moet vervangen, zwelt aan. Toch blijft de kaart voorlopig gewoon in gebruik.
De klant loopt geen risico's, ondanks de problemen met de beveiliging van de kaart, zo verzekerde dinsdag directeur Pedro Peters van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. In Rotterdam wordt volop proefgedraaid met het vervoersbewijs.
Privacy
De OV-chipkaart ligt steeds meer onder vuur. Maandag bleek dat studenten de chip van de dagkaart hadden gekraakt, dinsdag stelde het College Bescherming Persoonsgevens (CBP) in een onderzoeksrapport dat de kaart zoals die wordt ingezet bij een proef in Amsterdam in strijd is met de wet.
Het CPB heeft in de tweede helft van vorig jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van de kaart in de metro in Amsterdam. Daar bleek uit dat veel te veel persoonsgegevens worden vastgelegd en gebruikt. Volgens CPB-voorzitter Jacob Kohnstamm schrijft de wet voor dat gegevens pas verzameld mogen worden als daar noodzaak toe zou zijn.
Reisgedrag
Ook worden de gegevens, zoals het reisgedrag, bijna zeven jaar lang bewaard en dat is veel langer dan de logica van de wet toelaat. Het zou volgens Kohnstamm veel beter zijn als het reisgedrag van grote groepen mensen wordt gevolgd in plaats van individuen. Het is namelijk wel nuttig om te zien hoeveel en wanneer grote groepen mensen reizen.
Failliet
Het CBP zegt in de rol van handhavende toezichthouder dat het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam het gebruik van de chipkaart moet staken tot het verbeterd is, anders riskeert het GVB boetes. "Die boetes zijn zo hoog dat ze kunnen leiden tot het failliet van het bedrijf", aldus Kohnstamm tijdens de presentatie van het rapport.
Stoppen
Alle openbaarvervoersbedrijven, inclusief de Nederlandse Spoorwegen, zullen tot 2010 geen privégegevens van individuele reizigers verzamelen en gebruiken voor marketingdoeleinden, zo maakten zij dinsdag in een reactie op het CBP-rapport bekend.
"We hebben tot 2010 de tijd om tot overeenstemming te komen met het CBP over het rechtmatig gebruik van de gegevens", stelde commercieel directeur Boukje Bugel van NS Reizigers.
Gekraakt
Ook in Rotterdam zijn problemen met de chipkaart. Maandag werd bekend dat studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de dagkaart hadden gekraakt. Met de gekopieerde kaart kan onbeperkt gratis worden gereisd.
Rover
Woordvoerder Rikus Spithorst van reizigersvereniging Rover zei dinsdag in een reactie dat vervoersbedrijf RET alle apparatuur moet uitzetten waarmee de OV-chipkaart wordt getest.
Volgens Spithorst komt bij de OV-chipkaart "het ene lijk na het andere uit de kast". Hij vindt het zonde om met de proef te stoppen omdat de kaart grote voordelen heeft, maar vindt wel dat eerst alle problemen moeten zijn opgelost.
Toets
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) geeft meldde dinsdag in de Tweede Kamer dat ze alsnog opdracht geeft tot een onafhankelijke toets van het onderzoek naar de beveiliging van de ov-chipkaart.
Trans Links Systeem (TLS), de producent van de chipkaart, heeft onderzoeksbureau TNO ingeschakeld voor een onderzoek naar de werking van de kaart, die een geliefd doelwit van hackers is geworden.
Consumentenbond
Huizinga liet eerst weten dat zij de TNO-bevindingen wilde afwachten. Daarop kwam kritiek vanuit de Tweede Kamer. De Consumentenbond eiste dat Huizinga zelf een onafhankelijk onderzoek zou instellen, in plaats van dit over te laten aan marktpartijen zoals TLS.
Huizinga wil nu echter van de kaartproducent weten of er risico's voor de gebruikers zijn. Als die risico's onverantwoord zijn, wil zij weten hoe TLS die gaat oplossen. "Die antwoorden ga ik onafhankelijk laten toetsen", aldus de staatssecretaris.
Wordt vervolgd.........
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+