abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_55863340
Heeft iemand ervaring met dit type beugel?

Eerst een kleine uitleg:

De zogenaamde Linguale Beugel is een beugel net als de ouderwetse slotjesbeugel maar met het verschil dat deze aan de binnenkant van je tanden wordt bevestigd. Dit heeft niet alleen als voordeel dat je 'm niet ziet maar medisch gezien is hij ook meer verantwoord omdat de binnenkant van je tanden sterker zijn waardoor er een minder kans is op permanent schade door het dragen van je beugel.

Mij persoonlijk gaat het er natuurlijk om dat dat ding niet zichtbaar is. Ik zie mij niet (op m'n 26e) rondlopen met van die slotjes op m'n tanden. Toch vind ik het belangrijk dat de stand van m'n tanden wordt gecorrigeerd.

Maar zoals al eerder vermeldt ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en er hun meningen (resultaten, kosten en dergelijke) erover willen delen.

Link



[ Bericht 4% gewijzigd door Frasier op 08-01-2008 18:17:06 (Link met informatie toegevoegd) ]
X
X
X
pi_55867191
Ehm, ik heb wel ongeveer zoiets. Een draadje, boven en onder, maar die heb ik pas gekregen nadat ik een slotjesbeugel heb gehad.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 10:18:05 #3
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_55867230
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:16 schreef Nuna het volgende:
Ehm, ik heb wel ongeveer zoiets. Een draadje, boven en onder, maar die heb ik pas gekregen nadat ik een slotjesbeugel heb gehad.
Ja ik ook. Wanneer mag die er eigenlijk uit?
And all the things you do with it
pi_55867278
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:18 schreef Houtspeer het volgende:

[..]

Ja ik ook. Wanneer mag die er eigenlijk uit?
In principe nooit...
Heb je er last van? Ik iig niet.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 11:37:18 #5
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_55868923
Nou ja, geen last, maar ik zou het niet erg vinden als die er ooit uit gaat.
Maar waarom zou die daar voor altijd in moeten blijven?
And all the things you do with it
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 8 januari 2008 @ 11:38:09 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_55868947
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:20 schreef OA het volgende:

[..]

In principe nooit...
Heb je er last van? Ik iig niet.
Wou net zeggen dat ding zit al 10 jaar ofzo in m'n ondergebit
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  FOK!fossiel dinsdag 8 januari 2008 @ 14:23:04 #7
1455 Keroppi
kool kikker
pi_55873047
Ja, maar waar jullie het over hebben is een spalk. Die is puur bedoeld om je tanden, nadat ze door een beugel gecorrigeerd zijn, op de juiste plek te houden. Het is niet bedoeld om de stand van je tanden te veranderen.
Chick on a mission
pi_55874025
Ik heb ook al zo'n 10 jaar een spalk, maar heel af en toe heb ik wel een blaar om mijn tong, omdat ik tevaak aan dat draadje heb lopen frutten met mijn tong.
Als je echt blokjes aan de binnenkant hebt, lijkt me dat je vaak blaren op je tong zult hebben door irritatie? Of zijn ze dan netjes afgerond?
pi_55874133
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:18 schreef Houtspeer het volgende:

[..]

Ja ik ook. Wanneer mag die er eigenlijk uit?
Tegen mij werd verteld dat hij er uit mocht wanneer mijn verstandskiezen doorgekomen zijn. Of als ik rond de 22 - 24 was.

Maar dat ding zit me wel best. Heb er geen last van dus laat hem lekker zitten.
pi_55874740
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:37 schreef Houtspeer het volgende:
Nou ja, geen last, maar ik zou het niet erg vinden als die er ooit uit gaat.
Maar waarom zou die daar voor altijd in moeten blijven?
Dat spalkje houdt je tanden strak bij elkaar. De orthodontist zei destijds tegen mij dat hij er na een aardige tijd wel uit mocht, maar dat je dan grote kans had dat je tanden weer wat uit elkaar gingen staan. Ik laat hem lekker zitten iig
Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
pi_55877592
Tot dat draadje een keer voor de helft los laat, op een vrijdagavond, en je op maandag pas weer een afspraak kunt maken voor de vogende dag.
Dan zou je toch willen dattie er helemaal uit ging. Maargoed, ik gok dat het voor altijd blijft zitten, heb er verder ook nooit problemen mee.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een Linguale beugel? Klinkt wel interessant..
pi_55877678
met slotjes bedoel je brackets?
Hoe kan dat aan de binnenkant van je tanden met je tong enzo? :S
pi_55878875
Deze site linkt naar de website van één van de klinieken in Nederland die dit type beugel toepast. Er staat veel uitleg en filmpjes van de resultaten. Het is wel prijzig (denk aan een paar duizend euro). Maar ik persoonlijk vind het 't wel waard .
X
X
X
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:28:45 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_55879137
Kan ook niet bij iedereen. Als je een diepe beet/verticale overbeet hebt is er aan de linguale-/binnen-kant van je boventanden geen ruimte, omdat daar de ondertanden (zeg maar) langs schuiven.
Vraag mij trouwens ook af hoe je zo'n ding schoon moet houden. Een normale beugel is al een crime om schoon te houden.

Zou er nog maar eens goed over nadenken/wachten tot er meer klinische ervaring mee is opgedaan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_55879181
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:20 schreef OA het volgende:

[..]

In principe nooit...
Heb je er last van? Ik iig niet.
Bij mij ging hij deels los na het eten van een wortel.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:59:50 #16
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_55884479
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:02 schreef JonKeL het volgende:

[..]

Tegen mij werd verteld dat hij er uit mocht wanneer mijn verstandskiezen doorgekomen zijn. Of als ik rond de 22 - 24 was.

Maar dat ding zit me wel best. Heb er geen last van dus laat hem lekker zitten.
Ben inmiddels 26 (bijna 27) en heb dat spalkje ook al sinds dat ik van m'n beugel af ben (denk toen ik 13/14 was of zo?). En verstandskiezen krijg ik niet (blijkbaar iets "erfelijks" want zijn meer mensen in mijn familie die geen verstandskiezen hebben). Maar dat spalkje is er bij mij nog niet uit.

Heb het ook eens aan m'n tandarts nagevraagd. Die zei ook dat hij er gewoon in moest blijven zitten en dat die ervoor zorgt dat je tanden min of meer in deze stand blijven. Heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Hoor wel vaak genoeg verhalen van mensen bij wie hij al een paar keer los is gegaan maar dat is mij nog nooit overkomen. Snap ook niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen
pi_55952142
Ik heb een linguale beugel, hij mag er gelukkig binnenkort uit want het is geen pretje. Ten eerste ga je er heel erg door slissen, mensen kunnen je vaak moeilijk verstaan. Dit is trouwens niet bij iedereen zo maar bij mij helaas wel. Ook kan het zijn dat het na een tijdje minder word, maar dat was bij mij niet het geval.

In het begin is het heel erg lastig eten en vooral ook pijnlijk. Alles blijft er achter hangen, waardoor je nog erger gaat slissen!

het voordeel is dan wel weer dat de beugel niet zichtbaar is waardoor je niet hoeft rond te lopen met brackets op je voortanden!
pi_55954268
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:15 schreef _nouseforaname_ het volgende:
Ik heb een linguale beugel, hij mag er gelukkig binnenkort uit want het is geen pretje. Ten eerste ga je er heel erg door slissen, mensen kunnen je vaak moeilijk verstaan. Dit is trouwens niet bij iedereen zo maar bij mij helaas wel. Ook kan het zijn dat het na een tijdje minder word, maar dat was bij mij niet het geval.

In het begin is het heel erg lastig eten en vooral ook pijnlijk. Alles blijft er achter hangen, waardoor je nog erger gaat slissen!

het voordeel is dan wel weer dat de beugel niet zichtbaar is waardoor je niet hoeft rond te lopen met brackets op je voortanden!
Mag ik vragen hoeveel jij er voor kwijt was? En hoelang jij 'm moest dragen?
X
X
X
pi_55965773
de beugel kost 1000 euro, maar je moet ook elke maand zo'n 50 euro betalen aan behandelingskosten.
pi_55965812
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 01:59 schreef _nouseforaname_ het volgende:
de beugel kost 1000 euro, maar je moet ook elke maand zo'n 50 euro betalen aan behandelingskosten.
Zo goedkoop? Welke kliniek?
X
X
X
pi_59434806
Da's wel erg goedkoop ja! Ik heb nu ook een linguaaltje. Alleen toen ik hoorde dat het 2500 euro per boog kostte, bovenop de normale kosten van ongeveer 2000, heb ik besloten alleenboven te doen. Onder heb ik nu witte slotjes. Al met al erg tevreden (ondanks het geslis ;-) maar ook erg blut. Het wordt tijd dat meer klinieken dit gaan doen, dan wordt het vanzelf goedkoper. Trouwens wel al binnen drie maanden rechte tanden, super!

Toch benieuwd waar je het zo goedkoop hebt laten doen. Misschien vond ie dat je een mooi koppie had. Heb ik ook wel, maar ja... ben een mannetje haha

Sterkte ermee nog!

A.
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 01:59 schreef _nouseforaname_ het volgende:
de beugel kost 1000 euro, maar je moet ook elke maand zo'n 50 euro betalen aan behandelingskosten.
pi_59436630
Ik dacht dat ze niet voorkwamen in NL Maar zijn idd vrij prijzig. 5000 tot 8000 USD. Dus zo ong 4000 euro minimaal.
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 01:59 schreef _nouseforaname_ het volgende:
de beugel kost 1000 euro, maar je moet ook elke maand zo'n 50 euro betalen aan behandelingskosten.
Dit is meer de prijs van een normale slotjes beugel wtf
  maandag 16 juni 2008 @ 17:16:50 #23
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_59436804
Ik ben laatst bij een orthodontist geweest maar bij mij kon een linguale beugel niet. Het is afhankelijk van de stand van je tanden en waar ze heen moeten of het mogelijk is.

Dus eerst maar even een orienterend consult doen bij een ortho en dan weet je pas welke opties je hebt.
pi_59439935
Ik ga toch maar voor de Invisalign. Binnenkort een consult, ben benieuwd of ik in aanmerking kom.
X
X
X
pi_59440987
Invisalign is zeer beperkt.
pi_59444590
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:26 schreef Nesle het volgende:

[..]

Dat spalkje houdt je tanden strak bij elkaar. De orthodontist zei destijds tegen mij dat hij er na een aardige tijd wel uit mocht, maar dat je dan grote kans had dat je tanden weer wat uit elkaar gingen staan. Ik laat hem lekker zitten iig
De ware reden: een beugel zorgt ervoor dat de stand van je tanden verandert. Echter, de wortels van je tanden draaien niet mee. Haal je de spalk eruit, dan gaan de scheve tandwortels hun zin weer doordrijven waardoor je tanden dus langzaam aan terug gaan staan in de oude stand. Na een aantal jaren ben je dan dus weer terug bij af en heeft die hele beugelperiode uberhaupt geen zin.

Kortom, die spalkjes heb je levenslang.

Van deze beugel heb ik echter nog nooit gehoord, gelijk eens informeren (puur uit interesse, mn tanden zijn al recht tegenwoordig), lijkt me alleen gruwelijk pijnlijk aan je tong. Bij mn gewone beugen lagen mijn wangen en lippen steeds open aan de binnenkant, dit lijkt me echt funest voor je tong!
I had a signature once. It was awful.
pi_59444712
Een vriend van mij heeft ipv dat spalkje Invisalign als nachtbeugel levenslang.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')