abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55855392
Ik neem aan dat er meer mensen hier zijn die een der komende weken hun practicum scheikunde - beter bekend als 'plankje' - moeten doen? Stuk of 7 stoffen aantonen dus. We krijgen allemaal stoffen die we nog niet gehad hebben met de oefenplankjes (wij in ieder geval) dus misschien kunnen we hier allemaal wat tips posten? TS begint en zal later ook terugkomen met meer tips:

Alles met -jodide wordt knalgeel met lood-zouten. Makkelijkst aan te tonen stofjes zijn dat naar mijn mening.

Chromaten zijn gekleurd, zie ook je BINAS voor de kleuren van oplossingen.

Metalen zul je vaak kunnen zien en heb je er meerdere, dan zal je ze moeten aantonen met redox of door ze in een vlammetje te gooien. Magnesium fikt superfel wit, IJzer gaf geloof ik net andere vonkjes dan Zink maar dat zal je op ervaring moeten zien..

Jullie nog tips verder?
pi_55856118
Ik moest gewoon alles van buiten leren en alles weten door middel van practica. Wij hadden geen plankjes.... Zelfs niet op de basisschool om te leren lezen BINAS is wel relaxt Maar ik kan je dus niet verder helpen ermee helaas.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_55859695
Zitten er echt geen 6V NT-ers op Fok! ?!
pi_55894038
Hier een 6V Sk12-er, maar ik heb echt niks met plankjes gehad hoor.. Wij moesten voor Sk1 het fosforzuurgehalte in Coca Cola bepalen, en voor Sk12 het kopergehalte in een 10 eurocent-munstuk.
pi_55901506
Hier ook V6 NT, maar ik hoef helemaal geen proefje te doen dit jaar
pi_55910274
Ik heb ook N&T maar heb nooit zo'n practicum hoeven te doen. Als praktische opdracht moesten wij dit jaar allerlei proefjes doen met een spectrofotometer. Best interessant.

Lijkt mij dat je bij verschillende stoffen aantonen vooral moet letten op de neerslagreacties. Kan je zo zien welke stoffen er aanwezig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop