08 jan 2008, 03:00 - IZMIR - 'Collectieve off-day, afdroogpartij, door de bodem gezakt, scherven rapen...' Peter Blangé draaide er niet omheen na de 0-3 nederlaag die de Nederlandse volleyballers gisteren leden tegen Italië. Slechter kon het olympisch kwalificatietoernooi (OKT) in Izmir niet beginnen, maar de bondscoach sloot af met een positieve noot: "We staan met de rug tegen de muur, maar hebben alles nog in eigen hand." Oranje arriveerde zaterdag met koffers vol zelfvertrouwen in de Turkse havenstad.
Een succesvol pré-OKT op Sicilië, gecombineerd met sterke individuele prestaties bij diverse Europese topclubs, leidde ertoe dat Neerlands beste volleyballers weer hardop durfden te dromen van Peking. Het kan niet anders dan dat de mentale tik die Italië gisteren uitdeelde nog wel even zal nadreunen.
Nederland en Italië stonden eind november ook al tegenover elkaar, in de finale van het pre-OKT. Oranje presteerde toen uitstekend en verloor maar nipt in de vijfde set. Gisteren was van dat niveau maar weinig terug te zien. Na een 11-6 voorsprong in de eerste set stortte het team van Blangé in de vrijwel lege sporthal als een kaartenhuis in elkaar, met de derde set als absoluut dieptepunt: 27-29, 18-25 en 10-25.
Treviso-speler Robert Horstink schaamde zich voor die cijfers. De passer/loper, die zichzelf een dikke onvoldoende gaf, sprak van een figura di merda, een Italiaanse uitdrukking die geen nadere uitleg behoeft. "Die laatste set was gewoon schandalig, zulke cijfers zie je nog maar zelden op dit niveau. Echt triest, ik had het gevoel dat ik alleen maar pisballetjes stond te slaan. Dit hakt er flink in zeg..."
Even verderop trok Rob Bontje wat aan zijn shirt. Om maar aan te geven dat hij amper de tijd had om te zweten, zo snel moest hij alweer naar de kleedkamer. "Na het begin van de eerste set hadden we niets meer te vertellen, zijn we volledig overklast", bekende de middenman. "Heel frustrerend om zo de eerste wedstrijd te moeten verliezen."
Tegen het sterk gerenoveerde Italiaanse team (drie basisspelers ontbreken wegens blessures) miste Oranje vooral stabiliteit en een goede servicedruk; juist de twee eigenschappen die Blangé vooraf aanstipte als de belangrijkste ingrediënten voor succes op het OKT. Hij gaf collega-bondscoach Andrea Anastasi nog wel zijn complimenten, maar zocht de fout toch vooral bij zijn eigen team. "Want om goed te spelen, heb je ook een tegenstander nodig die niet zo goed speelt. Opeens was er paniek in het team, kon niemand meer fatsoenlijk een bal naar de ander spelen. Italië heeft aardig gespeeld hoor, maar het zou me verbazen als zij het toernooi hier winnen. Wij hebben geen ace geslagen, dat zegt mij genoeg. Het enige dat we nu kunnen doen, is de scherven bij elkaar rapen en wat lijmwerk verrichten. En het klinkt misschien raar, maar we hebben alles nog in eigen hand."
Na een rustdag volgt morgen de wedstrijd tegen vice-wereldkampioen Polen. Die móet gewonnen worden, evenals het afsluitende pouleduel tegen Spanje donderdag. Alleen dan plaatst Oranje zich voor de halve finales en kan de olympische droom weer nieuw leven worden ingeblazen.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !