abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:10:21 #1
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_55773932
Hallo allemaal,

Iemand in mijn omgeving start binnenkort met EMDR. Omdat ik benieuwd ben, en omdat ik niet goed weet hoe ik die persoon moet benaderen tijdens de therapie, vroeg ik me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben (zelf, of in hun omgeving). Ik vraag me vooral af wat het met iemand doet op de korte termijn. Is het vergelijkbaar met normale cognitieve gedragstherapie?

Meer info over EMDR:
quote:
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende behandelmethode om akelige ervaringen te verwerken. Het is een relatief nieuwe therapie bedoeld voor mensen die klachten houden na het meegemaakt hebben van ingrijpende gebeurtenissen.
quote:
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van traumatische ervaringen. Dit kan zijn een schokkende ervaring, zoals een verkeersongeval of een geweldsmisdrijf. Maar ook voor andere ervaringen die veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van iemands leven zoals pesterijen of krenkingen in de jeugd, die in het hier-en-nu nog steeds invloed hebben kan de methode gebruikt worden. EMDR is een relatief nieuwe therapie. Een eerste versie van EMDR werd in 1989 beschreven door de ontwikkelaarster ervan, de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkelde EMDR zich tot een volwaardige therapeutische methode.
Bron: www.emdr.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door Omnifacer op 04-01-2008 18:00:17 ]
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:24:08 #2
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_55774233
Soort accupunctuur dus...?
pi_55774487
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:24 schreef henkzijlstra het volgende:
Soort accupunctuur dus...?
Nope, je beweegt je ogen en het werkt volgens mij op basis van Rapid Eye Movement zoals ook de verwerking in dromen gebeurd.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:36:53 #4
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_55774522
Ik heb het zelf jaren geleden gedaan, en nee Henkzijlstra het is geen acupunctuur (de accu's laat ik maar even achterwege ) In mijn beleving was ik naar anderen nog steeds mezelf, maar kwam ik wel vrij vlot van mijn psychische klachten (PTSD) af. Ik vond het een erg fijne en snelle methode om grotendeels van mijn klachten kwijt te raken. Ik hoop dat die persoon uit jou omgeving dat ook gaat hebben!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:58:15 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55775034
Ik ken iemand die er mee bezig is. Volgens mij is het effect veel sneller en heftiger dan van cognitieve therapie. Het is erg intensief en de dag van de behandeling en de dag erna heeft ze nodig om de boel te verwerken. Dat heeft ze zelf zo aangegeven. Ik verwacht ook een beetje van jouw kennis dat die ook zelf daarin zal aangeven wat hij/zij van jou verwacht.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:04:03 #6
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_55776449
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:58 schreef Lienekien het volgende:
Ik ken iemand die er mee bezig is. Volgens mij is het effect veel sneller en heftiger dan van cognitieve therapie. Het is erg intensief en de dag van de behandeling en de dag erna heeft ze nodig om de boel te verwerken. Dat heeft ze zelf zo aangegeven. Ik verwacht ook een beetje van jouw kennis dat die ook zelf daarin zal aangeven wat hij/zij van jou verwacht.
Dat verwacht ik zelf eigenlijk niet. Ik ga er zelf eigenlijk van uit dat ze daar de energie niet voor heeft, of iets anders aan haar hoofd heeft. Vandaar dat ik me afvraag hoe ik me moet opstellen. Het beeld dat ze schetst van de dag na de therapie is wel zwartgallig. Ze houdt wel van een beetje drama, maar als ik haar letterlijk neem moet ze de 24 uur na die therapie in volledige apathie op de bank liggen. Herkennen jullie dat?

Denken jullie uberhaupt trouwens dat het mogelijk is om iemand te bereiken tijdens zijn of haar emdr-therapie?
pi_55777856
Hoe gaat het in zijn werk en hoe lang duurt de therapie?
pi_55777907
Geinig, ik heb pasgeleden een artikel over EMDR vs CGT geschreven voor school
Naar EMDR is nog niet heel veel onderzoek gedaan naar de effecten op de lange termijn, maar zoals het er nu naar uitziet zijn EMDR en CGT even effectief. EMDR geeft echter sneller vermindering van klachten dan CGT.
EMDR wordt volgens mij juist als minder belastend gezien als CGT, omdat je niet direct aan je angst/trauma etc. blootgesteld wordt maar via associaties
Ik kan me wel voorstellen dat ze idd de dag erna zo bij moet komen, omdat het letterlijk en figuurlijk je gedachten opnieuw ordent (de R van reprocessing)
pi_55778042
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 19:02 schreef LoudGirl het volgende:
Hoe gaat het in zijn werk en hoe lang duurt de therapie?
Grofgezegd komt het er op neer dat de therapeut de cliënt vraagt om in gedachten terug te keren naar een beangstigende stimulus/ervaring/gebeurtenis terwijl de therapeut de cliënt tegelijkertijd afleidt, meestal met een van zijn/haar handen. Na iedere sessie van handbewegingen is er een korte pauze en bespreken cliënt en therapeut de gedachten die naar boven gekomen zijn. Op de meest opvallende gedachten wordt tijdens de volgende set handbewegingen de focus gelegd en ga zo maar door
Over de precieze werking is men het nog niet eens, maar het schijnt dat door het afwisselend stimuleren van linker- en rechterhersenhelft (door het heen en weer bewegen van de ogen) het natuurlijk verwerkingssysteem in werking gezet wordt en verstand en gevoel geïntegreerd worden.
pi_55778547
Hoe veel sessies zijn er gemiddeld nodig en hoeveel tijd zit er tussen de sessies?
pi_55778729
Ik geloof dat een gemiddelde sessie een uur duurt, maar hoeveel tijd er tussen de sessies zit weet ik eigk niet.
En aantal sessies hangt natuurlijk weer af van je klachten/ernst trauma. Fijne weet ik daar niet van
  vrijdag 4 januari 2008 @ 22:29:33 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55783442
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:04 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Dat verwacht ik zelf eigenlijk niet. Ik ga er zelf eigenlijk van uit dat ze daar de energie niet voor heeft, of iets anders aan haar hoofd heeft. Vandaar dat ik me afvraag hoe ik me moet opstellen. Het beeld dat ze schetst van de dag na de therapie is wel zwartgallig. Ze houdt wel van een beetje drama, maar als ik haar letterlijk neem moet ze de 24 uur na die therapie in volledige apathie op de bank liggen. Herkennen jullie dat?

Denken jullie uberhaupt trouwens dat het mogelijk is om iemand te bereiken tijdens zijn of haar emdr-therapie?
Die apathie weet ik niet, maar ik kan het me wel voorstellen. Daarnaast heeft degene die ik ken juist het advies gekregen om wel contact met de buitenwereld te houden. Ze werkt daarom de andere helft van de week ook gewoon.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55828589
Ik heb verschillende sessies EMDR gekregen, en ik had het de dag erna wel altijd erg lastig; niet dat ik apathisch op de bank lag, maar wel dat ik het moeilijk had met mezelf omdat ik tijdens die EMDR geconfronteerd werd met zaken die ik me liever niet wou herinneren. Maar het heeft me wel geholpen, dus dat is het voornaamste.
Good girls go to heaven, bad girls get everywhere
pi_55912966
Ik heb verschillende EMDR-sessies gehad, alleen ik had teveel onverwerkte dingen, en als ik die met EMDR allemaal zou moeten verwerken, zou het wel heel erg lang duren. EMDR is meer voor 1 ding, en niet voor meerdere problemen. En die sessies die ik heb gehad, hebben ook niet echt heel veel geholpen ofzo. Voor mij werkte groepstherapie bij het Riagg een stuk beter

Ik had trouwens 1 keer per week een sessie van 1,5 uur.
pi_55915679
Ik heb ook EMDR gehad, 3 sessies, en het is allemaal prima verlopen. Ben er dan ook erg over te spreken. Toen ik van EMDR hoorde dacht ik "pfff zweverig zeg", maar dat viel allemaal heel erg mee.
Er kan gewerkt worden met handen die je volgt met je ogen of dat je met een hoofdtelefoon op zit, en dan om en om klikjes in je oor krijgt. Dat hebben ze bij mij gedaan. Dan zit je met je ogen dicht, klinken er klikjes in je oren, en die ga je dan als het ware "volgen" met je ogen.

Wat Sylvana zegt trouwens.. als er maar 1 probleem is, dan is het heel effectief en werkt het goed.
Zijn het meerdere problemen dan is dat wel heel lastig, dan zou je probleem voor probleem er uit moeten halen en dat zou bijna onbegonnen werk zijn.
pi_55917448
Klinkt interessant nog nooit hiervan gehoord, even een tvptje dus.
pi_55921846
Dit was het topic wat ik er toendertijd over geopend heb, daar staan wat meer reacties in

EMDR therapie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')