abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:04:26 #1
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55773825
Meestal reageer ik alleen in WGR, maar dit is een topic waard :-)

Ik heb ongeveer 25 VHS banden liggen van Disney. Aangezien mijn videorecorder op zijn laatste benen loopt wil ik deze overzetten op DVD. Wat blijkt er nou, op het moment dat ik met mijn HDD/DVD recorder op wil nemen krijg ik de melding dat de VHS band beveiligd is met een kopieerbeveiliging.

Heel apart, en niet 123 te omzeilen. Daarvoor moet ik goed mijn best gaan doen (apparatuur bijkopen) en daar pas ik voor. Behalve het feit dat ik volgens de auteurswet recht heb op een thuiskopie die ik mag maken zonder de beveiliging te omzeilen heb ik ook nog eens al auteursrechten betaald voor de films.

Ik ben dus aan het bellen gegaan met Disney, deze verwijzen me door naar Stichting Brein/Buma Stemra en die sturen me terug naar Disney. Kastje en muur verhaal.

Wat is nu wijs om te doen? Ik ben vast niet de enige in Nederland met dit probleem en ik zou het toch graag opgelost zien. Iemand ervaring of tips toevallig?
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:12:20 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55773980
Je kan toch gewoon het tv-signaal opnemen? Alles wat je kan afspelen kan je ook opnemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55773990
Hmmm wel interessant eigenlijk.....
pi_55773995
Het maken van een thuiskopie is legaal.
Dat wil zeggen dat je een kopie mag maken van een origineel werk (zelf gekocht of geleend) voor eigen studie of gebruik.

Het omzeilen van een beveiliging is echter weer niet toegestaan; dit valt onder hacken/cracken en is onrechtmatig.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:14:37 #5
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55774026
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan toch gewoon het tv-signaal opnemen? Alles wat je kan afspelen kan je ook opnemen.
Klopt, maar dan is het signaal echt te treurig voor woorden. En via de SCART opnemen werkt niet.

Overigens net Pioneer gebeld, de producent van mijn DVD/HD recorder en deze zeggen dat zij er niets aan kunnen doen en dat ze niet meewerken aan piraterij. Kreeg ze ook niet aan het verstand dat het daarmee niets te maken heeft, aangezien ik voor eigen gebruik wil kopieeren.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_55774048
Is dit niet die macrovision beveiliging van vroegah?

Kun je niet stiekem uitschakelen op je dvd recorder, dat ie daar niet naar kijkt?
Zal wel weer niet natuurlijk...
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:16:31 #7
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55774067
Kopieerbeveiliging op videobanden, nooit van gehoord en het lijkt me technisch ook niet mogelijk.

Er bestaat natuurlijk wel zoiets als de overschrijfbeveiliging, die moet voorkomen dat je over een gekochte band of over je bruiloftsvideo heen tapet. Misschien dat je hdd-recorder dit onterecht voor een kopieerbeveiliging aanziet? Dit is vrij makkelijk te omzeilen door een plakbandje over het gaatje te plakken.

Heb je het trouwens ook met andere banden of alleen met de Disneys?
pi_55774071
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:16 schreef Frollo het volgende:
Kopieerbeveiliging op videobanden, nooit van gehoord en het lijkt me technisch ook niet mogelijk.

Er bestaat natuurlijk wel zoiets als de overschrijfbeveiliging, die moet voorkomen dat je over een gekochte band of over je bruiloftsvideo heen tapet. Misschien dat je hdd-recorder dit onterecht voor een kopieerbeveiliging aanziet? Dit is vrij makkelijk te omzeilen door een plakbandje over het gaatje te plakken.

Heb je het trouwens ook met andere banden of alleen met de Disneys?
Die bestaat dus wél; MacroVision.
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan toch gewoon het tv-signaal opnemen? Alles wat je kan afspelen kan je ook opnemen.
MacroVision beveiliging op VHS zorgde er voor dat het er op de TV prima uit zag maar dat je videorecorder het signaal niet leuk vond; kopie maken lukt niet.

Er zijn wel doosjes voor die je tussen de scart kan plaatsen en die halen het "stoorsignaal" er af.
Het melden van linkjes naar dit soort "doosjes" zorgt meestal voor een slotje dus geef ik je het advies om er zelf naar te gaan zoeken.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:19:28 #9
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55774123
Kastje ertussen in geen optie, daarmee "kraak" ik de beveiliging en dat is wettelijk gezien verboden.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:20:00 #10
128384 mcwops
gat in je glas
pi_55774137
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:20:59 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55774166
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:14 schreef thaduck het volgende:

[..]

Klopt, maar dan is het signaal echt te treurig voor woorden. En via de SCART opnemen werkt niet.

Overigens net Pioneer gebeld, de producent van mijn DVD/HD recorder en deze zeggen dat zij er niets aan kunnen doen en dat ze niet meewerken aan piraterij. Kreeg ze ook niet aan het verstand dat het daarmee niets te maken heeft, aangezien ik voor eigen gebruik wil kopieeren.
Je zou ook goedkopere spullen kunnen kopen. Ik hoorde klachten over dure DVD spelers die de hele tijd zeuren over regio's en beveiligingen. Ik heb een 50-euro speler van de kijkshop en die speelt gewoon alles af.

Je zou (als het beeld op TV goed is) gewoon een goede opname moeten kunnen maken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:22:22 #12
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55774192
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die bestaat dus wél; MacroVision.
wtf, het is nog waar ook!

Macrovision:Technology Details

Weer wat geleerd.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:22:55 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_55774205
Wil eigenlijk in de toekomst hetzelfde doen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_55774207
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je zou ook goedkopere spullen kunnen kopen. Ik hoorde klachten over dure DVD spelers die de hele tijd zeuren over regio's en beveiligingen. Ik heb een 50-euro speler van de kijkshop en die speelt gewoon alles af.

Je zou (als het beeld op TV goed is) gewoon een goede opname moeten kunnen maken.
Lees je eerst in voor je dat beweert

Tenzij je hem er toe wil zetten om z'n videocamera te richten op een TFT scherm en daar een brakke opname mee te maken
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:27:47 #15
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55774312
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je zou (als het beeld op TV goed is) gewoon een goede opname moeten kunnen maken.
Een DVD kopieeren is geen probleem, daarvoor hebben we een computer nietwaar

En afspelen gaat prima, maar Macrovision propt na elk frame met beeld een frame met beveiliging. Dit zorgt voor knipperingen, zwart-wit, verziekt geluid of zoals bij mij voor het stoppen van een opname.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_55774782
Ik zou als ze zo gaan zitten zeiken, die films gewoon downloaden en branden op DVD.
In princiepe heb je het origineel thuis liggen dus zou het niet zo'n groot probleem moeten zijn toch?
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_55774784
de beveiliging kon je toch opheffen met een plakbandje ergens aan de zijkant te plakken ?

kan helaas niet meer kijken want ik heb geen vhs bvanden meer.
pi_55774820
quote:
Nog een optie is het lenen van een oude videorecorder. Sommige oudere videorecorders ondersteunen de Macrovision-beveiliging namelijk niet, zodat u die videobanden dan wel kunt kopiëren om ze dan vervolgens alsnog op dvd te kunnen zetten. Het spreekt voor zich dat dit alleen mag om een backup te maken voor eigen gebruik, niet om de films vervolgens aan anderen te geven.
http://www.zdnet.be/help.cfm?id=55067

Op een VCR zonder Auto Gain Control (AGC) zou het moeten lukken. Of sloop de AGC

Nu loop je met je eigen neus op de feiten: de industrie wil ENKEL je geld, zoveel mogelijk als het kan. Jouw problemen kunnen hen niets schelen.
Zo blijkt maar dat ze zelfs de mensen die voor hun content betaalden niet willen helpen... boontje en loontje enz

[ Bericht 5% gewijzigd door era.zer op 04-01-2008 16:58:04 ]
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:51:28 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55774877
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:22 schreef Frollo het volgende:

[..]

wtf, het is nog waar ook!

Macrovision:Technology Details

Weer wat geleerd.


Dat word dus frame-per-frame editten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:29:37 #20
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55775664
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:49 schreef era.zer het volgende:

[..]

Nu loop je met je eigen neus op de feiten: de industrie wil ENKEL je geld, zoveel mogelijk als het kan. Jouw problemen kunnen hen niets schelen.
Zo blijkt maar dat ze zelfs de mensen die voor hun content betaalden niet willen helpen... boontje en loontje enz
Tjsah, dan vraagt de industrie er zelf om. Helaas is Disney nu niet meer bereikbaar, maar maandag ga ik er achteraan. Laat ze me maar zwart op wit geven hoe en wat. Misschien is zelfs met meerdere mensen richting de rechtbank een optie.

Eigenlijk vreemd dat er geen stichting is zoals BREIN maar dan omgedraaid
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:45:01 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55776002
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 17:29 schreef thaduck het volgende:

[..]

Tjsah, dan vraagt de industrie er zelf om. Helaas is Disney nu niet meer bereikbaar, maar maandag ga ik er achteraan. Laat ze me maar zwart op wit geven hoe en wat. Misschien is zelfs met meerdere mensen richting de rechtbank een optie.

Eigenlijk vreemd dat er geen stichting is zoals BREIN maar dan omgedraaid
Dat komt omdat BREIN geen consumenten organisatie is maar een terroristen bende van de industrie om de consument nog harder uit te kunnen knijpen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:56:49 #22
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_55776286
Gewoon bij Conrad een kastje voor copiëren aanschaffen. Werkt als een zonnetje
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:06:03 #23
181657 LordNemephis
computer says no
pi_55776475
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:48 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik zou als ze zo gaan zitten zeiken, die films gewoon downloaden en branden op DVD.
In principe heb je het origineel thuis liggen dus zou het niet zo'n groot probleem moeten zijn toch?
Juist! gewoon downloaden die hap, niet zo moeilijk doen. Iets met piraten en een bay...
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:33:18 #24
201614 Doc.Brown
Great Scott!
pi_55777137
Weet niet of je zomaar een DVD mag downloaden omdat je de originele VHS hebt. Volgens mij is dat wel medium afhankelijk. Op de DVD staat ook nog een hoop ander materiaal (menu's, extra's, nasynchronisaties, ondertiteling) die niet op de VHS staat. En daar heb je geen rechten over betaald

Dus heel strikt gezien zal het denk ik niet hetzelfde zijn. Of vergis ik me?

Ja die Macrovision op videobanden herken ik nog wel. Ooit eens een kopietje willen maken van een VHS band van de videotheek. De helderheid gaat dan op en neer. Donker, licht, donker licht. Je hebt inderdaad van die kastjes. Een maat van me heeft een RTL4 decoder (van vroegah) omgebouwd om die beveiliging weg te halen.
You have to come back with me! Back to the Future!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 19:25:07 #25
181657 LordNemephis
computer says no
pi_55778420
TS heeft al betaald voor het product. Nu wil hij een thuiskopie maken en dat kan niet.
Dan heb je de keuze, of apparatuur kopen waarmee je wel kan kopiëren, of de DVD's opnieuw kopen of je ethiek even aan de kant zetten en gewoon downloaden (wat overigens 100% legaal is in dit land).

Wordt de kwaliteit van een kopie video naar DVD niet erg belabberd?
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_55781480
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:33 schreef Doc.Brown het volgende:
Weet niet of je zomaar een DVD mag downloaden omdat je de originele VHS hebt. Volgens mij is dat wel medium afhankelijk. Op de DVD staat ook nog een hoop ander materiaal (menu's, extra's, nasynchronisaties, ondertiteling) die niet op de VHS staat. En daar heb je geen rechten over betaald

Dus heel strikt gezien zal het denk ik niet hetzelfde zijn. Of vergis ik me?

Ja die Macrovision op videobanden herken ik nog wel. Ooit eens een kopietje willen maken van een VHS band van de videotheek. De helderheid gaat dan op en neer. Donker, licht, donker licht. Je hebt inderdaad van die kastjes. Een maat van me heeft een RTL4 decoder (van vroegah) omgebouwd om die beveiliging weg te halen.
Je mag sowieso een kopie maken van de DVD voor eigen studie en/of gebruik (mits je er geen kopiëer beveiliging voor hoeft te omzeilen).

Met bepaalde programma's gaat dat dermate simpel dat iedere newbie het kan

DVDShrink kan bijvoorbeeld van een DVD een prima kopie maken en past de grootte aan zodat het ook op een 4,7Gb DVD past.
Nadeel is weer dat het ook gecodeerde DVD's kan kopiëren, wat weer niet is toegestaan omdat je dan een beveiliging omzeilt.

pi_55807302
Het maken van een thuiskopie is legaal, maar is geen recht waarin Disney of BUMA hoeven te faciliteren.

Het verwijderen van een kopieerbeveiliging met als doel het maken van een thuiskopie lijkt me overigens vrij legaal.

Oplossing?

1: De omslachtige:

Films op DVD huren/lenen, film kopieren zonder menu/ondertiteling, en melden dat de transfer van VHS-->DVD-recorder onverwacht zeer scherpe beelden heeft opgeleverd.

Of als je je daarmee bezwaard voelt laat je de dvd-beelden nog even downsizen naar 352*480 en duw je er wat ruis doorheen zodat het 1:1 op je oude video's lijkt.

2: De eenvoudige

Uit de auteurswet:
quote:
Thuiskopie

Het maken van een kopie die zich beperkt tot enkele exemplaren en alleen wordt gebruikt voor eigen oefening, studie of gebruik wordt niet als een inbreuk op het auteursrecht gezien. Het eigen gebruik impliceert dat de verveelvoudiging alleen mag worden gebruikt binnen een besloten kring en niet daarbuiten, anders wordt niet meer voldaan aan het criterium ‘eigen gebruik’. De thuiskopie mag dus ook niet aan derden ter beschikking worden gestel
Leen de disney's bij de videotheek, en maak een kopie voor thuisgebruik. Volkomen legaal zolang je de kopieen alleen zelf gebruikt.
Dat je de video's van dezelfde films ook bezit is een pluspunt voor je gemoedsrust.
pi_55808717
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 21:39 schreef hydra77 het volgende:
Het maken van een thuiskopie is legaal, maar is geen recht waarin Disney of BUMA hoeven te faciliteren.

Het verwijderen van een kopieerbeveiliging met als doel het maken van een thuiskopie lijkt me overigens vrij legaal.

Oplossing?

1: De omslachtige:

Films op DVD huren/lenen, film kopieren zonder menu/ondertiteling, en melden dat de transfer van VHS-->DVD-recorder onverwacht zeer scherpe beelden heeft opgeleverd.

Of als je je daarmee bezwaard voelt laat je de dvd-beelden nog even downsizen naar 352*480 en duw je er wat ruis doorheen zodat het 1:1 op je oude video's lijkt.

2: De eenvoudige

Uit de auteurswet:
[..]

Leen de disney's bij de videotheek, en maak een kopie voor thuisgebruik. Volkomen legaal zolang je de kopieen alleen zelf gebruikt.
Dat je de video's van dezelfde films ook bezit is een pluspunt voor je gemoedsrust.
Het omzeilen van een beveiliging is niet legaal.
Zonder beveiliging mag je er wel een kopie van maken voor eigen studie en/of gebruik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')