abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55771716
ons kent ons

ik vind het lastig om hier een goede uitleg bij te geven. hoe kan je deze uitdrukking het beste verwoorden/verklaren? wat betekent het precies? iemand suggesties
You've just been F'd in the A
pi_55772011
Dit gezegde komt vooral in kleine gemeenschappen voor... het komt erop neer dat zowat iedereen elkaar dan kent/weet wie wie is/en zowat alles over elkaar weet
pi_55772067
iedereen kent iedereen
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:13:28 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55775348
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:44 schreef Carnaval het volgende:
iedereen kent iedereen
Nee, 'we kennen elkaar', volgens Van Dale. Het is juist een kennen dat beperkt is tot een afgebakende groep mensen, het eigen kringetje. Dat hoeft niet per se een kleine gemeenschap te zijn. Een "ons kent ons"-cultuurtje is een beetje een kliek, waar je niet gemakkelijk tussen komt als je niet aan de 'eisen' voldoet.

Ik ken de uitdrukking eigenlijk vooral in de betekenis als lichtelijk cynisch commentaar van buitenaf, dus van iemand die níet tot het kringetje behoort.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 20:22:13 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_55779879
Wat Lienekien zegt.
The End Times are wild
pi_55781227
Ouwejongenskrentenbrood.
pi_55794604
Wat je beschrijft Lien, daar beeld ik me dan groepen mensen bij in. Zoals jetsetters of vrijmetselaars.
Hier past je beschrijving wel goed bij.

Toch durf ik de beschrijving uit de Van Dale wel aan de kaak te stellen. Misschien optie voor toevoeging?
Het 'elkaar kennen' hoeft niet tussen een afgebakende groep mensen te zijn,zoals je bijvoorbeeld ziet in gemeenschappen. Zij zitten dan wel op een kluit, maar afgebakend is tegenwoordig eigenlijk niets of niemand meer.
Persoon A kan bijvoorbeeld alles weten over persoon Z aan de andere kant van het dorp, zonder deze ooit gezien of gesproken te hebben.
In dit geval van 'ons kent ons' is er dus geen sprake van een besloten kringetje.
Maar hoe je dit wel kan omschrijven weet ik niet zo goed. Misschien als roddelcultuur ofzo?
'k Denk dat veel mensen uit de zuidelijke streken van ons landje, en wss ook het noorden deze uitspraak wel kennen...laat jullie mening horen!
  zaterdag 5 januari 2008 @ 15:44:39 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55795935
Nee, de Van Dale-beschrijving is zeer summier. Maar ik noemde 'm omdat iemand anders zei 'iedereen kent iedereen', en dat klopt zéker niet. Ik heb zelf geprobeerd mijn eigen idee bij de uitdrukking een beetje te omschrijven.

Mijn gevoel klopt niet helemaal met wat jij beschrijft, dat 'alles weten over persoon Z' aan de andere kant van het dorp. Het gaat niet zozeer om dát kennen, om het weten van iemands persoonlijke geschiedenis, maar het 'kennen' als lid van een groep die bepaalde kenmerken deelt. Meer in de zin van 'ons soort mensen doet zoiets niet/wel'.
pi_55796836
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 15:44 schreef Lienekien het volgende:
Meer in de zin van 'ons soort mensen doet zoiets niet/wel'.
Dan doel je inderdaad weer op een groep,en dit is ook wel een zeer annemelijke uitspraak binnen een groep.
Toch vind ik het groepsgebeuren te beperkend; een mooi voorbeeld van mijn praktijkervaring met 'ons kent ons'

[fictieve namen]
'Goh heb je het al gehoord van die nicht van Pieter,die bij de bakker werkt'?
- 'Nee wat dan'?
'Ze is zwanger van Harry, die gozer die altijd komt handballen'
- 'Oh hoe weet jij dat dan'?
'Ik werk achter de bar he bij de sporthal. Zijn buurman vertelde het, ons kent ons weetjewel'

In dit stukje tekst komen dus al 7 mensen voor die eigenlijk weinig tot niets met elkaar gemeen hebben.
De uitspraak houdt naar mijn gevoel dus óók in; het onderling delen van al dan niet algemeen bekende informatie over anderen.

(Best wel zum kotzen hoor soms)
  zaterdag 5 januari 2008 @ 16:43:03 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55797621
Ik wil ook niet beweren dat mijn interpretatie van de uitdrukking de enige of enig juiste is. Mijn vader gebruikte de uitdrukking, maar dan in de context zoals ik die heb geschetst, nooit zoals jij nu beschrijft. Maar dat kan best, hoor.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 17:05:15 #11
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_55798221
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 21:11 schreef k_man het volgende:
Ouwejongenskrentenbrood.
Wilde ik ook zeggen idd.
[KNE]-Mod
pi_55940665
ons kent ons is het beste te zien bij het einde van Man bijt hond. allerdaagse beslommering die heel dicht bij zijn . te zien op TV. voor de mensen die t programma nooit gezien hebben.
De Puta Madre
  vrijdag 11 januari 2008 @ 01:07:15 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_55940807
Interessanter is de syntactische kromvorm van deze uitdrukking.

"Ons kent ons", dat is toch zoiets als "mijn pikt trekt zich af".
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_55940877
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 01:07 schreef Ringo het volgende:
Interessanter is de syntactische kromvorm van deze uitdrukking.

"Ons kent ons", dat is toch zoiets als "mijn pikt trekt zich af".
jah, zo ongeveer, en dan t liefst op de dochter, boeren slimheid daargelaten.
ook een kenmerk van stilzwijgen. misbruik en incest. en t geloof in GOD, laten we dat niet vergeten , in zijn naam is alles gerechtvaardigd. de kogel voor die gast.

[ Bericht 17% gewijzigd door Killer_Mom op 11-01-2008 01:17:09 ]
De Puta Madre
pi_55941103
'Dat behoeft niet veel uitleg omdat onze families uit hetzelfde hout gesneden zijn' bijvoorbeeld, ons kent ons. Zie ook 'ons soort mensen'
Jusqu'ici tout va bien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')