Misschien kan iemand hier helderheid over verschaffen? En waarom is Bart daar weggegaan? Of doen ze daar ook aan nominaties?
Het is inderdaad wel een beetje een aparte eenheid, maar je hoeft volgens mij niet zoals bij de commando's of de mariniers over 'speciale vaardigheden'te beschikken.
Jonkheer Willem François Boreel was een mannetjesputter te paard. Hij hield hoek op de slagvelden van Quatre Bras en Waterloo. Hij bewees zijn onverschrokkenheid in de Tiendaagse Veldtocht. Daarvoor kreeg hij de Militaire Willemsorde. In 1839 werd hij opperbevelhebber van de cavalerie.
Ruim een eeuw later, 1947 in herrijzend Nederland, werd een gemotoriseerd regiment der huzaren naar deze held genoemd: de Huzaren van Boreel. Verkenningseenheden werden het, waar de jonkheer zich in het hiernamaals niet voor hoefde te schamen. De oorlog bleef weliswaar decennialang koud, maar in de oefeningen waren zijn huzaren verdomd dapper.
De huzaren waren onlangs op televisie. Althans een cohort, regiment, peloton, falanx of wat voor ploegje dan ook van zulke krijgslieden. Ze marcheerden, schreeuwden Geef Acht en Links Richten, zongen een martiaal huzarenlied en betuigden hun aanhankelijkheid jegens de vorstin.
Ze deden dit alles bij een hoge muur. Aan de andere kant stond een eenzame man. Kennelijk werd hij gevangen gehouden. Maar de geluiden vanuit de vrije wereld drongen tot hem door. Het was ook een huzaar, want hij schreeuwde mee. Hij zong mee. Hij bewoog mee. En er stonden tranen in zijn ogen.
Het waren geen tranen van verdriet, maar van geluk. Vreugde, dat zijn kameraden hem niet niet lieten zakken. Ze scandeerden het zelfs over de muur van zijn gevangenis heen: „Bart, laat je niet gek maken!” Dit was soldaten-romantiek pur sang. Zelfs in krijgsgevangenschap kunnen Huzaren van Boreel het redden dankzij de morele steun van hun regiment.
Jonkheer Boreel kan trots zijn op zijn nazaten. Valt er geen oorlog te winnen, dan roeren ze zich wel in de strijd die door de amusementsindustrie wordt opgezet. Zoals de oude ijzervreter zijn mannetje stond bij Waterloo, slaat huzaar Bart zich door de verschrikkingen van het Big Brother Huis. Even leek hij te bezwijken aan de verlokkingen van de liefde, maar nu heeft mannelijke strijdlust hem weer te pakken.
Wat een huzaar! En zijn het niet allemaal huzaren, die daar in dat BB-huis een dagelijkse strijd leveren tegen de verveling, tegen alle anderen en tegen de dreigende nominatie die het pad naar de eindoverwinning kan blokkeren? Wat ze opvoerden is in elk geval een huzarenstukje. Twee miljoen Nederlanders keken naar de dramatische aftocht van Sabine. Zij sneuvelde met eer, zoals een goed huzaar betaamt.
Waarom boeit dit programma zo velen? Omdat het allemaal gewone mensen zijn, zoals iedereen, is een verklaring van de programmamakers. Zet een stelletje gewone mensen bij elkaar en je krijgt even oever- als inhoudsloos geouwehoer. Gruwelijk om aan te horen, toch kluistert het massa’s aan de buis. Niets boeit mensen meer dan in de spiegel kijken, ook al zijn ze lelijk als de nacht.
Aan gene zijde van de spiegel dringt heel af en toe het besef door dat het niet allemaal even hoogstaand en diepzinnig is wat ze het volk laten zien. Luister naar Bianca: „We hebben niet veel input, dus komt er ook niet veel meer uit. Ik denk dat we nu in een soort ombuiging zitten.”
Een scherpe analyse. En luister naar Karin: „Ik merk dat ik hier aan dingen toekom waar ik thuis geen tijd voor heb. Ik heb vanochtend heel rustig mijn teennagels gelakt, Heel rustig en zorgeloos. (. .) Aan de andere kant heb ik ook wel eens het gevoel van: wat doe ik hier eigenlijk? Op een gegeven moment ben je gewoon uitgepraat met iedereen.”
Uitgepraat en toch maar doorkletsen. Dan krijg je al gauw ranzige moppen aan de ontbijttafel. Racistisch en seksistisch. Bianca in een vlaag van reflectie: „Dat is allemaal zo simpel. Dan voel ik me net weer een twaalfjarige. Qua intellectuele vermogens gaan we er hier niet echt op vooruit.”
Als huzaar op het slagveld kom je niet ver met intellectuele vermogens. Kom op, vechten!
CHIEL EVERS
Alsof het leger bij Veronica nog niet genoeg publiciteit koopt met z'n geldverslindende Megafestatie-propaganda en de schaamteloos gesponsorde serie Combat…
(Overigens hoop ik wel stiekem bij de volgende nominatieronde te kunnen genieten van een strakke dameswielrenploeg aan de andere kant van het hek, een door Willem's leerlingen volledig ingerichte gaarkeuken, een paar geflipte cliënten van Bianca - zijn waarschijnlijk bij de bestorming op 18 november al present - of een rijtje vaste klanten uit de rosse kroeg van )
[Dit bericht is gewijzigd door Dr.Love (Datum 04 November 1999).]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |