abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55710520
Door omstandigheden ben ik op mijn 14e met school gestopt. Ik ben nu 19, en wil me wat meer gaan orienteren om mogelijk dit jaar weer te beginnen met een studie of een baantje.

Ik heb nog een aantal maanden om iets te bedenken, dus ik ben me nu vooral aan het orienteren, het heeft allemaal geen haast en ik hoef niet per se een keuze te maken de komende tijd.

Ik zit op dit moment in de WAO (wajong uitkering), en ik ben niet verder gekomen dan de derde klas. Ik ben begonnen op het VWO, maar door omstandigheden ben ik dus nooit verder gekomen. Ik had altijd de ambitie om arts te worden, al sinds mijn derde, maar dat zie ik nu niet meer zo zitten, dan moet ik eerst mijn VWO nog afmaken, en dan nog een universitaire studie, ik weet niet of ik dat kan.

Ik weet totaal niet in welke richting ik het moet zoeken, ik heb geen ambities, geen bepaalde richting die ik op wil, dus eigenlijk vroeg ik me af waar ik 'geschikt' voor zou zijn met mijn skills. Ik ben hoogbegaafd, leren ging me altijd goed af (al heb ik concentratieproblemen de laatste paar jaren). MIjn analytisch vermogen is goed ontwikkeld, ook heb ik een talenknobbel. daarentegen ben ik ontzettend slecht in exacte vakken (wiskunde, scheikunde, natuurkunde), en ik ben wel sociaal, maar ik ben niet het type dat een hele dag in een winkel kan staan om anderen te helpen, na een uur heb ik het wel gehad met sociaal doen. Dus lerares bijvoorbeeld zou ook niets voor mij zijn

Ik verwacht niet echt dat mensen nu zeggen van, je zou schilder-brandweervrouw-filosoof moeten worden, maar ik zoek meer een duwtje in de goede richting, welke studie zou geschikt zijn?

Ik denk dat ik sowieso straks als ik herkeurd moet worden aan ga geven dat ik graag weer een een opleiding wil volgen of een baan wil zoeken, en daar hebben ze ook reintegratie mogelijkheden natuurlijk, maar ik wil zelf ook alvast weten wat de mogelijkheden zijn of wat er mogelijk in mijn straatje past.

geen idee of dit in het goede subforum staat, maar ik gok van wel

Strych_
Vivre
  Boks-Chick dinsdag 1 januari 2008 @ 21:47:54 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55710611
klinkt misschien wat duf, maar heb je op internet wel eens van die beroepinteressetestjes gedaan? ze zeggen zeker niet alles, maar kunnen je misschien wel een idee geven van wat voor richting je in zou kunnen kijken?
lolwut
pi_55710656
Waarom ben je gestopt met school op je 14de?
Junkie?
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_55710675
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:47 schreef BrandX het volgende:
klinkt misschien wat duf, maar heb je op internet wel eens van die beroepinteressetestjes gedaan? ze zeggen zeker niet alles, maar kunnen je misschien wel een idee geven van wat voor richting je in zou kunnen kijken?
Daar heb ik naar gezocht, maar daar moet je overal voor betalen, en dat vind ik een beetje gekkigheid om voor een online testje geld te betalen
En de gratis testen zijn maar een paar vragen, dus dat geeft ook niet echt een betrouwbaar beeld.
Vivre
pi_55710722
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:49 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Waarom ben je gestopt met school op je 14de?
Junkie?
Nee.
Vivre
  dinsdag 1 januari 2008 @ 21:52:28 #6
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_55710727
Zoals je jezelf omschrijft ben je een autist..
pi_55710743
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:52 schreef Messenga het volgende:
Zoals je jezelf omschrijft ben je een autist..
Niet bepaald.
Vivre
pi_55710760
Ga eens wat in het toerisme zoeken als je een talenknobbel hebt .. Een dwarsstraat hoor
pi_55710791
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:50 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Daar heb ik naar gezocht, maar daar moet je overal voor betalen, en dat vind ik een beetje gekkigheid om voor een online testje geld te betalen
En de gratis testen zijn maar een paar vragen, dus dat geeft ook niet echt een betrouwbaar beeld.
Hier: http://www.fontys.nl/fit/
Er komen alleen maar opleidingen uit van de Fontys, maar die geven uiteraard ook een beeld.

Je krijgt dan een lijst met 20 of 25 opleidingen, ga voor jezelf na of je dat jezelf ziet doen/
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  dinsdag 1 januari 2008 @ 21:55:32 #10
108558 Messenga
pi_55710814
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:53 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Niet bepaald.
JE noemt toch een paar elementen die er duidelijk in voorkomen.
  Boks-Chick dinsdag 1 januari 2008 @ 21:56:32 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55710841
http://www.leren.nl/rubri(...)ze/beroepskeuzetest/

een aantal van deze bij elkaar doen voor jezelf en je krijgt wellicht al iets meer beeld

Verder zou je idd eens kunnen kijken wat je allemaal kan doen met verschillende talen. ZIt er een redelijk bijzondere taal tussen? Dat zou je interessant kunnen maken voor bepaalde beroepen?
lolwut
pi_55710923
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:54 schreef crossover het volgende:

[..]

Hier: http://www.fontys.nl/fit/
Er komen alleen maar opleidingen uit van de Fontys, maar die geven uiteraard ook een beeld.

Je krijgt dan een lijst met 20 of 25 opleidingen, ga voor jezelf na of je dat jezelf ziet doen/
Dank je wel, ben hem op dit moment aan het doen
Vivre
pi_55710937
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:55 schreef Messenga het volgende:

[..]

JE noemt toch een paar elementen die er duidelijk in voorkomen.
Geloof me, ik word al elf jaar binnenstebuiten gekeerd door alle mogelijke psychologen, en ik ben niet autistisch, wel heb ik andere stoornissen, maar dat staat los van dit topic.
Vivre
  Moderator dinsdag 1 januari 2008 @ 22:03:24 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_55711015
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:00 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Geloof me, ik word al elf jaar binnenstebuiten gekeerd door alle mogelijke psychologen, en ik ben niet autistisch, wel heb ik andere stoornissen, maar dat staat los van dit topic.
Vandaar ook de WAjong uitkering?

enfin, je had dus ook geen bijbaantje... Maar je weet wel dat je 'later' kan werken?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_55711045
Taalwetenschap (WO)
Theologie (WO)
Godsdienstwetenschappen (WO)
Creatieve Therapie (HBO)
Geneeskunde (WO)
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (HBO)
Theaterwetenschappen (WO)
Toegepaste Psychologie (HBO)
Tolk-Vertaler (HBO)
Verpleegkunde (HBO)

Moet zeggen dat Taalwetenschappen me wel aanspreekt, theologie snap ik niet helemaal, het heeft mijn interesse maar ik ben niet gelovig, geldt ook voor godsdienstwetenschappen. Creatieve therapie lijkt me ook interessant, vooral omdat ik wel redelijk bekend ben met psychologie, en het menselijk brein fascineert me, hoe mensen met dingen om kunnen gaan, of waar ze tegenaan kunnen lopen.

Bedankt voor de link nogmaals
Vivre
pi_55711133
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:03 schreef Renesite het volgende:

[..]

Vandaar ook de WAjong uitkering?

enfin, je had dus ook geen bijbaantje... Maar je weet wel dat je 'later' kan werken?
Ja, vandaar de uitkering
Ik heb inderdaad geen bijbaantje. Toen ik uit opname kwam wilde ik gelijk weer naar school, omdat ik voor mezelf wilde bewijzen dat ik het allemaal wel (aan) kon. Toen ben ik op aanraden van mijn therapeuten en moeder/vrienden toch de WAO ingegaan om eerst iets beter in mijn vel te zitten, voor ik me gelijk op school/werk stort. Vooral omdat als ik aan school zou beginnen in September, en in Februari krijg ik een crisis bijvoorbeeld en kan ik een maand niet naar school, heb ik een weggegooid jaar, want wat je in die maand mist is gewoon teveel, dus zal je het jaar opnieuw moeten doen.

Dat is de achterliggende gedachte waarom ik dus tot nu toe nog niet mijn studie heb vervolgd, en achteraf is dat maar goed geweest ook, ik had het als ik vorig jaar of het jaar daarvoor naar school was gegaan denk ik nog geen 5 weken vol gehouden.

Ik weet niet of ik later wel kan werken, of ik nu wel al kan werken. Maar ik wil het ontzettend graag, ik haat het dat ik thuis zit en een beetje geld van de overheid krijg zonder een poot uit te steken, dat voelt gewoon niet goed. Aan de andere kant weet ik ook dat het erg moeilijk gaat worden om een studie op te pakken. Maar de wil is er, dan moet de rest ook vanzelf komen.

En misschien zeg ik straks in juli, het lukt niet echt niet, ik stel het nog een jaar uit. Dat is ook mogelijk, maar dan ben ik er in ieder geval mee bezig. Ik wil een toekomst hebben.
Vivre
pi_55711196
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:04 schreef Strychnine het volgende:
Taalwetenschap (WO)
Theologie (WO)
Creatieve Therapie (HBO)
Geneeskunde (WO)
Tolk-Vertaler (HBO)
Verpleegkunde (HBO)

Theologie snap ik niet helemaal, het heeft mijn interesse maar ik ben niet gelovig, geldt ook voor godsdienstwetenschappen. Creatieve therapie lijkt me ook interessant, vooral omdat ik wel redelijk bekend ben met psychologie, en het menselijk brein fascineert me, hoe mensen met dingen om kunnen gaan, of waar ze tegenaan kunnen lopen.

Bedankt voor de link nogmaals
kijk, theologie heb je al gauw kennis nodig van het Latijn, vandaar de taleninvloed, het menselijk brein fascineert je, ook dit is erg belangrijk in de theologie en godsdienstwetenschap .. et Voilá
  dinsdag 1 januari 2008 @ 22:12:08 #18
108558 Messenga
pi_55711216
Je bent in ieder geval wel erg ambitieus. Dat is wel prijzenswaardig. Maar wat vind je leuk om dagelijks te doen? Houd je van shoppen? Sport? natuur?
  dinsdag 1 januari 2008 @ 22:12:59 #19
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_55711238
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:04 schreef Strychnine het volgende:
Taalwetenschap (WO)
Theologie (WO)
Creatieve Therapie (HBO)
Geneeskunde (WO)
Tolk-Vertaler (HBO)
Verpleegkunde (HBO)
Het belagrijkste van je eerste studie is dat je er werk mee kunt krijgen.
Dat gelt voor jouw lijstje niet. Ik zou dus niet zo'n studie gaan doen.
pi_55711246
Dus je bent psychisch niet 100%?
Dan zou ik een kantoorbaan doen waar je weinig contact heb met anderen.

Gewoon bij een massa bedrijf achter een pc'tje gaan tikken,
je kunt hier ook veel typen dus dat zal wel lukken.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_55711275
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:13 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Dus je bent psychisch niet 100%?
Dan zou ik een kantoorbaan doen waar je weinig contact heb met anderen.

Gewoon bij een massa bedrijf achter een pc'tje gaan tikken,
je kunt hier ook veel typen dus dat zal wel lukken.
Ik vind de toon van je berichten niet erg vriendelijk, maar dat zal wel aan mij liggen.
Vivre
pi_55711277
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:12 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Het belagrijkste van je eerste studie is dat je er werk mee kunt krijgen.
Dat gelt voor jouw lijstje niet. Ik zou dus niet zo'n studie gaan doen.
Wat een onzin zeg .. weet je hoeveel vraag er is naar bijvoorbeeld tolken !
pi_55711291
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:14 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Ik vind de toon van je berichten niet erg vriendelijk, maar dat zal wel aan mij liggen.
Negeren
pi_55711343
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:11 schreef Nummer1van2008 het volgende:

[..]

kijk, theologie heb je al gauw kennis nodig van het Latijn, vandaar de taleninvloed, het menselijk brein fascineert je, ook dit is erg belangrijk in de theologie en godsdienstwetenschap .. et Voilá
Ah, makes sense
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:12 schreef Messenga het volgende:
Je bent in ieder geval wel erg ambitieus. Dat is wel prijzenswaardig. Maar wat vind je leuk om dagelijks te doen? Houd je van shoppen? Sport? natuur?
Waar houd ik van.... Ik ben vrij leergierig, algemene kennis opdoen, ik kan ook uren op internet de meest stomme feitjes opzoeken
Ik vind dieren leuk, en de menselijke psyche vind ik ook ontzettend interessant. Fotografie vind ik ook leuk, en ik houd van muziek. Jammer genoeg kan ik sinds ik begon met roken niet meer zingen (nouja, ik kan het wel maar het klinkt niet goed meer ) en ik kan geen noot lezen. Dus een muziekcarriere zal het niet worden
Vivre
  dinsdag 1 januari 2008 @ 22:21:17 #25
108558 Messenga
pi_55711452
Dan zijn er toch duidelijk dingen die je zeker kan wegstrepen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')