29 dec 2007, 03:00 - ASSEN - Marathonschaatser Pieter-Jan van Eck uit Zuilichem schreef gisteren in Assen historie. Nog nooit won een 18-jarige A-rijder een wedstrijd in de topdivisie.
In de twaalfde wedstrijd voor de Essent Cup sprintte Van Eck namen als Michaud en Heideman voorbij. "Het is voor mij echt een verrassing dat ik hier heb gewonnen. Vooraf voelde ik me zo moe. En toch winnen. Dit is prachtig", ontlaadde Pieter-Jan van Eck na afloop terwijl hij de felicitaties van ploeggenoot René Ruitenberg in ontvangst nam.
De strijd in Assen ging natuurlijk tussen klassementsleider Bob de Vries en zijn rivaal Cédric Michaud. De Vries moest na een paar valpartijen de strijd staken en Michaud, die tweede werd achter Van Eck, klom dichter naar De Vries toe. De kloof bedraagt nu met nog drie wedstrijden te gaan vijf punten.
Voor Pieter-Jan van Eck telde alleen zijn eigen overwinning. "Nee, ik had niet op een podiumplaats gerekend", deed de Zuilichemmer even later zijn relaas. "De wedstrijd van gisteren (donderdag, vierde plaats red.) zat nog in mijn benen. Maar toen ik eenmaal bezig was, ging het me steeds gemakkelijker af. We hebben ons als ploeg bewust niet met de tussensprints beziggehouden waardoor we er in de eliminatieronde nog lekker bij zaten." In de strijd om de Essent Cup gaan in de tachtigste ronde de eerste twintig schaatsers door voor de eindzege. Van Eck zat er bij. "Ik voelde me toen sterk en scherp om een goede uitslag te maken", vervolgt Van Eck zijn verhaal. "We hebben onder aanvoering van René het tempo hoog gehouden. Bij de bel zat ik lekker in het treintje van de Nefit-ploeg van Michaud. Ik moest wel uitkijken dat ik niet ingesloten kwam te schaatsen. In de laatste bocht kwam ik langszij en kon ik nog net voor de streep Michaud voorbij gaan."
De historische coup betekent voor Pieter-Jan van Eck dat hij ook vandaag (Assen) aan de bak moet. "De bedoeling was om een rustdag te nemen. Ik zou voor de wedstrijden van zondag en maandag opgesteld worden. Maar ik voel dat ik in vorm ben en morgen zal er wel een hoop media-aandacht zijn en dat is goed voor de sponsor", grinnikt de Zuilichemmer, die bij Safan, de ploeg van René Ruitenberg, aan zijn eerste seizoen bezig is. Of hij volgend seizoen nog in dezelfde kleuren rijdt, is ongewis. Onder meer Adformatie, de ploeg van Bosschenaar Rob van Meggelen, aast op Van Eck. "Ik kan er nog niets over zeggen. Ik hoop bij René Ruitenberg door te kunnen." Later op de avond ging zijn wens in vervulling en werd zijn contract met een jaar verlengd.
![]()
Zuilichem, gemeente Zaltbommel
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !