Het is nog maar kort geleden dat de 1e recensie geplaatst was, maar gisteren was het alweer zover, restaurant Bretelli in Weert stond op het programma. Nadat we rond kwart over 7 voor de deur afgezet waren stapten we een praktisch vol restaurant binnen, er waren welgeteld 2 tafeltjes over, waarvan er 1 voor ons bedoeld was en de andere nog geen 5 minuten later bezet werd.
Na een hartelijke begroeting door de hele bediening en keuken (aangezien ik er zelf een jaar gewerkt heb ken ik de mensen uiteraard, met iedereen even een kort praatje gemaakt) werden we aan tafel geplaatst en bestelden we alle 3 een witte huiswijn als aperitief, waar direct al het lekkers bij werd geserveerd:
Aperitief schnabbelsShooter van rode biet met yoghurtschuim en basilicum met verschillende zelfgemaakte zoutjesDe shooter was heel erg apart en je moet er van houden, ik vond het wel redelijk, mijn 2 tafelgenoten vonden het totaal niks, maar dat kwam vooral omdat ze niet zulke grote fans zijn van rode bieten.
Ondertussen kwamen ze ook met de wijnkaart langs, aangezien ze vanaf vrijdag 1 feb. gesloten zijn voor hun jaarlijkse carnavalsvakantie, hebben ze elk jaar de 2 avonden ervoor een “Niks in de Fridge” avond, dit houd in dat iedereen gewoon een 4 gangen menu krijgt, maar daarnaast 50% korting op alle wijnen van de wijnkaart. Na de wijnkaart even bekeken te hebben, hebben we de sommelier voor de 1e 2 gangen de wijn laten uitzoeken. Voor bij het hoofdgerecht bestelden we samen met onze 2 buurtafels (wederom bekenden) een flesje rood, voor bij het dessert een flesje zoet. Verder werd nog even geïnformeerd of dat we nog iets niet lustten, dit was bij geen van ons het geval en het feest kon beginnen!
AmuseTrio van tonijn met daarnaast een sterke Thaise bouillonDe amuse was erg lekker, het trio bestond uit een soort “filet american” van tonijn, een stukje yellowfin tonijn en een stukje zeer kort gebakken bluefin wat in een soort van torentje was opgemaakt en het een erg leuk effect gaf. Het soepje vond ik behoorlijk iets te hoog op smaak.
VoorgerechtSalade van gegrilde langoustines met piccalilly en krokante sesamkoekjesHet voorgerecht valt eigenlijk weinig over te vertellen, precies zoals staat beschreven, smaakvol, maar niet erg spannend.
TussengerechtGebakken tarbot bedekt met een mengsel van noten en rozijnen, daarbij bospeen, peterselie mousseline en citroenboterToen het tussengerecht voor onze neus gezet werd hadden we alle 3 al iets van “wow”, het zag er zo mooi uit, een mooie moot tarbot bedekt met de noten, knalgroene puree met daarbovenop de bospeen in een rondje onderin het bord opgemaakt en eromheen de gele citroenboter, het zag er fantastisch uit, en zo smaakte het ook! De vis was perfect gaar, krokante laagje was niet te zacht en niet te hard en alles was goed op smaak. Veruit het beste gerecht van de avond
HoofdgerechtCombinatie van gestoofde Livar varkenswang en op lage temperatuur gegaard en Oriëntaals gelakkeerd livar buikspek, koolrabi en ras -el- hanout risottoWederom een prachtige opmaak, over de totale lengte van het toch al lange rechthoekige bord. Als dit zo smaakte als het vorige gerecht dan beloofde het wat, en dit was uiteraard ook zo. De varkenswang was botermals, het spek heerlijk krokant met een lekkere sterke lakrand eromheen, en de risotto was perfect van smaak.
Zoals ik al zei hadden we voor bij het hoofdgerecht een “flesje rood” besteld, wat ik niet gezegd had was dat we samen met de 2 tafels naast ons (wederom bekenden) een zeer bijzondere 5 literfles Chianti hadden besteld. Hier 2 foto’s ervan (thuis gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit, maar aangezien ik vergeten ben mijn echte camera op te laden en geen batterijen in huis had moest ik improviseren):
![]()
PredessertGeweckte mandarijnen, kokosschuim en frambozenijsHet predessert was erg lekker, fris van de kokos, zware van de mandarijnen en het zoete van het frambozenijs, gewoon goed.
DessertTaartje van kokos en vanille met valrhona chocolade, kruidnagelijs met boerenjongensVoor bij het echte dessert hadden we een flesje (nu een normale variant

) Moscato d’Asti besteld, hier ben ik persoonlijk een enorme fan van, en hij smaakte perfect bij het gerecht. Over het gerecht zelf niets dan lof, dit was erg lekker.
Nadat we de fles leeg hadden nam ik nog een koffie met limoncello na, mijn 2 tafelgenoten hielden het bij een grand marnier met ijs. Hierbij werd een schaal huisgemaakte bonbons geserveerd, met daarbij een panna cotta met een geleilaagje eroverheen, helaas ben ik vergeten waar de gelei van gemaakt was. 2 Koffie en 3 limoncello’s (of grand marniers) later werden we door de bediening gewaarschuwd dat de taxi voor de deur stond, werden we in de jas geholpen en kwam er om 00.40uur een einde aan ons heerlijk en gezellig avondje.