abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 12:00:01 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55647775
Dag allemaal!
Ik ben een vreselijke n00b op gebied van foto's maken, en ik zou graag wat tips en truuks willen en ik hoop dat jullie willen helpen.
Mijn verzoek omhelst drie aspecten. Advies over instellingen, advies op het vangen van sfeer en advies over de poses. Ik zal dan ook drie posts maken, 1 per onderdeel. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn doel:
Ik ga altijd mee naar de bokswedstrijden, en film met mijn fotocamera de wedstrijden zodat de boksers hiervan kunnen leren. Tussen de partijen in vind ik het leuk om sfeerfoto's te maken en wat andere shots. Na elke wedstrijd doe ik de nodige foto's uitprinten en ophangen op de boksschool. Dit wordt superpositiief en met veel enthousiasme ontvangen. Dus vind ik het weer leuk om de foto's zo mooi en goed mogelijk te krijgen

Mijn camera:
Canon powershot A640 10.0 megapixel 4x zoom
(envoor het geval dat: geen budget aanwezig voor een andere hier moet ik het mee doen )

Alle foto's zijn met de standaardinstelling genomen, dus ISO automatisch. Wel op 'superfijn' gezet en grootte op M3 (1600x1200) en heb dus de foto's geresized voor hier. . Ik heb nog weinig uitgeprobeerd met de 10.000 mogelijkheden die deze camera heeft en snap van het meeste dus ook weinig, zeker zodra instellingen gecombineerd moeten worden. Sluitertijd enz. zegt mij erg weinig, van brandpunten ook geen verstand

Sommige foto's zijn met flits genomen, andere niet. Maar dat zien jullie zelf wel denk ik

Alvast bedankt voor de feedback! En mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel!
lolwut
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 12:00:54 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55647794
Foto's maken van de wedstrijden is erg moeilijk gezien de belichting en de bewegingen. Ik wil wel wat proberen met de zgn sportstand waarmee de camera dus zelf 10 tot 30 foto's achterelkaar neemt, met de hoop dat er een foto bij zit waarbij je net die ene mooie stoot vangt. Tot nu toe is dat niet goed gelukt vanwege de belichting in de ruimte. Om een idee te krijgen van de lichtproblematiek:

1. ringoverzicht

2. ring met vulling

[ Bericht 3% gewijzigd door BrandX op 30-12-2007 15:49:04 ]
lolwut
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 12:01:13 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55647803
Sfeerfoto's.

Hier heb ik dus geprobeerd wat van de sfeer in de kleedkamer te pakken. Enerzijds de mentale voorbereiding, anderzijds de lol en ontspanning die er toch is.

1. Voorbereiding, ieder op zijn eigen manier

2. De keuring en weging van de boksers

3. de vaseline wordt aangebracht

4. Even onze maestro plagen

Zennn

5. nog meer zennnn

[ Bericht 0% gewijzigd door BrandX op 30-12-2007 15:47:52 ]
lolwut
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 12:02:52 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55647828
Poses:
En ja natuurlijk willen alle boksers ff lekker patser zijn, althans het mannelijk deel dan
hierbij twee try outs van poses, en een groepsfoto:

1. In een kleedkamer, voldoende licht, geen flitser

2. In de donkere zaal, wel flits.

3. de groepsfoto

[ Bericht 0% gewijzigd door BrandX op 30-12-2007 15:48:17 ]
lolwut
  zondag 30 december 2007 @ 15:10:08 #5
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_55653913
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:00 schreef BrandX het volgende:
Foto's maken van de wedstrijden is erg moeilijk gezien de belichting en de bewegingen. Ik wil wel wat proberen met de zgn sportstand waarmee de camera dus zelf 10 tot 30 foto's achterelkaar neemt, met de hoop dat er een foto bij zit waarbij je net die ene mooie stoot vangt. Tot nu toe is dat niet goed gelukt vanwege de belichting in de ruimte. Om een idee te krijgen van de lichtproblematiek:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoewel ik zelf nooit bokswedstrijden fotografeer (wel in theater met ook lastig licht) wil ik toch proberen wat tips te geven.

Tip1 het licht

Je mag/wil natuurlijk niet flitsen om de wedstrijd niet te storen, en om de sfeer te behouden. Zo te zien is er plaatselijk wel behoorlijk wat licht en aangezien camera's op de autostand het gemiddelde licht meten krijg je lichte en donkere plekken.

Kijk of je op je camera voorkeuze hebt voor de manier van lichtmeting. Vaak is dat ingedeeld in "alles meten", het "centrum en een beetje eromheen meten" en "spotmeten". In deze onstandigheden zet ik mijn camera meestal op spot, zodat dat gedeelte waar het voor mij om gaat juist belicht is, dat dan de rest donker of juist licht is, geeft vaak toch de sfeer weer.

Je "helpt" hierbij je camera door niet zo'n groot overzicht te fotograferen, maar je te concentreren op het onderwerp. Als je bij foto 2 van de mannen de gezichten wilt zien, haal ze dan zo dichtbij (of verhuis zelf indien mogelijk) zodat het licht van die lamp erachter niet in beeld is, dan meet ie dat ook niet mee.

Mocht je dan merken dat je sluitertijd echt te lang wordt voor scherpe plaatjes, kijk dan of je de ISO in kan stellen. Hoe hoger het getal, hoe lichter het plaatje, maarrrrr...hoe meer korreligheid. Probeer dus uit hoever je kan gaan voor jij de plaatjes niet meer mooi vind.

Voor stilstaande beelden (voor zover mensen stilstaan) zou ik de sluitertijd niet langer nemen als 1/20, voor bewegende mensen niet langer dan 1/60. Maar ook dat moet je proberen.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_55653959
Nog wedstrijd foto's?
  zondag 30 december 2007 @ 15:20:47 #7
52657 pea4fun
pi_55654252
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:01 schreef BrandX het volgende:
Sfeerfoto's.

Hier heb ik dus geprobeerd wat van de sfeer in de kleedkamer te pakken. Enerzijds de mentale voorbereiding, anderzijds de lol en ontspanning die er toch is.

[ afbeelding ]
Voorbereiding, ieder op zijn eigen manier

[ afbeelding ]
De keuring en weging van de boksers

[ afbeelding ]
de vaseline wordt aangebracht

[ afbeelding ]
Even onze maestro plagen

[ afbeelding ]
Zennn

[ afbeelding ]
nog meer zennnn
De sfeerfoto's

In sporthallen, kleedkamers ed is vaak niet echt te spreken van sfeerverlichting. Het maakt dus daarvoor niet uit of je flitst, het licht is toch al kil. Gebruik hem dan ook. In deze serie zie ik veel te lange sluitertijden voorbijkomen om scherpe plaatjes te krijgen. Bij sommige plaatjes heeft dat wel wat, zoals bij 5 (nummeren is trouwens wel handig) maar meestal is het toch ongewenst.
Waar je dan wel weer op moet letten is dat je geen harde flitslichten in het gezicht en vette schaduwen in de achtergrond krijgt. Je kan dat verminderen door allerlei huismiddeltjes zoals een vloeitje voor je flitser plakken of het licht buigen door een spiegeltje er schuin voor te zetten zodat ie over het onderwerp heen flitst (ik heb zelf tijden met een pringelsdopje bekleed met alufolie zitten klooien, en dat gaf best leuk resultaat)

Het onderwerp...oh nee, die bewaar ik voor de volgende
  zondag 30 december 2007 @ 15:37:43 #8
52657 pea4fun
pi_55654720
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:02 schreef BrandX het volgende:
Poses:
En ja natuurlijk willen alle boksers ff lekker patser zijn, althans het mannelijk deel dan
hierbij twee try outs van poses, en een groepsfoto:

[ afbeelding ]
In een kleedkamer, voldoende licht, geen flitser

[ afbeelding ]
In de donkere zaal, wel flits.

[ afbeelding ]
de groepsfoto
De poses/plaatsing van het onderwerp

Bij foto 1 zeg je voldoende licht dus geen flitser. FOUT!! De foto is niet scherp, je sluitertijd is dan ook 1/15 dus te lang. Hetzelfde bij foto 3, niet scherp omdat de sluitertijd te lang wordt. Licht in sportaccomodaties is zelden goed.
Foto 2 is door de flits het beste, niet alleen is ie scherp, maar ook wordt ie uit de omgeving losgemaakt.

Over het algemeen zie ik dat je je camera niet goed richt. Je hebt vaak boven een heel stuk niks, terwijl er aan de onderkant een stukje onderwerp afvalt.
Verder heb je al je onderwerpen (op 1 na) precies in het midden staan, varieer daar eens mee. Kan je plaatje een stuk interessanter maken.

Als ze toch poseren, kijk dan eens goed rond waar je ze neerzet. Misschien is er wel een lege muur ipv een muur met ramen, een verwarming, 2 of meer kleuren en een kleedrek. Dat leidt allemaal af van je onderwerp. Is er niet zo'n lege muur, probeer dan of je je "model" zover mogelijk van de muur kan zetten met een lege ruimte en (als dat kan) zet dan je diafragma als je die keuze hebt(canon heeft geloof ik Av stand) op een zo klein mogelijk getal. Je achtergrond wordt dan wazig.

Ow en kale mannen reflecteren snel, dus die kan je beter bij een donkere achtergrond zetten

Misschien zijn er mensen die veel sportevenementen fotograferen, en die vinden dat ik ergens ongelijk in heb, dan neem ik dat graag aan

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 15:46:23 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55654987
Echt heel super dit! hier kan ik absoluut wat mee!

Ik heb de jongens al ingelicht dat ze de komende tijden proefkonijn gaan zijn, maar dat vinden ze gelukkig alleen maar leuk, ze vinden het veel te gaaf dat er (eindelijk eens) foto's genomen wordt van hen.

In januari zijn er weer twee wedstrijden, dus dan ga ik e.e.a. uitproberen, en voor die tijd in de boksschool zelf eens wat rommelen met die instellingen.

En idd, deze camera heeft tig mogelijkheden, ik kan geloof ik alles instellen wat ik zou willen. Dus die Av is geen punt, evenals het varieren in sluitertijd en ISO. Nogmaals bedankt zover
(en ik snapte idd al niet waarom sommige foto's niet echt scherp werden)

edit: ik heb ze even genummerd
lolwut
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 15:50:15 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55655096
quote:
Op zondag 30 december 2007 15:11 schreef slaapvaak het volgende:
Nog wedstrijd foto's?
nee, tijdens de partij zelf maak ik gebruik van de videomogelijkheid van deze camera, de kwaliteit hiervan is meer dan goed genoeg om geen aparte videocamera te kopen. En van de films leren de boksers het meest.
lolwut
  Boks-Chick maandag 28 januari 2008 @ 15:32:29 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56363381
Daar ben ik weer

Ik heb afgelopen weekend de tips geprobeert toe te passen, maar dat was niet makkelijk. De wedstrijd was in een klein theatertje in Amsterdam. De omkleedruimte c.q. warming up plek was een kamertje van ong 5x5 meter, met TL licht en aan de zijkant peertjes om de spiegel heen. De ruimte stond vol met spullen van 10 boksers ook van andere boksscholen, dus tja er stond van alles in de weg.

Ik heb de foto's genomen met ISO 800 met de kleinste F stand, 3,2 (geen idee wat dat is tough ). Daarmee zage de foto's op de preview van de camera er het mooiste uit, doch op de PC bleek dat ze daarna wel Korrelig waren. Ik heb het korrelige met simpele shop wat kunnen reduceren.
Het was een kleine werkruimte dus. Ik heb ook nog foto's genomen in zaal zelf, maar die ruimte was zo donker dat die foto's niet echt gelukt zijn. een paar van die foto's plaats ik wellicht later.

Enfin, in afwachting van jullie feedback volgen in de volgende post de foto's:
lolwut
  Boks-Chick maandag 28 januari 2008 @ 15:37:20 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56363462
1a en 1b (extra shop: mannetje weg)

2a en 2b interview

3a en 3b: groepsfoto van twee kanten genomen, ivm peertjes licht. ik sta tegen een muur geperst, de boys konden niet verder naar achter. En dit was de kaalste muur die er was

4a en 4b: Cool! dit vind ik zelf een megacoole foto, genomen zonder dat Azis het wist. Meer korrel kreeg ik niet weg, en ik baal van de tas, maar zoals gezegd, de ruimte stond volgepropt en de foto was genomen in de spur of the moment

lolwut
  Boks-Chick maandag 28 januari 2008 @ 15:38:43 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56363486
oh, en als iemand een tip heeft hoe ik dezelfde foto's kan maken in deze omstandigheden dus, waarbij ze gelijk al minder korrelig zijn ben ik errug blij!!!!
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 29 januari 2008 @ 12:13:31 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56382373
stiekem een subtiel schopje
lolwut
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:42:02 #15
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_56390586
1a en b: zijn niet scherp. Wellicht kan je ook dichter bij je onderwerp gaan staan en een beetje door je knieen buigen, hierdoor vult je onderwerp de foto meer. Nu heb je veel loze, witte vlakken in de foto zitten.
Interview foto's:de peertjes zijn overbelicht. omdat je tegen het licht in fotografeert moet je camera een relatief lange sluitertijd gebruiken om de twee personen te belichten, hierdoor wordt de rest van de foto overbelicht. Als je tegen een lichtbron in fotografeert is het aan te raden om bij de flitsen. Hierdoor zijn onderwerp en achtergrond meer in balans. Probeer ook een foto te maken als de onderwerpen hun ogen OPEN hebben . 3B: ook overbelicht en mensen met de ogen gesloten. Overigens is niets zo moeilijk als een goed groepsportret dus hey.. Ook is de foto niet scherp.
4a en b: Als je deze foto wat had ingeflitst dan was ie beter uitgekomen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Het was zeker niet de bedoeling om je foto's af te zeiken. Binnen in een sporthal/kleedkamer fotograferen is gewoon verdomd moeilijk.
"Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg"
  Boks-Chick dinsdag 29 januari 2008 @ 17:53:11 #16
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56390839
thanks! ik heb er absoluut wat aan!
Ik ben net begonnen met een beetje fotograveren in plaats van een beetje (dom) plaatjes schieten. Dus ik zie het 0,0 als afzeiken, vind je nog aardig

Voor wat betreft de scherpte: dat klopt, dat was ook al iets wat ik zelf gezien had. Dacht zelf dat het vooral aan de hoge ISO lag. Your thoughts?

Maar verder in hoofdzaak komt het er dus op neer: flits gebruiken, en meer experimenteren met sluitertijd.
Wel lastig, want bij langere sluitertijd doet mijn toestel er langer over om scherp te stellen oid. Ik druk dan op de knop, maar dan duurt het ff voordat hij daadwerkelijk de foto neemt. Dan is het moment vaak al weer weg
Oefenen oefenen oefenen dus.
lolwut
  dinsdag 29 januari 2008 @ 19:38:53 #17
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_56393243
Het ligt niet een een te hoge iso, eerder aan te laag. Hoe hoger je iso, hoe minder licht er op de sensor moet vallen voordat deze volledig belicht is. Dus bij iso 1600 heb je minder licht nodig dan bij iso 100. Omdat je minder licht nodig hebt, kan je kortere sluitertijden en/of kleinere diafragma's gebruiken. In een donkere omgeving is het dus wijs om je iso hoog te zetten omdat je dan met sluitertijden van 1/60 en hoger kan werken (1/60 is slechts een voorbeeld), lagere iso betekend langere sluitertijden wat onscherpte tot gevolg heeft. Je moet dus proberen om je sluitertijd zo kort mogelijk te houden.
Nadeel van hogere iso waarden is dat de foto's meer ruis tonen, vooral compact camera's hebben daar last van. Als je serieus aan de slag wil met fotografie is het handig om tzt een SLR te kopen. Naast de betere iso capaciteiten is de focus en reactiesnelheid veel beter(dus niet eerst 2 seconden wachten na het indrukken van de ontspanner tot er een foto gemaakt wordt). Canon en Nikon hebben allebei mooie startersets tegenwoordig. Vooral de 350D met 2 lenzen + grip is een aanrader of de Nikon D40 set.
En inderdaad, fotograferen is gewoon heeeeeeel veel doen.
"Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg"
  Boks-Chick dinsdag 29 januari 2008 @ 20:19:21 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_56394205
Thanks voor de aanvulling. Het iso-diafragma-sluitertijd verhaal is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik ga gewoon uitproberen en kijken wat het effect is
Wat betreft een starterskit kopen, dat laat het budget helaas voorlopig niet toe, dus zal het bij mijn canon moeten houden.
Vooralsnog heb ik hele dankbare onderwerpen, ze zijn elke keer helemaal blij met de foto's, ook de ppt die ik maak en uitprint en ophang op de boksschool, ze vinden het alleen maar gaaf
lolwut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')