abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55604624
Als er dan toch een Perl topic is dan denk ik er toch maar aan om eens een echte mannentaal te introduceren hier op FOK!

Python! Het geestekindje van Guido van Rossum.

Wie gebruiken Python?
- Google, een groot deel van de spiders van Google en hun applicaties zijn in Python geschreven.
- Yahoo!Maps
- Battlefield 2
- Civilization 4
- ABN Amro
- Blender 3D
- Paintshop Pro
- NASA
- Ubuntu
Deze lijst gaat eindeloos door, lees meer op: http://wiki.python.org/moin/OrganizationsUsingPython

Wat is Python?
Python is een scripting taal die zeer leesbaar is, zeer platform onafhankelijk (van je pc tot je mac tot je mobiele telefoon tot je PSP) en ook zeer snel.

Python Links?
http://www.python.org/
http://www.python.org/doc/Intros.html

Python op het web?
http://www.djangoproject.com/

Nog meer vragen? Stel ze gerust Ik zal hier binnenkort ook wat code neerzetten. Ik vraag me gewoon af of veel mensen op FOK! ook daadwerkelijk wat doen met Python.

Een voorbeeld Python script om vanaf command line fahrenheit in celsius om te zetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/usr/local/bin/python
import string, sys

# If no arguments were given, print a helpful message
if len( sys.argv ) == 1:
    print 'Usage: celsius temp1 temp2 ...'
    sys.exit( 0 )

# Loop over the arguments
for i in sys.argv[ 1: ]:
    try: 
        fahrenheit = float( string.atoi( i ) )
    except string.atoi_error:
   print repr( i ), "not a numeric value"
    else:
   celsius = ( fahrenheit - 32 ) * 5.0 /9.0
   print '%i\260F = %i\260C' % ( int( fahrenheit ), int( celsius+.5 ) )

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Python
Mocht je een link vinden die zeker in de OP hoort, twijfel niet en zet hem erbij!

[ Bericht 17% gewijzigd door WyriHaximus op 28-12-2007 23:09:39 ]
  vrijdag 28 december 2007 @ 17:45:51 #2
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_55605248
Scripting is voor mietjes.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_55605265
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 17:16 schreef colourAgga het volgende:
Nog meer vragen? Stel ze gerust Ik zal hier binnenkort ook wat code neerzetten. Ik vraag me gewoon af of veel mensen op FOK! ook daadwerkelijk wat doen met Python.
Ik zit te denken om Python te gaan leren voor m'n bladelogic tools suite, aangezien ze een python API hebben. Maar aangezien ze ook een shell API hebben, ben ik me eerst daarop gaan focussen.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 28 december 2007 @ 17:58:05 #4
35325 shi
elegance in simplicity
pi_55605535
python ftw
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
pi_55605596
quote:
<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
.
-
pi_55606492
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 17:45 schreef JeOma het volgende:
Als jij de voordelen van scriptingtalen niet inziet
pi_55606732
Ik heb python op mjin mobieltje staan en op mijn pc gebruik ik nicotine, een soulseek client die helemaal in python is geschreven, maar ik kan niet zeggen dat ik er zelf echt al wat mee gedaan heb, al moet het wel een coole taal zijn.... alleen die indenting om blokken aan te geven... brr.
pi_55607497
Moet je echt indenten voor die if/else statements? Lijkt me eerder een voorkeur van de coder.. Haha, het wordt echt afgedwongen door de compiler/taal...
  vrijdag 28 december 2007 @ 19:56:06 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_55608075
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 19:28 schreef slakkie het volgende:
Moet je echt indenten voor die if/else statements? Lijkt me eerder een voorkeur van de coder.. Haha, het wordt echt afgedwongen door de compiler/taal...
Ik dacht dat alleen COBOL dat had, haha.

Enne, ik zie wel de voordelen van scripting. Maar het is gewoon voor mietjes. Vind ik.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_55611723
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 19:28 schreef slakkie het volgende:
Ja, moet Zorgt ook voor wat nettere code, vergeten te indenten of niet correct indenten geeft een parse error
  vrijdag 28 december 2007 @ 22:59:04 #11
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_55612794
TijdVoorPython

[ Bericht 1% gewijzigd door marcel-o op 28-12-2007 23:27:02 ]
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
pi_55612855
Hoe werkt die indentation precies? Maakt het uit hoeveel spaties/tabs je gebruikt? Klopt het voorbeeld dan wel?
Waarom maak je van een string een integer, en daarna een float? En waarom gebruik je depricated method(s)?

Zomaar een paar vraagjes, ik weet niets van Python
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  vrijdag 28 december 2007 @ 23:11:55 #13
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_55613125
Heb ff de OP op de Fok!Wiki gezet en dat ook gelijk ff in de OP aangepast .
phluphy for president!
  vrijdag 28 december 2007 @ 23:50:36 #14
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_55614256
hier een NL tutorial http://www.coolpython.nl/tutorials/tut/
als de goldstrike is uitgewerkt is, ga ik die eens doornemen

miss. iets voor in de OP?
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
pi_55772681
Ben er zelf ook sinds kort mee begonnen. Vind zelf 'Beginning Python: From novice to professional' een erg fijn boek. Ook ben ik begonnen met Django. Er is lastig hosting voor te vinden, dus ben er nu mee bezig op mijn eigen Ubuntu servertje.

M.i de voordelen van Python: goed gestructureerd, leesbaar, snel voor een scripttaal, veel librairies, grote community, volledig object georienteerd en bovendien met een Nederlander als geestelijk vader.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 15:36:44 #16
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_55773223
Python rocks . Helaas heb ik (ben geen IT-er) er al een tijdje weinig meer mee gedaan, maar toen ik er destijds mee bezig was vond ik het een heerlijk intuïtieve taal, met talloze geavanceerdere functies al ingebouwd in de standaard library. De vertaalslag van de structuur in je hoofd naar code is verrassend simpel, géén verplichte vage technische toeters en bellen of contra-intuïtieve constructies zoals in Java en C++/C. En de grap is dat het desondanks niet aan mogelijkheden inlevert t.o.v. deze talen (misschien heeft Java meer out there aan frameworks & add-ons). De gemiddelde Java-code heeft een equivalent in Python-code die 10 maal minder regels bevat .

Met het gebruik van indenting om blokken aan te geven heb ik persoonlijk absoluut geen probleem, ik gebruik het ook zoveel mogelijk in andere talen, bevordert m.i. alleen maar de leesbaarheid en het overzicht.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  maandag 7 januari 2008 @ 16:48:56 #17
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_55851442
Ik ben sinds een week of twee bezig met het bestuderen van het boek Python Power (The Comprehensive Guide) door Matt Teller.

Mijn eerste indruk is erg goed, de taal komt er intuïtief over, en ik hoop dat ik d.m.v. Python eindelijk object oriented programming goed onder de knie krijg...

Die IDLE editor is ook nice, je probeert je snippets gewoon rechtstreeks in de compiler, en dan zet je ze later om in scripts. Ideaal. Helaas ziet IDLE er erg 1995 uit op een Linux machine, maar dat heeft met Tcl/Tk te maken, het schijnt dat de nieuwe release (8.5) er stukken beter uitziet.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  maandag 7 januari 2008 @ 18:09:37 #18
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_55853255
Afgelopen weekend heb ik me wat zitten verdiepen in Dabo (www.dabodev.com), een "3-tier framework" dat je kunt importeren in je code (is zelf ook geschreven in Python) en een wrapper vormt om wxPython en een aantal database backends. Het idee is dat je daarmee makkelijker desktop progjes kunt bouwen compleet met GUI en achterliggende database. Ik ben er behoorlijk enthousiast over . Ik weet niet of jullie het met me eens zijn, maar ik vind wxPython een hel. Het produceert een zeer complete en mooie (native) GUI, maar het progranmmeren is rampzalig, wxPython is een vrij dunne wrapper om de wxWidgets code die in C++ is geschreven (is misschien makkelijker als je meer (C++-)ervaring hebt hoor). Wat ik ervan gezien heb, ziet de interface die Dabo beschikbaar stelt er véle malen intuïtiever en makkelijker uit voor iemand die Python gewend is. Verder zijn de drie lagen (database backend, business rules, GUI) natuurlijk op zo'n manier opgezet dat je een hoop standaardwerk wat betreft de communicatie tussen deze drie uit handen wordt genomen.

Op het moment is de 0.8 release uit en het is allemaal nog gedeeltelijk in het opbouwstadium, maar er lijkt zich al een redelijke gerbuikersgroep gevormd te hebben. Het lijkt geknipt voor een progje wat ik al een tijd geleden eens beloofd heb om te maken, ik hoop daar binnenkort eens echt aan te kunnen beginnen en Dabo te kunnen gebruiken .
Fotoboek
  maandag 7 januari 2008 @ 18:10:37 #19
65490 whoops
pi_55853277
Btw. aangezien ik de built-in theme van de IDLE editor veel te licht vond heb ik deze aangepast, dit is het resultaat:

Voor:

Na:

Hij is gebaseerd op de 'Desert' theme van jEdit.

Deze settings worden opgeslagen in het bestand ~/.idlerc/config-highlight.cfg onder linux en (volgens mij) in c:\.idlerc\config-highlight.cfg onder Windows.

De inhoud van config-highlight.cfg
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[desert]
keyword-background = #333333
definition-foreground = #98fb98
error-foreground = #ff0000
string-background = #333333
keyword-foreground = #cc4e00
comment-background = #333333
hit-foreground = #ffffff
builtin-background = #333333
hilite-foreground = #000000
stdout-foreground = #eeeeee
cursor-foreground = #ffcc00
break-background = #ffff55
comment-foreground = #87ceeb
hilite-background = #666666
definition-background = #333333
stderr-background = #333333
hit-background = #333333
console-foreground = #87ceeb
normal-background = #333333
builtin-foreground = #519e51
stdout-background = #333333
console-background = #333333
stderr-foreground = #ff8800
normal-foreground = #f0e68c
string-foreground = #ffa0a0
break-foreground = black
error-background = #000000
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  maandag 7 januari 2008 @ 18:14:05 #20
65490 whoops
pi_55853371
quote:
Op maandag 7 januari 2008 18:09 schreef keesjeislief het volgende:
www.dabodev.com
Die staat in de m'n bookmarks! Het ziet er zeker erg interessant uit!
  dinsdag 15 januari 2008 @ 00:47:09 #21
65490 whoops
pi_56039315
Ik heb iets raars met de IDLE editor onder Ubuntu. Als ik heb vanuit het menu opstart krijg ik voor de prompt de volgende melding (zie ook bovenstaande screenshot):
quote:
IDLE 1.2.1 ==== No Subprocess ====
en is het menuitem 'Shell' niet aanwezig. Niet handig, want het restarten van de shell (Ctrl-F6) werkt dan ook niet meer...

Als ik hem vanaf de terminal opstart, of via Alt-F2 (start-run equiv. in Gnome), krijg ik de melding van het subprocess niet, en is de Shell optie ook aanwezig.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik heb het al, een kijkje in de help leverde het volgende op:
quote:
Running without a subprocess:

If IDLE is started with the -n command line switch it will run in a
single process and will not create the subprocess which runs the RPC
Python execution server. This can be useful if Python cannot create
the subprocess or the RPC socket interface on your platform. However,
in this mode user code is not isolated from IDLE itself. Also, the
environment is not restarted when Run/Run Module (F5) is selected. If
your code has been modified, you must reload() the affected modules and
re-import any specific items (e.g. from foo import baz) if the changes
are to take effect. For these reasons, it is preferable to run IDLE
with the default subprocess if at all possible.
En vanuit het menu wordt hij inderdaad met -n opgestart. Snap nogsteeds niet precies waarom je dit nodig zou hebben maar dat wordt vast nog wel duidelijk.

[ Bericht 25% gewijzigd door whoops op 15-01-2008 00:53:00 ]
pi_56042995
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 17:45 schreef JeOma het volgende:
Juist ja. Perl wordt toch ook gebruikt als scripttaal? Is PHP ook voor mietjes? En Python kan ook gecompileerde programma's afleveren...
Beetje goedkope reactie JeOma.

Het indenten van Python werkt zeer fijn, je hoeft niet meer te letten op { en } of ermee te rotzooien, en het maakt de code een stuk leesbaarder. Python probeert geen dikke soep te zijn qua leesbaarheid, dat staat me wel aan. Perl lijkt echter zijn best te doen om maar niet leesbaar te zijn...
EVE-Online is overigens ook geschreven in Python. Als je beginnend programmeur bent dan is Python Echt de beste optie, het is op zijn minst de beste manier om in de wereld van programmeertalen te stappen en om het 'idee' te leren.
pi_56043209
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:21 schreef sentiao. het volgende:

[..]

Het indenten van Python werkt zeer fijn, je hoeft niet meer te letten op { en } of ermee te rotzooien, en het maakt de code een stuk leesbaarder. Python probeert geen dikke soep te zijn qua leesbaarheid, dat staat me wel aan. Perl lijkt echter zijn best te doen om maar niet leesbaar te zijn...
Ik ben het juist niet eens met je stelling dat python-code leesbaarder is. Ik vind perl veel leesbaarder, omdat het net iets systematischer is opgebouwd. Je herkent variabelen en arrays, je herkent counters beter, je ziet meteen wanneer welke loop afgelopen is.

Verder vind ik dat je door Python zeer 'lui' wordt, omdat het zoveel accepteert en zo vergevend is. Als je vervolgens Perl gebruikt (een taal die qua gecompliceerdheid misschien nog wel minder is dan python), voor bijvoorbeeld Regex (ja sorry daarvoor is Perl echt 100x beter dan python), moet je weer helemaal inkomen in het 'scriptgevoel', dus netjes de {, } en ; gebruiken.
pi_56044464
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:34 schreef Stranger het volgende:

[..]

Ik ben het juist niet eens met je stelling dat python-code leesbaarder is. Ik vind perl veel leesbaarder, omdat het net iets systematischer is opgebouwd. Je herkent variabelen en arrays, je herkent counters beter, je ziet meteen wanneer welke loop afgelopen is.

Verder vind ik dat je door Python zeer 'lui' wordt, omdat het zoveel accepteert en zo vergevend is. Als je vervolgens Perl gebruikt (een taal die qua gecompliceerdheid misschien nog wel minder is dan python), voor bijvoorbeeld Regex (ja sorry daarvoor is Perl echt 100x beter dan python), moet je weer helemaal inkomen in het 'scriptgevoel', dus netjes de {, } en ; gebruiken.
Ik vind het maar moeilijk, een keuze maken. Ik werk momenteel met C# (laat me a.u.b. heel =]) dus ik ben momenteel gewend aan de eindeloze ; en { en }. Welke taal is krachtiger?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 23:34:56 #25
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_56061924
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:34 schreef Stranger het volgende:

[..]

Ieder z'n mening natuurlijk, maar er zijn maar érg weinig mensen die het met je eens zijn. Geef eens een codevoorbeeld van beide talen waarbij jij Perl leesbaarder vindt?
quote:
Jaja. Waarom geen assembly dan? Tik jij je teksten ook nog op een typemachine met de typex binnen handbereik omdat je van een computer zo lui wordt met al die comfortabele knoppen zoals backspace? Oftewel, als er een taal beschikbaar is waarmee je zoveel intuïtiever en leesbaarder tot je doel kunt komen, en die je ook nog eens niet lastigvalt met allerlei overbodig tikwerk om je in principe al werkende code in een of ander afgedwongen stringent jasje te krijgen ("zoveel accepteert en zo vergevend is"), waarom zou je dan überhaupt nog denken aan teruggaan?
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')