abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55592912
Via www.profotonet.nl wil ik wat foto's laten afdrukken. Als ik de foto's laat optimaliseren, dan worden ze verschaald, óf gecomprimeerd. Dat wil ik niet.

De foto's in kwestie zijn geschoten met een spiegelreflexcamera. Met een verhouding van 2:3 (digitale spiegelreflex, bij compact camera is het 3:4), zou ik bij een afdrukformaat van 13cm x 19cm in werkelijkheid 12,7cm x 19,1cm hebben. De printer waarmee ze werken, drukt op 400 dpi af. Inch = 2,54 cm.

Dus als ik zo bereken: 12,7 / 2,54 = 5 x 400 = 2000 pixels hoog en 19,1 / 2,54 = 7,519685 x 400 = 3007,87401 = 3008 pixels breed? Zit ik goed?
pi_55593056
Verstuur je foto's niet geoptimaliseerd, maar gewoon zoals ze zijn. En het klopt dat ze dan niet precies de bestelde grootte zijn. Houd rekening met een aantal millimeters verschil (extra). Ze zijn nooit te klein, maar wel te groot.

Profotonet is een goeie zaak trouwens Ik bestel al mijn afdrukken daar. En verder zou ik me niet al te druk maken om die berekeningen.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_55593127
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 01:56 schreef PdeHoog het volgende:
Verstuur je foto's niet geoptimaliseerd, maar gewoon zoals ze zijn. En het klopt dat ze dan niet precies de bestelde grootte zijn. Houd rekening met een aantal millimeters verschil (extra). Ze zijn nooit te klein, maar wel te groot.

Profotonet is een goeie zaak trouwens Ik bestel al mijn afdrukken daar. En verder zou ik me niet al te druk maken om die berekeningen.
Bedankt voor je reactie. Ik stuur ze inderdaad niet geoptimaliseerd, omdat ik ergens las dat ze aan resize doen, ipv resample. Dat zorgt voor kwaliteitsverlies.

Maargoed, bij niet optimaliseren wordt een vierkante foto ook gewoon ''vierkant' afgedrukt. Dan ga ik zelf m'n foto's op juiste resolutie resamplen. De vraag is alleen... welke resolutie .
pi_55593304
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 02:00 schreef hepas het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ik stuur ze inderdaad niet geoptimaliseerd, omdat ik ergens las dat ze aan resize doen, ipv resample. Dat zorgt voor kwaliteitsverlies.

Maargoed, bij niet optimaliseren wordt een vierkante foto ook gewoon ''vierkant' afgedrukt. Dan ga ik zelf m'n foto's op juiste resolutie resamplen. De vraag is alleen... welke resolutie .
Hangt er natuurlijk volledig vanaf welk formaat je wilt hebben he En hou, ik dacht, 150 dpi aan voor afdrukken.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_55601958
Dat stond toch in m'n OP? Anyway, zoals er stond, zeggen ze toch op hun site dat ze 400 dpi apparaat hebben voor mn formaat? En wat m'n keuze (13cm x 19cm) betreft, zal ik 'm waarschijnlijk in 12,7cm x 19,1cm ontvangen.
pi_55602299
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 15:15 schreef hepas het volgende:
Dat stond toch in m'n OP? Anyway, zoals er stond, zeggen ze toch op hun site dat ze 400 dpi apparaat hebben voor mn formaat? En wat m'n keuze (13cm x 19cm) betreft, zal ik 'm waarschijnlijk in 12,7cm x 19,1cm ontvangen.
Die 400 is het maximum wat het apparaat aan kan, en dat is idioot veel. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Maak je ook geen zorgen om rekensommetjes. Bij zo'n bedrijf gaan ze uit van de gemiddelde klant. Die gemiddelde klant weet niets van dpi en heeft ook geen zin om zich erin te verdiepen. Daarom doen zij dat. Dagelijks. Maak je dus niet druk. Het enige dat je moet doen is:
-vertellen welke maat je wilt hebben in centimeters
-zorgen dat de verhoudingen kloppen (dus als je een 3:2 vraagt, lever dan ook een 3:2 in)
-zo groot mogelijk aanleveren.

Daarna leun je achterover. Je hoeft niets uit te rekenen. Dat doen zij voor je. Daar betaal je ze voor en ze zijn dat gewend, dat doen ze dagelijks.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_55602836
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 15:15 schreef hepas het volgende:
Je krijgt geen 12,7 cm foto. Als het goed is drukken ze af op de minimum maat en dat zal 13 cm zijn. Vervolgens zal de langere kant wat langer worden in verhouding. Maar goed....zoals VV al zei: stuur ze op en ga achterover leunen. Zij zijn daar heel goed in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')