abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55547921
Hey,

Als alles goed gaat haal ik dit jaar mijn HAVO-diploma. Ik ben daarna misschien van plan om het VWO in één jaar te halen aan een ROC.
Maar er zijn nog wel wat onduidelijkheden.
Zoals:
1)
Ik heb nu op HAVO het profiel C&M met de volgende vakken:
Gemeenschappelijk deel: Ne-En-Du1-Lo-ANW-Ma1
Profieldeel: Du12-Ha-Ec1-Gs + in het vrije deel Informatica (='In')
Nu vind ik op de site van de school waar ik heen wil het volgende:

Inhoud opleiding

De klassikale lessen vormen de basis van het VAVO-onderwijs. De rest is zelfstudie. Het ALC (Afdelings Leer centrum) begeleidt je daarbij.
De vakken:
Gemeenschappelijk Deel: Ne-En-Fa1-Du1-Anw-Ma-Gs1, Let.
Profiel Natuur en Techniek: Na1,2-Wib1,2-Sk1,2
Profiel Natuur en Gezondheid: Bi 1,2-Na1-Sk1-Wib1
Profiel Economie en Maatschappij: Ec1,2-Gs2-Wia1,2-Ak
-->Profiel Cultuur en Maatschappij: Fa2-Du2-Gs-Wia1-Ak
Vrije Deel: Fa-Du-Sp-Ec-Ak-Gs-Wia-Wib- Na-Sk-Bi-M&O, Filosofie of delen van deze vakken

Ook nog het volgende:
Niveau en studieduur

De opleiding duurt in principe één jaar. De lessen volg je overdag.
Examinering vindt plaats door het afnemen van schoolexamens en het Centraal Schriftelijk Examen.
Je kunt ook deelexamens doen in enkele vakken of zelfs in één vak.
Heb je (voldoende) vakken afgesloten, dan kun je vrijstelling krijgen.
Onderdelen van vakken kun je meenemen in het examendossier
Cursisten met een Havo-diploma worden vrijgesteld van ANW, en GS1en MA in het Gemeenschappelijke Deel.
Zak-/slaagregeling: de cijferlijst mag een 4 én een 5 bevatten, maar deze mogen niet beide in het profieldeel zitten.

Ik ga ervan uit dat ik het profiel C&M ook op VWO moet kiezen, aangezien ik op HAVO ook dit profiel heb gedaan. Dit vertelde mijn decaan me. Ook krijg dus sowieso vrijstelling van ANW, GS1 en MA.
Maar dan blijft me nog onduidelijk of ik wel toegelaten word, aangezien ik op HAVO geen Frans1(2?) heb gevolgd? Hetzelfde geldt voor Aardrijkskunde..
Op HAVO was het met het profiel C&M zo dat je moest kiezen tussen óf Duits12 óf Frans12, is dit wellicht hier ook het geval? In het gemeenschappelijk deel staat al Fa1, en in het profieldeel dus Fa2, lijkt me dus van niet..
Ook vind ik nog onder het kopje 'Toelatingsvoorwaarden': 2. Onderwijskundige voorwaarden voor toelating:
- voor de profielen c & m en e & m zijn twee moderne vreemde talen vereist.

Dus Engels en Duits is wel voldoende? Wie kan me helpen?

2)
Aangezien ik 17 ben als ik aan de opleiding begin, zal ik via de Rutte-regeling moeten worden toegelaten (kopje 'Toelatingsvoorwaarden').
Bij de kosten staat dan het volgende:
a. Volledig pakket of deelpakket via de Rutte-regeling
Overdracht van middelen van de VO-school naar het ROC

Ik moet dus als het ware betalen aan mijn middelbare school, die het dan weer doorsluizen naar het ROC? Mij blijft dan onduidelijk wat de kosten zullen zijn..
Schoolboeken worden als het goed is vanaf komend schooljaar gratis?
Wat blijft er dan over: Collegegeld à ¤30,- per jaar; Cursusgeld ¤ 33,60 per klokuur/per jaar? Wellicht nog iets anders?
Lesgeld à ¤975,- valt weg aangezien ik 17 ben als ik aan de opleiding begin..

3)
En dan nog een vraag voor de mensen die het VWO-'sprint' ook hebben gevolgd:
Hoe zit het met de vrije tijd?
Dus: hoeveel uur per dag ben je ongeveer aan huiswerk kwijt?
Ik vind het tof om mijn vwo in versneld tempo te halen, maar een beetje rust is natuurlijk ook nodig

Het zijn nogal wat vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want voor mij is het nog onduidelijk.
pi_55548143
ik heb het allemaal niet echt gelezen, maar ik heb ook m'n vwo gedaan aan de vavo. Had 't overigens niet gehaald. Het is vrij hard doorpoten denk ik, zeker als je van de havo afkomt. En niet in de verleiding komen niet naar school te gaan, want dat deed ik dus wel, lekker in m'n bed blijven liggen
pi_55548187
Bij CM op het vwo heb je sowieso frans12.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_55548294
VAVO zuigt hard. Het is echt veel te hard aanpoten op de VAVO Tenzij je nog 3-4 vakken oid moet. Dan is het zwaar relaxed.
me > you
  woensdag 26 december 2007 @ 12:28:41 #5
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_55548345
zelf 5 vakken in totaal gedaan, was echt een jaartje rust van na 6 maanden is de helft al klaar.
niets
  woensdag 26 december 2007 @ 12:33:58 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55548455
Volgens mij mag je kiezen of je Frans of Duits doet.
Wat aardrijkskunde betreft, weet ik het niet.
Oplossing: even aan je decaan vragen na de vakantie .
Niet meer actief op Fok!
pi_55551163
Ik heb vwo N&T gedaan na havo N&T met eco als keuzevak, gewoon SK1&2 wis b1&2 na1&2 nl eng en dus eco, meer niet Geen profielwerkstuk, duits/frans maatschappijleer of wat dan ook, perfect \

Wel in 2 jaar, op mijn "normale" school waar ik dus ook havo had gedaan
pi_55553043
CM op het VWO bestaat altijd uit Engels + twee andere volledige vreemde talen
pi_55554123
quote:
Op woensdag 26 december 2007 12:26 schreef rickjes het volgende:
VAVO zuigt hard. Het is echt veel te hard aanpoten op de VAVO Tenzij je nog 3-4 vakken oid moet. Dan is het zwaar relaxed.
Vergeleken met de universiteit is het akelig relaxed, zeker op het ROC. Je moet het alleen willen.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_55554280
1. Zolang je een HAVO-diploma hebt, wordt je gewoon toegelaten, voor zover ik weet. Ik had ook geen Frans, en dat was geen enkel probleem. Alleen flink inhalen, dat wel.

2. Geen idee. Ik moest gewoon lesgeld, boeken en alles betalen. Vanaf mijn 18de wel een tegemoetkoming gekregen.

3. Weinig, maar een baantje kun je er bijvoorbeeld heel makkelijk naast doen. Als je het type bent dat heel veel meekrijgt in lessen, kom je aan je trekken, want het gros van wat er zit, zit er ook echt om dat diploma te halen. Ikzelf heb dus heel veel in de uren weten te doen, en heel weinig erbuiten.
Verder valt het allemaal best mee. Je maakt een flink aantal uren, je zult soms in de avond les hebben, en bijvoorbeeld alle verplichte boeken (12 voor Nederlands) vielen bij mij meteen in het eerste blok, dus dat is heel erg doorbijten. Maar het is heel goed mogelijk om te halen, ook met een sociaal leven tussendoor.

Het was bij ons heel simpel. Degenen die er ingingen alsof het een normaal jaartje was, gingen uiteindelijk op hun bek. Die knop moet meteen om, meteen alles bijhouden, en objectief voor jezelf bekijken wat goed haalbaar is, en wat veel tijd gaat kosten.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_55556401
Als je een beetje goed in talen bent moet het wel lukken. Als je misschien nog Frans 1 kan kiezen, op het vwo hoef je dan maar 1 ding te kiezen; luisteren, lezen, schrijven of spreken. Dat stelt iig helemaal niets voor.
Ik heb wel het idee dat Aardrijkskunde in 3 havo iets heel anders is dan in de bovenbouw havo/vwo. Maar goed, je kunt het natuurlijk proberen. Anders doe je er toch desnoods 2 jaar over, je bent nog hartstikke jong.
know'm sayin?
word? word.
pi_55568285
Okay, bedankt voor de reacties

Het is namelijk zo dat ik dan zeer waarschijnlijk op kamers moet..
Dus ik zal ook wat eten moeten maken, boodschappen moeten doen etc.
En ernaast nog hockeyen als dat nog gaat. Maar gelukkig ben ik ook wel iemand die aardig wat oppikt in de lessen en in de lessen werk ik normaal ook wel door zodat je inderdaad thuis minder hoeft te doen.
Maar het lijkt me zwaar maar wel te doen als ik het zo hoor dus
pi_55568619
Oh en nog iets, praktische opdrachten, bewaar ze goed, en ook je PWS. Soms moet je er nog wat bij doen omdat vwo natuurlijk een niveau hoger is, maar alles wat je minder hoeft te doen is meegenomen. Als je alles opnieuw moet doen, gaat daar nog veel werk inzitten.
know'm sayin?
word? word.
pi_55686562
vavo was niet zo moeilijk.

hergebruik je pws van de havo, heb ik ook gedaan , gewoon een andere titel nemen.
leen boekverslagen en die onzin van andere mensen. wat moeilijk was is om
tot 10 uur 's avonds naar school te gaan.
pi_55687483
Bij mij doen ze verrekte moeilijk over PO's, ze hebben zelf allemaal nieuwe voorwaarden waaran het moet voldoen, dus aan mn oude heb ik helaas niets. Echt klote
En mn PWS is verdwenen had er nog wel een 9 op
know'm sayin?
word? word.
pi_55706658
Ik heb ook sprintVWO gedaan.
Op havo N&G gedaan met Frans 1
Op VWO moest ik dus ook duits doen, daarvoor moest ik een toetsje doen, niveau viel best mee. Dat is echt te wel te doen.

Voor de rest vond ik het niet erg moeilijk, ben geslaagd met een 7 gemiddeld. Ik had elke dag normale dagen 9 tot 3 ongeveer. Dus iets meer uren dan normale school. Thuis deed ik niks eigenlijk. Had dus veel vrije tijd over.

Voor de rest viel ik onder een regeling en hoefde ik maar 150 lesgeld te betalen. Maar dat is voor elke leerling en ROC anders.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_55718739
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 19:02 schreef MaxC het volgende:
Ik heb ook sprintVWO gedaan.
Op havo N&G gedaan met Frans 1
Op VWO moest ik dus ook duits doen, daarvoor moest ik een toetsje doen, niveau viel best mee. Dat is echt te wel te doen.

Voor de rest vond ik het niet erg moeilijk, ben geslaagd met een 7 gemiddeld. Ik had elke dag normale dagen 9 tot 3 ongeveer. Dus iets meer uren dan normale school. Thuis deed ik niks eigenlijk. Had dus veel vrije tijd over.

Voor de rest viel ik onder een regeling en hoefde ik maar 150 lesgeld te betalen. Maar dat is voor elke leerling en ROC anders.
Maar op VWO had je dan zeker ook het profiel N&G? En welke keuzevakken?
Als ik dat zo hoor qua uren, valt dat nog wel mee gelukkig.
En zo te zien val je onder de Rutte-regeling, daar val ik dan ook onder. Hoefde je geen boeken oid te betalen dan?
pi_55718885
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:33 schreef T.a.b. het volgende:

[..]

Maar op VWO had je dan zeker ook het profiel N&G? En welke keuzevakken?
Als ik dat zo hoor qua uren, valt dat nog wel mee gelukkig.
En zo te zien val je onder de Rutte-regeling, daar val ik dan ook onder. Hoefde je geen boeken oid te betalen dan?
Ja had op het VWO ook N&G. Veel overlapt van de havo het is echt te doen. Ik had Scheikunde 2 als keuzevak, dan had ik maar 1 uurtje per week extra.
Boeken moest ik wel betalen(was niet veel) maar ik weet niet of dat volgend jaar ook zo is doordat de overheid ze gratis wil hebben
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_55719225
quote:
Op maandag 31 december 2007 17:34 schreef alors het volgende:
Bij mij doen ze verrekte moeilijk over PO's, ze hebben zelf allemaal nieuwe voorwaarden waaran het moet voldoen, dus aan mn oude heb ik helaas niets. Echt klote
En mn PWS is verdwenen had er nog wel een 9 op
Ik had de boel na de HAVO ritueel verbrand, dus dan zit je een heel jaar op jezelf af te geven. Ook leuk.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')