Hey,
Als alles goed gaat haal ik dit jaar mijn HAVO-diploma. Ik ben daarna misschien van plan om het VWO in één jaar te halen aan een ROC.
Maar er zijn nog wel wat onduidelijkheden.
Zoals:
1)
Ik heb nu op HAVO het profiel C&M met de volgende vakken:
Gemeenschappelijk deel: Ne-En-Du1-Lo-ANW-Ma1
Profieldeel: Du12-Ha-Ec1-Gs + in het vrije deel Informatica (='In')
Nu vind ik op de site van de school waar ik heen
wil het volgende:
Inhoud opleiding
De klassikale lessen vormen de basis van het VAVO-onderwijs. De rest is zelfstudie. Het ALC (Afdelings Leer centrum) begeleidt je daarbij.
De vakken:
Gemeenschappelijk Deel: Ne-En-Fa1-Du1-Anw-Ma-Gs1, Let.
Profiel Natuur en Techniek: Na1,2-Wib1,2-Sk1,2
Profiel Natuur en Gezondheid: Bi 1,2-Na1-Sk1-Wib1
Profiel Economie en Maatschappij: Ec1,2-Gs2-Wia1,2-Ak
-->Profiel Cultuur en Maatschappij: Fa2-Du2-Gs-Wia1-Ak
Vrije Deel: Fa-Du-Sp-Ec-Ak-Gs-Wia-Wib- Na-Sk-Bi-M&O, Filosofie of delen van deze vakkenOok nog het volgende:
Niveau en studieduur
De opleiding duurt in principe één jaar. De lessen volg je overdag.
Examinering vindt plaats door het afnemen van schoolexamens en het Centraal Schriftelijk Examen.
Je kunt ook deelexamens doen in enkele vakken of zelfs in één vak.
Heb je (voldoende) vakken afgesloten, dan kun je vrijstelling krijgen.
Onderdelen van vakken kun je meenemen in het examendossier
Cursisten met een Havo-diploma worden vrijgesteld van ANW, en GS1en MA in het Gemeenschappelijke Deel.
Zak-/slaagregeling: de cijferlijst mag een 4 én een 5 bevatten, maar deze mogen niet beide in het profieldeel zitten.Ik ga ervan uit dat ik het profiel C&M ook op VWO moet kiezen, aangezien ik op HAVO ook dit profiel heb gedaan. Dit vertelde mijn decaan me. Ook krijg dus sowieso vrijstelling van ANW, GS1 en MA.
Maar dan blijft me nog onduidelijk of ik wel toegelaten word, aangezien ik op HAVO geen Frans1(2?) heb gevolgd? Hetzelfde geldt voor Aardrijkskunde..
Op HAVO was het met het profiel C&M zo dat je moest kiezen tussen óf Duits12 óf Frans12, is dit wellicht hier ook het geval? In het gemeenschappelijk deel staat al Fa1, en in het profieldeel dus Fa2, lijkt me dus van niet..
Ook vind ik nog onder het kopje 'Toelatingsvoorwaarden':
2. Onderwijskundige voorwaarden voor toelating:
- voor de profielen c & m en e & m zijn twee moderne vreemde talen vereist.Dus Engels en Duits is wel voldoende? Wie kan me helpen?
2)
Aangezien ik 17 ben als ik aan de opleiding begin, zal ik via de Rutte-regeling moeten worden toegelaten (kopje 'Toelatingsvoorwaarden').
Bij de kosten staat dan het volgende:
a. Volledig pakket of deelpakket via de Rutte-regeling
Overdracht van middelen van de VO-school naar het ROCIk moet dus als het ware betalen aan mijn middelbare school, die het dan weer doorsluizen naar het ROC? Mij blijft dan onduidelijk wat de kosten zullen zijn..
Schoolboeken worden als het goed is vanaf komend schooljaar gratis?
Wat blijft er dan over: Collegegeld à ¤30,- per jaar; Cursusgeld ¤ 33,60 per klokuur/per jaar? Wellicht nog iets anders?
Lesgeld à ¤975,- valt weg aangezien ik 17 ben als ik aan de opleiding begin..
3)
En dan nog een vraag voor de mensen die het VWO-'sprint' ook hebben gevolgd:
Hoe zit het met de vrije tijd?
Dus: hoeveel uur per dag ben je ongeveer aan huiswerk kwijt?
Ik vind het tof om mijn vwo in versneld tempo te halen, maar een beetje rust is natuurlijk ook nodig

Het zijn nogal wat vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want voor mij is het nog onduidelijk.