Kan jezelf even wat voorbeelden geven waar ik zelf naar kan googlen?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is dus 1 van je drogredeneringen. Ga maar eens met een socioloog, antropoloog of psycholoog praten. Die zal je vertellen, dat er voldoende voorbeelden te vinden zijn van mensen die gestorven zijn voor hun eigen verzonnen verhaaltjes...
Wel eens van nazi's gehoord?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan jezelf even wat voorbeelden geven waar ik zelf naar kan googlen?
Ja, ja, ik weet wel waar ergens ik moet beginnen, maar any names particular?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel eens van nazi's gehoord?
A. Hitler bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, ja, ik weet wel waar ergens ik moet beginnen, maar any names particular?
Ik kan me voorstellen dat je het zo ervaart, maar ik ben het niet met je eens. Ik heb zelf in discussies op fora gemerkt, dat ik eerst mijn mening vorm en dan ga zoeken naar argumenten. Dan kan het gebeuren dat ik mijn mening moet herzien, omdat er tegenstrijdigheden of onmogelijkheden of onwenselijkheden zichtbaar worden, maar het gaat me even om de volgorde.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef Integrity het volgende:
[..]
De bijbel lezen doe ik met verstand. Een ethisch standpunt vormen doe ik met verstand. Accepteren doe ik met verstand, mijn gevoel volgt. Gevoelens (in deze context) zijn veelal gebaseerd op gedachten, daar ligt wel een basis, hoor. Dat je weet dat God er is voor je en van je houdt, kan een heel geruststellend gevoel geven. Maar het niet zomaar kunnen accepteren dat dit realiteit is.. daarin kan Zijn Woord echt van dienst zijn.
Je verstand en gevoel bepalen je gedrag, afhankelijk van de situatie. Dat is ook de enige controle die je hebt in je omgeving. Je eigen gedrag geanticipeerd op die omgeving. Daarin zitten keuzes die je bewust maakt. Als je gelooft, dan handel je vanuit je geloof wellicht op een andere manier dan je zonder het geloof zou handelen. Wellicht, omdat elke situatie anders is.
Ok...quote:Op woensdag 26 december 2007 15:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat zou me nou niks verbaasd hebben.
Maar het waren niet alleen bekeerlingen dus.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:24 schreef Kees22 het volgende:
Een bekeerling verzint zijn verhalen niet zelf!
Behalve dat je niet verklaart waarom hij is 'omgeslagen'? Waarom zou een fanatiek orthodoxe-jood en fanatiek vervolger van christenen zijn riante, elitaire positie veranderen voor een gebakken lucht verhaaltje en daar zijn leven voor op het spel zitten. Als jij dit 'logisch' vindt, prima, maar ik vind dat niet.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:24 schreef Kees22 het volgende:
OK, dan zal ik het korter samenvatten: Saulus was een fanatieke klootzak die christenen vervolgde. Hij sloeg als een blad aan een boom om en ging even fanatiek het christendom promoten. Fanatici gaan door roeien en ruiten, dus worden niet afgeschrikt door pijn en ellende. Dan daarbij had hij nog wat goed te maken: alle vervolgingen die hij zelf uitgevoerd had, moesten natuurlijk gecompenseerd worden.
Kijk, dit soort psychologie van de koude grond vind ik nou logischer dan jouw verhalen. Omdat ik de verschijnselen om me heen zie.
Die hemelvaart was een voorbeeld van zogenaamde 'mythologisering'. Bij Fortuyn ging de verering lang niet zover, het bleef bij idolisering. M.a.w.: jouw vergelijking slaat als een tang op een varken.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:24 schreef Kees22 het volgende:
Ja, ik snap wel wat je wilt. Maar wat heeft het verhaal van de hemelvaart daar mee te maken?
Harry Potter als zijnde historische figuur, dat geloof ik niet nee.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:24 schreef Kees22 het volgende:
Je wilt toch niet zeggen dat je niet gelooft in het bestaan van Harry Potter?
Was dat niet Charles Manson, die een groep gelovigen tot collectieve zelfmoord bracht?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan jezelf even wat voorbeelden geven waar ik zelf naar kan googlen?
Nee, niet per se dat het waar is. Mensen die een mythologisch verhaaltje verzinnen zijn vaak niet bereid daarvoor te sterven. Helemaal niet in zulke getalen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, ik beken: je zegt niet "logisch", je zegt "geloofwaardig". Ik heb he woord logisch in die zin willen gebruiken en dat was verwarrend.
Dus de bereidheid om te sterven (rare dingen doen) maakt het niet alleen geloofwaardig dat je sterk in iets gelooft, maar ook dat datgene waar je in gelooft waar (niet verzonnen) is.
Die had (geo-)politieke redenen om te sterven voor wat hij deed. Wat een vergelijking van niks weer.quote:
Dit kan je alleen zelf beoordelen, dus ik zal er niet verder op ingaan. Al maak je altijd rare sprongen als je met mij discussieert. Dan noem je me weer eens 'dom', dan ga je me weer eens woorden in de mond leggen, etc, etc. Het is maar weinig inhoudelijk, je lijkt meer op iemand die ergens tegenaan wilt schoppen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:30 schreef Kees22 het volgende:
Oh, en voorzover ik weet beschouwt Paspierversnipperaar zich als atheïst en ikbeschouw me als agnost.
En voor mezelf: ik heb geen hekel aan gelovigen, noch christelijk, noch islamitisch, noch wat dan ook. Ik heb een hekel aan onzin en drogredenen.
Dat betreur ik ook ja. Het gaat maar over één regel van mijn blog. Blijkbaar is er tegen de rest niks in te brengen?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:30 schreef Kees22 het volgende:
Er staan hier wel interessante berichten van gelovigen, maar dit hele topic gaat over punt 5 uit de OP.
Het waren al snel meer (heidense) bekeerlingen dan (joodse) verzinners. Bovendien: volgens de bijbel zaten de apostelen (11 of 12 man) bijeen met pinksteren. Dus al snel waren het vooral bekeerlingen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ok...
[..]
Maar het waren niet alleen bekeerlingen dus.
Zoals ik zei: ik heb zo'n omslag in mijn omgeving gezien. En de omslag bij Saulus was toch een bliksemflits en een stem, of zoiets. Paulus is dus typisch een geval van een niet-verzinner en een wel-bekeerling.quote:[..]
Behalve dat je niet verklaart waarom hij is 'omgeslagen'? Waarom zou een fanatiek orthodoxe-jood en fanatiek vervolger van christenen zijn riante, elitaire positie veranderen voor een gebakken lucht verhaaltje en daar zijn leven voor op het spel zitten. Als jij dit 'logisch' vindt, prima, maar ik vind dat niet.
Is de hemelvaart (volgens jou) nou een mythe of een historisch onderbouwd feit?quote:[..]
Die hemelvaart was een voorbeeld van zogenaamde 'mythologisering'. Bij Fortuyn ging de verering lang niet zover, het bleef bij idolisering. M.a.w.: jouw vergelijking slaat als een tang op een varken.
Nou, moet je om 20:30 eens kijken op SBS6! En dezelfde documentaire komt ook een dezer dagen op een buitenlandse zender.quote:[..]
Harry Potter als zijnde historische figuur, dat geloof ik niet nee.
Huh? Kan je dit uitleggen?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het waren al snel meer (heidense) bekeerlingen dan (joodse) verzinners. Bovendien: volgens de bijbel zaten de apostelen (11 of 12 man) bijeen met pinksteren. Dus al snel waren het vooral bekeerlingen.
Dat klopt. Wat is je punt dan precies?quote:Op woensdag 26 december 2007 15:48 schreef Kees22 het volgende:
Zoals ik zei: ik heb zo'n omslag in mijn omgeving gezien. En de omslag bij Saulus was toch een bliksemflits en een stem, of zoiets. Paulus is dus typisch een geval van een niet-verzinner en een wel-bekeerling.
Geen van beiden. Ik geloof dat het gebeurd is maar ik kan dat niet historisch onderbouwen behalve dat het beschreven staat in de evangeliën.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:48 schreef Kees22 het volgende:
Is de hemelvaart (volgens jou) nou een mythe of een historisch onderbouwd feit?
Waar slaat dit nou weer op? Grow up Kees.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:48 schreef Kees22 het volgende:
Nou, moet je om 20:30 eens kijken op SBS6! En dezelfde documentaire komt ook een dezer dagen op een buitenlandse zender.
Dat het staatsgevaarlijk was zullen ze te laat in de gaten gekregen hebben, zo rond de krusiging denk ik. Want daarvoor is er amper opgetreden door de overheerser. En ik kan me goed voorstellen, dat ze toen niet meer terug konden (of wilden).quote:Op woensdag 26 december 2007 15:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, niet per se dat het waar is. Mensen die een mythologisch verhaaltje verzinnen zijn vaak niet bereid daarvoor te sterven. Helemaal niet in zulke getalen.
Als de apostelen een verhaaltje wilden verzinnen, hadden ze beter een verhaal kunnen verzinnen dat hen niet staatsgevaarlijk maakte. That's my point.
Hitler geloofde dat het rijk met hem tenonder zou gaan als hij zou stervenquote:Op woensdag 26 december 2007 15:44 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die had (geo-)politieke redenen om te sterven voor wat hij deed. Wat een vergelijking van niks weer.
Koningdavid, ik ben bereid om eeuwig in de hel te lijden voor mijn levensovertuiging. Ik verwerp God en Allah, zal niet Jezus als redder erkennen en ontken de heilige geest. Sommigen offeren hun tijdelijke leven om het eeuwige veilig te stellen, ik offer mijn eeuwige leven voor het tijdelijke. Wat voor bereidheid spreekt daar wel niet uit? Maakt het dat niet geloofwaardig dat de atheïsten gelijk hebben? Als zij het mis hebben, dan betalen ze een heel hoge prijs, nog veel hoger dan gelovigen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:17 schreef koningdavid het volgende:
Ik zeg alleen dat de bereidheid om te sterven voor je verhaal het geloofwaardig maakt dat het verhaal niet zomaar verzonnen is.
Het is niet mijn gewoonte om iemand dom te noemen, want dat discussieert niet lekker. Maar soms kan ik me niet inhouden als het echt te gek wordt.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit kan je alleen zelf beoordelen, dus ik zal er niet verder op ingaan. Al maak je altijd rare sprongen als je met mij discussieert. Dan noem je me weer eens 'dom', dan ga je me weer eens woorden in de mond leggen, etc, etc. Het is maar weinig inhoudelijk, je lijkt meer op iemand die ergens tegenaan wilt schoppen.
Ik krijg uit de OP van Viking84 een andere indruk.quote:[..]
Dat betreur ik ook ja. Het gaat maar over één regel van mijn blog. Blijkbaar is er tegen de rest niks in te brengen?
Dus het verhaal is verzonnen voordat Jezus uberhaupt gekruisigd was? Dit is nieuw voor mij.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat het staatsgevaarlijk was zullen ze te laat in de gaten gekregen hebben, zo rond de krusiging denk ik.
Ze konden niet meer terug na de kruisiging? De hele 'christelijke beweging' lag op zijn gat na de kruisiging. Ze hadden zich rustig terug kunnen trekken.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:56 schreef Kees22 het volgende:
Want daarvoor is er amper opgetreden door de overheerser. En ik kan me goed voorstellen, dat ze toen niet meer terug konden (of wilden).
Juist, en met die 10 van de 11 (Judas was al foetsie) is het niet zo rooskleurig afgelopen.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:56 schreef Kees22 het volgende:
En als 12 apostelen een verhaal verzinnen, is de rest dus bekeerling. Dus die grote aantallen verzinners zijn er hoogstens 12 geweest.
Pfff....quote:Op woensdag 26 december 2007 15:56 schreef Kees22 het volgende:
Ja, ik snap je punten wel. Maar ik zie voldoende mogelijkheden om ze uit de gewone werking van de menselijke geest te halen en jezus of god daarbuiten te laten. M.a.w. waar jij aanwijzingen voor geloofwaardigheid in het verhaal zelf ziet, zie ik alleen maar de overbekende kronkels van de mensen.
De verzinners van het verhaal zijn de apostelen en andere "vrienden van jezus" (even aanemende dat jezus bestaan heeft.) Daarvan zijn er ook wel vervolgd, maar zij waren trouwe volgelingen van een charismatisch persoon, dus lastig van hun overtuigingen af te brengen. Het is ook wel kicken om te sterven voor een ideaal, natuurlijk.quote:Op woensdag 26 december 2007 15:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Huh? Kan je dit uitleggen?
[..]
Dat klopt. Wat is je punt dan precies?
Nou, ik heb uitspraken gehoord van mensen, die in hem toch de redder van Nederland zagen.quote:[..]
Geen van beiden. Ik geloof dat het gebeurd is maar ik kan dat niet historisch onderbouwen behalve dat het beschreven staat in de evangeliën.
Ik noemde het als een voorbeeld van 'zogenaamde mythologisering' om aan te geven dat Fortuyn niet gemythologiseerd (Zoon van God, opgevaren ten hemel, perfect en zondeloos, etc) maar geïdoliseerd is. Groot verschil.
Bronnenonderzoek.quote:[..]
Waar slaat dit nou weer op? Grow up Kees.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |