abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick zaterdag 22 december 2007 @ 13:33:47 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55462048
Beste CUL mensen,

Ik wil voor bij de kerstmaal stoofpeertjes maken. So far so good, geen probleem, heb die dingen zo vaak gemaakt. Maar altijd met rode wijn (verschillende soorten, maar meestal een pinotage, dat heeft een beetje een bite)

Maar nu wil ik het eens met port proberen. Ik weet alleen niet welke. Het mag een zoetige port zijn, die een bite mag hebben. Maar geen superzoete Wie kan mij een tip geven?

Oh, en gaarne ook niet achterlijk dure zodat je denkt: zonde om in de peren te donderen

Alvast bedankt!
lolwut
pi_55462439
-edit-

zullen we CUL opdoeken en er gewoon een linkje naar google van maken?

[ Bericht 67% gewijzigd door Muck op 22-12-2007 17:48:29 ]
pi_55462832
Toevallig heeft een vriendin van de week me stoofpeertjes geserveerd. Ze vertelde dat ze -volgens familierecept- altijd Pikeurtje gebruikt om ze te bereiden.

Pikeurtje is een merk vruchtenwijn van de firma Siebrand. Het is een frambozen-bessenwijn met jeneverbessenextract.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  Boks-Chick zaterdag 22 december 2007 @ 14:13:16 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55462865
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:11 schreef Serendips het volgende:
Toevallig heeft een vriendin van de week me stoofpeertjes geserveerd. Ze vertelde dat ze -volgens familierecept- altijd Pikeurtje gebruikt om ze te bereiden.

[ afbeelding ]
Pikeurtje is een merk vruchtenwijn van de firma Siebrand. Het is een frambozen-bessenwijn met jeneverbessenextract.
klinkt goed!
lolwut
pi_55463367
Ik gooi er altijd goedekope rode wijn doorheen, dat smaakt ook uitstekend.
pi_55463418
Thuis gingen de matige wijnen die vaak het gevolg waren van relatiegeschenken etc. door het leven als 'peertjeswijn'. De smaak van de wijn deed meer goed na bereiding dan om te drinken uit een glas. Ervaring leert dus dat je niet al te kritisch hoeft te zijn aangezien het verwarmen een hoop veranderd waardoor het gebruiken van een hele dure port/wijn alleen maar zonde is en slechts door een enkel persoon opgemerkt zal worden.
  Vis een optie? zaterdag 22 december 2007 @ 14:55:40 #7
70532 loveli
N
pi_55463670
De laatste tijd maak ik vaak stoofpeertjes in de romertopf. Peertjes erin, kwart fles euroshopper port erbij, 2 kaneelstokjes. Alles een paar uur (in die tijd ga ik vaak winkelen, ik kijk niet op een uur meer of minder) in de oven op max. 180 graden en zo nu en dan even omscheppen. Iedereen vindt ze geweldig.
Het geheel is wel zoet, het kookvocht wordt siroop. Om dat te compenseren doe ik er soms een in stukken gesneden limoen bij.

Ik heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt welk soort port je erbij doet, je kunt er ook een klein beetje kruidnagel bij doen als je een 'bite' wilt. Dat staat bij mij op het programma voor de volgende portie peertjes.
crap in = crap out
  Boks-Chick zaterdag 22 december 2007 @ 16:45:46 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55465619
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:37 schreef rgras het volgende:
Ik gooi er altijd goedekope rode wijn doorheen, dat smaakt ook uitstekend.
Of je leest de OP Maar thanks voor de input.
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:55 schreef loveli het volgende:
De laatste tijd maak ik vaak stoofpeertjes in de romertopf. Peertjes erin, kwart fles euroshopper port erbij, 2 kaneelstokjes. Alles een paar uur (in die tijd ga ik vaak winkelen, ik kijk niet op een uur meer of minder) in de oven op max. 180 graden en zo nu en dan even omscheppen. Iedereen vindt ze geweldig.
Het geheel is wel zoet, het kookvocht wordt siroop. Om dat te compenseren doe ik er soms een in stukken gesneden limoen bij.

Ik heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt welk soort port je erbij doet, je kunt er ook een klein beetje kruidnagel bij doen als je een 'bite' wilt. Dat staat bij mij op het programma voor de volgende portie peertjes.
kruidnagel en een stukje citroenschil gaat er bij mij ook altijd bij
Ik heb alleen geen oven, ik gebruik altijd een braadpan en dan lekker een uurtje of 3 laten sudderen. Een tikje maizena voor de binding.
lolwut
pi_55465687
Maizena is helemaal niet nodig als je het langer laat inkoken. Bij port zal het sowieso niet nodig zijn omdat dit sowieso al heel snel stroperig wordt. Het lekkerste is als de peertjes een hele nacht héél zachtjes opstaan. Boterzacht en bordeauxrood tot in de kern! Heerlijk.
pi_55465696
Ik maak het gewoon met goedkope port. smaakt verrukkelijk ook Vanille-stokje en kaneelstokje erbij en pruttelen maar
pi_55465818
ALs je 100 gram kristalsuiker per kg peren gebruikt is er m.i. geen bindmiddel en geen wijn nodig. Door zo min mogelijk water te gebruiken en dat een halve dag te laten inkoken onstaat er een dikke zoete stroop.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 22 december 2007 @ 17:54:22 #12
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_55467224
Gebagger en offtopic gezeven opgeruimd.

[ Bericht 78% gewijzigd door Muck op 22-12-2007 18:01:54 ]
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  zaterdag 22 december 2007 @ 18:44:11 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_55468450
We maken het met een combi van rode wijn en dawny port.
Restant port is dan ook nog lekker te drinken voor na een maaltijd, dat is bij die goedkope port toch minder.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Boks-Chick zaterdag 22 december 2007 @ 18:52:05 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55468674
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:44 schreef golfer het volgende:
Restant port is dan ook nog lekker te drinken voor na een maaltijd, dat is bij die goedkope port toch minder.
hmm, ook nog niet zo'n stom idee tnxs!
lolwut
pi_55468815
quote:
Tawny port bedoel je zeker?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_55469534
quote:
Ah, u is een kenner? Tawny port wil niet gelijk aanduiden dat het ook een goede port is. Maar goed, om nou een fles vintage bij de peertjes te mieteren lijkt me ook zo wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')