abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55461598

De fameuze en prestigieuze vierschansentournee gaat binnenkort weer van start. Op 30 december is in het Zuid-Duitse Oberstdorf de openingswedstrijd van de cyclus van vier wedstrijden. Traditioneel zijn de eerste twee wedstrijden in Duitsland (Oberstdorf en Garmisch-Partenkirchen) en wordt de tweede helft van de reeks afgewerkt in Oostenrijk (Innsbruck en Bischofshofen).

De data voor dit jaar zijn als volgt:
quote:
30 december Oberstdorf - Schattenbergschanze
1 januari Garmisch - Partenkirchen - Große Olympiaschanze
4 januari Innsbruck - Bergiselschanze
6 januari Bischofshofen - Paul Ausserleitner Schanze
Vooral de manche in Garmisch-Partenkirchen op nieuwjaarsdag is bekend en trekt traditioneel veel tv-kijkers, ook in Nederland.

Vorig jaar won de jonge Noorse debutant Anders Jacobsen de tournee. Het was een spannende strijd. De jeugdige Oostenrijker Gregor Schlierenzauer maakte een geweldige indruk. Hij won op grootse wijze de wedstrijden in Oberstdorf en Bischofshofen, maar na een teleurstellend optreden in Innsbruck zag hij de eindzege in rook opgaan. Jacobsen sloeg in Innsbruck juist zijn slag. Hij hield aan het eind Schlierenzauer en de Zwitser Simon Ammann achter zich in het klassement.

Voorgaande winnaars van de tournee zijn:
quote:
2007 Anders Jacobsen (Noorwegen)
2006 Janne Ahonen (Finland) & Jakub Janda (Tsjechië) ex aequo
2005 Janne Ahonen (Finland)
2004 Sigurd Pettersen (Noorwegen)
2003 Janne Ahonen (Finland)
2002 Sven Hannawald (Duitsland)
2001 Adam Malysz (Polen)
2000 Andreas Widhölzl (Oostenrijk)
1999 Janne Ahonen (Finland)
1998 Kazuyoshi Funaki (Japan)
1997 Primoz Peterka (Slovenië)
1996 Jens Weissflog (Duitsland)
1995 Andreas Goldberger (Oostenrijk)
1994 Espen Bredesen (Noorwegen)
1993 Andreas Goldberger (Oostenrijk)
1992 Toni Nieminen (Finland)
1991 Jens Weissflog (Duitsland)
1990 Dieter Thoma (Oost-Duitsland)
De Duitser Sven Hannawald is de enige die er in slaagde om alle vier de wedstrijden in de toernooi in dezelfde editie te winnen. Hij kreeg deze unieke prestatie voor elkaar in het seizoen 2001/2002. Janne Ahonen kwam in 2005 daarbij dicht in de buurt. De Fin won de eerste drie wedstrijden, maar moest in de laatste wedstrijd de zege laten aan Martin Höllwarth.

Favoriet dit jaar is wat mij betreft de Oostenrijker Thomas Morgenstern. De regerend olympisch kampioen op de grote schans is dit seizoen in een bloedvorm. Verder is zijn landgenoot Gregor Schlierenzauer dit jaar weer eens kanshebber.

De Noren zijn ook nooit uit te vlakken. De Finse wondercoach Mika Kojonkoski slaagt er steeds in om weer een ander talent op een belangrijk toernooi in topvorm te laten zijn. Vorig jaar Jacobsen tijdens de tournee, het jaar ervoor Lars Bystøl op de olympische spelen en Roar Ljøkelsøy op het WK skivliegen. Weer eerder Sigurd Pettersen tijdens de tournee. Wie o wie tovert Kojonkoski nu uit de hoge hoed?

Verder denk ik dat Ammann goed gaat presteren. Ervaren rotten als Malysz en Ahonen kunnen misschien ook weer sterk voor de dag komen. Ze worden in ieder geval gedragen door hun schat aan ervaring. Verder heb je dan nog andere Oostenrijkers, enkele Duitsers en wellicht een Sloveen of oud-kampioen Janda.

Wie wint dit jaar de tournee?

Voor meer info: http://www.4schanzentournee.com/
pi_55462532
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:13 schreef Leatherface het volgende:
De Noren zijn ook nooit uit te vlakken. De Finse wondercoach Mika Kojonkoski slaagt er steeds in om weer een ander talent op een belangrijk toernooi in topvorm te laten zijn. Vorig jaar Jacobsen tijdens de tournee, het jaar ervoor Lars Bystøl op de olympische spelen en Roar Ljøkelsøy op het WK skivliegen. Weer eerder Sigurd Pettersen tijdens de tournee. Wie o wie tovert Kojonkoski nu uit de hoge hoed?
De kans is groot dat het dit jaar Tom Hilde gaat worden.
pi_55470815
Morgenstern won vandaag in Engelberg zijn 6e achtereenvolgende wereldbekerwedstrijd.

De te kloppen man voor de tournee.
pi_55474763
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe schans in Garmisch-Partenkirchen er uit ziet. (of alles al af is)

Het vierschansen tournooi is altijd vaste prik op 1 jan., lekker brak op de bank kijken, heerlijk
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_55475505
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:57 schreef TheArt het volgende:

[..]

De kans is groot dat het dit jaar Tom Hilde gaat worden.
Vandaag 3e in Engelberg. Hilde lijkt inderdaad de nieuwe hoop van de Noren.

Opmerkelijke is eigenlijk dat bij die Noren steeds een andere springer eventjes heel goed is. Bystøl won goud op de Spelen, maar zie je nu niet meer in de voorste gelederen. Pettersen won een aantal jaar geleden de tournee, maar is ook geen echte wereldtopper meer. En titelverdediger Jacobsen heeft ook nog niet de vorm van vorig seizoen.

Eigenlijk zijn Ljøkelsøy en Bjørn Einar Romøren de enige Noren van deze lichting die meerdere seizoenen goed waren.

Maar ergens is het wel inherent aan het schansspringen van de laatste jaren dat veel toppers een korte piek kennen. Funaki sprong drie seizoenen op echt hoog niveau. Hannawald kende een piek van twee seizoenen. Peterka had twee sterke seizoenen. Ammann is dan een beetje een vreemde eend in de bijt. Vanuit het niets de held op of de Spelen in Salt Lake. Daarna lange tijd geen deuk in een pakje boter gesprongen en dan vorig jaar weer een superjaar.

Eigenlijk zijn Ahonen en Malysz van deze generatie de enigen die jarenlang top de top hoorden en bijna ieder jaar wel wat wonnen. Morgenstern kan ook zo'n springer worden.
pi_55494726
Andreas Küttel maakte vandaag een einde aan de reeks van achtereenvolgende zeges van Morgenstern.

Deze Zwitser, op 1 januari van dit jaar al winnaar in Garmisch-Partenkirchen, toch ook maar weer opschrijven als outsider voor de tournee.

De statistieken spreken trouwens wel in het voordeel voor Küttel. Want de voorbije 3e jaren won de winnaar van de zonsdagswedstrijd in Engelberg ook de tournee (Ahonen, Janda en Jacobsen).
pi_55503080
Net als vorig jaar kan ik waarschijnlijk de helft weer niet zien omdat ik dan zelf in Österreich zit, maar de eerste 2 wedstrijden ga ik zeker kijken. Vind de structuur (het rechtstreekse duel in de finaleronde) altijd erg leuk om te zien.
Mijn favoriet is trouwens Küttel, maar dat is 'ie al jaren, vandaar.
pi_55504033
quote:
Op zondag 23 december 2007 22:54 schreef aux het volgende:
Net als vorig jaar kan ik waarschijnlijk de helft weer niet zien omdat ik dan zelf in Österreich zit, maar de eerste 2 wedstrijden ga ik zeker kijken. Vind de structuur (het rechtstreekse duel in de finaleronde) altijd erg leuk om te zien.
Mijn favoriet is trouwens Küttel, maar dat is 'ie al jaren, vandaar.

Morgenstern lijkt me toch nog steeds de duidelijke favoriet, ondanks de nederlaag van vandaag.

Maar hij is natuurlijk wel al vanaf halverwege november in een bloedvorm. Dat zal ie tot 6 januari moeten volhouden. Je kunt een vierschansentournee uiteraard niet op 90% van je vermogen doen en je kunt ook geen steek laten vallen (zie Schlierenzauer vorige editie)

Vorm is een erg ongrijpbaar iets in schansspringen. Je kunt het wekenlang hebben, maar dan het ineens kwijtraken. Daarom houd ik nog alle opties open.

Morgenstern is de favoriet en als ik 1 naam zou moeten invullen, dan is het de zijne. Als hij de vorm van de vorige weken aanhoudt zal ie zowat onverslaanbaar zijn. Maar als hij minder springt, zijn er tal van mannen die hem kunnen kloppen. Niet in de laatste plaats zijn mede-Oostenrijkers Kofler, Loitzl, Schlierenzauer en Koch, maar ook Andy Küttel, Tom Hilde en toch ook weer Ahonen, Ammann en Malysz kunnen er dan van profiteren.
pi_55504359
Maar waar ik eigenlijk op hoop is dat er weer eens een Japanner echt doorbreekt.

Kasai had de laatste jaren af en toe nog een uitschieter en ook Okabe sprong zo nu en dan nog eens goed, maar de gloriedagen van de jaren '90 liggen al weer ver achter ons.

Ik mis Funaki en Harada. Hoog tijd dat er weer eens een Japans talent doorbreekt die zich structureel in de top mengt.
pi_55505022
quote:
Op zondag 23 december 2007 23:34 schreef Leatherface het volgende:
Maar waar ik eigenlijk op hoop is dat er weer eens een Japanner echt doorbreekt.

Kasai had de laatste jaren af en toe nog een uitschieter en ook Okabe sprong zo nu en dan nog eens goed, maar de gloriedagen van de jaren '90 liggen al weer ver achter ons.

Ik mis Funaki en Harada. Hoog tijd dat er weer eens een Japans talent doorbreekt die zich structureel in de top mengt.
Wat was het geweldig in '98, hoe Harada stond te huilen in de vrieskou toen ze het teamgoud pakten

http://youtube.com/watch?v=JUB2DZrzXdo

Wat betreft het springen vind ik het raar dat er bijna elk jaar weer iemand anders is die overheerst en de verhoudingen voortdurend veranderen.
Denk niet dat Morgenstern gaat winnen, ik ga voor Schlierenzauer (of toch weer Ahonen)
pi_55508070
quote:
Op maandag 24 december 2007 00:33 schreef wimderon het volgende:

[..]

Wat was het geweldig in '98, hoe Harada stond te huilen in de vrieskou toen ze het teamgoud pakten

http://youtube.com/watch?v=JUB2DZrzXdo
Ja, schitterend.

1 van de mooiste sportmomenten ooit, vooral ook als je de achtergrond van Harada erbij neemt. Vier jaar eerder in Lillehammer de schlemiel. Heel het land liet ie toen in diepe rouw achter. En dan voor eigen publiek je zo revancheren. Echt fantastisch.

Maar momenteel is het schansspingen een erg door Europeanen gedomineerde sport. Zou leuk zijn als er weer eens wat goede Japanners komen. Maar qua internationalisering zouden wat goeie Koreanen en Chinezen de sport ook geen windeieren leggen, gezien de interessante markten daar. VS en Canada idem dito. Hopelijk komen er in de toekomst dus wat goede Aziaten en Noord-Amerikanen bij.
pi_55509371
Andreas Goldberger en de Japanners, dat waren mijn helden toen ik zo rond '94 - '95 me in de sport ging verdiepen.

In die tijd had je ook toppers als Espen Bredesen en Jens Weissflog, maar die zag ik op een of andere manier niet staan.

Janne Ahonen was in die tijd ook al goed, maar die ging ik pas later volgen.
  maandag 24 december 2007 @ 21:58:39 #13
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_55521922
Voormalig Duitse trainer Reinhard Heß is vandaag op 62 jarige leeftijd overleden in een Duits ziekenhuis.
Onder begeleiding van Heß behaalden Hannawald en Schmitt hun grootste successen. De voormalig trainer was al geruime tijd ziek.
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_55522754
quote:
Op maandag 24 december 2007 21:58 schreef Relin het volgende:
Voormalig Duitse trainer Reinhard Heß is vandaag op 62 jarige leeftijd overleden in een Duits ziekenhuis.
Onder begeleiding van Heß behaalden Hannawald en Schmitt hun grootste successen. De voormalig trainer was al geruime tijd ziek.
Treurig.

Ik herinner me Heß nog goed als de bevlogen en meelevende coach van Schmitt en Hannawald.
pi_55626276
*Schop

Zometeen begint de kwalificatie, live te zien op ZDF. Met als medepresentator niet alleen Jens Weissflog, maar ook Sven Hannawald
pi_55626522
Ik zat dat lijstje van oud-winnaars eens goed te bekijken, wat is het al lang geleden dat Goldberger heerste zeg .
sig verwijderd door FA
pi_55626536
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:40 schreef Ambrosius het volgende:
Ik zat dat lijstje van oud-winnaars eens goed te bekijken, wat is het al lang geleden dat Goldberger heerste zeg .
Kun je nagaan. Weissflog heb ik bij mijn weten nooit zien springen, terwijl ik Goldberger maar al te goed ken
pi_55628524
Als je Goldberger wel hebt zien springen, dan moet Jens Weissflog, je volgens mij je ook niet zijn ontgaan. Alhoewel '94, '95 en '96 de nadagen waren van "der Jens" heeft hij toch het een en ander gewonnen.

Overigens ! Wat een lekkere recente foto voor dit Topic ; Calgary 1988, toen was ik 14
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 16:41 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Kun je nagaan. Weissflog heb ik bij mijn weten nooit zien springen, terwijl ik Goldberger maar al te goed ken
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_55628618
Volgens mij is het Yllipulli of Puikkonen
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_55629435
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:11 schreef petervanhal het volgende:
Volgens mij is het Yllipulli of Puikkonen
Twee Finse iconen uit de tijd van Matti Nykänen, die hoewel ze beetje in de schaduw stonden van hun beroemde landgenoot zelf ook het nodige wonnen. En dat gold destijds ook voor Risto Laakkonen.

En Soininen stond ook in de schaduw van Ahonen, terwijl hij wel de laatste Fin is die olympisch goud pakte.
pi_55629468
Over Jani Soininen gesproken, die is ondertussen zeker gestopt?

Ik kom zijn naam al een hele tijd niet meer in de uitslagen tegen.
pi_55630694
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:07 schreef petervanhal het volgende:
Als je Goldberger wel hebt zien springen, dan moet Jens Weissflog, je volgens mij je ook niet zijn ontgaan. Alhoewel '94, '95 en '96 de nadagen waren van "der Jens" heeft hij toch het een en ander gewonnen.
Ik ben ong. in 2000 gaan kijken. Weissflog sprong toen volgens mij niet meer, maar Goldberger nog wel degelijk. Was toen ook de oudste springer.
pi_55630730
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 18:53 schreef Leatherface het volgende:
Over Jani Soininen gesproken, die is ondertussen zeker gestopt?

Ik kom zijn naam al een hele tijd niet meer in de uitslagen tegen.
Ik ken hem niet, dus hij zal al zeker een jaar of vijf niet meer springen.
pi_55631650
soininen is met pensioen
pi_55632177
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 19:43 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik ken hem niet, dus hij zal al zeker een jaar of vijf niet meer springen.
Olympisch kampioen op de kleine schans van 1998.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')