QuarK | donderdag 20 december 2007 @ 16:19 |
Wat is een normale temperatuur voor een 206 van zo'n 13 jaar oud? Als de motor eenmaal goed warm is staat de temp wijzer niet strak in het midden (90) maar strak op het streepje hier rechts naast (100 neem ik aan, 110 is nog een of 2 streepjes verder). Hij wordt niet warmer dan dit. De auto heeft net een grote beurt gehad, de motor zal in orde zijn, die is nagekeken. Wat ik me dus afvraag is of de motor in de zomer nu een stuk warmer zal gaan worden, aangezien het buiten vriest en dus (zou ik als leek denken) de motor flink zal koelen. Of heeft dit er niets mee te maken en houdt de motor zichzelf op een constante temperatuur? | |
Isdatzo | donderdag 20 december 2007 @ 16:33 |
quote:als de motor nog onder een bepaalde temperatuur is (85 ofzo?) blijft de ventilator voor de radiator uit.. vroeger draaide hij altijd, en duurde het dus uren voordat de motor fatsoenlijk warm werd, en de koelvloeistof warm werd ![]() | |
Pascal86 | donderdag 20 december 2007 @ 16:43 |
volgens mij is 90 de meest ideale tempratuur, maar een vriend van me heeft een 156 alfa en die wordt niet warmer dan 70. | |
LekkerApart | donderdag 20 december 2007 @ 16:58 |
De 206 van mijn vriend is altijd aan de koele kant. Zelden dat ie 90 graden wordt of daar uberhaupt boven komt. | |
mcintosh | donderdag 20 december 2007 @ 17:00 |
quote:Dan moet ie eens als de sodemieter de thermostaat vervangen, klusje van niks, stukken beter voor je motor... (heb ook een 156, bekend kwaaltje, net als de luchtmassameter) En ach, als de sodemieter valt wel mee, maar het is beter voor de motor als ie vervangen wordt.. Oh en koelwatertemperatuur en motortemperatuur zijn verschillende dingen... | |
mighty_myte | donderdag 20 december 2007 @ 17:01 |
de meeste benzinemotoren zweven rond de 90 graden, diesels zijn wat koeler, ca 80 graden. warmer dan 90 graden kan ook, ook hoger dan 100 omdat het systeem onder druk staat gaat het niet koken, maar echt optimaal is dat niet. je moet die thermometer in je auto met een korrel zout nemen, erg nauwkeurig zijn ze meestal niet, als de ventilator aanslaat is hij wat te warm en als hij dat vaak doet, ook bij dit weer als je niet in de file staat zou ik hem eens laten nakijken. mogelijk dat je thermostaat niet in orde is. de thermostaat is een soort 'kraan' die reageert op de temperatuur van het koelwater dat er tegenaan/langs stroomt. hoe warmer hoe verder hij open gaat staan en hoe meer koelwater er kan stromen. als je hem start blijft hij meestal dicht totdat het koelwater rond de cilinders warm is en gaat het koelwater langzaam aan stromen. | |
Borkydude | donderdag 20 december 2007 @ 17:03 |
206 van 13 jaar oud? ![]() TS weet niet hoe oud z'n auto is ![]() | |
-_Tommy_- | donderdag 20 december 2007 @ 17:04 |
quote:nou de 206 van twee jaar oud van mijn vriendin is een diesel en staat altijd rond de 80, pas als je langere stukken harder rijdt dan kruipt ie heel langzaam naar de 90 en volgens de garage is dit heel normaal bij de 206! | |
QuarK | donderdag 20 december 2007 @ 17:04 |
De fan staat altijd aan als ik stop met rijden, en slaat na enkele minuten af als ie koel genoeg is. Het klinkt ernstig genoeg om er binnenkort mss maar eens naar te laten kijken. Zal vast niet een heel erg duur geintje zijn. | |
mighty_myte | donderdag 20 december 2007 @ 17:06 |
quote:dat is niet goed inderdaad. tijd om er naar te (laten) kijken. | |
vannelle | donderdag 20 december 2007 @ 17:07 |
quote:Ik heb ook een 156 (diesel) die ook niet warm genoeg wordt naar mijn zin. Heb al gezocht naar thermostaten, wat zitten er voor rare dingen in zo'n 156? Langwerpig, evt. met sensor voor ¤ 51,- ![]() Veel duurder dan een normale thermostaat, dit is incl. thermostaathuis lijkt het wel. Kun jij me vertellen hoe dit zit? | |
mighty_myte | donderdag 20 december 2007 @ 17:07 |
quote:klopt, dit is normaal. diesels hebben een lagere koelwatertemp omdat ze minder toeren maken, veel onderdelen zwaarder zijn uitgevoerd (onderdelen nemen zelf warmte op en verdelen deze), en de verbrandingstemperatuur lager is. | |
-_Tommy_- | donderdag 20 december 2007 @ 17:10 |
quote:tja mijn golf werd toch altijd wel snaarstrak 90 graden en wat je ook deed dat week niet af! | |
mcintosh | donderdag 20 december 2007 @ 17:18 |
quote:Ik reageerde meer op de Alfa ![]() Als een 156 niet boven de 70 graden komt is de thermostaat kapot. | |
-_Tommy_- | donderdag 20 december 2007 @ 17:20 |
quote:bedoelde dus dat he tniet voor alle diesels normaal is ![]() | |
mcintosh | donderdag 20 december 2007 @ 17:22 |
quote: ![]() Ik qoutte Pascal in mijn eerste reactie... | |
Borkydude | donderdag 20 december 2007 @ 19:12 |
Waarom wordt er niet gigantische gekankert op TS omdat ie denkt dat z'n 206 13 jaar oud is? ![]() | |
daNpy | donderdag 20 december 2007 @ 19:16 |
quote:Je vergist je. Ook in auto's waarbij de fan altijd meedraait (met de kruk-as), zit een thermostaat in het koelsysteem. Hierdoor loopt de koelvloeistof eerst alleen door de motor om sneller op te warmen. Zodra de temperatuur rond de 90 graden komt (ideale bedrijfstemp) gaat de thermostaat open en wordt de koelvloeistof via de radiateur gekoeld. Ik zou me niet zo druk maken als hij niet precies in het midden staat. Als je meter en sensor in orde zijn maken die +/- 10 graden niet veel uit. | |
lipje | donderdag 20 december 2007 @ 19:19 |
quote:die moet gewoon een nieuwe thermostaat. Kost iets van 50 euro en een half uurtje sleutelen | |
mighty_myte | donderdag 20 december 2007 @ 20:07 |
quote:omdat dit niet PUB, KLB of ONZ is. ![]() | |
Ingetje79 | donderdag 20 december 2007 @ 22:19 |
quote:Ik had hetzelfde met mijn peug (2000). Bleek een lekke radiateur te zijn. Laten vervangen en nu blijft de temp. altijd rond de 90. | |
JDude | donderdag 20 december 2007 @ 22:22 |
quote:Hij zal wel een 205 bedoelen ![]() | |
Ingetje79 | donderdag 20 december 2007 @ 22:23 |
quote:Of een 206 van 3 jaar oud. | |
Dromer | donderdag 20 december 2007 @ 22:33 |
quote:Of een 306: Peugeot 306 troubles ![]() | |
Ingetje79 | donderdag 20 december 2007 @ 22:35 |
quote:En nog steeds gewoon doorrijden he? ![]() | |
Borkydude | vrijdag 21 december 2007 @ 00:29 |
Whahaha ![]() ![]() ![]() | |
PNG | vrijdag 21 december 2007 @ 00:33 |
Begin idd ff met thermostaat en sensor voor fan. | |
QuarK | vrijdag 21 december 2007 @ 09:39 |
quote:Lolbroek.Andere auto, andere troubles. En idd, een 205.. mijn fout. De 306 was te duur om te repareren, ingeruild voor een 205je. Die oude 306 had ook een vrij hoge constante temperatuur, zou het een Peugeot eigenschap kunnen zijn? | |
Dromer | vrijdag 21 december 2007 @ 09:46 |
Inruilen voor een 106 dan maar... | |
Athmozz | vrijdag 21 december 2007 @ 09:49 |
hangt ook van je rijstijl af natuurlijk. De auto waar ik nu mee rijd blijft normaal rond de 90° zitten van motortemperatuur, maar als ik er wat mee ga doorrijden komt die temperatuur ook snel richting de 100à110° hoor. Vriend van mij heeft hetzelfde met zijn diesel, als die er wat mee doorgeeft stijgt die temperatuur ook naar de 100°... Ik zou hem eens moeten vragen wat zijn 205je 1.6 doet als hij daarmee doorgeeft | |
SuperFrank | vrijdag 21 december 2007 @ 12:21 |
Valt volgens mij allemaal wel beetje mee. Een beetje afwijking zoals gezegt is vrij normaal en ook de waarde die aangegeven word is niet echt accuraat. Je geeft niet aan wat voor een 205 het is, dus echt opzoeken welke thermostaat erin zit lukt mij niet. Een standaard 1.4tje heeft een thermostaat met een openingstemperatuur van 89graden. De temperatuur zal dus altijd rond de 90 graden worden gehouden. Koelvloeistof gaat sowieso niet zo snel koken omdat het kookpunt iets onder de 150 graden ligt. Zodra de koelwater temperatuurmeter plat blijft, heel erg gaat afwijken of enorm hoog word, zal ik me zorgen gaan maken. Als je je toch zorgen maakt houd dan even het niveau en kleur van de vloeistoffen in de gaten. | |
D.Duck | zondag 23 december 2007 @ 13:19 |
Ik heb zelf een 206 GTI en de koelvloestof temp. schommeld tussen de 70 en 80 graden. De olie temperatuur tussen de 80 en de 90 (tenzij ik echt alles eruit haal wat hij kan. dan wordt de olie warmer) |