abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 december 2007 @ 16:19:07 #1
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_55419128
Wat is een normale temperatuur voor een 206 van zo'n 13 jaar oud?
Als de motor eenmaal goed warm is staat de temp wijzer niet strak in het midden (90) maar strak op het streepje hier rechts naast (100 neem ik aan, 110 is nog een of 2 streepjes verder).
Hij wordt niet warmer dan dit.

De auto heeft net een grote beurt gehad, de motor zal in orde zijn, die is nagekeken.

Wat ik me dus afvraag is of de motor in de zomer nu een stuk warmer zal gaan worden, aangezien het buiten vriest en dus (zou ik als leek denken) de motor flink zal koelen.
Of heeft dit er niets mee te maken en houdt de motor zichzelf op een constante temperatuur?
"I Shall Kill You.. With Death!"
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
  donderdag 20 december 2007 @ 16:33:24 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55419487
quote:
Op donderdag 20 december 2007 16:19 schreef QuarK het volgende:
Wat is een normale temperatuur voor een 206 van zo'n 13 jaar oud?
Als de motor eenmaal goed warm is staat de temp wijzer niet strak in het midden (90) maar strak op het streepje hier rechts naast (100 neem ik aan, 110 is nog een of 2 streepjes verder).
Hij wordt niet warmer dan dit.

De auto heeft net een grote beurt gehad, de motor zal in orde zijn, die is nagekeken.

Wat ik me dus afvraag is of de motor in de zomer nu een stuk warmer zal gaan worden, aangezien het buiten vriest en dus (zou ik als leek denken) de motor flink zal koelen.
Of heeft dit er niets mee te maken en houdt de motor zichzelf op een constante temperatuur?
als de motor nog onder een bepaalde temperatuur is (85 ofzo?) blijft de ventilator voor de radiator uit..

vroeger draaide hij altijd, en duurde het dus uren voordat de motor fatsoenlijk warm werd, en de koelvloeistof warm werd
Huilen dan.
pi_55419755
volgens mij is 90 de meest ideale tempratuur, maar een vriend van me heeft een 156 alfa en die wordt niet warmer dan 70.
Because they will last that long.
pi_55420254
De 206 van mijn vriend is altijd aan de koele kant. Zelden dat ie 90 graden wordt of daar uberhaupt boven komt.
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_55420299
quote:
Op donderdag 20 december 2007 16:43 schreef Pascal86 het volgende:
volgens mij is 90 de meest ideale tempratuur, maar een vriend van me heeft een 156 alfa en die wordt niet warmer dan 70.
Dan moet ie eens als de sodemieter de thermostaat vervangen, klusje van niks, stukken beter voor je motor...
(heb ook een 156, bekend kwaaltje, net als de luchtmassameter)
En ach, als de sodemieter valt wel mee, maar het is beter voor de motor als ie vervangen wordt..

Oh en koelwatertemperatuur en motortemperatuur zijn verschillende dingen...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_55420310
de meeste benzinemotoren zweven rond de 90 graden, diesels zijn wat koeler, ca 80 graden.

warmer dan 90 graden kan ook, ook hoger dan 100 omdat het systeem
onder druk staat gaat het niet koken, maar echt optimaal is dat niet.

je moet die thermometer in je auto met een korrel zout nemen, erg nauwkeurig zijn ze meestal niet,
als de ventilator aanslaat is hij wat te warm en als hij dat vaak doet, ook bij dit weer als je niet in de file staat
zou ik hem eens laten nakijken.
mogelijk dat je thermostaat niet in orde is.

de thermostaat is een soort 'kraan' die reageert op de temperatuur van het koelwater dat er tegenaan/langs stroomt.
hoe warmer hoe verder hij open gaat staan en hoe meer koelwater er kan stromen.
als je hem start blijft hij meestal dicht totdat het koelwater rond de cilinders warm is en gaat het koelwater langzaam aan stromen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_55420359
206 van 13 jaar oud?

TS weet niet hoe oud z'n auto is
pi_55420390
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:00 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Dan moet ie eens als de sodemieter de thermostaat vervangen, klusje van niks, stukken beter voor je motor...
En ach, als de sodemieter valt wel mee, maar het is beter voor de motor als ie vervangen wordt..

nou de 206 van twee jaar oud van mijn vriendin is een diesel en staat altijd rond de 80, pas als je langere stukken harder rijdt dan kruipt ie heel langzaam naar de 90 en volgens de garage is dit heel normaal bij de 206!
  donderdag 20 december 2007 @ 17:04:56 #9
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_55420395
De fan staat altijd aan als ik stop met rijden, en slaat na enkele minuten af als ie koel genoeg is.

Het klinkt ernstig genoeg om er binnenkort mss maar eens naar te laten kijken. Zal vast niet een heel erg duur geintje zijn.
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
pi_55420431
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:04 schreef QuarK het volgende:
De fan staat altijd aan als ik stop met rijden, en slaat na enkele minuten af als ie koel genoeg is.

Het klinkt ernstig genoeg om er binnenkort mss maar eens naar te laten kijken. Zal vast niet een heel erg duur geintje zijn.
dat is niet goed inderdaad. tijd om er naar te (laten) kijken.
pi_55420455
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:00 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ik heb ook een 156 (diesel) die ook niet warm genoeg wordt naar mijn zin.
Heb al gezocht naar thermostaten, wat zitten er voor rare dingen in zo'n 156?
Langwerpig, evt. met sensor voor ¤ 51,-
Veel duurder dan een normale thermostaat, dit is incl. thermostaathuis lijkt het wel.

Kun jij me vertellen hoe dit zit?
pi_55420464
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:04 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

nou de 206 van twee jaar oud van mijn vriendin is een diesel en staat altijd rond de 80, pas als je langere stukken harder rijdt dan kruipt ie heel langzaam naar de 90 en volgens de garage is dit heel normaal bij de 206!
klopt, dit is normaal. diesels hebben een lagere koelwatertemp omdat ze minder toeren maken, veel onderdelen zwaarder zijn uitgevoerd (onderdelen nemen zelf warmte op en verdelen deze), en de verbrandingstemperatuur lager is.
pi_55420523
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:07 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

klopt, dit is normaal. diesels hebben een lagere koelwatertemp omdat ze minder toeren maken, veel onderdelen zwaarder zijn uitgevoerd (onderdelen nemen zelf warmte op en verdelen deze), en de verbrandingstemperatuur lager is.
tja mijn golf werd toch altijd wel snaarstrak 90 graden en wat je ook deed dat week niet af!
pi_55420730
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:04 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Ik reageerde meer op de Alfa

Als een 156 niet boven de 70 graden komt is de thermostaat kapot.
pi_55420778
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:18 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ik reageerde meer op de Alfa

Als een 156 niet boven de 70 graden komt is de thermostaat kapot.
bedoelde dus dat he tniet voor alle diesels normaal is en je quote mijn post!
pi_55420819
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:20 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

bedoelde dus dat he tniet voor alle diesels normaal is en je quote mijn post!

Ik qoutte Pascal in mijn eerste reactie...
pi_55423051
Waarom wordt er niet gigantische gekankert op TS omdat ie denkt dat z'n 206 13 jaar oud is?
  donderdag 20 december 2007 @ 19:16:17 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_55423138
quote:
Op donderdag 20 december 2007 16:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

als de motor nog onder een bepaalde temperatuur is (85 ofzo?) blijft de ventilator voor de radiator uit..

vroeger draaide hij altijd, en duurde het dus uren voordat de motor fatsoenlijk warm werd, en de koelvloeistof warm werd
Je vergist je. Ook in auto's waarbij de fan altijd meedraait (met de kruk-as), zit een thermostaat in het koelsysteem.
Hierdoor loopt de koelvloeistof eerst alleen door de motor om sneller op te warmen.
Zodra de temperatuur rond de 90 graden komt (ideale bedrijfstemp) gaat de thermostaat open en wordt de koelvloeistof via de radiateur gekoeld.

Ik zou me niet zo druk maken als hij niet precies in het midden staat. Als je meter en sensor in orde zijn maken die +/- 10 graden niet veel uit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 20 december 2007 @ 19:19:34 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_55423200
quote:
Op donderdag 20 december 2007 16:43 schreef Pascal86 het volgende:
die moet gewoon een nieuwe thermostaat. Kost iets van 50 euro en een half uurtje sleutelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_55424206
quote:
Op donderdag 20 december 2007 19:12 schreef Borkydude het volgende:
Waarom wordt er niet gigantische gekankert op TS omdat ie denkt dat z'n 206 13 jaar oud is?
omdat dit niet PUB, KLB of ONZ is.
pi_55428037
quote:
Op donderdag 20 december 2007 17:04 schreef QuarK het volgende:

Ik had hetzelfde met mijn peug (2000). Bleek een lekke radiateur te zijn. Laten vervangen en nu blijft de temp. altijd rond de 90.
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
  donderdag 20 december 2007 @ 22:22:54 #22
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_55428157
quote:
Op donderdag 20 december 2007 19:12 schreef Borkydude het volgende:
Hij zal wel een 205 bedoelen .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_55428189
quote:
Op donderdag 20 december 2007 22:22 schreef JDude het volgende:

[..]

Hij zal wel een 205 bedoelen .
Of een 206 van 3 jaar oud.
  donderdag 20 december 2007 @ 22:33:24 #24
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_55428485
quote:
Op donderdag 20 december 2007 22:23 schreef Ingetje79 het volgende:

[..]

Of een 206 van 3 jaar oud.
Of een 306: Peugeot 306 troubles

I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_55428542
quote:
Op donderdag 20 december 2007 22:33 schreef Dromer het volgende:

[..]

Of een 306: Peugeot 306 troubles

En nog steeds gewoon doorrijden he?
pi_55431650
Whahaha We hebben het dus gewoon over een 306 Begin maar opnieuw met het topic
pi_55431720
Begin idd ff met thermostaat en sensor voor fan.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:39:02 #28
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_55435319
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 00:29 schreef Borkydude het volgende:
Whahaha We hebben het dus gewoon over een 306 Begin maar opnieuw met het topic
Lolbroek.Andere auto, andere troubles. En idd, een 205.. mijn fout.
De 306 was te duur om te repareren, ingeruild voor een 205je. Die oude 306 had ook een vrij hoge constante temperatuur, zou het een Peugeot eigenschap kunnen zijn?
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:46:21 #29
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_55435515
Inruilen voor een 106 dan maar...
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_55435604
hangt ook van je rijstijl af natuurlijk.

De auto waar ik nu mee rijd blijft normaal rond de 90° zitten van motortemperatuur, maar als ik er wat mee ga doorrijden komt die temperatuur ook snel richting de 100à110° hoor. Vriend van mij heeft hetzelfde met zijn diesel, als die er wat mee doorgeeft stijgt die temperatuur ook naar de 100°...

Ik zou hem eens moeten vragen wat zijn 205je 1.6 doet als hij daarmee doorgeeft
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_55439034
Valt volgens mij allemaal wel beetje mee. Een beetje afwijking zoals gezegt is vrij normaal en ook de waarde die aangegeven word is niet echt accuraat. Je geeft niet aan wat voor een 205 het is, dus echt opzoeken welke thermostaat erin zit lukt mij niet. Een standaard 1.4tje heeft een thermostaat met een openingstemperatuur van 89graden. De temperatuur zal dus altijd rond de 90 graden worden gehouden. Koelvloeistof gaat sowieso niet zo snel koken omdat het kookpunt iets onder de 150 graden ligt.

Zodra de koelwater temperatuurmeter plat blijft, heel erg gaat afwijken of enorm hoog word, zal ik me zorgen gaan maken. Als je je toch zorgen maakt houd dan even het niveau en kleur van de vloeistoffen in de gaten.
  zondag 23 december 2007 @ 13:19:55 #32
200768 D.Duck
12 Ambachten, 13 Ongelukken
pi_55487872
Ik heb zelf een 206 GTI en de koelvloestof temp. schommeld tussen de 70 en 80 graden. De olie temperatuur tussen de 80 en de 90 (tenzij ik echt alles eruit haal wat hij kan. dan wordt de olie warmer)
In theory, there is no difference between theory and practice. But in practice, there is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')