abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 december 2007 @ 23:47:25 #51
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55524734
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:45 schreef Nellid het volgende:

[..]

Zo heb ik m nu staan ja, maar waar vul ik precies welke marges in om m in t midden van de pagina te krijgen? Dus left, top en right...

En bedankt nog
Je zal ze relatief moeten positioneren.
  maandag 24 december 2007 @ 23:50:10 #52
136427 Nellid
TRAINSPOTTING
pi_55524810
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:45 schreef devvertje het volgende:
www.google.com

zoek ff op "CSS positioning", het spijt me dat ik je overschat heb TS
Ik heb op t moment eigenlijk alles gedaan door wat termen die ik in dit topic heb gezien en verder met behulp van de training van lynda.com die ik heb gedownload, dat ik op deze html code uitkom is puur het volgen van handelingen waarvan ik denk dat ik ze moet doen. Ik kan totaal geen oordeel geven over die code, of t omslachtig is, veel te veel etc. Dat dat zo is geloof ik meteen.

Ben alleen blij als ik op preview klik en t klopt wat ik zie
  maandag 24 december 2007 @ 23:53:38 #53
136427 Nellid
TRAINSPOTTING
pi_55524885
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Bij relatieve positionering, wordt elk element relatief tov de voorgaande geplaatst.
Dus "top:10px;" zal het element bij absolute positionering 10 pixels vanaf de top van je browserscherm (het canvas) zetten en bij relatieve positionering 10 pixels vanaf de onderzijde van het voorgaande element.
Ik snapte t ook wel een beetje weet ook wel t verschil tussen absoluut en relatief, was meer om aan te geven dat ik weinig tot geen kennis heb van html...

Maar ik ga er weer mee aan de slag, wordt iets voor morgen.
  dinsdag 25 december 2007 @ 02:29:13 #54
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_55527741
quote:
Op maandag 24 december 2007 23:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Bij relatieve positionering, wordt elk element relatief tov de voorgaande geplaatst.
Dus "top:10px;" zal het element bij absolute positionering 10 pixels vanaf de top van je browserscherm (het canvas) zetten en bij relatieve positionering 10 pixels vanaf de onderzijde van het voorgaande element.
Dat is niet correct, of eigenlijk: veel simpeler voorgesteld dan het daadwerkelijk is (wat haast nog erger is). Bij absolutie positionering wordt het element uit de normale flow gehaald en heeft dus ook geen invloed meer op volgende elementen.

Bij relatieve positionering wordt het element eerst geplaatst volgens de normale flow, en daarna pas verplaats relatief aan de positie die het element in de normale flow heeft. Alle opvolgende elementen worden dus ook gelayout alsof het relatief verplaatste element niet verschoven was. Stel dat een element een position:relative heeft en een left: -10px. dan wordt dit element gelayout en daarna 10 pixels naar links verplaatst. Stel dat hiernaast nog een element staat met position: relative en een left: 10px; dan staat deze dus NIET 10 pixels rechts van het element ervoor , maar 20 pixels. Beide elementen worden volgende de normale flow gelayout, en daarna wordt het eerste element 10 pixels naar links geschoven en het tweede element 10 pixels naar rechts.

Het is misschien handig om eens in de W3C CSS documentatie te lezen hoe het box-model werkt en hoe het 'visual formatting' model werkt. Misschien wat taaie kost maar het helpt wel te begrijpen hoe een browser de positie van het e.a. bepaald.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 december 2007 @ 07:38:32 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55528804
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 02:29 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dat is niet correct, of eigenlijk: veel simpeler voorgesteld dan het daadwerkelijk is (wat haast nog erger is). Bij absolutie positionering wordt het element uit de normale flow gehaald en heeft dus ook geen invloed meer op volgende elementen.

Bij relatieve positionering wordt het element eerst geplaatst volgens de normale flow, en daarna pas verplaats relatief aan de positie die het element in de normale flow heeft. Alle opvolgende elementen worden dus ook gelayout alsof het relatief verplaatste element niet verschoven was. Stel dat een element een position:relative heeft en een left: -10px. dan wordt dit element gelayout en daarna 10 pixels naar links verplaatst. Stel dat hiernaast nog een element staat met position: relative en een left: 10px; dan staat deze dus NIET 10 pixels rechts van het element ervoor , maar 20 pixels. Beide elementen worden volgende de normale flow gelayout, en daarna wordt het eerste element 10 pixels naar links geschoven en het tweede element 10 pixels naar rechts.

Het is misschien handig om eens in de W3C CSS documentatie te lezen hoe het box-model werkt en hoe het 'visual formatting' model werkt. Misschien wat taaie kost maar het helpt wel te begrijpen hoe een browser de positie van het e.a. bepaald.
Ja HIER gaat TS het mee snappen.

Leuk hoor volledig correct willen zijn, maar niet altijd op zijn plaats.
pi_55530751
True Swetselnigger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')