abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 oktober 1999 @ 23:45:00 #1
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207419
Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin van BB loopt.

Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wie zijn die mensen en what makes them tick
-hoe liggen de verhoudingen in de groep
-overleven ze BB of zijn ze definitief gebroken
-overleeft Nederland BB of is het eind nu zoek
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voor psychologen x"

Wees gewaarschuwd: pittige teksten in het vooruitzicht

Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.

De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het huidige topic. Als het net heel druk is: citeer de laatste post in het nieuwe topic. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.

Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden. Voyeur is watching you

Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst

[Dit bericht is gewijzigd door voyeur (Datum 24 Oktober 1999).]

Here we are now, entertain us.
  maandag 25 oktober 1999 @ 00:03:00 #2
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207420
Een tikje off topic, maar vooruit. Zou het niet aardig zijn een Best of FF waarin vooral de mooie, essayistische stukken een tweede leven krijgen. Daar die vooral in Crunching characters ..., BB Watchers: VvP en VvP 1..X gestaan hebben doe ik ook maar hier de oproep.
Is er misschien iemand die dat ook een goed idee vindt en de tijd heeft het uit te voeren ? Er zijn ongetwijfeld veel meer lezers van deze topics dan er schrijvers zijn; misschien zit daar iemand tussen die er plezier in heeft zo'n "Best of" te maken in een apart topic.
Naast dat we daarmee de werkelijk prachtige stukken redden van de vergankelijkheid is het ook leuk voor alle regelmatige scribenten hier. Kunnen we zien hoe vaak we de plank misgeslagen hebben in overigens briljante analyses. (Zo ken ik iemand met een eigen variant op de speltheorie die zeven nominaties voor Mona voorspeld had die dankt nu de Heer dat die stukken niet zo best geschreven waren
Ik hoop dat iemand deze handschoen opraapt.
pi_207421
Ik steek ff mijn kop in een strop door welke discussie dan ook te doorkruisen met een paar citaten uit het Volkskrant magazine (23-10-99)van Hummie. Ik weet dat er al een topic over gaat (dus hak mijn kop er maar af), maar in tegenstelling tot wat daar beweerd wordt zitten er wel degelijk een paar interessante citaten bij. Misschien nieuw materiaal bij voor discussie?

Over de zogenaamde muizen van Bianca heb ik zo mijn bedenkingen door het volgende citaat: " …en het zal geen weken meer duren tot de zwangere (?) poes gelanceerd wordt. Nu zitten de bewoners nog aan elkaar, maar als ze elkaar straks gaan irriteren is de tijd rijp. Het is voor mensen belangrijk dat ze iets aaibaars hebben".
Dat heeft Bart met zijn tegenwerking getorpedeerd!

Over het verlengstuk van Bart zijn ego :
" Er staan kluisjes met daarin wat persoonlijke spullen van de bewoners, hier ligt de cowboyhoed van bewoner Bart geduldig te wachten tot alles weer gewoon wordt."
Om maar eens spontaan (?) een naam te noemen……

Over de strategie van VOO:
"……en op gezette tijden redactionele ingrepen van buitenaf, die ik uiteraard geheim houd. De zwangere poes dus, maar ook een optreden van een cabaretier-Paul de Leeuw heeft inmiddels bedankt-een avondje TV kijken en 'leuke dingen' rond Sinterklaas en Kerst".

Over de psychologische begeleiding:
"In totaal zijn er vier psychologen voor de duur van het project. Van een van hen staat vast dat hij geen lid is van het NIP, van de andere drie 'durft' Van der Tonnekreek het niet te zeggen."

Over het tijdstip van vertrek (niet geheel onbelangrijk lijkt mij de komende periode. Hiermee heeft V. een troef in handen om een winnaar te bepalen …):
"Als de psycholoog constateert dat een van de bewoners beter uit het huis gehaald kan worden, licht hij de redactie van BB in. De bewoners is meegedeeld dat V. en John de Mol het advies in zo'n geval van de psycholoog overneemt. Ook als ze zelf het huis niet willen verlaten". (….)"Of hij/zij vervolgens vervangen wordt, hangt van het tijdstip af, maar alles is mogelijk: verspreid over Nederland staan nog acht reservekandidaten standby."

De uitzendingen:
"Een gemiddelde werkdag begint voor Van Schaik om 9:00 met het bekijken van beelden van de vorige dag. Uit het gekozen materiaal is door de redactie al een verhaallijn gedistilleerd. Een deel van het materiaal dat de 24 camera's 24 uur per dag opnemen wordt meteen weggegooid. Twee beeldbandregisseurs schakelen de beeldenstroom ter plekke terug tot vier streams die op internet de hele dag te zien zijn".

Tenslotte:
"Het idee schijnt te leven dat ze door ons gebrainwashed worden over wat ze wel en niet mogen zeggen. Echt onzin: iedereen mag vertellen wat hij wil, ook negatieve dingen. (…) Ze mogen alleen geen details over het concept naar buiten brengen, in verband met de concurrentie."

Ik vind vooral de opmerking dat op advies van een psycholoog een bewoner geacht wordt onvrijwillig het pand te verlaten wel voer voor een discussie. Dit geeft toch te denken!

Niemand is perfect. Wees niemand!

pi_207422
I het misschien zo dat de negatieve energie van Mona overslaat op diegene met wie ze "maatjes" probeert te worden. Is dat ook de reden dat we de door ons alle vergruisde maar diep in ons hart geliefde Sabje zijn verlorenen zal ook Bart aan deze kruisbestuiving ten onder gaan. Of zijn het toch Hummie en consorten die dankzij hun gekunstelde propaganda en opruiende (maar ook soms beschermende (barts extra opdracht) weekopdrachten de grootse vinger in de pap hebben. Het mooist zou het natuurlijk zijn als wij een vinger in de pap hadden door middel van het het manipuleren van de beelden die de regie te zien krijgt. Helaas blijft dit voor mij een ver van me bed show Behalve dan waneer ik er in lig en droom van 16 mediaplayer schermpjes die ik zelf kan sturen zodat ik niet de hele tijd de tuin of het keukenraam in beeld heb. Ik vraag me toch af waarom Maurice en Karin niet meer samen in beeld zie. Zou de rijke zakenman van karin dat toch invloed(lees zwijgeld) hebben op de regiekamer van Miss Manipulator herself. Ik vraag me af of zij zelf wel eens met de psych praat wan die schijnt daar overuren te draaaien. Bij deze wil ik hem graag uitnodigen voor deze topic. als iemand zijn e-mailadres heeft houd ik me aanbevolen.
Bart "Niet misgeschoten is altijd raak"
Ruud " eeeuhh We zouden ze eigenlijk eerst eff moeten keure "

maandag 25 oktober 1999 @ 00:18:00 #5
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207423
Philein schreef nog even snel in VvP IX heel vilein:
"aangezien dit topic al dicht is, kan ik hier nog wel ff off-topic posten
voyeur, ik begrijp waarom je probeert alles zoveel mogelijk in relevante topics te krijgen, maar soms loopt een discussie een bepaalde kant op en voordat je het weet hoor je eigenlijk in een ander topic thuis. Ter wille van de discussie is het dan handiger om eventjes min of meer off-topic te blijven. vooral in twee zulke verwante topics als "voer" en "BB-watchers"
ik waardeer je pogingen om het ongemak van lange laadtijden te verbeteren, maar al te veel de "police" uithangen gaat op een gegeven moment net zo storend werken als wanneer er alsmaar op taalfouten gewezen wordt (en daarover is al een heel topic geweest)."

Ach lieve Phileine, ik ben het geheel met je eens; ook de FF streams nemen hun eigen afslagen en dat maakt ze ook zo boeiend. Wilde ook zeker niet de topic police, noch de strenge meester spelen, maar wilde en passant weer eens wijzen op het bestaan van dat andere topic waar we zoveel over ons zelf kwijt kunnen. Ik denk dat vrijwel iedere serieuze poster in VvP ook regelmatig op zichzelf reflecteert; dat zie je bijvoorbeeld in de poging tot afscheid van MrNatural en de vele reacties.
BB heeft een enorme impact; zeker binnen FF, maar voor veel van ons is het nog indringender om zo sterk betrokken te zijn bij deze virtuele gemeenschap. Bovendien maken al die analyses en commentaren over de bewoners in veel mensen ook iets los over hun eigen rol. Kun je mensen zo sterk onder het vergrootglas leggen; wat zou er van jezelf overblijven als je dat zo deed; is het ethisch / moreel verantwoord om je uberhaupt zo scherp uit te laten over een bunch onbekenden als jezelf zo buiten schot blijft.
Al die zorgen kan je mooi kwijt in dat andere topic: BB watchers: voer voor psychologen.

(of korter: ik plug dat topic gewoon ff )

maandag 25 oktober 1999 @ 00:30:00 #6
295 Big Papa
Vader van Rolf en Daphne
pi_207424
Ik heb dit topic lang gemeden, omdat er zulke lange verhalen stonden, en om die allemaal te lezen....

Maar nu is de nood zo hoog dat ik de dagboekkamer van het BB-forum even moet opzoeken.

Pas op, pittige teksten op komst!

Wat drijft Bianca, lieve lezer?

Ik heb er verschillende handboeken bijgesleept, maar kom er niet uit. Verschillende communicatie-studenten zullen BB voor een scriptie gebruiken. Maar ook psychologie-studenten zullen aan Bianca een dankbaar onderwerp hebben. Deze dame verenigt namelijk verschillende ziektebeelden in zich:

Een greep uit het assortiment:

- het zogenaamde zonne-complex: denken dat je het middelpunt van het heelal bent. Let op lezer: 99% van haar uitspraken begint met 'ik' of 'mijn....'.

- 'kijk mij's' -syndroom: stripboek op dr rug om meer te lijken. meedoen aan BB om iets aan anderen te kunnen vertellen en eindelijk 's iets mee te maken. eindeloos psycho-geouwehoer om serieus genomen te worden.

- dwaallicht-neigingen: weet echt niet wat ze vindt of wie ze is. Hobbelt achter Karin aan, want die heeft een mening. Stemt Sabine (en Martin) weg en mist ze opeens als ze weg zijn . Weet kortom echt niet wat ze doet.

- super paranoide: zie elke werkdag om 20.00 u, donderdag 22.30 u en zondag om 18.10 u. Is op zaterdag overigens net zo gevaarlijk.

- hyper onzeker: waarom wist ze geen enkele postcode? denkt voortdurend aan wat anderen over haar denken, dus kan zich geen moment concentreren.

- zoeken naar aandacht: waarom wist ze geen enkele postcode? In ieder geval praten de bewoners ( en de kijkers) dan over me.

- nog niet zo stom. Door bij iedereen een beetje te slijmen, tolereert iedereen haar voorlopig (als de dorpsgek, zeg maar). Mensen die een standpunt innemen worden daardoor genomineerd, en B. net niet genoeg (al 2x gebeurd)

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Misschien is B. meer iets om op te promoveren.

Eén ding is zeker martin, sabine of tara zullen haar niet opwachten als ze er uitkomt.
Maar waarschijnlijk wel twee mannen in witte jassen....met een witte jas voor haar!

Leve Kim (en Hieke ook wel een beetje........)
pi_207425
Ik denk dat die invloed van VOO en consorten wel meevalt. Waarom? Omdat Sabine en Bart een beter paar waren dan Arnie en Roos, maar toch moest een van de twee het veld ruimen.
Nu zou je zeggen oke, zij waren het meest genomineerd maar er hadden ook 3 mensen genomineerd kunnen worden. N.l. de regel van de meest genomineerde nummer 2 was niet echt bekend bij het volk, vandaar dat Rolf X hem do. nog even uitlegde. Stel je even voor wat er was gebeurd als bijvoorbeeld ook Bianca was genomineerd. Ik denk dat het % van Sabine aanzienlijk lager zou zijn. VOO houdt zich dus wel aan hun eigen regels wat die ook mogen zijn.
Wat betreft het ingrijpen van psychologen
betreft; Ik denk dat elke gerenomeerde psycholoog zou adviseren Bianca eruit te halen i.v.m. haar paranoia aanvallen in het begin. Of zou het dan toch een actreutel zijn.....
"Don't drink water, fish fuck in it"
pi_207426
Inderdaad Big Papa, Sabine had ook al medelijden!
"Don't drink water, fish fuck in it"
  maandag 25 oktober 1999 @ 00:49:00 #9
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_207427
quote:
op 10-25-1999 om 12:44 AM schreef fanmale het volgende:
Wat betreft het ingrijpen van psychologen
betreft; Ik denk dat elke gerenomeerde psycholoog zou adviseren Bianca eruit te halen i.v.m. haar paranoia aanvallen in het begin.

Ik denk het niet: iemand met paranoide ideeen heeft het idee dat de hele wereld tegen hem/haar samenspant. Bianca heeft het idee dat ze constant begluurt wordt, en dat komt wel redelijk overeen met de realiteit zoals half NL die beleefd..

Murphy

(oh help, het is weer na twaalven en er wordt weer gepost. Ik ben morgen weer geen cent waard )

maandag 25 oktober 1999 @ 00:51:00 #10
295 Big Papa
Vader van Rolf en Daphne
pi_207428
quote:
op 10-25-1999 om 12:47 AM schreef fanmale het volgende:
Inderdaad Big Papa, Sabine had ook al medelijden!

Dank voor je reactie, Fanmale.

Wil je je aansluiten bij mijn zojuist opgerichte actiegroepje B.O.D.S. ('Bianc' Over De Schutting)? Sabine is beschermvrouwe.

PS.
Toen de (zwarte) kat van Bianca niet doorging door toedoen van Bart, heeft ze BB een bezem gevraagd om het huis uit te vliegen.

Leve Kim (en Hieke ook wel een beetje........)
  maandag 25 oktober 1999 @ 01:07:00 #11
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_207429
quote:
op 10-25-1999 om 12:30 AM schreef Big Papa het volgende:
Ik heb dit topic lang gemeden, omdat er zulke lange verhalen stonden, en om die allemaal te lezen....

And your point would be?
Maar goed, verder met de post, het is nog vroeg

quote:

Ik heb er verschillende handboeken bijgesleept, maar kom er niet uit. Verschillende communicatie-studenten zullen BB voor een scriptie gebruiken. Maar ook psychologie-studenten zullen aan Bianca een dankbaar onderwerp hebben. Deze dame verenigt namelijk verschillende ziektebeelden in zich:

BP, ik ben bang dat je emoties met ziektebeelden verward. Je hebt het oa over:

- het zogenaamde zonne-complex: denken dat je het middelpunt van het heelal bent. Let op lezer: 99% van haar uitspraken begint met 'ik' of 'mijn....'.

- 'kijk mij's' -syndroom: stripboek op dr rug om meer te lijken. meedoen aan BB om iets aan anderen te kunnen vertellen en eindelijk 's iets mee te maken. eindeloos psycho-geouwehoer om serieus genomen te worden.

Bianca denkt niet dat ze het middelpunt van het heelal is, die denkbeelden zijn voorbehouden aan echte geestzieke mensen (deze mensen hebben ook duidelijk een andere realiteitszijn dan hun omgeving).
Het "hengelen" bij anderen (Het "kijk mij eens"syndroom" , zoals jij het noemt) is eigenlijk een variant op haar constante zelf-observaties, alleen probeert ze dat te spiegelen naar iemand anders toe.

Bianca is onzeker over zichzelf, en weet niet zeker of het beeld wat ze van zichzelf heeft, wel klopt. Het "hengelen" wat ze voortdurend beoefend, ("vind je ook niet dat ik best wel een vrije meid ben?") is een vraag aan anderen om haar identiteit te bevestigen: alleen door constante feedback van buitenaf kan zij haar eigen identiteit bepalen.
De piercing en de tattoo zijn ook een manier om die feedback te forceren, zoals ik al eerder schreef.

Verder schrijf jij:

- super paranoide: zie elke werkdag om 20.00 u, donderdag 22.30 u en zondag om 18.10 u. Is op zaterdag overigens net zo gevaarlijk.

Deze stelling mag je van mij even onderbouwen: buiten enkele paranoide trekjes plm. een week geleden heb ik daar vooralsnog geen aanwijzingen voor.

Op je verdere aanmerkingen:
- hyper onzeker:
- zoeken naar aandacht:
- nog niet zo stom.
heb ik verder weinig aan te merken. Ze is inderdaad onzeker over zichzelf (waarschijnlijk heeft ze IRL te maken met een regelmatige stroom feedback, die ze nu moet missen), op zoek naar aandacht/reflectie, en is waarschijnlijk enigzins intelligent.
Wat me verder opvalt is dat ze als een van de weinigen af en toe tegen De Stem ingaat. Tot nu toe heb ik alleen Karin dat zien doen.

Murphy

[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 25 Oktober 1999).]

maandag 25 oktober 1999 @ 01:23:00 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207430
Groot gelijk MrMurphy,
Het duiden van de bewoners in de psychische sjablonen uit de readers digest geeft niet meer inzicht. Bianca is zeker geen psychiatrisch geval. Het is een meid van haar tijd en omgeving. Ze is meer dan de andere bewoners op zoek naar nadrukkelijke (als in talige) bevestiging. Soi, Ruud wil zijn erkenning door ieders lieverd te zijn, Ruud speelt zijn eigen spelletjes tot zelfbehoud, Bart hunkert naar bevestiging van zijn daden en Mona zoekt zichzelf in ieder ander. Alleen Maurice en Karin zijn vrij onafhankelijk van de groep. Iedereen zoekt een vorm van bevestiging. Bianca kan het verder ook niet helpen dat ze by far de meest talige is van het stel. Ze doet het niet voor een aai.
Als je haar volgt op de streams zie je ook vaak een hele vrolijke vrouw, die zich zelfstandig opstelt, die reflecteert op de omgeving, zich bewust is van BB en de camera's en haar uiterste best doet zich aan te passen aan 'de groep'. Het gaat er niet om dat het mijn favoriet of idool is. De understatements van Karin vind ik aardiger dan het typische HBO intellectualisme van Bianca, maar het is absoluut een zelfstandig mens. Haar voorspelde instortingen betwijfel ik sterk: ze geeft meer dan anderen uiting aan haar emoties en vertwijfeling. Daarmee heeft ze een prima instrument om zichzelf te reguleren; ze schreeuwt en huilt het soms van de daken. Was er niet een sprookje waarin de eik ten onder gaat door niet mee te kunnnen buigen onder de druk van de wind en het 'slappe' riet de grote overwinnaar is. Ik zie Ruud voorlopig eerder voortijdig knakken en Willem vertoont ook meer tekenen van ontregeling.
Het "plat slaan" van welke bewoner dan ook is zinloos. Het zijn mensen als wij en complexer dan Big Papa met de Reader digest kan verklaren.

Oeps... en ik zou zwijgzaam toezien ....

maandag 25 oktober 1999 @ 01:37:00 #13
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_207431
Even uit de losse pols:
het valt me op dat iedereen een favoriet en een minste favoriet heeft, en die keuze ook uit alle macht beargumenteert.
Even een paar voorbeelden:

Negatieve meningen:
- Maurice is een homo, en veel te stil, en achterbaks
- Willem is achterbaks, lult met iedereen mee
- Bart is dom, naief en te stil
- Ruud is dom, en achterbaks
- Bianca is een tattoo-heks, die lelijk is, en achterbaks
- Mona is een dikke trol, die niet normaal kan praten, grote bek, en ook achterbaks
- Karin is een vieze pedo, en ook achterbaks

Positieve meningen:
- Maurice is tenminste zichzelf, en rustig
- Willem is tenminste zichzelf, en kalm, kan goed koken
- Bart is zichzelf, verliefd en intelligent
- Ruud is pas zichzelf, vriendelijk en vrolijk
- Bianca is zichzelf, en intelligent
- Mona is zichzelf, en eerlijk
- Karin is zichzelf, en grappig

Zien wij al iets?
Iedere negatieve uitlating is bijna altijd subjectief, en moeilijk te controleren (homo, dom, en vooral "achterbaks" of "stiekum").
Een positieve uitlating is vaak ook negatief terug te vinden (te stil -> rustig, grote bek -> eerlijk, etc.).
Mijn stelling: iedereen verdedigt diegene, waarmee hij/zij zich het meest identificeert (verklaart ook waarom Bianca vaak wordt verdedigd in "Voer voor", en Mona niet ).

En: iedereen valt diegene aan die gevoelsmatig het verste van hem/haar afstaat.

Die keus is niet rationeel, maar wordt later pas gerationaliseerd met allerlei argumenten die in dat vakje passen. (ik blijf cognitieve dissonantie erbij halen: ook al blijkt uit latere beelden het tegendeel, mensen blijven vaak krampachtig bij hun eerste keuzes. Soms met de meest kromme redeneringen.)

Reacties?

Murphy

Grumph, achteraf gezien had ik dit beter in "BBwatchers .." kunnen plaatsen. Naja.

[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 25 Oktober 1999).]

pi_207432
voyeur, blij te zien dat je weer meedoet; dit soort postings zou ik toch niet graag missen. geef je verzet nou maar op, het lukt je toch niet

(sorry, weer off-topic, ik ben vandaag onbewust in de contramine geloof ik. vanaf nu ga ik me weer gedragen)

mooi he, alles
  Redactie Frontpage maandag 25 oktober 1999 @ 01:45:00 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_207433
Iedereen onder ons denkt nu: Als ik NU in het BB huis zou zitten, zou ik het zus en zo aanpakken, de boel manipuleren, mezelf een rol aanmeten en gaan voor die die 250.000 piek. Wie zegt dat een van de huidige bewoners dit niet op dit moment uitvoert? Ik verdenk Bart ervan. Hij is nu het slachtoffer, maar komt het hem niet allemaal goed uit?
  maandag 25 oktober 1999 @ 01:56:00 #16
798 voyeur
bemoeit zich
pi_207434
quote:
op 10-25-1999 om 01:37 AM schreef phileine het volgende:
voyeur, blij te zien dat je weer meedoet; dit soort postings zou ik toch niet graag missen. geef je verzet nou maar op, het lukt je toch niet

(sorry, weer off-topic, ik ben vandaag onbewust in de contramine geloof ik. vanaf nu ga ik me weer gedragen)

Phileine, Je zal je wel moeten gedragen vanaf nu: administrator maar liefst! Nog geen blauw bloed, maar al wel een blauwe naam !
Hardstikke bedankt voor de wijziging van de naam van dit bijzondere jubileum topic. Je toont waarlijk je macht!
Het is nu 1-1 (ik heb voor jou 'wie helpt ze TE verslaan steeds weer geplaatst

Overigens fijn dat ik welkom ben; toch ben ik ook nog in de contramine. Ik ben er nog even niet. Ik kijk weer toe.

pi_207435
Erg met je eens, Voyeur.
Big Pappa, dank voor je bijdrage, maar wel 1 voorzichtige suggestie:
Ik had nl. zó gehoopt dat op z'n minst deze Topic-serie vrij zou blijven van afkraken van individuele bewoners, maar uitsluitend vanuit compassie analyses (voor zover mogelijk) te zien geeft. En vooral niet: als een soort intellectueel scheldwoord gebruikte en misplaatste psychiatrische termen. Maar het zal wel een bij-effekt zijn van de EMO-microscopie die VOO hier gebruikt. Ikzelf heb misschien het 'voordeel' dagelijks tientallen mensen met precies dezelfde eigenschappen te ontmoeten (en hun fricties met hun omgeving daardoor) zonder dat ook maar één van hen in het 'psychiatrisch circuit' thuishoort. Dat geeft wsch. wat meer relativerings-mogelijkheden.
  maandag 25 oktober 1999 @ 02:01:00 #18
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_207436
Zoals zo vaak met jubileum aflevering is dit tot nu toe de slechtste verzameling berichten onder deze titel. Nergens een onderbouwing, nergens een behoorlijke analyse. Dat verhaal dat BB _niet_ manipuleert bijvoorbeeld, ga wiskunde studeren misschien leer je nog wat: dat ze in deze instantie gefaald hebben betekent alleen maar dat ze niet onfeilbaar zijn.

Als je dan _echt_ paranoïde denkbeelden wilt zien: stel nou dat de vader van Sabine haar terug naar huis wilde hebben (bijvoorbeeld omdat ze de familienaam door het slijk haalt met haar sex in het openbaar). Hij schijnt geld genoeg te hebben om haar 'eruit' te laten bellen.

Terug naar Bianca, hoewel ze mij ondertussen tegen is gaan staan door haar gepsychologiseer blijf ik er bij dat ze weliswaar niet de stabielste is maar toch zeker niet 'gestoord'. De bij haar waargenomen reacties zijn sterker dan normaal geacht word maar dat is te begrijpen onder de condities waar ze zich in bevind.

Zij is ook de enige die rebelleert niet heel erg, maar ze is niet zo braaf als ruud en mona.

Bart beviel me tot voor kort wel, ondanks zijn relatie met sabine maar heeft nu voor me afgedaan door zijn kinderachtige gedrag. Afhankelijk van hoe het verder loopt en twee weken is nog best wel lang, denk ik dat bianca, mona en bart de volgende keer op nominaties kunnen rekenen zuiver door hun gedrag binnen de groep.

mona: windvaantje
Bart: wraak
Bianca: onbegrip bij anderen.

Live young, die fast.
pi_207437
Vandaag heb ik eens extra gelet op de lichaamstaal van Bianca. Ik weet dat er in dit topic een tijd geleden veel gepraat werd over lichaamstaal, maar kan me niet herinneren daar iets over Bianca in gelezen te hebben. De manier waarop ze haar kin tegen haar nek drukt, veelvuldig gebruik van wenkbrauwen, de "gooi" met het haar, elke keer als ze de dagboekkamer binnenkomt. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen? Ik zou zo dolgraag de persoon zien die achter al die onzekerheidscamouflage schuilt.

Nog ingaand op de opmerking van Murphy (?), ik heb wel mensen die ik meer en minder mag, Bianca is niet mijn favoriet, maar ik neem het wel voor haar op als men haar allerlei psychiatrische afwijkingen toedicht. Ten eerste zou ze in dat geval nooit gecast zijn door voo, ten tweede vind ik niet dat zij zich erg abnormaal gedraagt.

Wat Bart betreft, hij is inderdaad hard bezig zijn credit te verspelen, maar zoals ik eerder in een ander topic aangaf, ik denk dat hij er of binnekort uitstapt, of toch bijdraait. zijn drang om te zorgen dat iedereen hem mag, lijkt me te groot om nog 60 dagen dwars te blijven liggen.

Wat betreft "het bewijs" dat V. niet gemanipuleerd heeft, dat is net zo hard van de andere kant te bekijken. Lievelingetje Sabine is nu vrijwel dagelijks op andere HMG-programma's te zien, die doorgaans misschien niet door bb-kijkers bekeken worden; hoezo publiekstrekkertje?

[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 25 Oktober 1999).]

mooi he, alles
pi_207438
Ben ik nou gek of is het blatant heterocentrisme om te zeggen dat het een negatief stereotype is wanneer wordt gezegd dat Maurice homo zou zijn.
  maandag 25 oktober 1999 @ 03:03:00 #21
242 Pinball
Electric Monk
pi_207439
quote:
op 10-25-1999 om 02:55 AM schreef HiZ het volgende:
Ben ik nou gek of is het blatant heterocentrisme om te zeggen dat het een negatief stereotype is wanneer wordt gezegd dat Maurice homo zou zijn.

Normaal geproken wel, maar de berichten die hier bedoeld worden waren echt negatief bedoeld. En dat "homo-zijn" dus ook.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_207440
quote:
op 10-25-1999 om 02:18 AM schreef phileine het volgende:
Vandaag heb ik eens extra gelet op de lichaamstaal van Bianca. Ik weet dat er in dit topic een tijd geleden veel gepraat werd over lichaamstaal, maar kan me niet herinneren daar iets over Bianca in gelezen te hebben. De manier waarop ze haar kin tegen haar nek drukt, veelvuldig gebruik van wenkbrauwen, de "gooi" met het haar, elke keer als ze de dagboekkamer binnenkomt. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?

Phileine,
Ik ben maar eens diep gaan spitten (je weet, voor jou doe ik alles ,
om precies te zijn 1.2 Mb van Danny's disk, en tot aan Voer voor Psychs deel IV. Mijn Netscape gaat bij elke 'refresh' 1 minuut in coma, maar hier is het dan: lichaamstaal en wel precies van Bianca, op een vraag van Lilith over B.'s 'tic' in de dagboekkamer:
(of het zinnig is laat ik natuurlijk aan jouw beoordeling over)

op 10-16-1999 om 12:46 PM schreef lilith het volgende:
<snip>
Wat ik echter wilde vragen aan al deze verschrikkelijke goed observerende en scherpzinnige mensen van deze topic: Gisteren in de dagboekkamer dacht ik toch warempel een heuse zenuwtic bij Bianca te zien in haar gezicht. Ik heb vanaf dat moment haar geen tel meer uit het oog verloren,
maar het herhaalde zich niet. Misschien zijn er lui onder jullie die dat in de
herhaling eens kunnen onderzoeken.
Wat was dat trouwens voor gedoe met die geblesseerde schouder van Bianca. Als je gelooft in de 'zin van ziekzijn' is dat van grote psychosomatische waarde!
<snip>
Willen jullie eens reageren op die vermeende zenuwtic van haar. Wie heeft het ook gezien?
(unquote Lilith)

(quote Moor
Beste Lilith,
Ik zie inderdaad diverse 'tics' bij Bianca haar gezicht, maar ik denk dat je die bedoelt
waarbij ze lijkt te beginnen met een 'nee-schudden', dat al na 1 cm. ophoudt, terwijl haar ogen even in de tegengestelde richting wegflitsen.
Psychosomatisch past dit helemaal in haar interne wereld: zowel in de betekenis van
'nee-zeggen' als in de betekenis van 'iets geïrriteerd van zich afschudden'.
Zij vertoont verder zeer vastzittende kaken, haar mond gaat nauwelijks open bij het
spreken hier (in de DK): woede wordt bij voorkeur 'opgepot' in één van de sterkste
spieren van het lichaam: de kaakspier. Haar nekwervel 'de draaier' wordt tevens geweldig belemmerd door haar diepliggend bovenrug-pantser. Vandaar dat het zeer
korte 'nee-knikje' ontstaat: een elektrische ontlading in langdurig stijfgehouden spieren.
Ze is super-gespannen in dit DK-gesprekje, en merkt net als Bart niet eens hoe
ongeïnteresseerd ze beantwoord worden door de stem.
Ik ben het eens met je psychosomatische analyse van deze handicap, als 'secundaire
winst opleverend' na haar eerdere ervaringen met weekopdrachten. Maar met nog een
bio-energetische kanttekening erbij:
Ervan uitgaand dat zij rechtshandig is, kan haar rechter-arm worden gezien als de
vertaling van haar macht om te doen, te veranderen, ingrijpen en creëren. De ingehouden toestand van haar KI-energie in deze arm (zij dwingt zichzelf tot inhouden van haar natuurlijke en praktische doe-impulsen) maakt gewrichten zowel als spieren van bovenarm extra kwetsbaar voor spier-scheuring bij workouts en overbelasting bij de schouder-bladen: daar waar ze aangehecht zijn. Voor mij spreekt haar arm de
volgende lichaams-code: 'als je mij niet gebruikt voor iets waar je in gelooft, wat JIJ zinvol vindt (de workout valt daar niet onder, is een 'status/prestatie' issue: zie haar trotse verhaal naar Ruud),
dan weiger ik verder dienst.' Er eens flinke agressie door heen laten stromen zou wat
dat betreft gezond zijn geweest, vóórdat het spiertje scheurde. De manier waarop ze nu
omgaat MET de blessure, zegt inderdaad veel over haar strategie van handhaving in
de groep, dat ben ik helemaal met je eens.
Ook Bianca heeft een innerlijke Rebel, die steeds mentaal wordt gevoed en toch in de
boeien moet blijven".(unquote Moor)

Sorry als het een zelfingenomen indruk geeft, om zo jezelf te quoten, maar het is puur omdat ik zoiets niet een 2e keer uit 't blote koppie kan reproduceren. Misschien heb je er wat aan, Phileine.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 25 Oktober 1999).]

pi_207441
Wat mij opvalt is dat niemand van jullie bij het beschouwen van Bianca de extreme huilbui vermeld die zij kreeg toen Sabine het huis verliet. Emotioneel meegenomen worden in die plotseling ontstane situatie vindt ik normaal, maar haar emotie stak toch boven alle andere uit. Was dat moment niet mede een bewijs dat zij het meest emotionele lid van de groep is?? Gevolgen????? Wat Bart betreft heb ik het gevoel dat de moeilijke jeugdperiode(4 tot 14)die hij zelf al een paar keer genoemd heeft, hem meer overlevingskracht geeft dan de rest. Bovendien heeft zijn legeropleiding dat natuurlijk alleen maar sterker gemaakt. Deze zaken en zijn algemene kennis, mits hij het allemaal slim gebruikt, maken dat hij wel eens langzaam, zij het niet direct zichtbaar, leider van de groep zou kunnen worden. Nogmaals, hij heeft als enige geleerd te overleven en hij weet zijn emoties snel weer onder kontrole te krijgen.
Ik verdenk hem zelfs van een zekere bewust ingebrachte dramatiek toen hij na het vertrek van Sabine zijn tabak van tafel pakte en buiten ging staan. Hij moet geweten hebben dat hij juist op die plek binnen de nog lopende TV uitzending het beste tot zijn recht kwam. De softfocus beelden die het opleverde waren van hoogstaande dramatische waarde.
  maandag 25 oktober 1999 @ 10:49:00 #24
1121 G.J.J.
hoe ouwer, hoe infantieler
pi_207442
jaaaaa Tanjalies bedankt

Ik zit al een tijdlang te wachten op een heldere analyse van het emotionele gebeuren nadat Sabine de zaal had verlaten. Van twee personen had ik het verwacht maar van de rest.....? Ik zou denken dat die eerder zouden staan te dansen bij haar vertrek.

Dus bij deze een oproep aan de scherpzinnige, oplettende, verbaal krachtige forumgebruikers om een psychologische uiteenzetting van dit gebeuren.

ik dank u

"Buck dich, befehl ich dir, wende dein Antlitz ab von mir, dein Gesicht ist mir egal, buck dich, noch einmal"
pi_207443
Wat is het toch dat al de mannen te pas en te onpas half naakt lopen. Bart zag ik b.v. nu maandagochtend tegen 11.oo uur na het badderen zich in zijn onderbroek op de bank vlijen. Het is geen zomer meer. Ik heb uiteraard de verhalen in topics over het apen gedrag gelezen, maar gaat het inderdaad zo ver dat we die parralel moeten trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')