abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55310851
M'n nerd is afwezig en ik heb even een paar simpele vragen. Mijn dvd-speler hapert als een malle, en nu blijkt dat dat ligt aan de overdrachtsmodus waar het ding op staat. Het moet DMA zijn, want PIO is niet snel genoeg. Guess waar de mijne op staat? Juist.

Ik heb 3 controllers onder IDE/ATA/ATAPI controllers in apparaatbeheer staan, te weten:
- Een Intel ATA storage controller
- Primary IDE channel
- Secundary IDE channel

Van de secondary dinges staat de transfermode dus niet goed. De primary heb ik al goed gekregen door 'm te verwijderen, rebooten en opnieuw laten installeren. Dat trucje werkt niet met de secundary though. Zie screenshot.

Nu he'k gelezen dat het een optie is om ál die dingen te verwijderen en te rebooten, maar ik ben een beetje huiverig voor die eerste, een harde schijf? Kan dat zomaar?

En anders: hoe verander ik die transfermode?
pi_55311422
Hier staat misschien de oplossing voor je probleem. Dit geldt ook voor dvd/cdspelers. Let er wel op dat je het goed verandert als je in je register zit te rommelen. Dat kan fout gaan als je niet goed oplet!
pi_55311622
Behalve een reinstall (verwijderen en opnieuw laten detecteren) werkt het wijzigen van de registry editor van Windows ook.
quote:
Herstel DMA mode met behulp van de register editor
Nogmaals: Wees voorzichtig, doe alleen wat hieronder beschreven is, anders kan windows onherstelbaar beschadigd worden met als enige remedy een nieuwe installatie van het besturingssysteem!

Start Regedit. (Klik op START, Uitvoeren en typ regedit)

Ga naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze sleutel bevat subsleutels zoals 0000, 0001, 0002 enz. Normaal gesproken is 0001 het primaire IDE kanaal en 0002 het secundaire kanaal. Onder bepaalde omstandigheden kunnen echter andere nummers gelden. Controleer de waarde DriverDesc om te zien of je de goede hebt.

Verwijder compleet de sleutel MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum, afhankelijk van of het apparaat op de master of de slave is aangesloten. Het kan trouwens geen kwaad ze beide te verwijderen. Start nu opnieuw op. De Drive DMA capaciteiten worden opnieuw door Windows gedetecteerd.

Open opnieuw apparaatbeheer en controleer of het apparaat nu daadwerkelijk DMA mode gebruikt (of nog mooier UDMA).
http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=1927753&postcount=4

Deze gasten zeggen hetzelfde, ook komt daar het hele verhaal van verwijderen en opnieuw laten zoeken in voor. Maaaar, zij hebben een bestandje gemaakt die alles automatisch uitvoert. Even lezen.

Eerlijk gezegd weet ik niet of het helemaal veilig is. Persoonlijk zou ik de registry wijzigen, omdat je in principe niets wijzigt wat gevaarlijk is en de verwijderde sleutels in de registry terugkomen, aangezien Windows XP bij het restarten de sleutels terugzet als de oude instellingen gedetecteerd worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2007 13:29:29 ]
  zondag 16 december 2007 @ 14:00:51 #4
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55312217
Kan meerdere oorzaken hebben... Er kan een tweede apparaat aan die controller hangen die maximaal PIO ondersteunt. Dan zal alles op die controller op PIO draaien. Hij pakt namelijk altijd de langzaamste. Tweede optie is dat die speler slecht PIO is (alhoewel ik betwijfel of er uberhaupt dvd-spelers met PIO gemaakt zijn). Ten derde zou het kunnen dat die controller in je bios op PIO staat, ik zou dat ook even checken.
Misschien zijn er nog wel meer opties, maarja ik weet ook niet alles
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_55312579
quote:
Op zondag 16 december 2007 13:28 schreef zarGon het volgende:
Behalve een reinstall (verwijderen en opnieuw laten detecteren) werkt het wijzigen van de registry editor van Windows ook.
[..]

http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=1927753&postcount=4

Deze gasten zeggen hetzelfde, ook komt daar het hele verhaal van verwijderen en opnieuw laten zoeken in voor. Maaaar, zij hebben een bestandje gemaakt die alles automatisch uitvoert. Even lezen.

Eerlijk gezegd weet ik niet of het helemaal veilig is. Persoonlijk zou ik de registry wijzigen, omdat je in principe niets wijzigt wat gevaarlijk is en de verwijderde sleutels in de registry terugkomen, aangezien Windows XP bij het restarten de sleutels terugzet als de oude instellingen gedetecteerd worden.
De oplossing met de registry heeft niet gewerkt iig .
quote:
Op zondag 16 december 2007 13:17 schreef geelkuikentje het volgende:
Hier staat misschien de oplossing voor je probleem. Dit geldt ook voor dvd/cdspelers. Let er wel op dat je het goed verandert als je in je register zit te rommelen. Dat kan fout gaan als je niet goed oplet!
Ik ga deze even proberen.
pi_55312647
quote:
Op zondag 16 december 2007 13:17 schreef geelkuikentje het volgende:
Hm, weet je zeker dat dat van toepassing is op mijn probleem? Mijn DVD's haperen alleen, geven geen fouten aan.
pi_55313379
Heb ik ook al een keer gehad, de drive bleef op PIO staan ondanks dat ik deze op DMA had gezet. Registry veranderd en hij deed het weer
pi_55313728
quote:
Op zondag 16 december 2007 14:19 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

De oplossing met de registry heeft niet gewerkt iig .
[..]

Ik ga deze even proberen.
En dat ene met het bestandje? Ik heb het niet geprobeerd, weet dus ook niet 100% of het schadelijk is, maar geen berichten gelezen in de reply op dit berichtje dat er iets mis gegaan is. Hooguit dat het PIO bleef. Waarschijnlijk zou je dit nog kunnen gebruiken.
pi_55314882
Misschien ligt het wel gewoon aan je DVD drive.
Sommige DVD Drives klampen zich vast aan PIO-mode nadat er verschillende errors zich voordoen in DMA mode.
pi_55314970
Heb je overigens al lopen kloten in je BIOS?
Misschien staat die daar wel in PIO mode
pi_55315904
Heb je al eens geprobeerd de IDE controllers te verwijderen?
pi_55316457
quote:
Op zondag 16 december 2007 15:06 schreef geelkuikentje het volgende:
Heb ik ook al een keer gehad, de drive bleef op PIO staan ondanks dat ik deze op DMA had gezet. Registry veranderd en hij deed het weer
Ik ga het zo nog maar een keer proberen denk ik.
quote:
Op zondag 16 december 2007 15:26 schreef zarGon het volgende:

[..]

En dat ene met het bestandje? Ik heb het niet geprobeerd, weet dus ook niet 100% of het schadelijk is, maar geen berichten gelezen in de reply op dit berichtje dat er iets mis gegaan is. Hooguit dat het PIO bleef. Waarschijnlijk zou je dit nog kunnen gebruiken.
Als de registry niet werkt en Lits niets anders weet, wordt dit 'm.
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:31 schreef Devrim_ het volgende:
Misschien ligt het wel gewoon aan je DVD drive.
Sommige DVD Drives klampen zich vast aan PIO-mode nadat er verschillende errors zich voordoen in DMA mode.
De DVD-drive is nieuw. Mijn vorige ging op een gegeven moment dood, toen heb ik maandenlang geen DVD-drive meer gehad, daarna een nieuwe gekregen en sindsdien heb ik problemen. Met de oude had ik dat niet.
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:35 schreef Devrim_ het volgende:
Heb je overigens al lopen kloten in je BIOS?
Misschien staat die daar wel in PIO mode
Njet. BIOS is een compleet onbekend terrein voor mij.
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:15 schreef oppertweaker het volgende:
Heb je al eens geprobeerd de IDE controllers te verwijderen?
Jep, beide een paar keer verwijderd. De primary staan inmiddels goed, de secundary wil maar niet.
pi_55316755
Reset je BIOS dan ff...
Dan kan alles weer op z'n plaats komen
pi_55612181
Schop.

Het lukt niet . Ook dat bestandje hielp niet. Huu, help.
  Moderator vrijdag 28 december 2007 @ 23:44:23 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_55614065
Alle 3 IDE controllers verwijderen. Bij reboot worden ze automatisch weer gevonden en geinstalleerd. Als het goed is staat voor de optische drives dan alles ook weer op DMA.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_55615598
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 23:44 schreef CoolGuy het volgende:
Alle 3 IDE controllers verwijderen. Bij reboot worden ze automatisch weer gevonden en geinstalleerd. Als het goed is staat voor de optische drives dan alles ook weer op DMA.
Helaas . De primary staat op DMA, secundary blijft koppig.
pi_55615711
Kabel wisselen en anders is je drive bezig aan een langzame dood.
pi_55616019
Ik zat te denken hè, met m'n onwetende hoofd, zou het iets te maken kunnen hebben met de master/slave stand qua jumpers? ik zou zweren dat de schijf die nu moeilijk doet slave staat en m'n cdromdrive master. Of die andere master. Ofzo.
pi_55616067
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 00:58 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik zat te denken hè, met m'n onwetende hoofd, zou het iets te maken kunnen hebben met de master/slave stand qua jumpers? ik zou zweren dat de schijf die nu moeilijk doet slave staat en m'n cdromdrive master. Of die andere master. Ofzo.
De drive ff alleen uitproberen, eerst als master dan als slave.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')