Een interessante vraag voor de reli-experts op dit deel van het forum:
Vandaag hebben wij onze kerststal opgezet. Een 100% Max Havelaar kerststal overigens, gekocht in de wereldwinkel en gefiguurzaagd en geverfd door arme negerkindjes in Afrika die hiermee 50 dagen aflaat per poppetje verdienen. En ook nog artistiek/stijlvol verantwoord. Tot zover zit het dus wel goed.
Nu de stal er staat wil ons klein Prulleke (19 mnd) er natuurlijk ook mee gaan spelen. Dat is niet erg, dat is juist de bedoeling, daarom zijn alle poppetjes van hout en minder giftige verf. Ook hebben wij haar boerderij gepakt om als stal te dienen. We hebben het hele verhaal zo goed als kon uitgelegd, en verteld wie ieder poppetje was. Al snel pakte ze haar andere boerderijdieren en zette ze in de stal bij. Dat verhoogt de vreugde natuurlijk alleen maar.
Alleen toen ontstond het probleem! Wat te doen met de varkens? Ik vind dat die beslist
niet in de kerststal thuishoren, aangezien ze niet aan het criterium "gespleten hoeven en herkauwend" voldoen. Volgens mijn vriendin maakt dat toch allemaal niks uit. En leg maar eens aan een kind van 19 mnd de Joodse spijswetten uit.
![]()
Nu heb ik als compromis een best wel gezellige varkensstal gebouwd, bij het potje, waar de varkentjes zich zo te zien prima thuisvoelen. Maar Prulleke versleept de varkentjes steeds naar de stal en terug. Mijn vriendin vindt het grote onzin.
![]()
![]()
Ook hebben wij overigens de drie koningen, die olv de H. Sint-Nikolaas onderweg zijn naar de stal (van Jezus)
![]()
En de herdertjes liggen te velde, hebben hun schaapjes geteld. Toen hoorden zij een Engel zingen. Zij wees de weg naar de stal.
Wat nu gedaan? Is alles rein voor de reinen? En is de stal een voorafbeelding van de toekomstige christelijke heilsstaat? Of waren Jozef en Maria toen nog orthodoxe Joden, en kwam een varken beslist de stal niet in?
Op
maandag 15 mei 2023 18:39 Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.