Hmm, dan wordt iemand die ik ken een oor aan genaaid. Nieuwe wet uit 1991?quote:Op woensdag 16 april 2008 20:35 schreef Defected het volgende:
[..]
Het is nog steeds een veel gemaakte fout bij de meeste mensen, maar het 3-6-9 systeem is sinds de nieuwe huurwet van 1991 afgeschaft.
Een huurcontract voor de woninghuur kan je ofwel voor minder dan 3 jaar aangaan ofwel voor 9 jaar .
Wie gaat huren in België kan best deze zéér interessante brochure over de woninghuur eens lezen!
Interessante vraag over het hoofd gezien.quote:Op zondag 9 maart 2008 02:53 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Gelukkig dat Fok! er nog is om kaaskoppen te ontmoeten, hè!
Vraagje voor de "noorderlingen" hier:
Kunnen jullie als Nederlanders een beetje aarden in het Belgische?
En voel je je geaccepteerd door de Belgen? (Nog een verschil tussen Vlamingen en Walen daarin, voor je gevoel?)
Tijd om je toch eens onder het volk te gaan begeven.. Klinkt crue misschien maar als geboren nederbelg kan ik toch vaststellen dat Hollanders vaak als arrogant en brutaal worden gezien. De Belg heeft bij voorbaat het gevoel dat hij besodemieterd wordt door een Hollander. (Dan hebben we het over het stereo type van boven de moerdijk). Echter het is erg moeilijk voor een Nederlander om het ware gevoel van de Belg te ontdekken aangezien ze van nature niet erg uitgesproken zijn. Echter accepteren doen ze je allemaal..ze moeten gewoon aan Nederlanders wennen. Antwerpenaren hebben nog het minst moeite met Hollanders aangezien ze zelf ook een wat scherpere mentaliteit hebben maar toch zal je tijdens een avondje stappen regelmatig daar juist 'verdomde Hollander' naar je hoofd gesmeten krijgen.quote:Op donderdag 17 april 2008 07:52 schreef MLI het volgende:
[..]
Interessante vraag over het hoofd gezien.
Ja, ik voel me hier zeer welkom. Over het algemeen zijn de Vlamingen best gesteld op de Hollanders. Geaccepteerd word ik zeker door de Vlamingen. Ik zit in Brussel maar eerlijk gezegd leer ik geen enkele Waal kennen doordat ik de taal niet goed genoeg beheers. Verder kan ik goed wennen aan het Belgische 'systeem', het geeft meer ruimte om dingen buiten de procedures te regelen en dat was precies wat me aan NL zo tegenstond. Alles ligt vast, er is geen ruimte meer voor onverwachte ontwikkelingen want als je je niet aan de procedure houdt, loopt de procedure vast en loop je alleen maar vertraging op.
Herkenbaar! Ik heb 3 jaar in Luik gewoond en vond (en vind) inderdaad de gemiddelde Waal meer open dan de gemiddelde Vlaming.quote:Op donderdag 17 april 2008 09:05 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik heb 6 jaar op een Waals kantoor gewerkt en dan zijn de Walen weer opmerkelijk meer open tegenover Hollanders. (Misschien omdat ze er wat verder vandaan staan).
quote:Op donderdag 17 april 2008 09:44 schreef MLI het volgende:
Zal best, ik merk er in de praktijk nooit iets van. Ik werk in een callcenter en mijn scores en die van mijn medehollanders liggen over het algemeen hoger dan dat van de Vlamingen. Het accent hindert dus blijkbaar niet. Natuurlijk worden Hollanders als arrogant en brutaal gezien, maar ze zien ons ook als de mensen die zich minder laten hinderen door sociale regels, ze benijden die Hollandse vrijheid en openheid ook. Ik combineer gewoon het beste van beiden. Ik blijf open, de brutaliteit zweer ik openlijk af door te laten merken dat ik dat zelf eigenlijk ook niet zo waardeer aan de Hollanders. Verdomde Hollander heb ik nog nooit naar mijn hoofd gesmeten gekregen overigens. Sterker nog, ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad, al kon ik het niet waarderen dat een Vlaamse kennis van me 'Hollandse hoeren' opzette.
Ja daar heb je wel gelijk in. Ik merk zelf dat ik al veel terughoudender ben tegenover een rasechte Hollander.. Soort van natuurlijke ingetogenheid die zich dan van je meester maakt.quote:Op donderdag 17 april 2008 10:26 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Herkenbaar! Ik heb 3 jaar in Luik gewoond en vond (en vind) inderdaad de gemiddelde Waal meer open dan de gemiddelde Vlaming.![]()
Maar goed, die verschillen hebben we in Nederland natuurlijk ook...
Buiten de verplichte familie bezoekjes zie je mij in ieder geval niet meer terug in Nederland...
België
Volgens mij kun je dat beter in SES vragen! En even bij je opleiding met het stagebureau o.i.d. overleggen.quote:Op donderdag 17 april 2008 15:37 schreef Fisher het volgende:
Eens een vraagje, ik ben van plan om volgend jaar af te gaan studeren in België, regio Gent is het idee.. iemand tips hoe ik het beste een leuke stageplaats kan zoeken? Wil volgende week beginnen met zoeken namelijk, maar heb geen idee van hoe of wat..
Wat voor studie doe je?quote:Op donderdag 17 april 2008 15:56 schreef Fancy_Me het volgende:
woont nu sinds september in antwerpen.. moet zeggen dat het me hier wel goed bevalt.. Zit op de hoge school..
les geven is heel anders maar aan de andere ook wel fijn
Welke Hogeschool?quote:Op donderdag 17 april 2008 15:56 schreef Fancy_Me het volgende:
woont nu sinds september in antwerpen.. moet zeggen dat het me hier wel goed bevalt.. Zit op de hoge school..
Hoe anders?quote:Op donderdag 17 april 2008 15:56 schreef Fancy_Me het volgende:
Zeker doen. Overigens is studeren hier veel goedkoper, alle 'normale' opleidingen kosten hier 500 euro met 150 euro boekengeld. Je huurt in het centrum van Brussel voor 350 euro al een klein studiootje, en dat is een redelijk dure studentenstad. Leuven is iets duurder geloof ik. Je zou kunnen overwegen om de studie ook hier te doen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 01:51 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met wonen in België en studeren in Nederland?
Ik studeer en woon op het moment in Limburg, maar het lijkt me aantrekkelijk om in België een huis/appartement of kamer te huren.
Zou zoiets aan te raden zijn, of heeft hier iemand ervaringen mee?
Ik doelde dus meer op het volgen van een opleiding in Nederland, en het wonen (en mogelijk ook bijbaan) in België. Vlaams-Limburg ligt wat dat betreft niet ver van mijn opleiding af, wat met de auto in 20/30 minuten wel te doen moet zijn. Limburg heeft ook nog eens mijn voorkeur aangezien de taal/dialect vrij gelijk is.quote:Op dinsdag 22 april 2008 02:20 schreef MLI het volgende:
[..]
Hoe anders?
[..]
Zeker doen. Overigens is studeren hier veel goedkoper, alle 'normale' opleidingen kosten hier 500 euro met 150 euro boekengeld. Je huurt in het centrum van Brussel voor 350 euro al een klein studiootje, en dat is een redelijk dure studentenstad. Leuven is iets duurder geloof ik. Je zou kunnen overwegen om de studie ook hier te doen.
Maar de hogeschool bestaat hier niet hoor, in Antwerpen heb je hogescholen van o.a. Lessius, KDG, Plantijn, "Hogeschool Antwerpen", ...quote:Op woensdag 23 april 2008 16:01 schreef Fancy_Me het volgende:
Even een reactie op voorgaande vragenhoef ik niet te quoten
![]()
Ik zit op de hoge school, is idd een verzamelnaam geloof ik, maar weet niet zeker.. Op het departement ontwerpwetenschappen. Richting van Interieurarchitectuur.
Het les geven is hier iets strikter dan NL. Je mist echt wat als je er een keer niet bent, examens zijn pittig en de leraar 'rent' af en toe door de lesstof heen. Ook de taal was in het begin wat moeilijk, heb er echt aan moeten wennen dat sommige dingen anders worden genoemd.
Omdat ik het vak constructie tektoniek & ruwbouw heb (kun je vergelijken met Hoe bouw je een huis, en de details van een spouwmuur etc) zijn er dingen anders dan in NL. In belgie doen ze een huis niet op de nederlandse manier bouwen, dit is wel een omschakeling, zo zijn er wel meer voorbeelden.
Ook zit je niet in een klaslokaal maar een aula met 2 richtingen bij elkaar (man of 400) dit is niet te vergelijken met een klasje van 30man max.
Ook de examen zijn echt pittig. In nl kon ik met een keer doorlezen het makkelijk halen, hoef ik nu niet te doen, het is echt leren, leren en nog eens leren. Voor het eerste semester ben ik ook voor alle vakken gebuisd (!) ook zo een woordIn september 2e zit (!) en dus hele zomer leren, leren en nog eens leren om het dan wel te halen..
Al met al, je leert wel prioriteiten stellen
Heb denk ik snel de neiging om er de of het voor te zettenquote:Op woensdag 23 april 2008 17:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Maar de hogeschool bestaat hier niet hoor, in Antwerpen heb je hogescholen van o.a. Lessius, KDG, Plantijn, "Hogeschool Antwerpen", ...
En ik dacht net dat het in Nederland allemaal wat "pittiger" was en dat het bij jullie echt blokken was?
Interieurarchitectuur is normaal gezien op "Hogeschool Antwerpen" (link)quote:Op woensdag 23 april 2008 17:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Maar de hogeschool bestaat hier niet hoor, in Antwerpen heb je hogescholen van o.a. Lessius, KDG, Plantijn, "Hogeschool Antwerpen", ...
Dat lijkt mij raar, want op de HBO doen ze volgens mij op 4 jaar wat ze in België op 3 jaar doen.quote:En ik dacht net dat het in Nederland allemaal wat "pittiger" was en dat het bij jullie echt blokken was?
Ik heb je net ook al geresponsed in een topic, omdat je hier nogal actief bentquote:Op woensdag 23 april 2008 18:28 schreef Fancy_Me het volgende:
[..]
Heb denk ik snel de neiging om er de of het voor te zetten![]()
ik vind t juist in nederland echt niet pittig, heb daar mijn diploma bijna op blote voeten kunnen halen.. maar goed, dat is mijn mening daarover. er zullen vast mensen zijn die het er moeilijker mee hebben.
Ook ben ik van MBO naar HBO gegaan, nu in antwerpen dus.. dit is ook anders.. en in belgie is het echt blokken vind ik, en niet even doorlezen.
Bij mij weten klopt dit helemaal.. Ik doe nu bachelor interieurarchitectuur, dat is 3 jaar, en erna nog een jaar master, hiervoor krijg ik ook 2 diploma's wat mij is verteld. (bachelor en master)quote:Op woensdag 23 april 2008 19:55 schreef Defected het volgende:
[..]
Interieurarchitectuur is normaal gezien op "Hogeschool Antwerpen" (link)
[..]
Dat lijkt mij raar, want op de HBO doen ze volgens mij op 4 jaar wat ze in België op 3 jaar doen.
En je mag in dit geval ook niet vergeten dat architectuur een academische bachelor en master zijn, maar dan gegeven op een hogeschool ipv. universiteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |