Nu de jaarlijstjes langszaamaan weer verschijnen, wordt het ook wel weer tijd voor een topic over het concert / live optreden volgens de Fokkers in 2007. Het topic van vorig jaar vond ik ook leuk om te lezen:
Jaarlijst 2006 live-optredensDus brand los, het liefst natuurlijk met omschrijving waarom.
TS begint:
Omdat ik nu in het buitenland zit heb ik geen goed overzichtje bij de hand waar ik precies geweest ben. Toch zal ik mijn best doen.
1) Maxïmo Park - MelkwegIk zou er eerst met een vriend heen gaan, maar die haakte weer eens af. Ik was nog nooit alleen naar een concert geweest, maar vond het zonde van mijn geld om niet te gaan. Niet dat ik nu echt super graag wilde, want zo vaak luisterde ik MP nu ook weer niet, ookal kende ik de nummers wel allemaal.
Achteraf daarom misschien juist een van de beste concertavonden gehad van het jaar, zo niet de beste. Vanaf het begin was het een grote kolkende massa, waarbij alles meegezongen werd en het voor mijn gevoel geen moment verslapte. Tel daarbij de communicatie en passie van Paul Smith bij op, en het avondje was compleet. Totaal nat van het zweet en voldaan keerde ik terug naar huis.
Waarom deze op 1 staat? Misschien juist omdat ik niet op vrienden hoefde te letten, en dus vol voor de muziek kon gaan. En daarbij dat ik er met blanco verwachtingen naartoe ging, en het dus 200% mee viel.
2) Arctic Monkeys - TivoliEen concert wat binnen 1 minuut uitverkocht was, en dat nog van mijn favoriete band ook. Daar moet je dus wel vol verwachting heen gaan. Zelden zo blij dat ik een kaartje had bemachtigd. Maar het is dan ook geen moment tegengevallen. Ook hier vanaf het begin totale gekte die tot het einde doorging. Het zijn geen praters, maar de lol straalde er (deze keer) wel vanaf. En dat had zijn uitwerking op het publiek. Iedereen ging los, en zelfs alle riffjes werd vrolijk meegezongen en gesprongen.
3) Gogol Bordello - Sala ApoloEen van mijn ontdekkingen van het jaar, hoewel ze al langer bestaan. Ik zag dat ze hier in Barcelona optraden, en wilde er perse bij zijn.
Ik had een hele zware dag gehad na een bergbeklimming en de hele dag lopen, maar die moeie voeten waren snel vergeten. Supersfeer, gezellig met de gekke Spanjaarden en een band in topvorm. Concert duurde bijna 2 uur, maar had voor mijn gevoel nog zo een uur door kunnen gaan. Ultieme feestmuziek en vrolijkheid.
4) Mika - Palau Sant JordiMijn eerste concert in Barcelona. De cd had ik al lange tijd niet meer aangeraakt, maar was benieuwd wat hij ervan kon maken. En het overtrof al mijn verwachtingen. Wát een entertainer is hij. Muzikaal was het goed, maar de performance en show eromheen sloegen alles. Alles werd uit de kast gehaald, van reuzepoppen tot dierenpakken en reuze ballonnen. Je gaat voor de muziek, maar dit was wel de beste show die ik bij een concert heb gezien.
5) Cassius - La MerceLive optreden tijdens een van de grootste festivals van Barcelona, waar ongeveer 200.000 mensen op af kwamen. Hoewel ik ze niet kende was het fantastisch. Een perfecte combinatie van gezellige mensen, super goede sfeer, leuke muziek en drank.
6) Daft Punk - Heineken Music HallEen van mijn meest impulsieve acties dit jaar. Toen ik hoorde dat ze kwamen wilde ik gaan, maar kon niemand vinden die mee wilde. Ik had me er bij neergelegd en vond het wel best ook. Tot ik op de dag van het concert een kaartje kon krijgen voor de normale prijs (via Fok!) en dus vlak voor het concert weg ging. Kaartje opgehaald en naar binnen gegaan.
Via internet waren al vele filmpjes verspreid over de geweldige lichtshow die de mannen afleveren, maar nu kon ik het zelf gaan zien. Om eerlijk te zijn vond ik het publiek heel rustig, daar had ik veel meer van verwacht en wat dat betreft viel het tegen. Maar de show heeft achteraf wel veel indruk gemaakt, en ik ben dan ook blij dat ik erbij was toen ze weer een keer naar Nederland kwamen.
7) The Killers - Heineken Music HallHet jaar ervoor had ik ze in Paradiso gezien, wat misschien nog steeds op 1 staat in mijn concertlijst aller tijden. Nu mochten ze het in de veel grotere HMH proberen.
Het resultaat was nog steeds erg goed, maar ik miste de intimiteit van de kleine zaal en er waren veel irritante toeschouwers.
8) JET - ParadisoWeer een concert waar ik helemaal zonder verwachtingen heen ging en weinig van kende. Het begin was dan ook mat, maar vanaf de single 'Are you gonna be my girl' draaide het 180º om. Zelden zo'n verandering van sfeer tijdens een concert meegemaakt, maar het zorgde uiteindelijk voor een hele leuke avond.
9) Fratellis - Patronaat Leuk concert, gezellig en goede sfeer. Weinig bijzonders verder
10) Bloc Party - Espacio Movistar Misschien minder goed dan het concert in Vredenburg dit jaar, maar daar had ik zitplaatsen en was het geluid heel slecht.
[ Bericht 0% gewijzigd door JeroenV op 10-12-2007 11:05:21 ]