Oh god, nee hè. Ik had gehoopt dat argument nooit meer te hoeven horen. Dat vind ik wel zo'n geneuzel. Alsof het ons Europeanen ook maar íets kan bommen hoe die Afrikaantjes het hebben. Eens in de zoveel tijd doen we met z'n allen eventjes alsof we er donders veel om geven en zamelen we wat geld in, schaatsen wat wat rondjes 'voor water', of zet een omroep (of een andere bekende instelling) een willekeurige liefdadigheidsactie op waar wij dan allemaal braaf aan mee doen. Maar uiteindelijk, hoe meelevend we ook allemaal pretenderen te zijn, gaan we als het uit komt toch gewoon naar de Burger King, de Maccy D of de KFC. We zeggen veel te geven om het klimaat, het milieu, de armoede en de hongersnood, maar het enige wat we doen is onszelf voor de gek houden. Oh, oh, oh, wat zijn we goedhartig zeg! We doneren onze overtollige dubbeltjes in het plastic emmertje van de voor een liefdadigheidsinstelling inzamelende kerstman bij de ingang van de supermarkt, en dan hebben we nog het lef om onszelf er een schouderklopje voor te geven ook. Tjongejonge wat zijn we weer altruistisch. Uiteindelijk draait onze kerst gewoon weer om het onbeperkte vreten, het schaamteloos schranzen en zuipen. Uiteindelijk flikkeren we alle restjes en kliekjes achteloos weg, maar dan wel in de TFG-bak zodat we onszelf nog wijs kunnen maken dat we begaan zijn met het milieu en we dus helemaal niet zo'n slechte daad verrichten door al dat voedsel weg te mieteren. Nou nou, wat zijn we begaan.
Ik ga mezelf niet voor de gek houden hoor: het interesseert me geen reet dat er in Afrika elke dag kinderen dood gaan van de honger. Tuurlijk, als ik het voor het zeggen had zou ik het wel veranderen, maar er is gewoon te weinig wat ik er aan kan doen. Ja, het is klote daar. Nee, daar veranderen we niet zomaar iets aan. Maar ik ga mezelf niet wijsmaken dat ik zwelg in medelijden voor die lui daar. Wij hebben het goed, en daar ben ik blij mee. Sterker nog: daar geniet ik van.
I'd like the whole fucking world
supersized. Can I have a
supersize death, with a coke?