http://www.casema.net/~ht120/FokSukke.gif
Kijk anders ook eens op hun www-pagina
http://www.foksuk.nl/index1.html
Deze topic is voor alle ijverige forumleden met scanner en genoeg inzet om deze topic te vullen met berichten over BB in de kranten, tijdschriften en dergelijke. Maak me trots JayBee is watching you.
Redactionele ingrepen die nog te gebeuren staan:
1. een zwangere poes
Hummie: "Nu zitten de bewoners nog aan elkaar. Die kat hoort daar niet tussen. Maar als zij elkaar gaan irriteren, is de tijd rijp. Het is voor de mensen belangrijk dat zij iets aaibaars hebben."
2. een optreden van een cabaretier (niet Paul de Leeuw dus)
3. een avondje televisiekijken waarbij de groep moet kiezen tussen Nova of voetbal
4.'leuke dingen' met Sinterklaas en de kerst
Reserve-kandidaten: of een bewoner die het pand verlaat (vrijwillig/ziekte),
vervangen wordt, hangt af van het tijdstip. Maar op dit moment staan verspreid over Nederland nog 8(!) reserve-kandidaten stand-by.
De monitor van de camera die op het toilet gericht is, staat op zwart met een briefje "Collega's, het is strikt verboden het toilet door te schakelen !!!".
Er wordt gewerkt aan BB-merchandising: naast de CD komen er T-shirts, de puzzel met 12.000 stukjes die binnenkort als weekopdracht moet worden opgelost, mousepads, ballonnen en massage-olie.
De BB Part 2 zal waarschijnlijk over een jaar te zien zijn. Weer vanaf half september doorlopend tot oudejaarsavond.
[Dit bericht is gewijzigd door just watchin' (Datum 23 Oktober 1999).]
Kamagurka in de Nieuwe Revu (2 weken terug) was ook leuk:
Man en vrouw op de bank voor de TV.
Vrouw: Ons Sabine die live in haar reet geneukt wordt, dat ik dat nog moet meemaken!
Man: Verdomme Bea, hoe vaak moet ik het nou nog zeggen: Big Brother is niet live! Wat je ziet is een montage van eerder vandaag opgenomen beelden! Kalf!
------------------
Ruud: Je hep je voor deze toestand opgegeve en dan moe-je nie zo zeike!!
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 23 Oktober 1999).]
Een scan over dit forum in de VPRO gids die verder geen uitleg behoeft. Slechts met grote dank en respect aan het adres van Danny en de zijnen
PS. VPRO gids nummer 40, eerste week van Oktober en ere wie ere toekomt, artikel geschreven door Thomas van den Bergh.
PPS. Bedankt voor je post Kozzmic. Geweldig, want ik had ze daar waarschijnlijk niet gevonden Tevens bedankt just watchin' Volkskrant magazine zou me buiten dit forum ook niet zo snel zijn opgvallen.
[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 23 Oktober 1999).]
' HÉ, EEN VLIEGTUIG ', IN DE COULISSEN VAN BIG BROTHER
Hoe je het ook wendt of keert, Big Brother is een maatschappelijk en een mediafenomeen van de eerste orde. Er een succes: deel twee lijkt nabij. Een bericht van achter de schermen.
TEKST Wilma de Rek
In de allereerste Big Brother-plannen, drie jaar geleden, was alleen sprake van deelnemers zonder vaste partners en kinderen. De voedselvoorziening zou marginaal zijn, mensen moesten voor hun eigen vuur en warm water zorgen en kippen deden niet alleen mee voor de leg, maar ook voor de slacht. Big Brother zou nog het meest lijken op een survivaltocht. In het uiteindelijke resultaat, nog tot oudejaarsavond dagelijks bij Veronica te zien, zit een clubje deelnemers elkaar knus bij de houtkachel briefjes van hun kinderen voor te lezen. Op gezette tijden wordt er een verrassing het huis binnengeschoven of treedt een leuke artiest op. En het zal geen weken meer duren tot de zwangere poes gelanceerd wordt. "Nu zitten de bewoners nog aan elkaar', zegt Hummie van der Tonnekreek, 'hoofdredacteur van Big Brother. 'Die kat hoort daar niet tussen. Maar als ze elkaar straks gaan irriteren, is de tijd rijp. Het is voor mensen belangrijk dat ze iets aaibaars hebben.' Van der Tonnekreek steekt nog eens een sigaretje op in haar kamer op de eerste verdieping van de studio van First Floor Features in Almere. De werkplek van de in totaal 107 Big Brother-medewerkers, op een paar meter afstand van het Big Brother-huis, is niet meer dan een gang met acht provisorisch ingerichte productie-, redactie- en montageruimtes. De snoeren van de iMacs zijn er met tape op de vloerbedekking vastgeplakt. Bij wijze van kunst hangt weekopdracht drie van de bewoners aan de muur: een paar borden, messen, vorken en een halfgevuld wijnglas aan een stuk ijzerdraad. Er staan kluisjes met daarin wat persoonlijke spullen van de bewoners: hier ligt de cowboyhoed van bewoner Bart geduldig te wachten tot alles weer gewoon wordt. Het is dinsdagochtend. Op een van de her en der opgestelde tv-toestellen, die rechtstreeks de beelden uit het Big Brother-huis tonen, is een eenzame eettafel te zien. De bewoners zijn buiten. Op gezette tijden wandelt er eentje naar binnen, loopt naar de keuken, legt een mes op tafel en gaat weer weg om een kwartier later gevolgd te worden door een andere bewoner, die de vork voor zijn rekening neemt. De enerverendste handeling komt van Maurice: hij begeeft zich neuspeuterend naar de wc. Het zal in de televisie-uitzending niet terugkomen. Van der Tonnekreek is in de weken voor Big Brother van start ging 'doodgegooid' met de vraag of ze seksuele handelingen ging uitzenden (antwoord: ja) maar over neuspeuteren heeft niemand het gehad. Een zacht gebrom doorbreekt de stilte. 'Hé, een vliegtuigje', mompelt een redactrice bezorgd en ze loopt naar het raam. 'Hé, een vliegtuigje', echoot Sabine op televisie verheugd en ze rent de tuin in. Maar er vallen geen enge mannen uit dit keer en het grote nietsdoen gaat weer verder. Vorige week probeerde Van der Tonnekreek de verveling te doorbreken met een moordspel. 'Dat was niks. Ze hadden dingen geroepen als 'geef ons iets te doen' en daar zijn we op ingegaan, maar achteraf vind ik dat je een groep volwassen mensen die zich verveelt, niet op zijn wenken hoeft te bedienen. Die verveling hoort erbij. Alles loopt tot nu toe volgens het boekje: eerst had je het vakantiegevoel, toen het harmonieuze samenzijn en nu komt bij de bewoners het eigen individu weer bovendrijven en ontstaat frictie, Bovendien brengt het concept van het programma zijn eigen hoogtepunten mee. Er zijn weekopdrachten, er zijn nominaties en er zijn op gezette tijden redactionele ingrepen van buitenaf, die ik uiteraard geheim houd'.
De zwangere poes dis, maar ook een optreden van een cabaretier (Paul de Leeuw heeft inmiddels bedankt), een avondje televisiekijken waarbij de groep zelf moet kiezen tussen Nova of voetbal en 'leuke dingen' rond Sinterklaas en kerst. Een onverwachte confrontatie met een van de naasten zit er niet in: dat zou de bewoners te zeer uit hun evenwicht brengen. Wel toegestaan zijn briefjes van kinderen, die op advies van de psycholoog eens in de twee weken in de 'verrassingskast' worden gelegd. In totaal zijn vier psychologen voor de duur van het project door John de Mol Produkties ingehuurd. Van één van hen staat vast dat hij geen lid is van het Nederlands Instituut van Psychologen, van de andere drie 'durft' Van der Tonnekreek 'het niet te zeggen': 'Maar we hebben allerlei dingen, zoals de selectieprocedure en de psychologische testen, wel degelijk volgens de codes van het NIP gedaan.' Drie van de vier psychologen hebben een adviserende rol op de achtergrond. De vierde wandelt vrijwel fulltime rond in Almere. Eens per week houdt hij spreekuur voor de bewoners van het Big Brother-huis. Wie wil, mag live met hem praten, maar zolang er niets prangends speelt, wordt gecommuniceerd via de dagboekkamer, waarop die momenten camera en geluid uitgaan. Als de psycholoog constateert dat één van de bewoners beter uit het huis gehaald kan worden, licht hij de redactie van Big Brother in. De bewoners is meegedeeld dat Veronica en John de Mol Produkties het advies van de psycholoog in zo'n geval zullen overnemen, ook als ze zelf het huis niet willen verlaten: 'We zijn geen dwazen' De dagboekkamer, die vanuit de studio toegankelijk is, wordt tevens gebruikt door twee huisartsen uit Almere-Buiten en door de tandarts. Ook een gebroken been is er volgens Van der Tonnekreek nog te spalken. 'Maar als iemand ernstiger letsel oploopt en naar een ziekenhuis moet, mag hij niet meer terug het huis in. Of hij/zij vervolgens vervangen wordt, hangt van het tijdstip af, maar alles is mogelijk: verspreid over Nederland staan nog acht reservekandidaten stand-by. Aan de overkant van de gang bespreekt uitvoerend producent Boudewijn van Schaik van John de Mol Produkties telefonisch de 'haken en ogen aan het Spanje-verhaal'. De Spaanse commerciële zender Tele5 heeft het Big Brother-format aangekocht en gaat in februari 2000 beginnen. Onduidelijk is nog of Spanje naar het huis komt of het huis naar Spanje. 'Hier staat de hele infrastructuur', zegt Van Schaik. 'Het huis, de technische voorzieningen, alles. Maar als je ze hier laat komen, betekent dat een invasie van Spanjaarden en dat kan onhandig zijn.' Een gemiddelde werkdag begint voor Van Schaik om 9 uur 's ochtends met het bekijken van beelden van de vorige dag. Uit het gekozen materiaal is door de redactie dan al een verhaallijn gedestilleerd. Een deel van het materiaal dat de 24 camera's 24 uur per dag opnemen, wordt meteen weggegooid: twee beeldbandregisseurs en een redacteur schakelen de beeldenstroom ter plekke terug tot vier streams die op internet de hele dag te zien zijn en waaruit voor het televisieprogramma van 's avonds een selectie wordt ge maakt. 'Wat niet geschakeld is, zijn we voor de eeuwigheid kwijt', zegt Van Schaik. 'Big Brother is de kunst van het grote beperken.' Op het toetsenbord van zijn iMac staat een handgeschreven kaartje van John de Mol. Ik weet hoeveel bloed, zweet en tranen BB jullie heeft gekost', schrijft hij. Ik ben trots op jullie prestatie en op het programma.' Peptalk die Van Schaik met name de eerste weken goed kon gebruiken, want Big Brother heeft hem 'bijna een hartverzakking' gekost. Zaterdag was hij voor het eerst sinds weken naar een feestje gegaan om even geen Big Brother aan zijn hoofd te hebben. Maar iedereen begon erover. Dat het niks was, dat het saai was. 'Op een gegeven moment ga je dan toch aan jezelf twijfelen.' Terwijl collega Julius zich over het boodschappenlijstje van vandaag buigt, dat 'provinciaalse' kruiden, 'bisquit' en veertig sinaasappels vermeldt (meestal matst hij de bewoners een beetje) wandelt Van Schaik naar het Big Brother-huis: een verzameling port-a-cabins met in het midden een kruisvormige ruimte waar drie cameramannen staan en rechts een control room met 24 monitoren, één voor elke camera. De monitor van camera 22, gericht op het toilet, staat op zwart en dat moet ook, meldt een briefje: 'Collega's, he
Hoe bevalt het om weer terug te zijn in de normale wereld?
'Heel goed. Ik heb de afgelopen dag heel veel bijgekletst met vriendinnen en m'n moeder. M'n telefoon staat roodgloeiend met fans die zeggen dat ik had moeten blijven. Het was heerlijk om weer in mijn eigen bed te slapen. Lekker zacht. De video's van de uitzendingen moet ik nog bekijken."
Hoe zagen je dagen er nou echt uit in dat huis? 'Je wordt 's ochtends gewekt door Veronica. Dan ga je douchen en meestal gezamenlijk ontbijten. Daarna ga je wat dingen poetsen en schoonmaken. De douche en de wc moeten allemaal schoon. Soms je kleren wassen. Voornamelijk vaste rituelen dus en dan heb je nog de weekopdrachten.
Dat klinkt niet erg spannend. Heb je je veel verveeld?
'Ja, vooral in het weekend. Door de week ben je bezig met de weekopdracht, maar in het weekend zit je heel vaak op de bank te denken: Wat kan ik nu weer eens gaan doen?
Wat vond je van die weekopdrachten?
'Niet altijd even goed uitgekozen. De opdracht met de postcodes vond ik echt verschrikkelijk. Maar het is echt heel belangrijk dat Veronica de bewoners bezighoudt. Je moet mensen iets laten doen, bij voorkeur iets fysieks.
Hoe gaat dat eigenlijk: je wordt met z'n negenen opgesloten in een huis, en al na een maand lijkt er tussen jullie een vriendschap voor het leven te zijn ontstaan.
In zo'n kleine ruimte moet je wel met elkaar omgaan. Daardoor leer je elkaar heel goed kennen en krik je een heel sterke band. Het is anders dan in de echte wereld, de situatie is opgedrongen. Maar je leert de anderen wel heel goed kennen, eng goed eigenlijk, misschien nog beter dan sommige vriendinnen.'
In het begin van je relatie met Bart zei je tegen hem dat je niet wist of je wel wilde vrijen met al die camera's erbij. Daar ben je wel op teruggekomen. 'Het komt gewoon omdat het donker is en je in een slaapkamer bent. Je vergeet op een gegeven moment die camera's gewoon. Achteraf heb ik daar misschien best wel spijt van. Sindsdien heb ik een heel kort stukje ervan op video gezien en ik vond het echt verschrikkelijk. Ik kon er niet naar kijken.'
De kijker zegt: Bart is gekker op Sabine dan Sabine op Bart.
'Kan ik moeilijk zeggen. Ik ken Bart z'n gevoelens niet. Ik zie wel dingen, maar ik weet niet precies wat hij voelt. Ik heb veel gevoelens voor hem, maar ik kan ze niet helemaal plaatsen.'
Tegen Mona zei je: 'Bart, dat is maar for the time being. ' 'Dat vond ik heel pijnlijk om terug te zien, want het was niet meer dan een momentopname van wat ik weken geleden een keer hebgezegd. Daarna ben ik me anders gaan voelen. Zo heb ik het nooit bedoeld.'
Het verblijf in het Big Brotherhuis houdt je een spiegel voor, zei je een keer. Wat zag je?
'Ik zag mezelf maar dan tien zo groot en tien keer zo erg. Dat ik heel hard en direct over kan komen, wist ik. Dat het zo duidelijk was heb ik nooit geweten. Mijn moeder zei: "Ja Sabine, je ziet nu wel goed op tv hoe je in het echte leven ook kan zijn.
Had je moeder moeite met de intieme scènes tussen jou en Bart?
'Ja, daar had ze heel veel moeite mee. Dat vond ze echt niet leuk om te zien. Ze vroeg me af of ik ook niet realiseerde dat de camera daar stond. Maar ja, daar heb ik om gevraagd.'
Je hebt nu een aanbieding om de komende maanden bij het programma RTL-Live te komen werken. Ga je dat doen? 'Ik vind die aanbieding heel erg leuk, maar ik moet er echt nog over nadenken. Ik laat alles nog even op me afkomen, daarna ga ik over de toekomst nadenken.'
En heb je die kaasschaaf nog uit het huis meegenomen? 'Hahaha. Die zou Bart meenemen. Ik wilde wel wat andere dingen meenemen maar het is er gewoon niet meer van gekomen. Je hoofd loopt echt om op dat moment. Ik wilde wat vorken meenemen, maar dat heb ik niet meer gedaan.
Hunter: ben ik even blij dat jij een watcher bent. Geweldige posts, dank je wel. PS met scanner en OCR of ijverig getypt?
Voorkant gids: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_V.jpg (34 Kb)
Voorin de gids: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_0.jpg (36 Kb)
Deel 1: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_1.jpg (128 Kb)
Deel 2: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_2.gif (42 Kb)
Deel 3: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_3.jpg (171 Kb)
Deel 4: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_4.jpg (142 Kb)
Deel 5: http://www.casema.net/~ht120/VPRO37_5.gif (19 Kb)
Ps Ik zat aan de limiet die mijn provider me gesteld heeft voor homepage-ruimte, dus er zijn oudere links verdwenen, maar ieder had mijns inziens genoeg tijd om er eens naar te linken. Nu zijn ze weg. Sabine bij Barend en van Dorp is weg omdat R@b dat veel beter heeft aangeboden. De soundclip over wat je hoort als je 0909-8808 belt is weg, omdat de stemronde voorbij is, en het 4 dagen oud is nu.
Kan 'm wel scannen maar helaas niet plaatsen.
Is er iemand die 'm wil plaatsen laat maar weten dan mail ik 'm wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |