http://www.haarlemsdagbla(...)o/article2814615.eceHele artikel:
quote:
Veiling vier appartementen Het Blok 'verziekt' door de handel
Door Renee de Borst
Haarlem - De veiling van de vier appartementen aan de Van Egmondstraat die verbouwd zijn in het Net 5-klussenprogramma Het Blok, is erg bepaald - of volgens sommige betrokken makelaars zelfs 'verziekt' - door handelaren. Particulieren waren er afgelopen maandag bij de veiling in het Amsterdamse Felix Meritis niet of nauwelijks, zo stellen de Haarlemse makelaars die bij de verkoop waren betrokken. Volgens hen is een deel dezelfde avond nog onderhands voor hogere bedragen doorverkocht.
Het Blok speelt zich af in en rondom vier appartementen. Daarin klussen en wonen vier koppels. Ze hebben elf weken en een beperkt budget om de ruimte te renoveren en in te richten. Daarna wordt de woonruimte geveild. Het te winnen bedrag is de meerprijs op de getaxeerde startwaarde. Het stel dat de grootste meerwaarde behaalt, wint bovendien een geldprijs.
,,Doodzonde'', zegt Robbert Jan Kroon van Diest, van de gelijknamige makelaardij, die optrad voor Blok-deelnemers Sander en Linda, die woensdag tijdens de laatste uitzending de grote verliezers bleken. ,,Die zitten met een kater thuis, terwijl het zomaar zou kunnen dat hun appartement meteen al voor een hoger bedrag is doorverkocht. Het is bekend dat die handelaren dat onderling uitkaarten.''
Jochum Steur van Leef! makelaars is op zich redelijk tevreden over de opbrengst van het appartement van Andries en Bianca: ,,Maar ik heb de particuliere bieders gemist. Ik denk dat Haarlemmers zich ongemakkelijk voelen bij zo'n Amsterdamse veiling, dat die het niet aandurven.''
Katja van Gessel van Lam Era Makelaars, die het appartement van Maartje en Erik onder haar hoede had, vindt het ook jammer dat er niet door particulieren geboden is. ,,Het de bedoeling van Het Blok dat iemand echt plezier heeft van een mooi verbouwd appartement. Maar aan de andere ben ik niet ontevreden over de opbrengsten. Het is dus maar goed dat die handelaren er wel waren.''
Dat vindt ook Ralf van Schagen, van PUUR makelaars, die met het appartement van Carlos en Minke als winnaar uit de strijd kwam: ,,Je kunt het jammer noemen dat er weinig particulieren waren, maar dan hadden wij als makelaars die toch moeten bereiken. Wij hebben het als kantoor flink opgepakt, maar de particuliere koper heeft niet gereageerd. De opbrengst was goed, en het is natuurlijk nog maar de vraag of particulieren meer hadden geboden.''
Makelaar Judith Groen, van Appel & Fris makelaars, die als jurylid optrad voor Het Blok, zegt dat de programmamakers er beter aan hadden gedaan een aparte veiling in Haarlem te organiseren. ,,Dan waren er misschien meer Haarlemmers op af gekomen. Ik denk dat de handelaren die maandag geboden hebben niet eens vooraf naar de appartementen zijn wezen kijken.''
De Haarlemse projectontwikkelaar Ruud van der Doe, die als uitvoerder de verbouwingen begeleidde, deelt haar vermoeden. ,,Deze kopers wisten niet wat ze kochten. Trouwens ook niet als ze wel waren gaan kijken. Dan zie je wel wat je koopt, maar daarmee weet je nog niet wat je koopt. Het verliezende appartement was bouwtechnisch het meest in orde, maar heeft dertigduizend euro minder opgebracht dan de winnaar. Dat had andersom moeten zijn. Het winnende appartement ziet er best mooi uit, maar daar mankeert bouwkundig wel wat aan. Het is een decor. Je zou het een topprestatie kunnen noemen om iets zo slecht af te leveren. Ik vermoed dat in een aantal gevallen de shovel er meteen doorheen gaat. Ach, ik wist toen ik eraan begon dat dit programma niet over bouwen gaat. Het had ook af en toe meer iets van een soap.''
[ Bericht 46% gewijzigd door Porch_Monkey op 09-12-2007 12:42:05 ]